8| Eigentijdse kunst die e Selectie Christiaan Zwanikken Kees Wijker Cerda Rutters Theo Jordans donderdag 29 juli 2010 ces onttrekken. Dat wordt het duidelijkst aan de hand van Untitled, music for strings van Da vid Adamo. Hij plaatste vijf bijlen met de kop op de vloer en de steel tegen de wand. Elke steel is zo ver weggehakt - de houtsplinters lig gen eromheen - dat hij elk moment kan knap pen, wat in één geval is gebeurd. Het voorwerp van bruut geweld is met subtiel geweld in een machteloos ding veranderd. Het aanwezige beeld en de onzichtbare handeling zijn met el kaar verbonden. Adamo toont de verbeelding van een daad waaraan een gedachte en een wil voorafgingen. Niets wat mensen doen (of laten) gebeurt vanzelf. Ook betekenissen zijn er niet vanzelf, hoewel hun herkomst vaak onbekend is. Mandia Reuter stelt dat aan de orde in haar werk Fountain, vijf ïooo-litercontainers gevuld met water uit de Trevifontein, een toeristische trekpleister waarin bezoekers van Rome mun ten gooien in de hoop dat wensen worden ver vuld. Weinigen zullen weten hoe die gewoonte ontstond en het is de vraag of wie een munt werpt, echt gelooft in het effect. En toch vist de gemeente elk jaar meer dan een ton aan euro's op. In de containers van Reuter kun je niets gooien. Zij vertegenwoordigen de mythen die mensen scheppen, verhalen die een plek of gebeurtenis magische kracht verlenen: water dat geluk kan brengen of schuld wegwast. Mooie gedachten, maar ook gevaarlijk omdat er altijd mensen zijn die de mythen exploiteren of misbruiken. Moe ten we de mythen afschaffen of de exploitatie en het misbruik ervan? Dat is exact een van de vragen die ook Peter Weidenbaum stelt in de installatie The consumption of the suffering. In de Sint Baafskerk hangt net boven ooghoogte een bronzen schaap aan het gewelf Geslacht, offer, symbool van lijden uit alle tijden en culturen. Weidenbaum benadrukt het universele: hij plaatste tientallen kleine bloedrood gekleurde beelden op de vloer van de kerk: van Boeddha tot Beethoven, van Shakti tot Venus en een keur aan dieren. Niets wat leeft is vrij van lij den. Door zijn bewustzijn realiseert de mens zich dat en voegt 'in vrijheid' offers toe aan die het bestaan zelf al vraagt, in de hoop nog meer ellende te af te wenden. En dan is er de al genoemde exploitatie van lij den, gericht op invloed, macht en bezit. Die as sociatie legt Weidenbaum door het in een ver gulde lijst presenteren van een poster van prin ses Diana, een meisje uit een sprookje, een door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstge bied te bieden heeft bezocht ik de exposities 'Psy- chosculptures' in de Vleeshal, Middelburg, en 'The consumption of the suffering' in de Sint Baafskerk en Freemen Gallery in Aardenburg. Psychosculptures is een raadselachtige, maar door de enorme contrasten nieuws gierigheid opwekkende verzameling ob jecten. Van superconcreet (twee auto's voor een muurtje) tot minimalistisch abstract (bronzen kubussen). Zoals gebruikelijk in de Vleeshal liggen de betekenissen niet voor het oprapen. De titel, die ik vrij vertaal als 'beelden van en voor de geest', wijst daar al op, evenals de begeleidende tekst, waarin echter een aantal zinnen te vinden is waar ik niet wijzer van word. Bovendien benoemt de tekst een werk van Christoph Weber dat er niet is! De rode draad door de expositie is een open deur: „Wat je ziet heeft te maken met wat je niet ziet en wat je zelf'moet' bedenken". Als je daarop door gaat, smelt zo'n cliché weg en blijft er een fundamentele notie over. De beelden en objecten verwijzen naar een proces: aan het zichtbare gaat het onzichtbare vooraf en dat is voor wat cultuur in brede zin betreft gevolg van wat mensen doen en laten, bewust en onbe wust. Niemand kan zich aan zijn rol in dat pro- Werk van Mandia Reuter in De Vleeshal. Installatie The consumption of the suffering van Peter Weidenbaum in de Sint Baaf vrouw die net zoveel of zelfs meer leed dan de tallozen die haar bewonderden, zich in haar her kenden en snakten naar beelden en verhalen. In die behoefte werd en wordt voorzien door bedrijven die leven van het leed van degenen waarover zij berichten en van de leegte van hun lezers en kijkers. Dat alles nam na Diana's dood een nog grotere vlucht dan tijdens haar leven. Miljoenen men sen treurden over een vrouw die ze niet ken den en velen van hen offerden geld aan niet aan te slepen bloemen, cadeaus en herdenkings artikelen. Ik noem het een van de uitwassen van een commercieel uitgebuite mythe. The consumption Of the suffering gaat in mijn ogen echter verder. Het is een ingehouden schreeuw van wanhoop om datgene wat de mensen elkaar aandoen in de ontelbare situa ties waarin niet het leven met ei uitgangspunt van menselijk verl niets en niemand ontziende eig< legitimeert keer op keer het uitt kwetsbare of zwakke kanten vai Weidenbaum maakte een instal les klopt. Ik had alleen graag geh gestapelde stoelen en de schotte den waren weggehaald. Dat zou van het ensemble nog versterke: Gallery is dan de perfecte omge) knappe schilderijen die Weiden met foto's van de in rood gedrei groep als startpunt. Voor één en zwarte hond van gips. Hij kijkt r rij. Wat zou de mens doen met! door de ogen van een dier zou z De kunst in de Vleeshal is de ab: Christiaan Zwanikken maakt bewegende sculpturen van skeletten van dieren. Hij brengt ze tot leven in een computerge stuurde choreografie. Zwanikken geeft za terdag 31 juli van 13.00-17.00 workshops 'Kunst met een batterijtje'. Beeldend kunstenaar Kees Wijker expo seert (draad)tekeningen met beweging als thema. Ook diverse objets trouvés en de Mobylette waarmee hij het Droste-effect demonstreerde, maken deel uit van deze speelse expositie. Gerda Rutters is een beeldhouwer die met het lichaam als uitgangspunt expressieve beelden maakt. De fysieke uitstraling van haar werk vormt een mooi contrast met de breekbare mensfiguren in de tekenin gen van Piet Meeuwse. Theo Jordans zet de traditie van de land schapsschilderkunst voort en presenteert in zijn mime atelier in Groede een rijke oogst aan aquarellen, tekeningen en gra fiek met Zeeuws-Vlaanderen als inspiratie bron. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 1/8,13.00-17.00 uur. Fluis der tekeningen, Molstraat 1, Middel burg. T/m 6/8. Zo. 12.00-17.00 uur. Schuitvlotstraat 28, Groede. T/m 7/8. Za. 10.00-18.00 uur en op afspraak. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamste de. T/m 5/9. Wo. t/m zo. 14.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 82