io luchtvaart •v Jan Hilgers schreef luchtvaartgeschiedenis door op 29 juli 1910 als eerste Nederlander in een vliegtuig op te stijgen van Nederlandse bodem. Hij was daarmee Clément van Maasdijk een dag te snel af Maar ja, Van Maasdijk kon wèl een bochtje in de lucht maken. woensdag 28 juli 2010 Hilgers, 'den koenen avia door Joost Sijtsma Eigenlijk stelde de vlucht niet veel voor, de piloot had in de drie keer dat hij had gevlogen nog niet ge leerd een bochtje te maken. Daar om vloog Jan Hilgers met zijn Blériot XI in een rechte lijn, land de en draaide het vliegtuig om weer op te stijgen en in een rechte lijn terug te vliegen. Toch werd Hil gers daarmee op 29 juli 1910 de eer ste Nederlander die boven Neder lands grondgebied vloog. Die formulering luistert nauw, want hij was niet de eerste piloot die in Nederland opsteeg. Ruim een jaar eerder, op 27 juni 1909, steeg een aviateur, zoals piloten in die tijd werden genoemd, in Et- ten-Leur op. Dat was Charles graaf de Lambert, maar hij was een Fransman. Zijn vlucht duurde slechts vier mi nuten, want door de regen ont stond kortsluiting in de motor. In oktober van dat jaar verrichtte De Lambert overigens nog een huza renstukje door als eerste rond de Eiffeltoren te vliegen. Het rechte-lijn-vliegtochtje van Hilgers op de Doesburgerheide bij Ede steekt daarbij wat magertjes af, maar hij is toch maar de eerste Nederlander in het Nederlandse luchtruim. Het is honderd jaar geleden dat het vliegtochtje van Hilgers plaats had en dat is reden voor het Histo risch Museum Ede om hem met een speciale tentoonstelling te eren. De kleine maar interessante expositie geeft met oude foto's, filmpjes en vliegtuigmodellen een beeld van de eerste jaren van de luchtvaart in Nederland. De tentoonstelling vertelt het ver haal van Hilgers' vlucht, die het ge volg was van een soort luchtvaart wedloop in Nederland. Clément van Maasdijk zou als eerste Neder lander in Heerenveen opstijgen. De Haagse automobielfabrikanten Verwey en Lugard wilden echter de primeur en daarom haalden ze in allerijl hun medewerker Hilgers terug uit Frankrijk waar hij vlieg lessen volgde bij Blériot. Hilgers had in Nijmegen zweef vliegtuigen gebouwd en was daar na terechtgekomen bij de Haagse ondernemers die zich op de lucht vaart hadden gestort omdat daar volgens hen geld in was te verdie nen. Dat geld kwam van de toeschou wers van vliegshows die er soms wel een halve dagreis voor over hadden om een piloot in actie te zien. Maar die steeg - waaghalzen uitgezonderd - alleen op als de weersomstandigheden gunstig wa ren. Niet zelden hing het publiek de hele dag rond op een weiland terwijl medewerkers van de avia teur met linnen zakdoekjes de windsnelheid maten. Als de weersomstandigheden gun stig waren, steeg de aviateur op en na een paar rondjes vliegen en een geslaagde landing werd de vlieger als een held rondgedragen. Die be wondering van het publiek komt 'Men zwaaide met hoeden, petten, zakdoeken, overal waarmee te zwaaien was' ook tot uiting in het Historisch Museum Ede waar onder een reeks tekeningen van een vliegde- monstratie staat: 'Na de goedge slaagde vlucht huldigt het publiek den koenen aviateur'. Een ooggetuige beschrijft: 'Het en thousiaste publiek barstte in een luid gejuich los toen de aviateur op een hoogte van 5 a 6 meter de eerste rijen passeerde, men zwaai de met hoeden, petten, zak doeken, kortom overal waar mede maar te zwaaien was'. Vliegdemonstraties waren vaak een groot succes wat het enthou siasme van het publiek betreft, maar financieel gezien juist niet. Want de toeschouwers kregen al snel in de gaten dat de vliegdemon- stratie ook prima buiten het ter rein te volgen was, en dat scheelde weer entreegeld. De toeschouwers kregen op die ge denkwaardige 29ste juli 1910 ech ter waar voor hun geld. Hoewel Hilgers geen vliegbrevet had - hij onderbrak zijn vlieglessen in Frankrijk voor zijn record poging -, slaagde hij er toch in luchtvaartge schiedenis te schrijven. Hij steeg om zeven uur 's avonds op en be reikte een hoogte van zeventien meter. Hij landde, draaide het vliegtuig en steeg weer op. Eén keer zette hij de motor af, sprong uit het toestel, draaide de propel ler rond om de motor weer te star ten, sprong weer snel in het toestel en vloog tot groot enthousiasme van het publiek weer weg. Dit trucje had Hilgers geleerd in de tijd dat hij geen me canicien had. Een dag later steeg Van Maasdijk in Friesland op in een Som- mer-tweedekker, hij wilde de eer ste Nederlander zijn die in Neder land opsteeg maar hij werd twee de. Van Maasdijk maakte echter wèl bochtjes en daarom was dit volgens zijn fans de eerste vlucht, het vliegen van Hilgers bestond volgens hen slechts uit een paar 'sprongetjes'. Helaas ging het met die bochtjes niet altijd goed bij Van Maasdijk. Hij kwam op 27 augustus 1910 om het leven tijdens een vliegdemon- stratie bij Arnhem. Op een hoogte van vijftig meter cirkelde Van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10