uitruk auto's Muzikale virtuositeit van Italiaanse en Duitse barok Provincie: hogeschool hoort in Vlissingen Omroep Zeeland is er nog niet uit r" maandag 26 juli 2010 Wat zullen we vandaag eens doen in Zeeland? de complete agenda met alle aciviteiten op www.pzc.nl/uit «SÉ situatie tijdens kantooruren IJ Gebieden waar alleen een blusreserve blijft Standaard 6-koppige uitrukeenheden MM Blusgroepen met 4 man per tankautospuit Brandweerpost Dekkingsplan per 21 juli 2010 door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - Studentenstad, stu dentenstad... In de discussie over de beste vestigingsplaats van de HZ lijkt het volgens gedeputeerde George van Heukelom of het on- derwijsaspect wordt vergeten. En daar werkt de hogeschool nou net zo hard aan, benadrukt hij. „Ik snap best dat het een gedateerd ge bouw is, maar verhuizen is finan cieel totaal onmogelijk. Er zit nog boekwaarde op en er zijn juist vele miljoenen in geïnvesteerd om het onderwijs inhoudelijk te vernieu wen. En dan zouden we nu gaan praten over stenen?" Van Heukelom denkt dat een ver bouwing vanzelf komt, zodra die vernieuwingen .zijn gerealiseerd. „Want dan komen er meer studen ten en dus meer geld." Van uitspraak van HZ-bestuurder Adri de Buck, dat die nooit in Vlis singen op kamers zou studeren, is de gedeputeerde 'onaangenaam ge schrokken'. „Er moet nog veel ge beuren, dat ben ik met hem eens, maar de HZjzit daar goed." VLISSINGEN - Het onderzoek naar de mogelijkheid om Omroep Zee land te vestigen in de Vlissingse Timmerfabriek, duurt langer. Eigenlijk zou dat medio juli zijn af gerond, maar de intentieovereen komst met de gemeente Vlissin gen is verlengd tot 15 september. Directeur Monique Schoonen zegt nog altijd te denken dat de verhui zing naar het Scheldekwartier gaat lukken, maar dat daarvoor nog wel één en ander uitgezocht moet wor den. „Energietechnisch, financieel en ruimtelijk zijn veel oplossingen nodig, wie er zich ook vestigt." Vlaanderen volledig blokkeert. Het ongeluk vond exact plaats waar Rijkswaterstaat een toekomstige wegversmalling projecteert. Waar een halfjaar geleden nog een direc te aansluiting vanaf de tunnel lag om verkeer richting West om te lei den via de Braakmanweg, is die door de ZMF-ruilhandel tegen uit breiding van bedrijven vervallen. Niet één alternatieve Oost/West polderroute dus ten noorden van de N61. De zuidelijke ontsnappings route resulteert per definitie in enorme, gevaarlijke chaos. Was de Braakmanweg open, dan had men een westelijke en oostelijke éénrich- tingsstroom kunnen creëren. Mits een klaarliggend scenario, dat zo te zien nog steeds in Terneuzen ont breekt. En de ZMF dient in te zien dat mensenlevens prevaleren bo ven vogeltjes. Het havenschap leg de niet voor niets voor zichzelf een voor publiek afgesloten calamitei- tenweg aan. Hét bewijs dat met Het Apollo Ensemble. foto Izaak Verkeste Distels Een aardige foto in de krant van 22 juli waar zichtbaar 'in het zweet huns aanschijns' Natuurmonumen- tenvrijwilligers bezig zijn distels te rooien. Fietsend door de Yerseke Moer vandaag schrok ik me letter lijk een hoedje: overal uitgebloeide distels. Velden vol! Het stikt er van, zogezegd. Vanmiddag was er een wei met distels gemaaid. Te laat! Met een stevige wind waaiden overal de miljoenen distelpluizen (zaden) met de wind mee naar nieuw gebied. Zo gaat de Moer dus naar zijn moer en de akkers in de omgeving ook! Jammer en zonde. Zonde van dat mooie (na- tuur)land. Andries Jumelet Magnolialaan 9, Yerseke door Jeanette Vergouwen De titel van het program ma 'Een virtuoze reis van Italië naar Duits land (en terug)' was goed gekozen. Het concert begon en eindigde met een Sonate van een Italiaanse componist. De vier leden van het Apollo Ensemble willen met dit programma de in vloeden van de Italiaanse barok op het muziekleven van Duitsland la ten horen. Typisch voor de muziek uit de 17de eeuw is de grote aandacht die gegeven wordt aan de virtuositeit. De werken blonken allen uit in grilligheid en een overdaad aan versieringen. Op zich mooi, maar soms snak je als publiek ook wel eens naar meer eenvoudige struc turen en ook wel naar werken van meer bekende (grote) componis ten. De muzikale reis was interessant, enerzijds vanwege de verschillen de instrumentale bezettingen, an derzijds vanwege de technische vaardigheden van de uitvoerders. Bovendien konden de toehoorders kennis nemen van de muziek van niet echt bekende componisten. Het concert wefd soms ontsierd door kleine intonatieproblemen en enkele ongelijkheden, maar be- Muziek Podium Zeeland Werken van Italiaanse en Duitse barokcomponisten. Door David Rabinovich en Lilia Sla- vny (viool),Thomas Oltheten (dul- ciaan) en Marion Boshuizen (kla vecimbel). Gehoord zondag 25 juli in de Gro te kerk in Veere. wonderenswaardig waren de frase ringen die zorgden voor de nodige dynamiek. De Sonate Decima voor 2 violen, dulciaan en basso continuo was een goede opening. De vier musici vormden een eenheid en de ver schillende timbres kwamen goed over. Spannend en ongelooflijk vir tuoos was de Sonata II van Giovan ni Battista Fontana. Indrukwek kend was de afwisseling van een eenvoudige rustige melodie met de vele knappe versieringen. De Sonata (sopra l'aria de Ruggiero, la Francese en Bergamasca) was een hoogtepunt. De twee violen kwa men prima overeen, dat kwam goed uit in de fraseringen in de passages met de herhalingen in de twee partijen. Het klavecimbel was een stimulerende en onder het ontbreken van een noordelijke verkeersontsluiting er absoluut iets niet deugt. Hans Pollemans Singel 10, Biervliet steunende derde partij. De Sonata prima voor dulciaan en basso conti nuo was een bravourestuk. Een werk om de geweldige adembe- heersing van de blazer te demon streren. Een cascade van loopjes en een overdaad aan nootjes, lek ker grillig, echt barok. De werkjes van Schmelzer klon ken evenwichtiger, maar ook hier was de lengte en het aantal versie ringen overdadig. Pars III uit Men sa sonora van Biber, een mooi werk dat bestaat uit een reeks dan sen, met ieder een eigen tempo en karakter, werd goed vertolkt met vooral mooie zachte passages. De partijen van de viool, dulciaan en klavecimbel in de Sonata terza van Johann Rosenmüller zijn even waardig aan elkaar, geen onder steunde partituren, maar elkaar aanvullende en toch los van elkaar staande melodielijnen. In de Sonata La Cesta van Mealli was de trieste, klagende melodie, gespeeld tegen de chromatisch da lende reeksen in de begeleiding spartij opvallend. Een echte afwisseling vormden de variaties op een eenvoudige renais sance melodie (La vierge pucelle) in Sonate sopra La Monica van Böddecker. Het vrij lange concert werd afgesloten met de Sonata XIV van Fontana.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15