14 Dolfijnen in Flupland Uitzonderlijk mooi en interessant zeeland in de vorige eeuw Zeeuwse Keverdag maandag 19 juli 2010 In deze serie Raadkaarten tonen we Zeeuwse gehuchtjes. Het zijn beel- den van een lang vervlogen verleden. Veel dorpjes zijn moeilijk herken baar. We doen een beroep op uw geheugen. Hans Lindenbergh verza melt al jarenlang ansichtkaarten. We willen van u weten waar de foto's gemaakt zijn en we zijn uiteraard erg benieuwd naar anekdotes of verha len die te maken hebben met de locatie. De oplossingen kunnen voor vrijdag worden verstuurd naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Mid delburg. Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon. D lip De voorstraat in Sint-Phi- lipsland is het decor van de groepsfoto. „De foto is genomen vanaf de kant van de zeedijk in de richting van de Nederlands Hervormde Kerk", schrijft Adri Biersteker uit Yerseke. „Aan de linkerkant zien we nog vrouwen in de 'Fluplandse' dracht. Eind jaren '60 is de laatste draag ster van deze dracht overleden." „Ik ben in de Nederlands Her vormde kerk gedoopt en heb er be lijdenis gedaan", schrijft de op Sint-Philipsland geboren J. Zwee- mer-Beneker. „Sinds mijn huwe lijk in 1975 woon ik in Krabbendij- ke, dus toch Zeeland. Ik heb geen familie meer op Sint-Philipsland, maar mijn ouders liggen er begra ven. Mijn vader was bakker. Tot de ramp was het een hechte gemeen schap maar na 1953 is het heel an ders geworden, ook veel mensen van buitenaf" Kees Stevense komt met nog meer informatie. „In 1672 was dominee Pontiaan van Hattem hier predi kant; hij werd in 1683 uit zijn ambt gezet op beschuldiging van onrechtzinnigheid in de leer. Hij zou een aartsketter zijn, een pro feet van vrijgeesten en volgeling van Descartes en Spinoza!" Stevense dook een opmerkelijke anekdote op: „Jaren geleden kwam er in de Mosselkreek bij het eiland een troep van 38 stuks 'groote en sterke visschen aanzwemmen met een lengte van bij de 5 ellen en we gende zekerlijk 1000 Nederlandse Ponden elk. Zij geraakten op een bij het naburige eiland Tholen gele gen droogvallende plaat en wer den door de dorpelingen met bij len en messen in moten gehakt en tot traan verwerkt. Later bleek dat het 'dolphijnen' waren De prijswinnaars zijn: M. Bal, Oosterland, Theo Tas, Middelburg. A.P.K. van Dijke, Zierikzee. MIDDELBURG - „Het is het autootje, het is de vorm, het is de techniek, het is een lifestyle." Michel van Loon van de Zeeuwse afdeling van Keverclub Nederland weet bijna niet waar hij moet beginnen om uit te leggen wat de Volkswagen Kever zo speciaal maakt. „Het zijn ook de mensen", gaat hij verder. „Kijk maar eens om je heen. Je ziet jong en oud. Rijk en arm. En allemaal zijn ze gek van deze auto's. Dat is het grote verschil met an dere autoclubs. Daar kan je de autobezitter vaak hele maal van uittekenen. Maar de Kever was vroeger al een door Jeanette Vergouwen Een pianorecital bijwonen van Paolo Giacometti is een buitenkans. Het con cert in Veere was meer: er werd gespeeld op een authentieke Erard vleugel uit 1880 en de wer ken op het programma zijn allen geschreven in de periode tussen 1903 en 1917. Composities van Claude Debussy en Maurice Ra vel,twee bekende musici uit de Franse romantiek. De werken zijn geïnspireerd door poëzie of beel dende kunst. De onderwerpen zijn beeldend muzikaal vertaald. Paolo Giacometti is een op en top muzikale pianist, wars van verui terlijking. Een musicus die stijlvol en geconcentreerd is, en één wordt met de muziek. De Erard vleugel is een pracht in strument. De witte houten kast is beschilderd met geromantiseerde landschappen, de klank is fantas tisch. De diskant klinkt kristalhel der en twinkelend en het medium en de baskant klinken fluwelig. Dit is mede te danken aan de sna ren die in de kast parallel liggen (en niet gekruist zoals bij de mo derne vleugels). Zowel Debussy, PIANORECITAL Muziek Podium Zeeland Werken van Maurice Ravel en Claude Debussy. Door Paolo Giacometti (piano). Gehoord zondag 18 juli in de Gro te Kerk in Veere. als Ravel hebben gespeeld op een dergelijk instrument. Giacometti begon met de Sonati ne in fis uit 1903 van Ravel. In de Prélude kwamen de twee contras terende thema's goed over, het Me nuet klonk dansant en de Finale, een toccata met een nerveuze chro matiek, werd moeiteloos gebracht. Na dit werkje in klassieke vorm, werd La Cathédrale engloutie van Debussy gespeeld. Het werk is ge baseerd op een Bretoense legende van Renan over een stad die ver zwolgen is door het water, maar de fundamenten van de kathe draal zouden nog te zien zijn. Het publiek krijgt een golf van muziek over zich heen, tussen de mistige flarden is klokgelui te horen en de niet aflatende stroom van water. De koraal in de slotpassage is een illustratie van het orgel in de kathe- draal die langzaam verdwijnt als de slotnoten wegsterven. Een van de mooie twintig-eeuwse pianowerken is Gaspard de la Nuit van Ravel. Hij koos drie gedichten uit de prozagedichten van Aloy- sius Bertrand en deze muzikale ge dichten werden de eerste keer in 1910 in de Salie Erard in Parijs uit gevoerd. In Ondine hoor je het rui sende water en de verleidelijke zang vol passie van dé waternimf die de stervelingen lokt. Heerlijk klonken de pianistieke effecten en de akkoorden waren vol dreiging. De obsederende bestoon in Le Gi- bet (de galg) klonk penetrerend en luguber. Expressief waren de mo tieven waarin de klacht van de ver oordeelde en het schommelen van de galg te horen waren. In Scarbo (de gnoom) werd de sfeer van een nachtmerrie expressief in de verf gezet. Het instabiele ritme en de stijgende en dalende sprongen zorgden voor agitatie, een groteske angst en ironie. Duivels mooi. Na de pauze werd Minstrels uit Préludes I van Debussy gespeeld een kort humorrijk werkje in de stijl van de Amerikaanse Mu- sic-hall uit begin twintigste eeuw

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 66