'Flushing, ze spectrum 12 Zaterdag 17 juli 2010 Op de MS Prinsendam ontbreekt het aan geen enkele luxe. In de Passenger Terminal Amsterdam hoeft geen toerist verdwaasd om zich heen te kijken; De Amadea was natuurlijk mooi, maar de Prinsendam is prachtig. Het heeft Alex Nelis van Zeeland Cruise Port drie jaar lobbywerk ge kost. Maar als de Amerikanen zich dinsdag welkom genoeg voelen, komen ze terug. Nelis, alweer met een derde reder in ge sprek, kan niet wachten. „Het uithangbord voor Vlissingen en de provincie, dat Hol land America Line hiermee creëert, is gi-gan-tisch." Maar voordat het zover is, moet het cruise schip zijn mediterrane tour voltooien. Die begon vorige week, vanuit de Passenger Terminal Amsterdam. Het schip had er net een Baltische tocht op zitten. In de grote hal aan het IJ krioelde het van de cruisegas- ten. De één ging aan boord om de reis te beginnen, de ander ging even de hoofd stad in om de reis later te vervolgen en weer anderen gingen met hun Louis Vuit- tonnetje, behangen met een blauw hut- label, van boord om de reis aan land voort te zetten. En alles liep gesmeerd. Niet alleen dankzij Café De Concurrent kan zijn Amerikaanse vlag gewoon uithangen. Niemand die er vreemd van opkijkt. Want ditmaal rollen er geen Duitsers van de loopplank, zoals vorig jaar, maar échte Amerikanen. Compleet met Hawaii-blouses, strohoedjes en witte sportschoenen. Dinsdag ontvangt Vlissingen haar eerste cruiseschip in de buitenhaven. Van Holland America Line nog wel. door Wendy van den Hurk die functionele wegwijsbordjes, maar voor- 'al omdat de meeste cruisegasten wel wat gewend zijn. Tachtig procent heeft al eer der een cruisereis gemaakt. „Bij Holland America Line is het terugkeerratio zelfs ne gentig procent", glundert kapitein Albert Schoonderbeek. „Ik heb gasten die al meer dan honderd dagen aan boord zijn. Vorige week was er zelfs een mevrouw die er al meer dan duizend dagen op had zitten. Niet achter elkaar, maar toch." Schoonderbeek lijkt uit Loveboat weggelo pen te zijn. Hij is het soort kapitein dat net zo lief op het toneel staat als achter het roer. „Als je niet van partijtjes houdt, moet je naar de vrachtvaart", vertelt hij vanuit zijn Neptune Lounge, waar de happy few voorrang hebben op het drankarsenaal en zoveel nootjes mogen pakken als ze maar willen. „Ik ben een entertainer. Zodra ik een grapje maak, leven mijn gasten op. Willen ze verhalen horen, dan ben ik de man. Het is hard werken, met soms dien sten van meer dan twintig uur, maar ik kan niets mooiers bedenken." In januari voer de Prinsendam nog tussen pinguïns en walvissen in de Zuidpool, in augustus steekt het schip zijn neus tussen het ijs van de Noordpool. En dinsdag legt het aan in Vlissingen. „De gasten kijken er naar uit. Flushing, ze praten er nu al over. Het is een haven die ze nog niet gezien hebben. Mijn bootje heet ook niet voor niets Elegant Explorer. Dat is altijd op zoek naar nieuwe havens en komt in de vreemdste uithoeken ter wereld. Het be langrijkste is een mooie terminal en daar wil Vlissingen aan werken. Je struikelt er zo de trein in, dat is heel positief. Wat de stad bovendien mee heeft, is dat het een goede aanloophaven voor Antwerpen kan zijn. Je rijdt er met de bus in drie kwartier naartoe. Dat scheelt vier uur de rivier op varen. Vlissingen bevindt zich op een stra tegisch punt. En als wij dat eenmaal ont dekt hebben, komt de rest van de cruisewe reld ook. Zo werkt dat." Eerst dat ene dagje maar eens door staan. Want daar blijft het, gezien het volle schema van Holland Ame rica Line, voorlopig bij. Een uurtje of elf, Vrachtwagens aan de lopende band; in elke havenplaats worden verse producten ingeslagen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 58