Nissan Cube 1.6 Zen: Japans waagstuk onderweg Eerst zou hij wel komen, toen weer niet maar naderhand toch weer wel, de uit zijn as herre zen Fiat 500. Zijn naam zou Trepiüno worden maar die werd naderhand, zoals bekend, veran derd in 500. Een goeie zet, en Fiat zal degenen die het plan er toch doordrukten, dankbaar zijn. Want de 500 is een enorm succes. Waar je maar kijkt zie je ze rij den, meestal met een vrouw ach ter het stuur. Nu het succes van de 500 zo volkomen is, is het tijd voor een vervolg. Dat werd de 500C, waarvan de C ongetwijfeld voor cabriolet staat. In navolging van zijn jaren vijftig (en zestig) voorganger werd deze 500 maar ten dele onthoofd. Om geen al te hoge kosten hoeven maken, in verband met de benodigde verstevigingen aan de wagenstruc tuur, is gekozen voor een cabriolet- vomi waarbij de zijwanden van de au to overeind zijn gebleven. Dat maakt de auto minder kwetsbaar voor"torsie, wringing van de carrosserie doordat een vast dak ontbreekt. Een nadeel er van is, zo bleek tijdens de rijproef, dat zicht naar achteren met neergelaten kap heel erg slecht is. Verkeer achter je zie je totaal niet doordat de kap het uitzicht op de weg achter je totaal ver hindert. Toch is het erg knap van de tekenaars van deze 500 hoe ze een au to hebben kunnen ontwerpen die bij vrijwel iedereen vertedering oproept. Het interieur van de 500C verschilt, op de knoppen van de kapbediening, niet van de 'gewone' 500 en dat is dus dik in orde. Veel elementen uit de Panda en daar is helemaal niks mee mis. De (speciaal voor de cabrio ont worpen nieuwe) stoeltjes zitten goed en je voelt je al snel thuis in het een voudige interieur. Het zal duidelijk zijn datje als volwassene voor een lan ge autorit achterin weinig te zoeken hebt. Maar met wat inschikken kan het-voor een niet al te lange rit nog bést. De bagageruimte is natuurlijk wat kleiner dan die van de normale 500, en minder goed toegankelijk. Toch heeft Fiat zich nog moeite ge noost om de toegankelijkheid met ge opende kap te verbeteren. In dat ge- val sluit het achterste deel van het dak zich elektrisch om meer ruimte te ma ken zodat de klep - nou ja, klepje - kan worden geopend. De Onderne mer reed met een versie met 1.2 liter motor met stop/start automaat die in de praktijk goed voldoet. Je trekt er geen keien mee uit de grond maar dat wordt in deze tijd toch steeds minder belangrijk. Meer belang hecht het hui dige koperspubliek aan zuinigheid en lage uitstoot en daarmee scoort deze 500C goed. In deze configuratie be taal je als koper geen wegenbelasting en wordt geen BPM geheven op de nieuwprijs. Er zijn elf carrosseriekleu- ren beschikbaar en een keuze uit drie kleuren voor de cabrioletkap. Daar mee is deze 500C voor iedereen wel op smaak te krijgen. Al met al heeft Fiat met deze open versie een nieuw schot in de roos. Op korte termijn komen er nog snellere versies in de vonn van Abarth 500C die de sportieve harten sneller moe ten laten kloppen. De Fiat 500C is verkrijgbaar vanaf 15.795 euro, inclu sief BTW. Toegegeven: je moet wel durven als je met deze gloednieuwe Nis san de straat op gaat. Nissan, dat zulke nauwe banden heeft met Renault, wordt meer en meer een merk dat het bijzondere niet schuwt. Wég zijn de duffe gezinskoetsen waarmee het decennia de weg teisterde. Goeie auto's waren het, en dat zijn het nog steeds. Al leen is de verpakking tegenwoordig wel heel wat gedurfder. Zoals bij de Cube bijvoorbeeld. Een auto met zoveel binnenruimte als een flinke zeecontainer. Dat krijg je als je een auto tekent waarbij alle wan den rechtop staan. Wanneer je daarna de auto vormen meegeeft die niet he lemaal evenwijdig zijn aan elkaar kun je er gif op innemen datje een waag stuk in de showroom neerzet. Nissan deed het en noemt hem Cube (ku bus). Een volumemodel verwacht Nissan er niet mee neer te zetten, daarvoor is de carrosserie te wonderlijk van vorm geving. Het is meer een auto die de aandacht trekt, aldus een woordvoer ster van Nissan en daarin heeft ze groot gelijk. In die zin is het echt een auto voor durfondememers. Mensen die zich niet laten leiden door de mainstream. Bestickerd zie je een dergelijke auto absoluut rijden en hij trekt in die zin meer aandacht dan een smart of Fiat 500, want die.zie je al zo veel als recla me-uiting. Wie zich over de hik van zijn aparte koetswerk weet heen te zetten, krijgt een auto die grosso mo- do heel fijn rijdt. De versie met conti nue variabele transmissie moet je le ren waarderen maar eigenlijk is het een raadsel waarom Nissan hieraan nog vasthoudt terwijl er zoveel fijne re automatische versnellingsbakken zijn. Veel geschreeuw maar weinig wol is toch een uitdrukking die bij je opkomt als je het gaspedaal vol in trapt waarbij de (overigens heel fijne) benzinemotor het uitgiert. Ander zijds, met CVT rijdt deze Cube als een kek golfkarretje. Je zit lekker hoog, met volop licht in het interieur dankzij het glazen dak dat je aan de binnenkant kunt afschermen door middel van een zeiltje of imitatie rijst papier waardoor er diffuus licht bin nenstroomt. Wie voor de handgescha- kelde versie kiest heeft hiervan alle maal geen last en houdt ook nog geld in de knip. Nog een minpuntje: de achterzijde van deze Cube is erg on handig omdat er geen gebruik wordt gemaakt van een naar boven scharnie rende klep, maar van een echte deur die onhandig ver uitzwaait. Niet prak tisch voor een stadsauto. Wél prak tisch is de grote (kofferruimte die nou eenmaal hoort bij een kubus waarvan de achterbank bovendien verschuifbaar is. Je kunt er heel wat in kwijt. Prijstechnisch begint de Nissan Cube bij 19.400 euro, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 127