De vele kansen van Tholen toerisme gemeente Tholer 21 door Peter Oggel THOLEN - "Tholen", verzucht hij aan het eind van het gesprek, "Tho len heeft toch alle ingrediënten om een prachtig menu samen te stellen. Maar daar zijn wel daadkrachtige par tijen voor nodig." In de ogen van Rob Duijm, voorzit ter van de Samenwerkende Recreatie- bedrijven Tholen (SRT) geeft de metafoor precies de toestand weer waarin de toeristisch-recreatieve sec tor van Tholen zich bevindt. Een prachtig eiland met ongekende mogelijkheden. Fietsen, wandelen, vissen, duiken, zeilen, en dat allemaal in rust en ruimte. Deel van het sterke merk Zeeland, omringd door het Na tionaal Park Oosterschelde, maar he laas bij het grote publiek nog verre van bekend. Dit verhaal gaat over de toe ristische potentie van Tho len en Sint Philipsland. Over kan sen en mogelijkheden van een ei land dat een journalist van een da mesblad ooit omschreef als 'het best bewaarde geheim van Zee land'. De basis is rust, ruimte en authenciteit. Maar Tholen is veel meer. Met enige gretigheid spiegelt Duijm, eigenaar van camping De Striene, Tholen bij herhaling aan, Noord-Be veland. Misschien, geeft hij ruiterlijk toe, zit daar ook wel enige afgunst bij -begrijp goed: in positieve zin dan. Maar zie de overeenkomsten tussen de beide eilanden, bijvoorbeeld qua structuur en mentaliteit. En zie ook het verschil: met als basis het beleids plan 'Groene oase in de Delta' (2001) is de toeristische sector op Noord-Be veland de afgelopen jaren, zoals dat heet, toch stevig op de kaart gezet. En dat, stelt hij onomwonden vast, moet op Tholen ook kunnen. De kan sen liggen er spreekwoordelijk bijna voor het oprapen, zowel voor ver- blijfs- als dagtoerisme. Duijm: "Tho len heeft gigantisch sterke punten. Die beter op de kaart zetten, is eigen lijk het enige wat we moeten doen." Verdubbeling Met het rapport mikt Noord-Beve land -lees: gemeente én bedrijfsleven- Rob Duijm: 'Meer daadkracht gewenst.' op verdubbeling van de toeristische omzet tussen 2002 en 2012. Dat is, mede afgezet tegen de economische crisis, wellicht wat ambitieus, erkent Duijm, maar het geeft ook doen en denken in het (gemeentelijk) beleid aan. De toeristische sector als belang rijke economische pijler. En dat, vindt hij, is minstens zo be langrijk. Ter onderstreping citeert hij enkele cijfers: op Noord-Beveland is ruim twintig hectare per duizend in woners in toeristisch-recreatief ge bruik; in Tholen gaat het om slechts zes hectare per duizend. Misschien duidelijker nog toont de werkgelegen heid. Op Noord-Beveland tekent de toeristische sector voor 29 procent van de banen; op Tholen is dat iets meer dan vier procent. Duijm: "En daarmee zijn wij de laagste van de he le provincie." Niet dat hij wil zeuren, verre van. Want Rob Duijm bespeurt veel bewe ging, zowel bij recreatie-onderne mers als bij gemeente. Toeristisch Tholen ontplooit zich. Voorbeelden? Het nieuwe hotel Kom! in Sint Maar tensdijk, een forse uitbreiding bij col lega De Pluimpot, de ontwikkeling van een nieuw en omvangrijk vakan tiepark Wulpdal en ja, ook zelf werkt hij bij Strijenham aan groei, onder meer met de bouw van vakantiewo ningen. En ook de gemeente, zwaait Duijm met het coalitieprogramma van VVD, CDA. PvdA en SGP, laat zich zeker niet onbetuigd. Initiatie ven in de toeristisch-recreatieve sec tor mogen op alle steun rekenen. En er zijn plannen -op termijn welis waar- voor een grote jachthaven bij Gorishoek. En als het aan hem ligt. zou dat ook best kunnen gelden voor het haventje van Strijenham. Kort om: plannen en ideeën zat. Wakker schudden De SRT is belangenbehartiger van acht van de tien Thoolse campings. De laatste jaren is met verdubbelde in zet gewerkt aan verbetering van pro motie en marketing. De nieuwe web site www.eilandtholen.nl en de geza menlijke brochure 'Eiland Tholen. Da's mooi Zeeland' moeten de toerist wakker schudden. Maar er is de ko mende jaren meer op komst, vertelt Duijm. Ogenschijnlijk kleine aanpas singen, maar toch: een Thoolse folder in het Duits en verbetering van de be wegwijzering, nee, niet alleen op het eiland zelf maar zeker ook op de A58 tussen Brabant en Zeeland en op de nieuwe A4 tussen Steenbergen en Bergen op Zoom. Duijm: "De Duit se toerist is een belangrijke doel groep. Maar nu rijdt die Tholen on wetend voorbij richting Walcheren. Foto: cluofoto Tholen heeft te lang met de rug naar het water geleefd. Onze opdracht is om in samenwerking met alle denkba re partijen -recreatie, horeca, gemeen te, landbouworganisatie, midden stand, jachthavens, sportvissers, water sportverenigingen, noem maar op- Tholen op de kaart te zetten." Vertrekpunt voor de SRT is een on derzoek dat in 2009 is uitgevoerd naar identiteit en marketingmogelijk heden van de Thoolse verblijfsrecrea- tie. Het rapport maakt in een sterk te-zwakteanalyse duidelijk dat recrea tie en toerisme op het eiland onder maats is ontwikkeld, mede als gevolg van godsdienst en politiek. Van oudsher is de SGP op het eiland sterk vertegenwoordigd. Duijm erkent dat het behoudende christelijk-politieke beleid 'een rem mende factor' op toeristische ontwik kelingen heeft betekend; anderzijds onderstreept hij een kentering in den ken en doen. Sinds de verkiezingen in maart maakt hij voor het CDA deel uit van de gemeenteraad en hij bespeurt toenemend begrip voor eik aars standpunten. Duijm: "Natuurlijk is er consensus mogelijk. Met behoud van de kernkwaliteiten rust, ruimte en authenciteit, met respect en begrip voor eikaars standpunten kunnen we elkaar heel goed vinden. Samen ont sluiten wat voor moois we allemaal hebben, dat is ons doel. Zeg maar: één Tholen!" Camping de Pluimpot. Foto: duofoto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 119