r0p Tholen krijg je waar voor je geld' toerisme Oranjeroute biedt kansen www.agoedegebuure.nl gemeente Tholen «sm Vier Zeeuwse gemeenten maken sinds dit jaar deel uit van de Oranjeroute. Dat zijn Middelburg, Veere, Vissin gen en Tholen. De Oranjeroute verbindt in Nederland en Duitsland over een afstand van ruw weg 2600 kilometer 39 plaatsen, die op enige manier een (historische) band hebben met het Huis van Oranje Nas sau. Directeur Lilian Ausems van de VVV Zuid-Beveland/Tholen venvacht veel van de Oranjeroute. Met name bij de Duitse toerist is de route zeer popu lair, vertelt ze, en daar moet zeker ook Tholen van profiteren. Ze wijst in dit verband onder meer op dagtochten, maar ziet ook kansen voor de verblijfsaccommodaties op het ei land, in het bijzonder hotels en Bed& Breakfasts. "In Duitsland wordt zeer veel promo tie voor Die Oranierroute gemaaktEr zijn busreizen, maar toeristen volgen de route of delen ervan ook indivi dueel. Tholen dankt de uitverkiezing feitelijk aan de heerlijkheid Sint Maartensdijk en de heerlijkheid Scherpenisse. De relatie met de Oranjes bestaat al eeuwen. Koningin Beatrix is door over erving Vrouwe van Sint-Maartensdijk en Vrouwe van Scherpenisse, waar de Oranjes ook een kasteel hebben beze ten. Ook het voormalige stadhuis op de Markt in de Sint Maartensdijk. In het nieuwe kantoor van de VVV op de Markt in Sint Maartensdijk komt een klein museum -de Oranjekamer- waar in de band met het Huis van Oranje wordt getoond. Ausems: "Van de ge meente krijgen wel alle medewerking. De archivaris is zeer enthousiast en helpt ons waar mogelijk. Volle terrassen, vooral bij zonnig weer. Een verademing in Zeeland', noemt Lilian Ausems het eiland Tho len. Het klinkt haast als een lokkertje in een toeristische folder, niaar nee, voegt de VW-directeur Zuid-Beveland/ Tholen er onge vraagd aan toe, daar heeft ze geen woord van overdreven. In gesprek over een eiland dat hard werkt aan een toeristisch-recreatieve ontwik keling. 'Op Tholen krijg je waar voor je geld'. door Peter Oggel THOLEN - Eigenlijk verbaast het Li lian Ausems wel eens. "Zeeland telt ongelooflijk veel mooie plekjes. Maar het lijkt soms wel alsof de toerist daar beter van op de hoogte is dan de Zeeuwen zelf. Verbijsterend, vind ik dat, ja. Misschien is het valse beschei denheid. Maar dan zeg ik: wees trots en durf die schoonheid te zien." Als geboren en getogen Amsterdam se, maar sedert een jaar of dertig Zeeuw onder de Zeeuwen, heeft Li- lian Ausems die durf wel -natuurlijk ook het hoofde van haar functie als VVV-directeur. Wat haar betreft is het eiland Tholen, natuurlijk inclusief Sint Philipsland, synoniem aan onge repte schoonheid. Misschien wel back to basics. Eigenlijk, mijmert ze, is Tholen een vakantie-eiland bij uit stek, nou ja, misschien dan niet voor jongeren die op zoek zijn naar disco theken, popfestivals en veel bier. Voor die groep is er te weinig te doen, daar mikt het eiland trouwens ook niet zo op, maar verder is Tholen echt prima voor alle leeftijden. "Ze ker als je van watersport en beweging houdt. Duiken, surfen, vissen, fietsen en wandelen in alle rust en stilte. Tho len heeft het allemaal. De Oosterschel- de is een eldorado voor duikers en zei lers. De bruinvissen zwemmen soms zo met je bootje mee." Dat klinkt, in kort bestek, als veel lof. Maar Ausems wil dat best uitleggen. "Tholen heeft een aantal dingen voor. De ligging is perfect. Vanuit de Randstad is de be reikbaarheid echt ideaal. Misschien zijn die aspecten nog wel het best-sel- ling point. Je bent er in no time en als je dan vanaf de nieuwe A4 afslaat, dan kom je plotseling in een heel andere wereld. Je ziet het landschap verande ren. Het wordt rustig, het wordt groen, je ziet een fietser, je ziet een tractor. En op dat moment denk ik al tijd weer: hè, ik ben thuis!" Wat ci taatjes, bijeengeveegd uit de toeris tische trendrapportage 2008 2009 van het kenniscentrum (kust) toeris me: 'Door de financiële crisis wordt de prijs-kwaliteitverhouding van een bestemming nog belangrijker. De con sument verlangt naar kleinschalig-, heid, rust en eenvoud. Stilte is de nieuwe luxe. Het authentieke platte land hervinden; genieten van rust en ruimte, geen last van langsrazend ver keer. Het krijgt zijn charme terug'. Ontwikkeling Geheel van toepassing op Tholen, do ceert Lilian Ausems. Ze verhaalt over Grond; -riolering en bestratingswerkzaamheden A. COEDECEBUURE ngsbedrijf van ter- en wegenbouw 06-51407969 de toeristisch-recreatieve ontwikke ling van de provincie Zeeland sinds de jaren zestig van de vorige eeuw. In het bijzonder de kust heeft geprofi teerd van de gecombineerde aantrek kingskracht van zon, zee en strand. Ausems: "Tholen is om meerdere re denen -kerkelijk en politiek- altijd een buitenbeentje geweest. Maar nu profiteert het eiland daar nadrukkelijk vain. De dorpen zijn authentiek, kort om: Tholen heeft couleur locale, waar oude waarden nog gelden. Ge lukkig maar." Ze werkt inmiddels zo'n tien jaar bij de VVV Zuid-Beveland/Tholen en in dat de cennium heeft ze in het Zeeuwse toe risme veel ontwikkelingen meege maakt. Tholen, signaleert ze, werkt de laatste jaren hard aan een inhaalslag en weet de sterke punten goed uit te buiten, ook in plannen voor de nabije toekomst. "Er is een aantal goede en actieve ondernemers, die er geen hon derd maar wel driehonderd procent voor gaan. Service en gastvrijheid zijn ongelooflijk belangrijk. Opvallend vind ik wel, dat die ondernemers ook vaak van buiten komen, soms zelfs uit heel andere branches dan recreatie en toerisme. Ze tonen waardering voor het landschap, investeren in innovatie en duurzaamheid. Er zijn veel initia tieven, en er bestaat een goede samen werking tussen horeca en toerisme. Ook tussen VW en de recreatie-on dernemers zijn er goede contacten. Daar prijzen we ons gelukkig mee. Sa men sterk, denk ik dan." De ontwik keling van Tholen is voor de VVV goede reden om zich als toeristische organisatie beter te manifesteren. Na- Foto: duofoto tuurlijk, er zijn folders en brochures om het eiland te promoten, en er zijn voor de toerist fiets- en wandelroutes ontwikkeld, het eiland is via de haven tjes van Gorishoek en Anna Jacoba- polder een belangrijke een spil in de toeristische veerdienst 'Rondje met een Pontje', ofwel eiland-hoppen in Zeeland. Profileren Maar Ausems wil zich als VW nog nadrukkelijker profileren. Inmiddels wordt hard gewerkt -de verhuizing is voorzien in september- aan een nieuw VW-kantoor op de Markt in Sint Maartensdijk want, zegt Aus- senis, 'daar zit de horeca, daar zijn de terrassen en daar horen wij dus ook' Dat nieuwe kantoor is inclusief een klein museum (Oranjekamer), als on derdeel van de in Duitsland uiterst po pulaire en succesvolle Oranjeroute. Tholen maakt na een lobby van jaren sinds april dit jaar deel uit van die rou te (zie kader). Dat aspect, verwacht de VW-directeur, zal Tholen bij de Duitse toerist zeer in de kijker zetten. Maar na Sinerdiek ijvert Lilian Au sems ook voor uitbreiding ('Meer dan een folderpost') in Tholen-stad en daarna eigenlijk ook in Sint Anna- land. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek zit Tholen qua toe ristische bestedingen fors in de plus", betoogt Ausems. "Het is natuurlijk een kwestie van financië, maar als VVV kunnen we ons niet permitte ren van afstand toe te zien. We moe ten daar zijn waar ook de toerist is." AMSffi] iitgezondsra'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 114