io I weesi Fietsen weghalen, mag dat wel? Het is een plaag voor bijna elke middelgrote gemeente in Ne derland: de weesfiets. In de zomer neemt het aantal achtergela ten fietsen vaak toe. 'Slimme' fietsenrekken lijken de oplossing. Middelburg Goes zaterdag 17 juli 2010 =j=^$l reagerero? nieuwsredactie@wegener.nl Maximale staliingsduur Fietsen mogen alleen weggehaald worden als op die plek een maximale staliingsduur geldt. Dat staat in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en is ook aangegeven op borden. Vaak is dat 21 of 28 dagen. Om te weten welke fietsen te lang in de stalling staan, worden fietsen gelabeld. Dat label kan zichtbaar zijn, maar dat hoeft niet. Als de fiets na de maximale staliingsduur nog steeds onaangeroerd is, moet de gemeente een 'beschikking' aan de fiets hangen dat deze weggehaald gaat worden. Alleen gemeente mag fiets en weghalen, of particuliere bedrijven in opdracht van de gemeente. Verwijderde fietsen worden overgebracht naar een depot. Daar moet het 13 weken blijven staan zodat de eigenaar zijn barrel alsnog kan komen ophalen. Doorgaans gebeurt dit echter niet. Overgebleven fietsen gaan naar een sociale werkplaats of worden verkocht. Om te voorkomen dat de gemeente zich schuldig maakt aan heling, wordt gekeken of de weesfiets niet staat geregistreerd in het register van gestolen fietsen. Strij d tegen de door Dewi Gigengack -W- et is niet zo ^at lanëS~ LhhbJ[ komen om I zelf fietsen I weg te ha- -JL. m len", neemt Rolf Schooleman van het weesfiet- senteam direct maar even een mis verstand weg. Het beeld van man nen die uit een busje springen, her en der wat fietsen losknippen en daarmee weer verdwijnen, doemt wellicht al snel op bij het horen van de naam van de groep. Maar het weesfietsenteam van adviesbu reau Berenschot werkt achter de schermen. Schooleman: „Wij hel pen gemeenten zodat ze het pro bleem van zwerffietsen zelf kun nen aanpakken." Er zijn in Nederland meer fietsen dan mensen: volgens mobiliteitsor ganisatie Bovag telt ons land er achttien miljoen. Op NS-stations is gemiddeld één op de vijf fietsen 'wees', blijkt uit onderzoek van Kenniscentrum Fietsberaad. In stu dentensteden kan dat percentage hoger liggen, vooral in de zomer als studenten de stad al dan niet voorgoed verlaten, en in plaatsen met een klein treinstation lager. Cijfers over hoeveel fietsen er in to taal in Nederland zonder 'baasje' achtergelaten worden, zijn er niet. Otto van Boggelen van Fietsbe raad schat dat aantal tussen de honderdduizend en vijfhonderd duizend. „Het absolute aantal valt best mee", meldt hij vanaf fiets- beurs Velocity in Kopenhagen. „Het probleem is dat weesfietsen op bepaalde plekken aankoeken." Die plekken zijn vooral bij sta tions, en zijn duur: één fietspar- keerplek bij een station kost tus sen de 400 en 600 euro om aan te leggen. Van Boggelen: „Dat bedrag is voor het materiaal, de aannemer en het onderhoud. Bij een onder grondse stalling lopen de kosten op tot 2500 euro per plek. Dat is duur, maar een autoparkeerplek kost tien keer zo veel." De achtergelaten fietsen die de du re plekken bezet houden, zijn ge meenten een doorn in het oog. De gemeente is immers verantwoorde lijk voor de openbare ruimte en dus de (gratis) fietsenstallingen. Vaak is er al ruimtegebrek rond sta tions en er worden nog steeds stal lingen bijgebouwd. Daarom is er steeds meer aandacht voor de weesfietsenplaag. Vorig jaar juni brachten het ministerie van Ver keer en Waterstaat en de NS het 'Er zijn in Nederland meer fietsen dan mensen: zo'n achttien miljoen' 'Handboek Weesfietsen' uit, en in november 2009 werd er een wees fietsenteam aangesteld om ge meentes te helpen. De kwestie is volgens Schooleman van het weesfietsenteam en Van Boggelen van Fietsberaad inhoude lijk niet eens zo complex. Dat geldt ook voor de aanpak. Stel een maximumparkeerduur in van 21 of 28 dagen, spoor de fietsen op die er langer staan, label die en haal ze na een tijd op. „De aanpak van weesfietsen kost alleen erg veel menskracht. Het is vooral een orga nisatorisch en logistiek probleem", stelt Van Boggelen. „Je zit zó met zeshonderd zwerffietsen." Veel gemeentes hebben geen con creet plan voor het weesfietsenpro- bleem, heeft Schooleman ge merkt. „Er komt ook nogal wat bij kijken, organisatorisch en juri disch." Zijn team begeleidt nu zes tien gemeenten en daar komen er nog een aantal bij. Over een jaar houdt het team op te bestaan. Daarna moeten gemeenten van el kaar leren, met hulp van Fietsbe raad. Toch blijft het weghalen van fiet sen een achteraf-oplossing. Voor kómen zou beter zijn en gemeen ten veel kosten besparen. Op de fietsbeurs in Kopenhagen presen teerden vier bedrijven een 'slim me' stallingsmethode om weesfiet sen op te sporen. „Het is voor het eerst dat ik zulke systemen hier zie", zegt Van Boggelen. „Dit is echt in opkomst." Van de vier bedrijven op de beurs zijn er drie Nederlands: Klaver uit Hoogeveen, NSA uit Hengelo en VeloMove uit Genemuiden. „De prototypes werken grofweg het zelfde", legt Van Boggelen uit. „Als je de fiets in de klem zet, gaat er een schakelaartje om dat aangeeft dat de plek bezet is. De beheerder kan centraal registreren welke klemmen bezet zijn en hoe lang, en actie ondernemen als een rij wiel er te lang staat. Of er zit een automatisch slot op dat dichtgaat als de maximale parkeertijd is ver streken." Ook kan het detectiesys teem gekoppeld worden aan een verwijssysteem, dat de fietser laat zien waar nog plekken vrij zijn. Van Boggelen: „Reguleren heeft misschien iets onvriendelijks, maar mensen profiteren er ook van. Het moet ook wel: de ruimte nood dwingt tot deze ontwikke- ling." Middelburg ruimt twee keer per jaar de wees fietsen op bij het station. In november vorig jaar zei wethouder Frank Streng er versteld van te staan hoeveel fietsen onbeheerd worden achter gelaten. Het zijn er elke keer weer vele tientallen. De achtergelaten fietsen nemen de toch al niet overdadi ge ruimte in de stallingen in, wat weer leidt tot het her en der buiten de stalling plaatsen van rijwielen. Ook tegen deze foutparkeerders treedt de gemeente op. Dat laatste "probleem speelt niet alleen bij het station. Ook in de binnenstad is er sprake van overlast door her en der geparkeerde fietsen. Bij het station zijn in middels extra fietsbeugels geplaatst en ook in het win kelgebied wil de gemeente meer stallingsruimte voor fietsen maken. De gemeente Goes verwijdert vier keer per jaar fiets wrakken van het parkeerterrein voor het NS-station in Goes. De rijwielen of wat daar nog van over is, worden een maand bewaard bij het Nijverheidscentrum, het re-in tegratiecentrum van de gemeente Goes. Daar wordt van drie, vier fietsen weer één goede fiets gemaakt. Daarnaast houdt de gemeente drie keer de actie 'Fiets fout'. Buiten de klemmen geparkeerde fietsen worden mee genomen en kunnen binnen een termijn van dertien weken tegen een klein bedrag worden opgehaald bij de afdeling stadsbeheer. Volgend jaar stopt deze actie en komt er een nieuwe aanpak. Wat die precies inhoudt, is nog niet bekend. infographic: AA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10