de stoel 09 Tekst: Ren Gregoor Foto: Marijke Folkertsma Naam: Rob Delfgaauw, 51 jaar Functie: Directeur Bedrijf: NuFonncr 'doet' 3D projectie op gebouwen is gevestigd in Zierikzee. Bijzonderheden: Het bedrijf heeft 12 werknemers. Is gespeciali seerd in multimedia. NuFormer is trots op het feit dat het vanuit Zierikzee projecties uitvoert over de hele wereld voor de grootste accounts. Onlangs ontving het bedrijf de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo. Op de pas verschenen Top 100 lijst va n meest innovatie ve bedrijven van Nederland staat NuFormer op de 21' ste plaats en is daannee het hoogst geklasseerde Zeeuwse bedrijf. Wat is er zo bijzonder aan deze stoel? Ik zit nu in deze stoel als directeur van een ambitieus en zeer getalen teerd multimedia bedrijf en we wer ken internationaal. Dat betekent veel reizeir, op verschillende manie ren business vorm geven (Bejing, Singapore en Hong Kong is zakelijk gezien een andere cultuur dan Euro pa en vooral Amerika), intern men sen opleiden en klaarstomen voor de internationale niarkt, communi catiestructuren optimaliseren en zor gen voor goed dichtgetimmerde contracten en nog meer van dat. Ondanks die druk ben ik ook eind verantwoordelijk voor de creatieve kant van de projecten. Conceptont wikkeling en het structureren van de creatieve workflow blijft voorlo pig ook nog wel mijn werk alhoe wel een aantal mensen binnen ons team zich op een goede manier aan het ontwikkelen zijn en steeds meer van mij gaan overnemen. Dat is mooi om te ervaren en ik ben daar dan ook erg trots op. Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Voordat ik met NuFormer ben be gonnen werkte ik ruim 15 jaar als verpleegkundige en later als mana ger in de psychiatrie en in de zorg en begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking. Dat was een hele fijne periode en totaal an ders dan het ondernemerschap. Wat betekent het bedrijf voor u? Door dit bedrijf in 2000 op te zet ten en het vorm te geven naar wat het nu is heb ik een aantal talenten leren ontdekken bij mezelf waarvan ik niet wist dat ik ze had. Bent u trots op de Zeeuwse Innovatieprijs? Ja we zijn met z'n allen trots op het feit dat we de Emergo, de Zeeuwse Innovatieprijs, hebben gewonnen. Het voelt als een bevestiging dat we als bedrijf op de goede weg zijn met eerl bijzonder product en dat dat wordt gewaardeerd. Heeft u dat nog gevierd met uw personeel? Jazeker, we hebben er een gezellige middag en avond van gemaakt met z'n allen. 3D- projectie op gebouwen, hoe bent u op het idee gekomen? We zijn geïnspireerd door een klein Frans collectief kunstenaars, die een aantal projecties op deze manier had den uitgevoerd en beelden daarvan op internet hadden gezet in 2008. Ik dacht meteen: dat is wat voor ons. De technieken die je er voor nodig hebt, met name het 3D werk, waren al bij NuFormer in huis. De eerste helft van 2009 hebben we ge bruikt om demo materiaal te ma ken, websites in te richten in meer dere talen, videoclips te maken en die sterk indexgevoelig op internet te plaatsen. En toen ging het lopen. Men vond onze demofilms on-line en deze werden massaal doorge stuurd. Een van onze eerste clips had in korte tijd een paar honderd duizend views en daarmèe was Nu Former wereldwijd ontdekt op in ternet. Wat zijn de mogelijkheden hiermee? Het projecteren op gebouwen is een imposante uitingsvorm die het mogelijk maakt om op een innova tieve en opvallende wijze een bood schap te communiceren. Dit hoeft niet altijd commercieel te zijn maar dat is het bij ons meestal wel. Het bijzondere eraan is dat het zo over weldigend is, met name door de om vang. En als de animaties en de beel den ook nog eens exact passen bij de architectuur dan zijn de mensen die bij de projectie aanwezig zijn al tijd erg onder de indruk. De bood schap komt op die manier goed over maar bovenal maken sommige toeschouwers video opnames van de projectie en plaatsen deze op so cial media platforms zoals youtube. Wanneer dit wordt bekeken en doorgestuurd door anderen dan pra ten we van een viral effect. En dat is bij onze projecties altijd sterk het ge val. Voor de klant is dit interessant. Het is dan immers niet alleen de uit voering, de projectie zelf, die publi citeit oplevert maar ook de periode erna op internet. De groep die door deze twee effecten wordt bereikt kan dan ook enorm groot zijn. Wie zijn u beste klanten? Onze beste klanten zijn de grotere reclamebureaus, zoals Saatchi Saatchi, JWT, Publicis, Omnicom en de projecties zijn dan weer voor hun klanten. We hebben via deze bureaus onder andere projecties uit gevoerd voor BMW, Sony, Vestas, Samsung, Volvo en Nespresso. Hoe lang bent u bezig geweest met het in de markt zetten van dit product? Ongeveer 6 maanden Is NuFormer inmiddels een grote naam? NuFormer projecteert wereldwijd. Minder dan 20% van onze projec ten worden in Nederland gedaan, de rest er buiten. Vanaf 1 september hebben we ook een vestiging in Sin gapore en we zijn bezig met vesti gingen en vertegenwoordiging in andere landen, zowel in Europa als er buiten. Het zou leuk zijn als we een mooie projectie zouden kun nen uitvoeren in Zeeland. Voor ons een stuk eenvoudiger dan projecte ren in Oost Rusland, Australië of Ja pan en een fraaie projectie op een van de prachtige gebouwen in Zee land zou meteen een goede interna tionale PR zijn voor de provincie. Waar bent u blijer mee: met de ZIE- prijs of de 21'ste plaats op de Innovatie Top 100 van Syn- tens en bizz? Met beiden wel, alhoewel de eerste plaats gevoelsmatig echt telt. Maar 21e op landelijk niveau is toch ook niet slecht, zeker als je ziet wat de top 3 heeft ontwikkeld. Dat geldt trouwens ook voor de Zeeuwse no minaties want die waren stuk voor Stuk erg sterk. Het gaf me wel het gevoel dat er in Zeeland goede inno vatieve projecten worden ontwik keld. 3-D projectie was een geslaagde innovatie. Wat nu? Projectie met geavanceerde interacti viteit, real-time gerenderd en geïnte greerd. De toeschouwei's van projec ties maken deel uit van het geheel of kunnen bepalen hoe animaties er uit zien of lopen. We zijn hier al ver mee en ontwikkelen op dit moment voor een organisatie in de US iets zeer vooruitstrevends. Helaas mag ik hier niets over zeggen, maar als je onze vimeo account regelmatig checkt dan is het op een bepaald mo ment te zien in een van de video's. Dat is helaas alles wat ik er nu over kan zeggen. Wat is uw ambitie? Mijn ambitie is om het beste en meest gevraagde bureau op dit ge bied te worden en te blijven. En dat kan. Het is niet alleen het creatieve aspect waar we goed in zijn maar ook het organisatorische en het in ternationale zakendoen. De combi natie is goed verzorgd en dat maakt ons als bedrijf sterk en lastig te be concurreren. Tevens zijn we bezig om ons buiten Europa te vestigen met kantoren in Singapore, Hong Kong en San Francisco. Dat moet over 12 maanden helemaal staan. Het bedrijf in Nederland zal daar door ook wel moeten groeien en het vinden van de juiste mensen, zo wel programmeurs, 3D-ers als pro ject managers is lastig, vooral in Zee land. Waar krijgen ze u deze stoel voor uit? Op dit moment op vakantie met An na, mijn vriendin. Even samen lek ker zo weinig mogelijk doen op een warm strand ergens in de tropen. Daar dan duiken want dat doen we graag en daarna lekker eten en drin ken. Dan heb je voor nu toch wel de top drie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 107