Mercedes SLS AMG een ster met allure to 15 Vorm volgt functie bij de Volkswagen Sharan i&JUFE vrijdag 16 juli 2010 door Tony Vos Waar moet een superauto aan vol doen? Exclusieve, peperdure sportwagens balanceren altijd op een scheidslijn van bijzon der, maar tegelijk ook opzichtig en iets te veel van het goede. Bij Mercedes, en vooral bij AMG, hebben ze een perfecte balans ge vonden met de nieuwe SLS. Het is de reïn carnatie van de 300 SL vleugeldeur uit mid den jaren vijftig. Misschien is het juist deze historische link die ervoor zorgt dat de SLS in de roos schiet. Italianen ontwerpen au to's vanuit pure emotie, in Duitsland speelt het verstand altijd mee. Dat leidt, getuige de SLS AMG, tot mooie zaken. De nieuweling is laag, maar niet overdreven lang. Niets in het ontwerp is overtrokken, al les past bij elkaar en legt precies genoeg con tact met de historie. Want de SLS AMG is echt een auto van deze tijd. De vleugeldeu ren baren opzien, zijn niet bepaald handig, maar geven net dat beetje extra 'schwung' aan de SLS waardoor wellicht een verstokte rijder van Italiaanse raspaarden er minimaal even naar zal kijken. Exclusiviteit zit niet alleen in de vormge ving, maar ook in de manier waarop de au to bij AMG, de huistuner van Mercedes, wordt gebouwd. De motor wordt door één persoon met de hand in elkaar gezet. Hij mag dat werkje met zijn handtekening be vestigen. We praten overigens over een 6,2 liter die met alle beschikbaar technieken tipt aan een vermogen van 570 pk en een koppel van 650 Nm. Forse waardes die iede re keer bij het intrappen van het gaspedaal zorgen voor een krachtsexplosie. Het ge wicht van de topper van Mercedes blijft re delijk beperkt tot 1620 kg en dan is een top van 317 km/u en acceleratie naar 100 in 3,8 seconden helemaal niet vreemd. Maar het Of ze nog van deze tijd zijn, is en blijft; een oninteressante vraag. Smaakmakers als de Mercedes SLS AMG horen er gewoon bij. De handtekening van de maker staat op het motorblok. v Een indrukwekkende verschijning: de Mercedes SLS AMG. foto's Automedia Lamborghini Gallardo draait niet alleen om de cijfers, het gaat vooral om de beleving. Wie zich in het interieur laat zakken, want ja, sportwagens hebben een lage zitpositie, voelt de kwaliteit, terwijl de ontwerpers zich gelukkig hebben ingehouden om het in terieur té druk en té overvloedig te maken. Zelfs met de felrode lederen bekleding van dit exemplaar blijft de SLS chique en exclu sief. Mooie klokken, een bescheiden stuur wiel, metalen accenten en hier en daar een toefje carbon, volop leer en contrasterende stiksels. En dat plezier uitsluitend voor twee! Direct links naast de pook van de sequen tiële zeven versnellingsbak zit een ogen schijnlijk bescheiden draaiknopje, maar daarmee wordt wel het venijn van de auto geregeld. Na het starten praten we altijd over de comfortstand die qua acceleratie al een onuitwisbare indruk achterlaat. Maar de auto heeft nog lang niet het achterste van zijn tong laten zien, want in een minus cule beweging schakelen we naar Sport en Sport Alle elektronica wordt dan op maxi maal presteren gezet en dat is te merken. De SLS stijgt nog net niet op, maar zou dat wel licht met de vleugeldeuren open probleem loos doen. We proberen het maar niet, net zoals we op de Nederlandse openbare weg ons ver laten van de topsnelheid. We zijn iets te zuinig op ons roze pasje. Het is knap dat de makers de SLS ook bij volstrekt modale snelheden tot een waar ge noegen hebben gemaakt. Een auto waar je probleemloos in één beweging mee naar de zuidelijke landen rijdt. Bagage kan er niet al te veel mee. Bovendien zal wie minimaal 242.976 euro neertelt voor de SLS en er ach teloos nog wat accessoires bij neemt, zonder blikken of blozen ter plaatse een passende outfit aanschaffen, eventueel meerdere ke ren per dag. i/jjJ 'i .!i'J uurl iisriaia uiiJiiia i=» voorverkoop 10,- aan de kassa 12,50 kinderen t/m 4 jaar: gratis Zeelandhallen GOES' e rr_-i DP *7 jps-TunmcsHOP.com •LMG «IIP HEHDeStem I ijl BENZINE OF DIESEL V.A. €399,- Industrieweg 13 - 4382 NA Vlissingen 0118-417 585 - www.carlife-oytoshop.nl door Roel van Gils Volkswagen is bij de nieuwe Sharan functioneel te werk gegaan. Er is geen plek voor uitspattingen. Onderhuids baart de nieuweling meer opzien. Niet eerder in deze klasse lukte het een autofabrikant een A-label te sco ren. Volkwagen flikt het met de 2.0 TDI en de 1.4 TSI-motor. Maar wel een 1.4 met supercharger én turbo. Die heeft geen moeite met de Sharan, die ten opzichte van zijn voorganger fors is gegroeid, maar wel 30 kilo is afgevallen. De 100-sprint gaat met de 150 pk sterke 1.4 in 10,7 seconden. Op de achtergrond hoor je stilletjes beide blaasapparaten aan het werk, maar over het algemeen is het opvallend Sharan: behoudend, foto Volkswagen stil aan boord. Dat geldt ook voor de versie met 2.0 TDI, die met 320 Nm iets meer koppel heeft. Belang rijk: de 1.4 TSI mag 1.800 kilo trek ken, de diesel zelfs 2.200 kilogram. Het interieur heeft een hoger ni veau, achterpassagiers kunnen aan weerszijden via een schuifdeur naar binnen. De ruimte is enorm. Met zeven zitplaatsen blijft er 300 liter bagageruimte over, tegen 2430 liter met twee stoelen. De nieuwe Sharan wordt gebouwd op een ge combineerd, modulair platform met delen van de Tiguan en Pas sat. Dankzij de lange wielbasis en specifieke afstemming brengt de Sharan zijn inzittenden in alle comfort naar de eindbestemming. Eenmaal daar aangekomen, blijkt parkeren met het optionele Park Assist kinderspel. De elektronica neemt het sturen voor zijn reke ning en de bestuurder hoeft alleen maar de instructies op het instru mentarium te volgen. Het kost nog geen 1000 euro extra! De nieuwe Sharan staat vanaf sep tember bij de dealer voor prijzen vanaf 37.490 euro (1.4 TSI Easyli- ne). De 2.0 TDI gaat voor 42.290 euro de deur uit. 350 BlueTEC nieuw in S-Klasse van Mercedes De 350 BlueTEC is nieuw in de S-klasse van Mercedes en biedt 258 pk. Het koppel bedraagt 15 pro cent meer (620 Nm), maar de S350 BlueTEC heeft een gemiddeld ver bruik van 6,8 l/ioo km (0,8 l/ioo km beter). De prijs blijft gelijk. oe iaat- voop- autoliefViefc>wi*-s! Plus: exclusiviteit, prestaties, geluid. Min: altijd aandacht (of was dat de bedoeling?). Zeer strak gelijnde en ook als zodanig rijdende Itali aanse volbloed, met een uitstraling die schreeuwt om aandacht. Bagage 120 liter. Gewicht 1551 kg. Benzine 5.2 I, 560 pk. Porsche 911 Turbo Dé pure sportwagen, zeker als turbo. Maar door zijn lan ge carrière niet met de ex clusiviteit van de Mercedes. Bagage 105 liter. Gewicht 1685 kg. Benzine 3.8 I, 500 pk. WMMMttfflHI Plus: prestaties, afwerking, degelijkheid. Min: er zijn er al zoveel van.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15