Mercedes SLS AMG
een ster met allure
to 15
Vorm volgt functie bij
de Volkswagen Sharan
i&JUFE
vrijdag 16 juli 2010
door Tony Vos
Waar moet een superauto aan vol
doen? Exclusieve, peperdure
sportwagens balanceren altijd
op een scheidslijn van bijzon
der, maar tegelijk ook opzichtig en iets te
veel van het goede. Bij Mercedes, en vooral
bij AMG, hebben ze een perfecte balans ge
vonden met de nieuwe SLS. Het is de reïn
carnatie van de 300 SL vleugeldeur uit mid
den jaren vijftig. Misschien is het juist deze
historische link die ervoor zorgt dat de SLS
in de roos schiet. Italianen ontwerpen au
to's vanuit pure emotie, in Duitsland speelt
het verstand altijd mee. Dat leidt, getuige de
SLS AMG, tot mooie zaken.
De nieuweling is laag, maar niet overdreven
lang. Niets in het ontwerp is overtrokken, al
les past bij elkaar en legt precies genoeg con
tact met de historie. Want de SLS AMG is
echt een auto van deze tijd. De vleugeldeu
ren baren opzien, zijn niet bepaald handig,
maar geven net dat beetje extra 'schwung'
aan de SLS waardoor wellicht een verstokte
rijder van Italiaanse raspaarden er minimaal
even naar zal kijken.
Exclusiviteit zit niet alleen in de vormge
ving, maar ook in de manier waarop de au
to bij AMG, de huistuner van Mercedes,
wordt gebouwd. De motor wordt door één
persoon met de hand in elkaar gezet. Hij
mag dat werkje met zijn handtekening be
vestigen. We praten overigens over een 6,2
liter die met alle beschikbaar technieken
tipt aan een vermogen van 570 pk en een
koppel van 650 Nm. Forse waardes die iede
re keer bij het intrappen van het gaspedaal
zorgen voor een krachtsexplosie. Het ge
wicht van de topper van Mercedes blijft re
delijk beperkt tot 1620 kg en dan is een top
van 317 km/u en acceleratie naar 100 in 3,8
seconden helemaal niet vreemd. Maar het
Of ze nog van deze tijd zijn, is en
blijft; een oninteressante vraag.
Smaakmakers als de Mercedes
SLS AMG horen er gewoon bij.
De handtekening van de maker staat op
het motorblok.
v
Een indrukwekkende verschijning: de Mercedes SLS AMG.
foto's Automedia
Lamborghini Gallardo
draait niet alleen om de cijfers, het gaat
vooral om de beleving.
Wie zich in het interieur laat zakken, want
ja, sportwagens hebben een lage zitpositie,
voelt de kwaliteit, terwijl de ontwerpers
zich gelukkig hebben ingehouden om het in
terieur té druk en té overvloedig te maken.
Zelfs met de felrode lederen bekleding van
dit exemplaar blijft de SLS chique en exclu
sief. Mooie klokken, een bescheiden stuur
wiel, metalen accenten en hier en daar een
toefje carbon, volop leer en contrasterende
stiksels. En dat plezier uitsluitend voor
twee!
Direct links naast de pook van de sequen
tiële zeven versnellingsbak zit een ogen
schijnlijk bescheiden draaiknopje, maar
daarmee wordt wel het venijn van de auto
geregeld. Na het starten praten we altijd
over de comfortstand die qua acceleratie al
een onuitwisbare indruk achterlaat. Maar
de auto heeft nog lang niet het achterste
van zijn tong laten zien, want in een minus
cule beweging schakelen we naar Sport en
Sport Alle elektronica wordt dan op maxi
maal presteren gezet en dat is te merken. De
SLS stijgt nog net niet op, maar zou dat wel
licht met de vleugeldeuren open probleem
loos doen. We proberen het maar niet, net
zoals we op de Nederlandse openbare weg
ons ver laten van de topsnelheid. We zijn
iets te zuinig op ons roze pasje.
Het is knap dat de makers de SLS ook bij
volstrekt modale snelheden tot een waar ge
noegen hebben gemaakt. Een auto waar je
probleemloos in één beweging mee naar de
zuidelijke landen rijdt. Bagage kan er niet al
te veel mee. Bovendien zal wie minimaal
242.976 euro neertelt voor de SLS en er ach
teloos nog wat accessoires bij neemt, zonder
blikken of blozen ter plaatse een passende
outfit aanschaffen, eventueel meerdere ke
ren per dag.
i/jjJ 'i
.!i'J uurl iisriaia uiiJiiia i=»
voorverkoop 10,-
aan de kassa 12,50
kinderen t/m 4 jaar: gratis
Zeelandhallen
GOES'
e rr_-i DP *7 jps-TunmcsHOP.com
•LMG «IIP HEHDeStem I ijl
BENZINE OF DIESEL V.A. €399,-
Industrieweg 13 - 4382 NA Vlissingen
0118-417 585 - www.carlife-oytoshop.nl
door Roel van Gils
Volkswagen is bij de nieuwe
Sharan functioneel te werk
gegaan. Er is geen plek voor
uitspattingen. Onderhuids baart
de nieuweling meer opzien. Niet
eerder in deze klasse lukte het een
autofabrikant een A-label te sco
ren. Volkwagen flikt het met de
2.0 TDI en de 1.4 TSI-motor. Maar
wel een 1.4 met supercharger én
turbo. Die heeft geen moeite met
de Sharan, die ten opzichte van
zijn voorganger fors is gegroeid,
maar wel 30 kilo is afgevallen.
De 100-sprint gaat met de 150 pk
sterke 1.4 in 10,7 seconden. Op de
achtergrond hoor je stilletjes beide
blaasapparaten aan het werk, maar
over het algemeen is het opvallend
Sharan: behoudend, foto Volkswagen
stil aan boord. Dat geldt ook voor
de versie met 2.0 TDI, die met 320
Nm iets meer koppel heeft. Belang
rijk: de 1.4 TSI mag 1.800 kilo trek
ken, de diesel zelfs 2.200 kilogram.
Het interieur heeft een hoger ni
veau, achterpassagiers kunnen aan
weerszijden via een schuifdeur
naar binnen. De ruimte is enorm.
Met zeven zitplaatsen blijft er 300
liter bagageruimte over, tegen 2430
liter met twee stoelen. De nieuwe
Sharan wordt gebouwd op een ge
combineerd, modulair platform
met delen van de Tiguan en Pas
sat. Dankzij de lange wielbasis en
specifieke afstemming brengt de
Sharan zijn inzittenden in alle
comfort naar de eindbestemming.
Eenmaal daar aangekomen, blijkt
parkeren met het optionele Park
Assist kinderspel. De elektronica
neemt het sturen voor zijn reke
ning en de bestuurder hoeft alleen
maar de instructies op het instru
mentarium te volgen. Het kost
nog geen 1000 euro extra!
De nieuwe Sharan staat vanaf sep
tember bij de dealer voor prijzen
vanaf 37.490 euro (1.4 TSI Easyli-
ne). De 2.0 TDI gaat voor 42.290
euro de deur uit.
350 BlueTEC nieuw in
S-Klasse van Mercedes
De 350 BlueTEC is nieuw in de
S-klasse van Mercedes en biedt
258 pk. Het koppel bedraagt 15 pro
cent meer (620 Nm), maar de S350
BlueTEC heeft een gemiddeld ver
bruik van 6,8 l/ioo km (0,8 l/ioo
km beter). De prijs blijft gelijk.
oe iaat- voop- autoliefViefc>wi*-s!
Plus: exclusiviteit, prestaties, geluid.
Min: altijd aandacht (of was dat de bedoeling?).
Zeer strak gelijnde en ook
als zodanig rijdende Itali
aanse volbloed, met een
uitstraling die schreeuwt
om aandacht. Bagage 120
liter. Gewicht 1551 kg.
Benzine 5.2 I, 560 pk.
Porsche 911 Turbo
Dé pure sportwagen, zeker
als turbo. Maar door zijn lan
ge carrière niet met de ex
clusiviteit van de Mercedes.
Bagage 105 liter. Gewicht
1685 kg. Benzine 3.8 I,
500 pk.
WMMMttfflHI
Plus: prestaties, afwerking, degelijkheid.
Min: er zijn er al zoveel van.