10 Sincfala is mooi begin van streekbezoek Tram bracht twee landen tot elkaar donderdag 15 juli 2010 Museum Sincfala huist deels in een oud schoolgebouw uit 1899. foto's Mark Neelemans door Martijn de Koning Het is bijna niet voor te stellen: trams in het merendeel van de West-Zeeuws- Vlaamse dor pen, in de polders en op de dij ken. Toch is het nog geen hon derd jaar geleden dat de meeste kernen in die regio met elkaar verbonden waren door tramrails. De tentoonstelling Zwin streek in Vervoering in museum Sincfala in Knokke gaat er op in. Het museum laat in de benedenzaal jaar lijks verschillende wisselexposities zien. Die in de zomer heeft altijd een regionaal karakter. West-Zeeuws-Vlaanderen wordt in de terugblik op het openbaar vervoer in de Zwinstreek dan ook niet overgeslagen. De expositie omvat informatiepanelen, oude objecten en vooral heel veel foto's. Startpunt is het jaar 1835, wanneer Heist een treinverbinding krijgt met het Bel gische binnenland en het toerisme aan de Vlaamse kust een groeispurt maakt. De opkomst van de tram begint een halve eeuw later. Zeeuws-Vlaanderen komt in 1887 in beeld. Dan rijdt, op initiatief van de Breskense burgemeester Gerritsen, voor het eerst een tram van Breskens via Schoondijke, Oostburg, Draaibrug en Eede naar het Vlaamse Maldegem. Kort erna volgt aansluiting met Sluis. De exploitatie is in handen van de Stoomtrammaatschap pij Breskens-Maldegem. In de decennia erna ontstaat een fijnmazig tramrailsnetwerk in West-Zeeuws-Vlaan deren. In 1912 worden met een 'zijweg' Cadzand en Zuidzande aangesloten op de hoofdroute, in 1925 gevolgd door een 'kust tram' van Cadzand naar Breskens (1925) en een tracé van Cadzand via Retranche ment naar Sluis (1926). Geografisch gezien is het niet meer dan lo gisch dat dit netwerk ook wordt aangeslo ten op Belgische tracé's. Dat gebeurt al in 1890, als Sluis wordt verbonden met West- kapelle en daardoor ook met Knokke en Brugge. Aardenburg krijgt in 1904 aanslui ting met het Vlaamse Middelburg. Vanuit Aardenburg ben je in een uur in Brugge. Een vierde grensoverschrijding vindt in 1929 plaats. De dan al befaamde kusttram wordt doorgetrokken tot Retranchement. Doordat het dorp al onderdeel is van het West-Zeeuws-Vlaamse tramnetwerk, ont staat de mogelijkheid om 's zomers recht streeks van Breskens naar Knokke te rei zen. In Vlaanderen wordt reclame ge maakt met 'een dagje Walcheren' op don derdag, tijdens de Middelburgse week markt. Wie om 8.20 uur in Knokke in stapt, is om 11.14 uur in Middelburg. Aan het eind van de middag kun je weer terug. Voor de gemeente Knokke is de uitbrei ding van de kusttram een internationaal prestigeproject. Op 27 juni 1929 is het dan ook feest in Retranchement. Hoogwaardig heidsbekleders uit beide landen knippen linten door en zingen beide volksliederen. Na de Oorlog neemt de autobus de rol van trams in snel tempo over. Tussen 1948 en 1951 verdwijnen alle trams uit de regio. Zwinstreek in Vervoering is tot en met 14 no vember te zien in museum Sincfala door Marlijn de Koning Een ideaal startpunt voor iedereen die de streek wil leren kennen: in woner of toerist. Dat wil mu seum Sincfala in Heist graag zijn. Want wie er geweest is, begrijpt meer van wat je in de Zwinstreek tegen komt. Het museum gaat in op de de ontwikke ling van de Zwinregio van de ijstijd tot en met de komst van het toerisme. Het houdt dus geen rekening met de landsgrens, waardoor West-Zeeuws-Vlaanderen een prominente rol speelt Sincfala omvat twee delen. In de fraaie vroegere lagere school bevindt zich de oude collectie van het voormalige heem kundige museum dat Sincfala tot vijfjaar geleden was. De voor dergelijke attracties gekende onderdelen als een (vissers)straat- je, café en schoolklasje zijn er op authen tieke wijze ingericht. Een beetje stoffig is het wel, erkent erfgoedcoördinator Estelle Siegers. „We willen dit op korte termijn al lemaal wat interactiever maken. Dit gedeel te is eigenlijk even blijven liggen. We heb- ben ons de laatste'tijd met name op het nieuwe deel gericht." Dat is te merken. De collectie in het ge bouwtje naast de school, waar voorheen de Heister brandweerkazerne stond, is in 2005 in gebruik genomen en voorzien van een collectie met een vlotte presentatie. Een film van een mannetje dat door de tijd reist en de veranderingen van het land schap meemaakt, vormt het beginpunt Zeeuws-Vlaanderen speelt even verder een prominente rol in het gedeelte over de Middeleeuwen. Een grote, gedetailleerde maquette van Middeleeuws Sluis verrast Die is gebaseerd op een kaart van de Itali aanse koopman Lodovico Guicciardini en lijkt wel een zoekplaatje uit een prenten boek: je blijft kijken en ontdekken. De rol van het Zwin in de Tachtigjarige Oorlog (als frontlinie tussen de Spaanse en de Staatse troepen) wordt aangestipt, net als de vaak in belang onderschatte zeeslag bij Sluis (1340) tussen Engeland en Frank rijk. Het museum wordt, zoals veel culturele in stellingen in Vlaanderen, bestuurd door de gemeente. Direct gevolg daarvan is dat de instelling veel meer doet dan alleen stuk ken laten zien. Zo zijn er concerten, lezin gen en thema-avonden in het gebouw en in de min en is een bezoek aan het mu seum onderdeel van verschillende fiets- en wandeltochten in de streek. Sincfala is ook gelieerd aan allerlei historiegerelateerde projecten. Educatie is een belangrijk doel. Kinderen kunnen overal hun ei kwijt, waardoor ze, parallel aan hun ouders, bijna een apart museum lijken te bezoeken. Sincfala is dagelijks geopend en (ook weer typisch Vlaams) voor schappelijke prijzen te bezoeken. Voor 3,50 euro sta je binnen. Mensen onder de 26 jaar betalen zelfs maar 1 euro. Het museum, dat jaarlijks ruim 10.000 bezoekers trekt, heeft een zeer uitgebreide en informatieve website. Die is te vinden op www.sincfala.be. Zuidzande werd in 1912 aangesloten op het West-Zeeuws-Vlaamse tramnetwerk. Cadzand was een tramknooppunt: vanuit het dorp kon je verder langs de kust, naar Zuidzan de, richting Retranchement en naar Cadzand-Bad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 80