zeeland 117 op een spannende locatie Van Beethoven-sonate als hoogtepunt Kwartet Van Damme wint finale Bezoekers festival Pastorale laten zich niet weerhouden door de regen festivalhart biedt perspectief maandag 12 juli 2010 als Nynke Laverman (donderdag), Juke joints (vrijdag, in een verras sende akoestische setting) en zater dag Blaudzun en, in de stromende regen, The Band Hotel. De stap richting Scheldeterrein - waar Circus Ronaldo een van de succesnummers was - lijkt een goe de, al is de vraag of het gebied niet te groot is voor het gebodene. Van Iersel zegt zijn twijfels te hebben gehad, maar vindt het goed uitge pakt. „Het is een heel lastige en spannende locatie, maar ik heb ge merkt dat mensen zich er prettig voelen. Je kunt er een rondje lo pen en ondanks de ruimte is het er redelijk intiem." Volgend jaar wil het festival die op zet uitbouwen, zonder de rest van de stad uit het oog te verliezen. Van Iersel denkt onder meer aan een productie op het water, een dansvoorstelling op het strand en een constructie op de vroegere scheepshelling. „Daar móet iets ge bouwd worden: een schip, maar dan wel een bijzonder schip." ROTTERDAM - Het Castel/Van Dam me Kwartet heeft zaterdagavond de finale van de Dutch [azz Com petition gewonnen tijdens het North Sea Festival in Rotterdam. Het kwartet met de uit Middel burg afkomstige saxofonist Jasper van Damme (23) werd door de ju-, ry als beste van de vier tot de eind ronde doorgedrongen bands aange wezen. De eerste prijs bestaat uit: een cd-opname, een tournee langs Ne derlandse podia, een optreden tij dens North Sea Jazz 2011 en deel name aan de voorronde van de Eu ropean Jazz Competition. Jurylid Hein van de Geyn zei over het Castel/Van Damme Kwartet zei hij: „Zeer originele composi ties, met een breed spectrum, van verstild tot bijna circusmuziek. Het mooiste is dat alles wat ze spe len, hoe verschillend ook, altijd er gens in de traditie van de jazz staat." Het Castel/Van Damme Kwartet bestaat uit: Thierry Castel (piano), Jasper van Damme (saxofoon), Sven Happel (contrabas) en Mark Schilders (drums). Van Damme was al tijdens de hal ve finale uitgeroepen tot de beste solist van de Dutch Jazz Competi tion 20to. Bestuursvoorzitter Fre- derik de Groot van de Stichting NORMA, die de belangen behar tigt van uitvoerende kunstenaars, overhandigde hem de prijs, een cheque van 2500 euro. Hij citeerde uit het juryrapport: „Jasper van Damme weet met grote intensiteit en op hoog niveau een eigen ver haal te vertellen." door Rolf Bosboom Het dorpsplein van Nisse werd zaterdag aan het be gin van de avond getrof fen door een onbedaarlijke regen bui, maar de meeste bezoekers van het festival Pastorale piekerden er niet over om naar huis te gaan. Ze schuilden in de tenten of gaven zich over aan de regen. Bij de Afri kaanse groep Dzidzolie werd vol op meegedanst, al dan niet met pa raplu's in de hand. Alsof het zo moest zijn, werd het droog. En blééf het droog, de rest van de avond, zodat Alex Roeka weer een flink aantal Zeeuwen aan zijn schare bewonderaars kon toevoegen en NoBlues voor een passend, feestelijk slotakkoord mocht zorgen Daarmee werd de jubileumeditie van Pastorale (vijftiende keer) te vens een memorabele aflevering, ook al moest organisator René de Dreu constateren dat de gebruike lijke extra avondtoeloop ditmaal als gevolg van de weersomstandig heden achterwege bleef Opnieuw kende het festival een ui terst gevarieerd programma, zodat iedere bezoeker wel zijn favorieten had. Zo verrasten de Balcony Players menigeen met hun balkan- muziek en wist ook de Gentse har De West-Afrikaanse groep Dzidzolie verzorgde een opzwepend optreden tij dens festival Pastorale. foto Willem Mieras piste Lakshmi het publiek aan zich binden. Bijzonder was het optre den van de Vlaamse troubadour Lieven Tavernier, die het podium liever lijkt te mijden, maar zich in Nisse merkbaar thuis voelde. Vrij dag, in de volgepakte kerk van Nis se, zorgde Willem Vermandere voor een hoogtepunt. Opvallend is dat het Pastorale-pu bliek zich steeds meer lijkt te ver jongen. Dat is te danken aan de ve le jongeren die bij de organisatie zijn betrokken en aan het feit dat het festival volop ruimte biedt aan muzikaal talent. Gedeputeerde Harry van Waveren nam in Nisse de eerste ClassiclFe- ver-dvd in ontvangst. De dvd is een registratie van de finale die op 4 juni in de Grote Kerk in Veere werd gehouden. ClassiclFever is een competitie voor jonge muzi kanten in diverse muziekgenres. door Jeanette Vergouwen Twee jonge musici die bei den al een mooie carrière als solist hebben opge bouwd. Zij wonnen ieder vele prijzen, maar ook als duo wonnen zij al een Europese prijs. Als publiek mag je dan muzikale hoogstandjes verwachten. Meteen was duidelijk dat dit duo een eenheid vormt. De musici zijn goed op elkaar ingespeeld en voe len elkaar feilloos aan. Birthe Blom bespeelt de ex-Paul Godwin Stradivarius, een instrument met een mooie zachte toon. Blom liet dit instrument zingen en wist ook in de energieke passages te overtui gen. Pianist Christopher Devine leeft zich volledig in de muziek in en is nadrukkelijk aanwezig. Het programma bestond uit drie werken uit de klassieke periode en één compositie uit de 20ste eeuw. De twee sonates van Mozart zijn totaal verschillend van karakter. De sonate nr. 8 in G van Beetho ven was het hoogtepunt van het recital. Qua vorm en inhoud is dit werk apart, de afwisseling van emoties en sferen is groot. "Typisch van Beethoven met een vrolijk Al legro waarin de twee thema's goed KLASSIEKE MUZIEK Muziekpodium Werken van W.A. Mozart, L. van Beethoven en F. Poulenc. Door Birthe Blom (viool) en Christop her Devine (piano). Gehoord zon dag 11 juli in de Grote kerk in Veere. zijn uitgewerkt. Het middendeel begon met een smartelijke melo die, gebracht door de viool. De par tijen waren evenwaardig en opval lend was de stevige pianobegelei ding zowel in het dansante mid dendeel als het Allegro vivace waarin vrolijke humorrijke volks melodieën te horen waren die met gedrevenheid werden gespeeld. De Sonate van Poulenc is geschre ven ter nagedachtenis van de Spaanse dichter Federico Garcia Lorca. Het werk is niet echt even wichtig en de vele ritme- en emo tiewisselingen klinken soms bizar. Het intermezzo was lang en wei nigzeggend (filmmuziekachtig). Het meest interessant was het Alle gro con fiioco waarin het Spaanse vuur duidelijk gedemonstreerd werd. ys-. '5. Het terrein rond de voormalige Schelde-scheepshelling vormde voor het eerst het festivalhart van Onderstroom. foto's Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 17