zeeland 117
op een spannende locatie
Van Beethoven-sonate
als hoogtepunt
Kwartet
Van Damme
wint finale
Bezoekers festival Pastorale laten
zich niet weerhouden door de regen
festivalhart biedt perspectief
maandag 12 juli 2010
als Nynke Laverman (donderdag),
Juke joints (vrijdag, in een verras
sende akoestische setting) en zater
dag Blaudzun en, in de stromende
regen, The Band Hotel.
De stap richting Scheldeterrein -
waar Circus Ronaldo een van de
succesnummers was - lijkt een goe
de, al is de vraag of het gebied niet
te groot is voor het gebodene. Van
Iersel zegt zijn twijfels te hebben
gehad, maar vindt het goed uitge
pakt. „Het is een heel lastige en
spannende locatie, maar ik heb ge
merkt dat mensen zich er prettig
voelen. Je kunt er een rondje lo
pen en ondanks de ruimte is het
er redelijk intiem."
Volgend jaar wil het festival die op
zet uitbouwen, zonder de rest van
de stad uit het oog te verliezen.
Van Iersel denkt onder meer aan
een productie op het water, een
dansvoorstelling op het strand en
een constructie op de vroegere
scheepshelling. „Daar móet iets ge
bouwd worden: een schip, maar
dan wel een bijzonder schip."
ROTTERDAM - Het Castel/Van Dam
me Kwartet heeft zaterdagavond
de finale van de Dutch [azz Com
petition gewonnen tijdens het
North Sea Festival in Rotterdam.
Het kwartet met de uit Middel
burg afkomstige saxofonist Jasper
van Damme (23) werd door de ju-,
ry als beste van de vier tot de eind
ronde doorgedrongen bands aange
wezen.
De eerste prijs bestaat uit: een
cd-opname, een tournee langs Ne
derlandse podia, een optreden tij
dens North Sea Jazz 2011 en deel
name aan de voorronde van de Eu
ropean Jazz Competition.
Jurylid Hein van de Geyn zei over
het Castel/Van Damme Kwartet
zei hij: „Zeer originele composi
ties, met een breed spectrum, van
verstild tot bijna circusmuziek.
Het mooiste is dat alles wat ze spe
len, hoe verschillend ook, altijd er
gens in de traditie van de jazz
staat."
Het Castel/Van Damme Kwartet
bestaat uit: Thierry Castel (piano),
Jasper van Damme (saxofoon),
Sven Happel (contrabas) en Mark
Schilders (drums).
Van Damme was al tijdens de hal
ve finale uitgeroepen tot de beste
solist van de Dutch Jazz Competi
tion 20to. Bestuursvoorzitter Fre-
derik de Groot van de Stichting
NORMA, die de belangen behar
tigt van uitvoerende kunstenaars,
overhandigde hem de prijs, een
cheque van 2500 euro. Hij citeerde
uit het juryrapport: „Jasper van
Damme weet met grote intensiteit
en op hoog niveau een eigen ver
haal te vertellen."
door Rolf Bosboom
Het dorpsplein van Nisse
werd zaterdag aan het be
gin van de avond getrof
fen door een onbedaarlijke regen
bui, maar de meeste bezoekers van
het festival Pastorale piekerden er
niet over om naar huis te gaan. Ze
schuilden in de tenten of gaven
zich over aan de regen. Bij de Afri
kaanse groep Dzidzolie werd vol
op meegedanst, al dan niet met pa
raplu's in de hand.
Alsof het zo moest zijn, werd het
droog. En blééf het droog, de rest
van de avond, zodat Alex Roeka
weer een flink aantal Zeeuwen
aan zijn schare bewonderaars kon
toevoegen en NoBlues voor een
passend, feestelijk slotakkoord
mocht zorgen
Daarmee werd de jubileumeditie
van Pastorale (vijftiende keer) te
vens een memorabele aflevering,
ook al moest organisator René de
Dreu constateren dat de gebruike
lijke extra avondtoeloop ditmaal
als gevolg van de weersomstandig
heden achterwege bleef
Opnieuw kende het festival een ui
terst gevarieerd programma, zodat
iedere bezoeker wel zijn favorieten
had. Zo verrasten de Balcony
Players menigeen met hun balkan-
muziek en wist ook de Gentse har
De West-Afrikaanse groep Dzidzolie verzorgde een opzwepend optreden tij
dens festival Pastorale. foto Willem Mieras
piste Lakshmi het publiek aan zich
binden. Bijzonder was het optre
den van de Vlaamse troubadour
Lieven Tavernier, die het podium
liever lijkt te mijden, maar zich in
Nisse merkbaar thuis voelde. Vrij
dag, in de volgepakte kerk van Nis
se, zorgde Willem Vermandere
voor een hoogtepunt.
Opvallend is dat het Pastorale-pu
bliek zich steeds meer lijkt te ver
jongen. Dat is te danken aan de ve
le jongeren die bij de organisatie
zijn betrokken en aan het feit dat
het festival volop ruimte biedt aan
muzikaal talent.
Gedeputeerde Harry van Waveren
nam in Nisse de eerste ClassiclFe-
ver-dvd in ontvangst. De dvd is
een registratie van de finale die op
4 juni in de Grote Kerk in Veere
werd gehouden. ClassiclFever is
een competitie voor jonge muzi
kanten in diverse muziekgenres.
door Jeanette Vergouwen
Twee jonge musici die bei
den al een mooie carrière
als solist hebben opge
bouwd. Zij wonnen ieder
vele prijzen, maar ook als duo
wonnen zij al een Europese prijs.
Als publiek mag je dan muzikale
hoogstandjes verwachten.
Meteen was duidelijk dat dit duo
een eenheid vormt. De musici zijn
goed op elkaar ingespeeld en voe
len elkaar feilloos aan. Birthe
Blom bespeelt de ex-Paul Godwin
Stradivarius, een instrument met
een mooie zachte toon. Blom liet
dit instrument zingen en wist ook
in de energieke passages te overtui
gen. Pianist Christopher Devine
leeft zich volledig in de muziek in
en is nadrukkelijk aanwezig.
Het programma bestond uit drie
werken uit de klassieke periode en
één compositie uit de 20ste eeuw.
De twee sonates van Mozart zijn
totaal verschillend van karakter.
De sonate nr. 8 in G van Beetho
ven was het hoogtepunt van het
recital. Qua vorm en inhoud is dit
werk apart, de afwisseling van
emoties en sferen is groot. "Typisch
van Beethoven met een vrolijk Al
legro waarin de twee thema's goed
KLASSIEKE MUZIEK
Muziekpodium
Werken van W.A. Mozart, L. van
Beethoven en F. Poulenc. Door
Birthe Blom (viool) en Christop
her Devine (piano). Gehoord zon
dag 11 juli in de Grote kerk in
Veere.
zijn uitgewerkt. Het middendeel
begon met een smartelijke melo
die, gebracht door de viool. De par
tijen waren evenwaardig en opval
lend was de stevige pianobegelei
ding zowel in het dansante mid
dendeel als het Allegro vivace
waarin vrolijke humorrijke volks
melodieën te horen waren die met
gedrevenheid werden gespeeld.
De Sonate van Poulenc is geschre
ven ter nagedachtenis van de
Spaanse dichter Federico Garcia
Lorca. Het werk is niet echt even
wichtig en de vele ritme- en emo
tiewisselingen klinken soms bizar.
Het intermezzo was lang en wei
nigzeggend (filmmuziekachtig).
Het meest interessant was het Alle
gro con fiioco waarin het Spaanse
vuur duidelijk gedemonstreerd
werd.
ys-. '5.
Het terrein rond de voormalige Schelde-scheepshelling vormde voor het eerst het festivalhart van Onderstroom.
foto's Lex de Meester