Het grote verlangen naar spectrum 6 'Het volk droomt in warme nachten', zingen Guus Meeuwis en Youp van 't Hek in de jongste WK-hit waarin 'majesteit wordt gevraagd of ze volgende week even tijd heeft'. Als nooit tevoren smacht Nederland naar de wereldtitel, nadat het twee keer eerder net niet was gelukt. Zaterdag 10 juli 2010 A Is er een voetbalgod zou bestaan, zou ik hem vra- j gen om ons te helpen en Nederland een keer JL. Jat-, wereldkampioen te la ten worden.' Beter had Rafael van der Vaart, in het blad van zijn sponsor, het gro te verlangen van de natie naar dat ene, schijnbaar onbereikbare doel niet kunnen verwoorden. Het volk zingt, vecht, huilt, bidt, lacht, werkt en bewondert in de hoop dat Oran je eindelijk eens de wereldtitel wint. Een land dat de naam heeft nuchter te zijn, kijkt massaal naar de halve finale tegen Uruguay en tienduizenden staan opeenge pakt op pleinen in steden. Morgenavond tijdens de finale tegen Spanje zal dat alle maal nog heviger zijn. „We smachten meer dan ooit", zegt voet balhistoricus Auke Kok. „Juist, omdat we in alle voorgaande toernooien steeds in schoonheid zijn gestorven. Dat leidt tot een soort verbetenheid, die je ook terug ziet in het elftal: het moet en zal deze keer gebeuren." Paradoxaal gebeurt dat door matig voetbal. Alsof Oranje zichzelf niet is. Aan de ene kant is het elftal minder wat spelniveau be treft, aan de andere kant is er een enorme bezetenheid en.spirit. Die zijn overgesla gen op 'het volk'. Kok: „Vergeet niet, dat hele generaties zijn opgegroeid met een Oranje dat ontzettend goed kon voetballen, maar op het eind steeds tekortkwam. Wel het mooiste voet bal, maar nooit een wereldbeker, dat is enorm frustrerend. Trainer Co Adriaanse zei onlangs ook nog weer eens dat Neder land nooit kampioen zal worden, 'omdat we niet goed genoeg zijn'. En David Win ner, auteur van het boek Schitterend oranje, heeft een theorie dat Nederland zo behept is met het verlangen naar schoonheid dat het daardoor zichzelf vernietigt." Kok heeft daar nooit zo in geloofd. „Onder door Dick Hofland andere omdat het ook vaak toeval is of je wint." Maar het verklaart volgens hem wel waar om het WK deze keer zoveel losmaakt. Na het bereiken van de finale was het aantal telefoontjes en sms'jes amper nog bij te houden. Mensen huilden van blijdschap, veelal tot hun eigen verbazing, en lieten dat ook weten in hun berichtjes aan vrien den, zoals via Twitter. Kok: „Dat heeft te maken met 'onze' kwetsbaarheid in het verleden. En er is zeker ook een verlangen naar feesten, grootschalige feesten. Daarbij laten we steeds meer onze emoties de vrije loop." Massapsycholoog Hans van de Sande is er niet zo van onder de indruk. Hij begint over het clubvoetbal, waar fans net zo mak kelijk van club veranderen als de resulta ten uitblijven. „Als een club het erg goed doet, komen er veel meer toeschouwers dan wanneer zo'n club onderin staat. Dan loopt soms zomaar de helft van de fans weg." Het is een menselijk verlangen om de bes te te zijn. En als je dat zelf niet kunt zijn, dan sluit je je aan bij wie dat wel zijn. Vol gens evolutiebiologen is dat verschijnsel zo oud als de mensheid. Het is ook bekend geworden als 'bandwagon-effect'. Een bandwagon is de wagen in een optocht waarop de muziekband staat. Heel vroeger werden deze wagens met muziek ingezet tijdens verkiezingen in Amerika. Doordat dit een succesvolle manier van campagne voeren bleek, ontstond de term 'spring op de bandwagon'. Ofwel: mensen doen graag wat populair is en willen daarmee worden geassocieerd. Het is het verlangen niet te worden geïdentificeerd met de ver liezers. Men volgt de kudde zonder er veel over na te denken waarom men dat doet. Daardoor zijn mensen onder andere zo ge voelig voor reclame, of die nu wel of niet waar is. „Iedereen wil goed zijn", weet Van de San- de. „Dat zit in de mens. Als we een perio de heel goede schaatsers hebben, wil ieder een ineens schaatser zijn. Maar goed op zichzelf is niets. Het is: beter dan de ander. Een bankier die miljoenen heeft, vindt niet dat hij goed is als een andere bankier een miljard bezit. Goed is geen objectief be grip en krijgt pas betekenis in vergelijking met anderen. Dat is de kern van sport: be ter zijn dan de ander. Maar juist in sport heb je wel een objectieve bovenkant. Bij voetbal is dat wereldkampioen worden. Dan ben je de beste van de wereld. En dan heb je gelijk, want het is een officiële sta tus." Dat mensen dan raar gaan doen, is deels een kwestie van biologie. Als je heel pretti ge, emotionele dingen meemaakt, veran dert je stofwisseling. „Het genotscentrum gaat hevig kreunen. Je wordt vrolijker, avontuurlijker, ondernemender. Je doet dingen die je anders niet doet. Mannen ma ken bijvoorbeeld meer testosteron aan." Voetbal blijkt dan een metafoor voor het leven zelf. Elf mensen in een groep, waar van de gezamenlijkheid meer is dan de som der delen, die strijden voor je land.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 90