MOET ECHT ZEEUWS ZIJN 3 spectrum Zaterdag 10 juli 2010 opzichten vooroordelen zijn als het gaat om het museum. Ik vind het daarom heel belangrijk dat er meer toenadering komt tot een aantal groeperingen in de Zeeuwse samenleving. Daar is in de periode na de heropening relatief weinig aandacht aan besteed. Toen is er vooral veel energie ge stoken in een goede presentatie en spraak makende tentoonstellingen. Dat vind ik heel legitieme keuzes, maar ik denk dat het belangrijk is dat er ook weer aandacht besteed gaat worden aan de omgeving waarin we opereren, omdat dat hetgene is waar we uiteindelijk voor staan. Het heet niet voor niets Zeeuws Museum." - Welke groeperingen bedoelt u „Een voorbeeld zijn de streekdrachten- clubs. Het lijkt bijna alsof we tegenover el kaar staan. Ér wordt ons nu en dan verwe ten dat we niet met respect omgaan met de streekdrachten en het verleden. Ik denk dat we juist heel veel aan elkaar zouden kunnen hebben. We willen allebei laten zien hoe bijzonder dat Zeeuwse erfgoed is en we willen dat bewaren voor de toe komst. Wij streven uiteindelijk hetzelfde doel na, maar we richten ons op verschil lende doelgroepen. Daarmee zijn we com plementair." - Hoe lastig is het om de opvolger te zijn van zo'n uitgesproken iemand als Valentijn By- vanck „Ik denk dat het feit dat we heel erg ver schillend zijn ook maakt dat mensen niet hetzelfde van mij verwachten. Ik ben ge richt op samenwerking met anderen, op uitleggen waarom wij dingen doen. Met de keuzes die Valentijn heeft gemaakt, ben ik het echt eens, maar ik ben er wel meer op gericht om mensen mee te nemen in de gedachtegang waaróm wij bepaalde din gen doen en belangrijk vinden." - Wat vond u als bezoeker van het museum? „De eerste keer dat ik er kwam, vond ik het heel verfrissend. Als historicus ben je heel erg op tekst gericht. Vaak ga je naar een museum, neem je veel kennis tot je, maar vraag je je na afloop af wat heb ik nou eigenlijk gezien? Wat het Zeeuws Mu seum doet is het object centraal stellen. Dat is ook de kracht: mensen oog in oog brengen met schoonheid, met het verle den, met persoonlijke verhalen. Een ande re meerwaarde van het museum vind ik dat het de vensters naar de toekomst open zet door kunstenaars en vormgevers te la ten reageren op dat verleden. Geschiedenis houdt niet op bij gisteren." - Toch zijn het vooral historici die moeite heb ben met het Zeeuws Museum „Dat snap ik wel. Wij presenteren ons cul turele erfgoed alsof het kunst is. Van goe de kunst kun je zeggen dat het zonder toe lichting zou moeten kunnen, maar toelich ting kan wel voor verdieping zorgen, waar door het aan kracht wint. Wij laten heel veel cultureel erfgoed zien dat juist zijn waarde ontleent aan die historische con text. Dat is wel een van de dingen waar we op dit moment proberen op in te zoomen, door bezoekers meer informatie te gaan aanbieden bij wat we laten zien. De een heeft behoefte aan informatie op papier, de ander wil juist graag iets horen en weer een ander wil meegenomen worden op een rondleiding. Het is heel moeilijk om op al die manieren informatie aan te bie den en het toch hanteerbaar te houden, want hoe professioneel het museum ook draait en oogt, het is een heel kleine orga nisatie waarmee we al dit soort dingen moeten doen." - Is het een té kleine organisatie? „Dat zal ik niet snel zeggen. De omvang is wel dusdanig dat we goed moeten beden ken wat we wel aankunnen en wat niet. Ik zou wel wat meer slagkracht willen heb ben, juist om zaken zoals het aanbieden van informatie op verschillende manieren goed op te pakken." - Tegelijkertijd verlangt de provincie van alle instellingen een bezuiniging van 20 procent. „Dat is voor ons desastreus. Ik maak me dan ook zorgen over het voortbestaan van het Zeeuws Museum. Voor alle organisa ties die met de bezuinigingen te maken hebben, zijn de effecten gigantisch, maar in ons geval betekent het dat we effectief teruggaan naar de situatie van vóór de ver bouwing. Dat betekent dat je alle investe ringen die de afgelopen jaren zijn gedaan, weggooit. Dat is bijna negen miljoen euro aan verbouwing en inrichting. Dan heb ik het nog niet eens over de tijd en energie die de organisatie erin gestopt heeft om hier iets bijzonders van te maken, een mu seum dat landelijk en internationaal voor op loopt en dat Zeeland op de kaart heeft gezet. Je krijgt dan een museum dat.wel open is, maar nauwelijks nog geld heeft om de collectie te beheren, zeker geen bud get heeft voor aankopen en ook geen mo gelijkheden heeft om tentoonstellingen te organiseren. Het gaat dan allemaal echt naar het minimum terug, naar een mu seum met een heel lokale uitstraling. Ik ga me hier dus niet bij voorbaat bij neerleg gen. Dit museum iS écht de moeite waard om voor te vechten." - Tijdens de voorbereiding van het nieuwe Zeeuws Museum werd uitgegaan van een stij ging van 35.000 naar 60.000 bezoekers per jaar. Dat wordt bij lange niet gehaald. Blijft het wel een streven? „De ambitie om dat in twee jaar te realise ren, was nogal heftig, zeker als je bedenkt dat het museum zo lang dicht is geweest. Dan is het al een prestatie om op je oude niveau terug te komen, laat staan dat je bijna een verdubbeling realiseert. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het was wel heel erg ambitieus. Het is wel iets waar we naar moeten blijven streven en ik denk dat er nog een inhaalslag kan wor den gemaakt. Wij merken bijvoorbeeld dat het nog steeds heel moeilijk is om scho len van buiten Walcheren over de drem pel te krijgen. Daar valt dus nog winst te halen, evenals bij de Zeeuwse bevolking. Ik hoor nog te vaak van mensen dat ze nog nooit in het Zeeuws Museum zijn ge weest. Waar we ook over nadenken is hoe je meer toeristen kunt binnenhalen. Die hele markt is heel erg veranderd. Het is heel moeilijk om toeristen duidelijk te ma ken dat we hier zitten en er vervolgens voor te zorgen dat ze binnenkomen." - U bent nu een jaar in functie. De program mering lijkt in die periode al een stuk Zeeuw sen te zijn geworden. „Dat is voor mij essentieel. Ik vind dat bij alles wat we doen die relatie met Zeeland een rol moet spelen. Wij hebben zo'n gi gantische collectie, dus daar kunnen we nog heel lang mee vooruit. Andere provin ciale musea zijn al lang bezig met het uit diepen van de lokale geschiedenis. Dat is hier voor mijn gevoel de laatste jaren min der gebeurd. Daar liggen nog heel veel mo gelijkheden," - Waar staat het museum over vijf jaar, in 2015? „Ik denk dat we dan uit de jaren van expe rimenteren waar we nu in zitten een aan tal goede dingen hebben gepikt die we gaan continueren, maar ik denk ook dat we dan weer een flinke aantal nieuwe ex perimenten hebben opgezet als het gaat om het ontsluiten van cultureel erfgoed voor publiek. Ik hoop verder dat we er over vijfjaar in geslaagd zijn heel duidelijk de link met Zeeland te leggen, terwijl we toch een innovatief museum zijn geble ven. Dat is mijn voornaamste ambitie. Ik heb wel het gevoel dat we daar de komen de jaren mee vooruit kunnen." Marjan Ruiter Geboren op 9 december 1965 in Oldemarkt (Overijs sel). 1984-1990: Doctoraalstudie Geschiedenis aan Rijksuniver siteit Groningen. Hoofdvak ken: Klassieke Oudheid en Middeleeuwen 2002-2008: Directeur Cen trum Kunstlicht in de Kunst, Eindhoven. 2008-2009: Senior regio-ad viseur Zuidoost bij VSBfonds, Utrecht. 2009: Benoemd tot direc teur van het Zeeuws Mu seum, Middelburg Huidige nevenfuncties: Voor zitter curatorenteam GLOW 2010, internationaal licht- kunstfestiva! in Eindhoven foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 87