1024-3650570 SPOT OP SPOTJES Brood uit de supermarkt media@wegener.nl media Zaterdag 10 juli 2010 BN'ertje spotten op het Media park, racen door de catacomben van het studiocomplex en snuf felen in de rekwisietenkelder: Hillywood Tours heeft het alle maal. „Pas op voor mediaratten, ze bijten." door Bernice Breure en Monique Brandt Wat Christian Stem- bruggen (23) al tijd al heeft wil len weten: wordt er in het gezellige babbelprogramma Life4You van Ire ne Moors en Carlo Boszhard ge kookt op gas of elektrisch? Met dank aan Hillywood Tours krijgt Stembruggen op deze zater dagmiddag eindelijk antwoord op zijn prangende vraag. Tv-kok Ru dolph van Veen doet 'het' gewoon op gas. En ruimt trouwens zijn keuken lang niet altijd netjes op, zo trakteert de gids ons nog op een smeuïg detail. „Soms komen we hier binnen en slaan steil ach terover van de stank: liggen er res ten van oesters van een week gele den te rotten." Hillywood Tours, een vrolijk edu catief rondje door de krochten van het Hilversumse Mediapark, is een razend succes, aldus initiatiefne mer Jaco Kirchjunger. Voor 15 euro maakt de bezoeker kennis met de ins en outs van de poldervariant van Hollywood. We stappen in een suffig treintje dat de reizigers oppikt bij het omroepmuseum Beeld en Geluid om te delen in de ze 'glamour experience'. Onze des kundige gids van vandaag is Sa- mantha Wouterse. Ze meldt ter ge ruststelling pal voor vertrek dat ze feilloos de EHBO-posten op het terrein kan traceren, mocht de op de sterfplek van Pim Formyn, maken de mediawatchers van deze dag de balans op: nul BN'ers, een karige score. Het gevestigde presen tatietalent is daar vermoedelijk niet rouwig om. „We zijn inmiddels een beetje be rucht", vertelt Jaco Kirchjunger. „Direct bij de eerste tour al spot ten we een dikke auto met een wielklem. De gozer die ernaast stond te balen, draaide zich pre cies om op het moment dat wij langs tuften: Robert Jensen! Der tien camera's legden zijn chagrijn vast. Hij was not amused. Aan de andere kant: tv-medium Derek Ogilvie lijkt wel aan te voelen wan neer we in de buurt zijn. Hij springt het liefst elke keer weer aan boord: foto's absoluut geen be zwaar." r Reageren? HfBywööö!3FölffSrnl www.hillywoodtours.com Hillywood Tours is in bedrijf sinds oktober 2009. Initiatiefnemer Jaco Kirchjunger stuitte aanvankelijk bij het opzetten van de glamourtour op weerstand. In samenwerking met RTL, dat toen het twintigjarig bestaan vierde en wat bijzonders wilde doen, kwam de omroeprond- leiding toch van de grond. Kirchjun ger: „De bedoeling was het een maand te proberen, maar het liep meteen storm. Zelfs mensen die al jaren op het Mediapark werken, meldden zich aan voor een tochtje. We hebben ook alle buitenlandse correspondenten van het RTL Nieuws mee gehad." Inmiddels is het rondje Mediapark een vast onderdeel van het aanbod van omroepmuseum Beeld en Ge luid. Hillywood Tours rijdt deze zo mer in de weekeinden (en doorde weeks op aanvraag) zes keer per dag met een maximum van dertien deelnemers per keer. Meer info: Glamourrondje Mediapark: het kan met Hillywood Tours. foto's GPD nood aan de mens zijn. Geen overbodige opmerking, want als chauffeur zet ze de vaart er meteen goed in met de rits op- gepimpte golfkarretjes achter haar aan. Bij het passeren van de eerste slagboom worden de spelregels van deze dag doorgenomen. „Re gel één: we zwaaien naar iedereen die we zien. Regel twee: als je een BN'er ziet, grijpen we hem met een en gaan ermee op de foto." De tour belooft 'deuren te openen die normaal gesloten blijven', al is enige verbeeldingskracht wel van essentieel belang. We racen in het complex door een donkere gang waar de studiodeuren ondanks al le beloften hermetisch dicht blij ven. Maar evengoed leuk om te we ten dat links in Studio 1 het Vara- consumentenprogramma Kassa huist, dat Studio 2 het domein is van Sesamstraat (inclusief de be kende broccolibomen) en dat ach ter die grijze deur van Studio 19 de melige comedy Kinderen geen be zwaar wordt opgenomen. „Joehoe, het lijkt de Efteling wel", jubelt Marian Wolfs (24) uit Vlij men als het treintje naar beneden suist richting rekwisietenkelder. „Pas op voor mediaratten, ze bij ten", waarschuwt de gids vervol gens tot nog grotere hilariteit van haar gevolg. Even laten mogen we allemaal even plaatsnemen op de befaamde gele stoel van Ushi, het typetje van Wendy van Dijk. Helaas, het nog veel beroemdere bankje van Mies en scène is blijkbaar uitgeleend. Ver der is er van alles te vinden, van stoffige skeletten tot gouden sfin xen, van een couveuse tot een uit puilende bak zuurkoolstampers: „Je zal er tijdens opnamen maar net om verlegen zitten." Volgende halte: het pand van RTL Nederland. Hier gluren we door het glas naar de studio van RTL Boulevard. Fotograferen is er, op ge zag van presentator en roddelpaus Albert Verlinde, verboden. „Hij wil de magie van tv niet onttove ren", luidt de verklaring. Hoewel Hillywood Tours daar het afgelo pen uur toch al flink aan heeft bij gedragen. Een oudere deelneemster staat nóg bij te komen van de onthul ling dat het toetsenbord plus muis die NOS-journaallezeres Sacha de Boer altijd binnen handbereik heeft liggen, nep zijn. Iedereen ver baast zich ook hardop over de ge ringe omvang van de studio van het roddelprogramma. Op de weg terug, na een serieus moment van reflectie met uitzicht In de serie Spot op Spotjes belichten wij negen weken lang uw meest favoriete tv-commercials aller tijden. We tellen af van 9 naar 1. Vandaag nummer 8: King Corn-brood. NAAM SPOTJE King Corn SLOGAN 'Ik ga bij Japie wonen' en 'Het enige wat je weggooit, is de verpakking' WANNEER Het eerste King Corn-spotje verscheen in 1968 op het scherm, het vierde en laatste spotje werd zes jaar later op de buis gebracht. HOE GAAT IE Een vertederend jochie, vergezeld van een bakbeest van een hond, zeult met een kolossale koffer naar de voordeur, waarbij de koffer openvalt. De koter meldt resoluut aan zijn vader: 'Dag pap, ik ga bij Japie wonen'. Waarmee de ver baasde, pijprokende pa het natuurlijk helemaal niet eens is. Als het knulletje meldt 'Bij Japie hebben ze King Corn' is senior subiet om en stappen ze gedrie ën - pa op zijn pantoffels - de deur uit. Het spotje sluit af met de papieren King- Corn-zak en de stem: 'Het enige wat je weggooit, is de verpakking'. GEVOLGEN De King Corn-reclame, in opdracht van bakkerijketen Meneba, verscheen in de tijd dat supermarkten voor het eerst brood mochten verkopen. Tot ergenis van het bakkersgilde. Het kleine, ver nieuwende reclamebureau KVH, waar Morton Kirschner en Jim Prins de grote geesten waren, legde bij de spot de na druk op de lange houdbaarheid van het fabrieksbrood King Corn. De campagne leverde Meneba de eerste jaren een for se omzetstijging op, maar na verloop van tijd kwam daar een einde aan. De lange houdbaarheid ging volgens de con sument ten koste van de smaak en dus verdween King Corn uiteindelijk voor- I uit de schappen van de super. door Carel Thijssen HERINNERING Sebo Woldringh, inmiddels 46, vader van drie kinderen en personeelsmana- ger van beroep, wordt bij tijd en wijle nog herinnerd aan het reclamespotje. Hij was het die, puur-natuur, vanaf zijn 5e tot zijn 11e de rol van het kereltje speelde. „De spotjes werden opgeno men door onze buurman, regisseur Ko Koedijk", weet Woldringh. Rijk werd hij er bepaald niet van. „Nee, kinderen mochten geen geld verdienen. De ar beidsinspectie was er fel op. Ik kreeg een paar Suske en Wiske-boeken of een nieuwe voetbal. Ja, na het vierde fimpje kreeg ik een paar duizend gulden. Die hebben mijn ouders op een bankreke ning gezet. Tot mijn 18e." OPMERKELIJK Het fenomeen fabrieksbrood zorgde zelfs voor discussies in de Tweede Ka mer. PvdA-parlementariër Gerda Brauti- gam was een warme pleitbezorgster voor kwaliteitsbrood van de bakker. Ze hield er de biinamen Gerda Brootipam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 123