1024-3650570
SPOT
OP
SPOTJES
Brood uit de supermarkt
media@wegener.nl media
Zaterdag 10 juli 2010
BN'ertje spotten op het Media
park, racen door de catacomben
van het studiocomplex en snuf
felen in de rekwisietenkelder:
Hillywood Tours heeft het alle
maal. „Pas op voor mediaratten,
ze bijten."
door Bernice Breure
en Monique Brandt
Wat Christian Stem-
bruggen (23) al
tijd al heeft wil
len weten: wordt
er in het gezellige
babbelprogramma Life4You van Ire
ne Moors en Carlo Boszhard ge
kookt op gas of elektrisch?
Met dank aan Hillywood Tours
krijgt Stembruggen op deze zater
dagmiddag eindelijk antwoord op
zijn prangende vraag. Tv-kok Ru
dolph van Veen doet 'het' gewoon
op gas. En ruimt trouwens zijn
keuken lang niet altijd netjes op,
zo trakteert de gids ons nog op
een smeuïg detail. „Soms komen
we hier binnen en slaan steil ach
terover van de stank: liggen er res
ten van oesters van een week gele
den te rotten."
Hillywood Tours, een vrolijk edu
catief rondje door de krochten van
het Hilversumse Mediapark, is een
razend succes, aldus initiatiefne
mer Jaco Kirchjunger. Voor 15 euro
maakt de bezoeker kennis met de
ins en outs van de poldervariant
van Hollywood. We stappen in
een suffig treintje dat de reizigers
oppikt bij het omroepmuseum
Beeld en Geluid om te delen in de
ze 'glamour experience'. Onze des
kundige gids van vandaag is Sa-
mantha Wouterse. Ze meldt ter ge
ruststelling pal voor vertrek dat ze
feilloos de EHBO-posten op het
terrein kan traceren, mocht de
op de sterfplek van Pim Formyn,
maken de mediawatchers van deze
dag de balans op: nul BN'ers, een
karige score. Het gevestigde presen
tatietalent is daar vermoedelijk
niet rouwig om.
„We zijn inmiddels een beetje be
rucht", vertelt Jaco Kirchjunger.
„Direct bij de eerste tour al spot
ten we een dikke auto met een
wielklem. De gozer die ernaast
stond te balen, draaide zich pre
cies om op het moment dat wij
langs tuften: Robert Jensen! Der
tien camera's legden zijn chagrijn
vast. Hij was not amused. Aan de
andere kant: tv-medium Derek
Ogilvie lijkt wel aan te voelen wan
neer we in de buurt zijn. Hij
springt het liefst elke keer weer
aan boord: foto's absoluut geen be
zwaar."
r Reageren?
HfBywööö!3FölffSrnl
www.hillywoodtours.com
Hillywood Tours is in bedrijf sinds
oktober 2009. Initiatiefnemer Jaco
Kirchjunger stuitte aanvankelijk bij
het opzetten van de glamourtour
op weerstand. In samenwerking
met RTL, dat toen het twintigjarig
bestaan vierde en wat bijzonders
wilde doen, kwam de omroeprond-
leiding toch van de grond. Kirchjun
ger: „De bedoeling was het een
maand te proberen, maar het liep
meteen storm. Zelfs mensen die al
jaren op het Mediapark werken,
meldden zich aan voor een tochtje.
We hebben ook alle buitenlandse
correspondenten van het RTL
Nieuws mee gehad."
Inmiddels is het rondje Mediapark
een vast onderdeel van het aanbod
van omroepmuseum Beeld en Ge
luid. Hillywood Tours rijdt deze zo
mer in de weekeinden (en doorde
weeks op aanvraag) zes keer per
dag met een maximum van dertien
deelnemers per keer. Meer info:
Glamourrondje Mediapark: het kan met Hillywood Tours. foto's GPD
nood aan de mens zijn.
Geen overbodige opmerking,
want als chauffeur zet ze de vaart
er meteen goed in met de rits op-
gepimpte golfkarretjes achter haar
aan. Bij het passeren van de eerste
slagboom worden de spelregels
van deze dag doorgenomen. „Re
gel één: we zwaaien naar iedereen
die we zien. Regel twee: als je een
BN'er ziet, grijpen we hem met
een en gaan ermee op de foto."
De tour belooft 'deuren te openen
die normaal gesloten blijven', al is
enige verbeeldingskracht wel van
essentieel belang. We racen in het
complex door een donkere gang
waar de studiodeuren ondanks al
le beloften hermetisch dicht blij
ven. Maar evengoed leuk om te we
ten dat links in Studio 1 het Vara-
consumentenprogramma Kassa
huist, dat Studio 2 het domein is
van Sesamstraat (inclusief de be
kende broccolibomen) en dat ach
ter die grijze deur van Studio 19 de
melige comedy Kinderen geen be
zwaar wordt opgenomen.
„Joehoe, het lijkt de Efteling wel",
jubelt Marian Wolfs (24) uit Vlij
men als het treintje naar beneden
suist richting rekwisietenkelder.
„Pas op voor mediaratten, ze bij
ten", waarschuwt de gids vervol
gens tot nog grotere hilariteit van
haar gevolg.
Even laten mogen we allemaal
even plaatsnemen op de befaamde
gele stoel van Ushi, het typetje van
Wendy van Dijk. Helaas, het nog
veel beroemdere bankje van Mies
en scène is blijkbaar uitgeleend. Ver
der is er van alles te vinden, van
stoffige skeletten tot gouden sfin
xen, van een couveuse tot een uit
puilende bak zuurkoolstampers:
„Je zal er tijdens opnamen maar
net om verlegen zitten."
Volgende halte: het pand van RTL
Nederland. Hier gluren we door
het glas naar de studio van RTL
Boulevard. Fotograferen is er, op ge
zag van presentator en roddelpaus
Albert Verlinde, verboden. „Hij
wil de magie van tv niet onttove
ren", luidt de verklaring. Hoewel
Hillywood Tours daar het afgelo
pen uur toch al flink aan heeft bij
gedragen.
Een oudere deelneemster staat
nóg bij te komen van de onthul
ling dat het toetsenbord plus muis
die NOS-journaallezeres Sacha de
Boer altijd binnen handbereik
heeft liggen, nep zijn. Iedereen ver
baast zich ook hardop over de ge
ringe omvang van de studio van
het roddelprogramma.
Op de weg terug, na een serieus
moment van reflectie met uitzicht
In de serie Spot op Spotjes belichten wij negen
weken lang uw meest favoriete tv-commercials
aller tijden. We tellen af van 9 naar 1.
Vandaag nummer 8: King Corn-brood.
NAAM SPOTJE
King Corn
SLOGAN
'Ik ga bij Japie wonen' en 'Het enige wat
je weggooit, is de verpakking'
WANNEER
Het eerste King Corn-spotje verscheen
in 1968 op het scherm, het vierde en
laatste spotje werd zes jaar later op de
buis gebracht.
HOE GAAT IE
Een vertederend jochie, vergezeld van
een bakbeest van een hond, zeult met
een kolossale koffer naar de voordeur,
waarbij de koffer openvalt. De koter
meldt resoluut aan zijn vader: 'Dag pap,
ik ga bij Japie wonen'. Waarmee de ver
baasde, pijprokende pa het natuurlijk
helemaal niet eens is. Als het knulletje
meldt 'Bij Japie hebben ze King Corn' is
senior subiet om en stappen ze gedrie
ën - pa op zijn pantoffels - de deur uit.
Het spotje sluit af met de papieren King-
Corn-zak en de stem: 'Het enige wat je
weggooit, is de verpakking'.
GEVOLGEN
De King Corn-reclame, in opdracht van
bakkerijketen Meneba, verscheen in de
tijd dat supermarkten voor het eerst
brood mochten verkopen. Tot ergenis
van het bakkersgilde. Het kleine, ver
nieuwende reclamebureau KVH, waar
Morton Kirschner en Jim Prins de grote
geesten waren, legde bij de spot de na
druk op de lange houdbaarheid van het
fabrieksbrood King Corn. De campagne
leverde Meneba de eerste jaren een for
se omzetstijging op, maar na verloop
van tijd kwam daar een einde aan. De
lange houdbaarheid ging volgens de con
sument ten koste van de smaak en dus
verdween King Corn uiteindelijk voor-
I uit de schappen van de super.
door Carel Thijssen
HERINNERING
Sebo Woldringh, inmiddels 46, vader
van drie kinderen en personeelsmana-
ger van beroep, wordt bij tijd en wijle
nog herinnerd aan het reclamespotje.
Hij was het die, puur-natuur, vanaf zijn
5e tot zijn 11e de rol van het kereltje
speelde. „De spotjes werden opgeno
men door onze buurman, regisseur Ko
Koedijk", weet Woldringh. Rijk werd
hij er bepaald niet van. „Nee, kinderen
mochten geen geld verdienen. De ar
beidsinspectie was er fel op. Ik kreeg
een paar Suske en Wiske-boeken of een
nieuwe voetbal. Ja, na het vierde fimpje
kreeg ik een paar duizend gulden. Die
hebben mijn ouders op een bankreke
ning gezet. Tot mijn 18e."
OPMERKELIJK
Het fenomeen fabrieksbrood zorgde
zelfs voor discussies in de Tweede Ka
mer. PvdA-parlementariër Gerda Brauti-
gam was een warme pleitbezorgster
voor kwaliteitsbrood van de bakker. Ze
hield er de biinamen Gerda Brootipam