Dodge Caliber
best 'Europees'
to 15
Lexus CT200h, de
dynamische hybride
Abarth 500C en Punto
Evo: enorm contrast
«S1LIFE
(siïSHll
■9
vrijdag 9 juli 2010
Door alle perikelen rondom Chrysler en de bemoeienis van Fiat
met het concern zou je bijna vergeten dat Dodge nog bestaat.
Terwijl de gewijzigde Caliber best interessant is.
door Tony Vos
De cijfers van het afgelopen halfjaar
laten een flinke opleving zien van
autoverkopen, maar Chrysler,
Dodge en Jeep delen daar niet in.
De onzekerheid over hoe en of ze zullen
voortbestaan, speelt ze duidelijk parten.
Maar het concern lijkt onder leiding van
Fiat in Amerika de draad weer opgepakt te
hebben en dat resulteert in enkele model
aanpassingen die vooral de kwaliteitsbele
ving verbeteren.
In dat licht mogen ook de wijzi
gingen aan de Dodge Caliber
worden bezien. De auto deelt
zijn basis met de Jeep Patriot
en Compass, maar is er alleen
met voorwielaandrijving. Waar
beide Jeeps al eerder onder het
mes gingen, is nu de Dodge
aan de beurt.
Aan de buitenkant is dat overi
gens niet te zien. De in 2006 ge
lanceerde Dodge is een dermate zeldzame
verschijning, dat velen hem als nieuw mo
del zullen ervaren. Door zijn stevige uitstra
ling en lengte van 4,43 meter geeft de auto
de indruk van een SUV, terwijl het model
een normale hatchback is. Er ligt een duide
lijke nadruk op de spatborden, waardoor de
Caliber optisch erg breed overkomt. De hoe
kige Dodge-grille doet de rest, evenals de
zwarte dakranden en omlijsting van de por
tierruiten.
Hét verschil zit in het interieur. Een woord
voerder van Chrysler meldde jaren geleden
al dat de Amerikaanse klant zich niet druk
maakt om de materiaalkwaliteit van Ameri
kaanse auto's en vooral gaat voor uitstraling
en gadgets. Maar als men serieus in Europa
wil slagen, moet die kwaliteit omhoog. En
zie, dat is gebeurd! Het dashboard is volle
dig nieuw en van andere materialen, waar
door het meer in de richting komt van wat
'Europa' belangrijk vindt. De indeling is re
delijk identiek gebleven. Verder kiest Dodge
integraal voor zwart en ook dat helpt. Tege
lijk durft men met kleur te werken, gezien
de blauwe omranding van de middenconso
le. De auto heeft een groot digitaal scherm
voor de audio-installatie met harddisk, al
mist bij de SXT een navigatiesysteem.
De auto heeft voldoende opbergvakken,
waaronder een gekoeld dashboardkastje
met ruimte voor vier blikjes of flesjes. Wat
betreft bagagevolume kan de Caliber goed
in het segment mee, met mini
maal 352 liter en na het neer
klappen van de bank maxi
maal 1013 liter. Het kentekenge
wicht van 1335 kilogram ligt
duidelijk hoger dan van de ge
middelde middenklasser. Dat
wordt verklaard door de grote
re afmetingen en het feit dat
Dodge nog niet aan downsi
zing doet. De auto wordt name
lijk geleverd met een 2.0 liter
viercilinder benzinemotor.
Deze krachtbron levert een vermogen van
156 pk en een koppel van 190 Nm. Dat
klinkt fors, maar waarom komt het er dan
niet uit? Er moet veelvuldig geschakeld wor
den om het toerental op een hoger niveau
te brengen. Wie bij 80 kilometer per uur in
de vierde versnelling het gas volledig in
trapt, heeft het gevoel dat er niets gebeurt.
Gelukkig heeft dat geen enorme invloed op
het brandstofverbruik dat met 1 op 11,5 be
slist niet tegenvalt.
Het rijgedrag van de Caliber valt niet tegen.
De banden werken voldoende mee aan het
comfort en de afstemming van de wielop
hanging gaat ook vooral in die richting, zon
der dat de auto in een snel genomen bocht
op één oor gaat hangen.
Prijstechnisch is de Dodge Caliber interes
sant: vanaf 19.990 euro voor de instapper en
25.990 euro voor deze SXT.
Handig, zo n
uitneembaar zaklampje.
gewoon een vijfdeurs hatchback. Het is een interessan-
foto's Automedia
De Dodge Caliber lijkt een SUV, maai
te auto, zeker prijstechnisch.
Plus: onderstel, prijsstelling, ruime keuze
Min: begint te dateren.
CONCUR®
Aan eind van levenscyclus,
maar nog steeds voorbeeld
op gebied van ondersteltech
niek. Bagage 385-1247 liter.
Gewicht 1252 kg. Benzine
1.4 tot 2.5 I, 80-305 pk; die
sel 1.6 tot 2.0 I, 90-136 pk.
Ford Focus
Frans alternatief. Ruim, goed
afgewerkt en met redelijk uit
gesproken vormgeving. Baga
ge 348-1201 liter. Gewicht
1237 kg. Benzine 1.4 tot
1.6 I, 95-156 pk; diesel
1.6 tot 2.0 I, 92-140 pk.
Plus: binnenruimte, rijcomfort, vormgeving interieur.
Min: exterieur spreekt niet iedereen aan.
Vanaf 17.990 euro, diesel 24.690 euro.
Volkswagen Golf
Plus: afwerking, rijcomfort, uitstraling.
Min: op iedere straathoek te vinden.
Voorbeeld voor veel anderen
op het gebied van kwaliteit,
comfort en restwaarde. Baga
ge 350-1305 liter. Gewicht
1217 kg. Benzine 1.2 tot
2.0 I, 85-270 pk; diesel
1.6 tot 2.0,105-170 pk.
door Tony Vos
Begin volgend jaar zet Lexus
de nieuwe CT200I1 in de
showroom. Maar de bijzon
der vormgegeven vijfdeurs hatch
back werd al in maart in Genève
geëtaleerd. Dit mogen proeven
van twee deels afgeplakte prototy
pes geeft aan dat het Lexus me
nens is in het segment van de Au
di A3 en BMW i-serie. De uit de
Prius stammende hybridetechniek
met 1.8 liter benzinemotor en on
dersteunende elektromotor is op
een totaal andere manier getuned.
De kleine Lexus heeft een knop
waarmee de standen eco, normal
en sport kunnen worden geacti
veerd en daarmee veranderen voor
al de reacties op het gaspedaal.
Het onderstel is van grote klasse.
Dat komt onder meer door veel
vuldig gebruik van lichtgewicht
materialen, verlaging van het
zwaartepunt van de auto en toe
passing van zogenaamde dwarsge-
plaatste performance-dempers die
vibraties en geluiden van de carros
serie minimaliseren. De techniek
is tot nu toe alleen optioneel bij
Porsche toegepast. De Lexus CT
maakt een dynamische indruk,
zonder op oneffenheden plank-
hard te zijn. Comfort blijkt hier
prima samen te gaan met hoog
staande rijdynamiek. Bij het totaal
beeld horen ook de meer dan uit
stekende stoelen, met een fabelach
tige zijdelingse ondersteuning.
Een met de hand gebouwd proto
type heeft nog niet- de kwaliteiten
van een productiemodel, maar on
ze eerste kennismaking geeft wel
duidelijk weer dat Lexus ook op
dit punt haar eigen naam hoog zal
houden. Er is qua vormgeving van
het dashboard beslist met een
schuin oog naar BMW gekeken.
Zoals we van een Lexus gewend
zijn, is het prettig stil in het interi
eur. De eerste exemplaren worden
begin 2011 uitgeleverd.
door Roel van Gils
Abarth introduceert gelijktij
dig de Punto Evo en de
500C. Het contrast tussen
beide modellen is groot. Abarth
steekt niet onder stoelen of ban
ken dat het meer vrouwelijke ko
pers aan zich wil binden. De Fiat
500C met roldak vormt een goede
basis. Maar de andere bumpers,
skirts en spoilers geven het 'bolle
tje' juist een meer mannelijke en
krachtigere uitstraling.
Voor aandrijving zorgt een 1.4 liter
T-Jet turbomotor met 140 pk en
206 Nm: 0-100 in 8,1 seconden,
top 205 kilometer per uur. Volgens
de fabrikant komt ze met de gero
botiseerde Competizione-vijfver-
snellingsbak de beoogde doelgroep
oe taav- voop- autoUeThekJtoet*-?!
CT200h
foto Lexus Abarth 500C
foto Roel van Gils
tegemoet. Maar een beetje sportief
ingestelde bestuurder verlangt
naar de gewone handbak uit de
Abarth 500. De gerobotiseerde bak
schakelt, anders dan zijn aandui
ding doet vermoeden, niet sneller
dan de trage Dualogic-transmissie.
Stoer is een toefje tussengas tij
dens overschakelen.
De Abarth-kuur voor de Punto
Evo, de vernieuwde Grande Pun
to, is uiterlijk minder expressief
Technisch gezien is daarentegen
het nodige gewijzigd. Zo zien we
een 'Manettino'-schakelaar om de
sporter op scherp te zetten. In
sportmodus wordt de besturing di
recter en worden de reacties op
het gaspedaal sneller omgezet in
daden. Met 165 pk en 250 Nm kop
pel brengt de 1.4 MultiAir de auto
in 7,9 seconden naar 100. Bij 213 ki
lometer per uur is de koek op.
De besturing van de Punto Evo is
directer dan van de 500C. Beide
modellen hebben Torque Transfer
Control, een elektronische sper
die het mogelijk maakt sneller een
bocht te kunnen uitaccelereren.
De Punto Evo met standaard
start/stopsysteem kost 22.990 eu
ro, de 500C 25.990 euro.
BEL ONS VOOR MEER INFORMATIE 1
Industrieweg 1 3 - 4382 NA Vlissingen
0118 - 417 585 - www.carlife-aotóshop.nl
Uitbreiding aanbod
in de BMW 5-serie
De BMW 5-serie wordt leverbaar
met xDrive vierwielaandrijving.
Nieuw is de 535d met 3.0 liter
TwinPower turbodieselmotor:
300 pk, koppel 600 Nm. De 52od
heeft energielabel A en voor alle
5'en is er het M sportpakken
BHBHSBRSHBSBBBB
KB
De laafc. Vo°F- aubUe-ftiewweF-s.1
LAST VAN WARMTE?
BLINDEREN AL
1 VANAF €199,-
BEl ONS VOOR MEER INFORMATIE
Industrieweg 13-41
O U 8 - 417:585 - ww
82 NA Vlissingen
v.carlife-outoshop.nl