Dodge Caliber best 'Europees' to 15 Lexus CT200h, de dynamische hybride Abarth 500C en Punto Evo: enorm contrast «S1LIFE (siïSHll ■9 vrijdag 9 juli 2010 Door alle perikelen rondom Chrysler en de bemoeienis van Fiat met het concern zou je bijna vergeten dat Dodge nog bestaat. Terwijl de gewijzigde Caliber best interessant is. door Tony Vos De cijfers van het afgelopen halfjaar laten een flinke opleving zien van autoverkopen, maar Chrysler, Dodge en Jeep delen daar niet in. De onzekerheid over hoe en of ze zullen voortbestaan, speelt ze duidelijk parten. Maar het concern lijkt onder leiding van Fiat in Amerika de draad weer opgepakt te hebben en dat resulteert in enkele model aanpassingen die vooral de kwaliteitsbele ving verbeteren. In dat licht mogen ook de wijzi gingen aan de Dodge Caliber worden bezien. De auto deelt zijn basis met de Jeep Patriot en Compass, maar is er alleen met voorwielaandrijving. Waar beide Jeeps al eerder onder het mes gingen, is nu de Dodge aan de beurt. Aan de buitenkant is dat overi gens niet te zien. De in 2006 ge lanceerde Dodge is een dermate zeldzame verschijning, dat velen hem als nieuw mo del zullen ervaren. Door zijn stevige uitstra ling en lengte van 4,43 meter geeft de auto de indruk van een SUV, terwijl het model een normale hatchback is. Er ligt een duide lijke nadruk op de spatborden, waardoor de Caliber optisch erg breed overkomt. De hoe kige Dodge-grille doet de rest, evenals de zwarte dakranden en omlijsting van de por tierruiten. Hét verschil zit in het interieur. Een woord voerder van Chrysler meldde jaren geleden al dat de Amerikaanse klant zich niet druk maakt om de materiaalkwaliteit van Ameri kaanse auto's en vooral gaat voor uitstraling en gadgets. Maar als men serieus in Europa wil slagen, moet die kwaliteit omhoog. En zie, dat is gebeurd! Het dashboard is volle dig nieuw en van andere materialen, waar door het meer in de richting komt van wat 'Europa' belangrijk vindt. De indeling is re delijk identiek gebleven. Verder kiest Dodge integraal voor zwart en ook dat helpt. Tege lijk durft men met kleur te werken, gezien de blauwe omranding van de middenconso le. De auto heeft een groot digitaal scherm voor de audio-installatie met harddisk, al mist bij de SXT een navigatiesysteem. De auto heeft voldoende opbergvakken, waaronder een gekoeld dashboardkastje met ruimte voor vier blikjes of flesjes. Wat betreft bagagevolume kan de Caliber goed in het segment mee, met mini maal 352 liter en na het neer klappen van de bank maxi maal 1013 liter. Het kentekenge wicht van 1335 kilogram ligt duidelijk hoger dan van de ge middelde middenklasser. Dat wordt verklaard door de grote re afmetingen en het feit dat Dodge nog niet aan downsi zing doet. De auto wordt name lijk geleverd met een 2.0 liter viercilinder benzinemotor. Deze krachtbron levert een vermogen van 156 pk en een koppel van 190 Nm. Dat klinkt fors, maar waarom komt het er dan niet uit? Er moet veelvuldig geschakeld wor den om het toerental op een hoger niveau te brengen. Wie bij 80 kilometer per uur in de vierde versnelling het gas volledig in trapt, heeft het gevoel dat er niets gebeurt. Gelukkig heeft dat geen enorme invloed op het brandstofverbruik dat met 1 op 11,5 be slist niet tegenvalt. Het rijgedrag van de Caliber valt niet tegen. De banden werken voldoende mee aan het comfort en de afstemming van de wielop hanging gaat ook vooral in die richting, zon der dat de auto in een snel genomen bocht op één oor gaat hangen. Prijstechnisch is de Dodge Caliber interes sant: vanaf 19.990 euro voor de instapper en 25.990 euro voor deze SXT. Handig, zo n uitneembaar zaklampje. gewoon een vijfdeurs hatchback. Het is een interessan- foto's Automedia De Dodge Caliber lijkt een SUV, maai te auto, zeker prijstechnisch. Plus: onderstel, prijsstelling, ruime keuze Min: begint te dateren. CONCUR® Aan eind van levenscyclus, maar nog steeds voorbeeld op gebied van ondersteltech niek. Bagage 385-1247 liter. Gewicht 1252 kg. Benzine 1.4 tot 2.5 I, 80-305 pk; die sel 1.6 tot 2.0 I, 90-136 pk. Ford Focus Frans alternatief. Ruim, goed afgewerkt en met redelijk uit gesproken vormgeving. Baga ge 348-1201 liter. Gewicht 1237 kg. Benzine 1.4 tot 1.6 I, 95-156 pk; diesel 1.6 tot 2.0 I, 92-140 pk. Plus: binnenruimte, rijcomfort, vormgeving interieur. Min: exterieur spreekt niet iedereen aan. Vanaf 17.990 euro, diesel 24.690 euro. Volkswagen Golf Plus: afwerking, rijcomfort, uitstraling. Min: op iedere straathoek te vinden. Voorbeeld voor veel anderen op het gebied van kwaliteit, comfort en restwaarde. Baga ge 350-1305 liter. Gewicht 1217 kg. Benzine 1.2 tot 2.0 I, 85-270 pk; diesel 1.6 tot 2.0,105-170 pk. door Tony Vos Begin volgend jaar zet Lexus de nieuwe CT200I1 in de showroom. Maar de bijzon der vormgegeven vijfdeurs hatch back werd al in maart in Genève geëtaleerd. Dit mogen proeven van twee deels afgeplakte prototy pes geeft aan dat het Lexus me nens is in het segment van de Au di A3 en BMW i-serie. De uit de Prius stammende hybridetechniek met 1.8 liter benzinemotor en on dersteunende elektromotor is op een totaal andere manier getuned. De kleine Lexus heeft een knop waarmee de standen eco, normal en sport kunnen worden geacti veerd en daarmee veranderen voor al de reacties op het gaspedaal. Het onderstel is van grote klasse. Dat komt onder meer door veel vuldig gebruik van lichtgewicht materialen, verlaging van het zwaartepunt van de auto en toe passing van zogenaamde dwarsge- plaatste performance-dempers die vibraties en geluiden van de carros serie minimaliseren. De techniek is tot nu toe alleen optioneel bij Porsche toegepast. De Lexus CT maakt een dynamische indruk, zonder op oneffenheden plank- hard te zijn. Comfort blijkt hier prima samen te gaan met hoog staande rijdynamiek. Bij het totaal beeld horen ook de meer dan uit stekende stoelen, met een fabelach tige zijdelingse ondersteuning. Een met de hand gebouwd proto type heeft nog niet- de kwaliteiten van een productiemodel, maar on ze eerste kennismaking geeft wel duidelijk weer dat Lexus ook op dit punt haar eigen naam hoog zal houden. Er is qua vormgeving van het dashboard beslist met een schuin oog naar BMW gekeken. Zoals we van een Lexus gewend zijn, is het prettig stil in het interi eur. De eerste exemplaren worden begin 2011 uitgeleverd. door Roel van Gils Abarth introduceert gelijktij dig de Punto Evo en de 500C. Het contrast tussen beide modellen is groot. Abarth steekt niet onder stoelen of ban ken dat het meer vrouwelijke ko pers aan zich wil binden. De Fiat 500C met roldak vormt een goede basis. Maar de andere bumpers, skirts en spoilers geven het 'bolle tje' juist een meer mannelijke en krachtigere uitstraling. Voor aandrijving zorgt een 1.4 liter T-Jet turbomotor met 140 pk en 206 Nm: 0-100 in 8,1 seconden, top 205 kilometer per uur. Volgens de fabrikant komt ze met de gero botiseerde Competizione-vijfver- snellingsbak de beoogde doelgroep oe taav- voop- autoUeThekJtoet*-?! CT200h foto Lexus Abarth 500C foto Roel van Gils tegemoet. Maar een beetje sportief ingestelde bestuurder verlangt naar de gewone handbak uit de Abarth 500. De gerobotiseerde bak schakelt, anders dan zijn aandui ding doet vermoeden, niet sneller dan de trage Dualogic-transmissie. Stoer is een toefje tussengas tij dens overschakelen. De Abarth-kuur voor de Punto Evo, de vernieuwde Grande Pun to, is uiterlijk minder expressief Technisch gezien is daarentegen het nodige gewijzigd. Zo zien we een 'Manettino'-schakelaar om de sporter op scherp te zetten. In sportmodus wordt de besturing di recter en worden de reacties op het gaspedaal sneller omgezet in daden. Met 165 pk en 250 Nm kop pel brengt de 1.4 MultiAir de auto in 7,9 seconden naar 100. Bij 213 ki lometer per uur is de koek op. De besturing van de Punto Evo is directer dan van de 500C. Beide modellen hebben Torque Transfer Control, een elektronische sper die het mogelijk maakt sneller een bocht te kunnen uitaccelereren. De Punto Evo met standaard start/stopsysteem kost 22.990 eu ro, de 500C 25.990 euro. BEL ONS VOOR MEER INFORMATIE 1 Industrieweg 1 3 - 4382 NA Vlissingen 0118 - 417 585 - www.carlife-aotóshop.nl Uitbreiding aanbod in de BMW 5-serie De BMW 5-serie wordt leverbaar met xDrive vierwielaandrijving. Nieuw is de 535d met 3.0 liter TwinPower turbodieselmotor: 300 pk, koppel 600 Nm. De 52od heeft energielabel A en voor alle 5'en is er het M sportpakken BHBHSBRSHBSBBBB KB De laafc. Vo°F- aubUe-ftiewweF-s.1 LAST VAN WARMTE? BLINDEREN AL 1 VANAF €199,- BEl ONS VOOR MEER INFORMATIE Industrieweg 13-41 O U 8 - 417:585 - ww 82 NA Vlissingen v.carlife-outoshop.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15