Gedrevenheid van een IO donderdag 8 juli 2010 Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunst gebied te bieden heeft bezocht ik de expositie 'Plat Rotterdams', met werk van uier jonge kunstenaars, en Museum Le Secet, een se- mi-virtuele tentoonscellingsplek. door Nico Out Plat Rotterdams komt voort uit een samenwerking van CBK Zeeland met CBK Rotterdam. Vorig jaar bracht Rotterdam werk van zes Zeeuwen, nu zijn vier Rotterdammers in Zeeland uitgenodigd. Eén van hen, Petra van Noort (1981) kreeg de Rotterdam Sti- muleringsprijs 2010 en gaat binnenkort lan ger aan het werk in Middelburg, tijdens het zomeratelier van CBK Zeeland. Zij maakte nu een grote wandschildering waarin zij in een stripachtige beeldtaal (huis)dieren portretteert. Ze kijken je met een mistroostige blik aan, omdat hun ba zen hen hun eigen identiteit ontnemen, een thema dat ook Tinkelbell in de Vlis- singse \Villem3 aansnijdt. Van Noort pre senteert een krachtige voorstelling, waarin zij op een niet sentimentele manier dieren een stem geeft. Een mooi contrast met de twee witte hangende sculpturen van Yas ser Ballemans (1981), complexe abstracties uit dunne polypropeenplaat. Ballemans vouwde ze, sneed er vormen uit, zoals ik als kind patronen knipte in kleurblaadjes, en assembleerde ze tot zwevende kristal len van licht Hun titel 'More matter than antimatter' verwijst naar verschijnselen in de ruimte. Zo verbindt hij het ontdekken van nieuwe sculpturale mogelijkheden met het verbeelden van natuurfenome- nen. Knap werk. Koen Taselaar (1986) is juist sterk gericht op eigentijdse, alledaagse zaken: internet, mobieltjes of muziek. Ook wonen en stedenbouw kunnen hem inspi reren. In dunne lijntjes rijgt hij voorstellin gen, letters en patronen aaneen tot kleine of grote composities, die mij doen denken aan de psychedelische beeldtaal van de zes tiger jaren. Taselaar heeft een ongebreidel de fantasie en geeft een speelse visie op on ze actuele westerse cultuur. Hoogtepunt is de tekening 'Your browser sent a request this server could not understand', waarin hij ontelbare beeldschermen met internet pagina's opneemt in een compositie die mij naar adem doet happen. Het meest ben ik echter onder de indruk van de teke ningen van Justin Wijers (1981). Hij zet op internet gevonden foto's van doodgescho ten of bij een zelfmoordaanslag omgeko men mensen om in fragiele composities. Realistische onderdelen in waterverf wis selt hij af met d roedelachtige tekeninge tjes, decoratieve patronen en geschreven teksten: beschouwingen die Wijers wijdt aan de dode jonge mensen en de context waarin zij het leven lieten. Door zijn aan pak roept hij een wereld op die onmachtig is leven en samenleven te respecteren, een wereld die zijn toekomst kapot maakt door vooroordelen, onverdraagzaamheid, gebrek aan communicatie, drugs en ge weld. Door het combineren van verschil lende manieren van tekenen en de rijk dom aan subtiele beelden zuigt Wijers je in zijn tekeningen en daarmee in het mo gelijke verhaal van de doden binnen. Plat Rotterdams is een erg goede tentoonstel ling. Ik voel de gedrevenheid van een nieu we generatie kunstenaars die echt wat te melden heeft, waarvan ook Gayan de Muynck - over wie ik vorige week schreef - deel uitmaakt. Dat staat in schril contrast met de aanlei ding van het project van Bianca Runge: Museum Le Secet. Zij vindt - en ik ben het daar mee eens - dat de waarde van kunst te vaak niet wordt erkend, door publiek en politiek. Dat komt in het Zeeuwse onder andere tot uiting in de. afwezigheid van een museum voor (hedendaagse) kunst. Zo'n museum zou een kader en kristallisa tiepunt zou kunnen vormen voor visies en ontwikkelingen. Runge heeft nu zelf zo'n museum gesticht en er via internet een hypje om gecreëerd. Bij gebrek aan midde len is het een miniatuurmuseum gewor den, een maquette die te zien is door het raam van een leegstaand pand in 's-Heer Arendskerke. Runge vroeg tien kunste naarsechtparen een miniwerk te maken met 'Liefde in de kunst' als uitgangspunt. Sommige werken zijn door het raam goed te zien, andere niet of nauwelijks. Op de museumwebsite zijn de foto's van alle wer ken te bekijken. Van een beleven zoals in werkelijkheid is noch in het model noch op de site sprake. Ik zie het museum daar om als een conceptueel project. De vraag is dan hoe sterk dat is. Ik vind het nu nog te veel op twee benen hinken. Je zou het mu seum op de website sterker uit kunnen werken zodat je er écht in kunt geloven, de maquette op plekken kunnen tonen waar veel mensen komen en af en toe op onverwachte locaties het werk laten zien dat deel zou moeten uitmaken van de mu seumcollectie. Als dan de discussie niet al leen door liefhebbers op de website wordt gevoerd, maar de museumstaf ook daarbui ten met anderen het gesprek aangaat, komt er na afloop van de recessie wellicht ooit een museum voor (hedendaagse) kunst in Zeeland. Ik hoop het mee te ma ken en zal er bij leven en welzijn graag over schrijven. Plat Rotterdams: CBK Zeeland, Balans 17, Middelburg. Nog t/m 14/7. Ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur. Museum Le SecetRaadhuisstraat 9, 's-Heer Arendskerke. T/m 21/7. Dagelijks van 2onsop- tot zonsondergang. Overzicht van de expositie Plat Rotterdams in het CBK in Middelburg. Jan Verschueren Jan Verschueren maakt assemblages van roestig metaal, waarin meestal een man nenfiguur voorkomt met een hoofd dat iets weg heeft van een doodskop. Met zijn vaste speler in de hoofdrol schept Ver schueren steeds nieuwe, verrassende situa ties. T/m 30/9: Met 20 andere kunstenaars. Galerie Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Maria Ikonomopoulou Paul Kamper Ger Robijns Maria Ikonomopoulou combineert fotogra fie met handgeschreven teksten, borduur werk en papierknipsels. In een mooie reeks werken op papier 'Growing Care - Rotterdam' verbindt zij de bloemen uit ge- veltuinen met de mensen die ervoor zor gen. T/m 17/7: Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12 -17 uur en op afspraak. Paul Kamper is initiatiefnemer en één van de exposanten van Dynamic Art Delta, een buitenexpositie met bewegende kunst die een relatie aangaat met wind, water, licht en ruimte. Soms een spel en soms een re flecteren op natuurkrachten. T/m 5/9: Dynamic Art Delta, Havenweg 7, Kamperland, dag. van zonsop- tot zonsondergang. Ger Robijns onderzoekt in 'Psychosculptu- res' met nog 6 andere kunstenaars de rela tie tussen gedachte, beeld, plaats en ruim te. Een prikkelende expositie met als uite resten twee witte Audi's en een schilderij dat verborgen is in een glanzend gepolijste cilinder van staal. T/m 12/9: Vleeshal, Marlet, Middelburg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 86