Gedrevenheid van een
IO
donderdag 8 juli 2010
Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunst
gebied te bieden heeft bezocht ik de expositie
'Plat Rotterdams', met werk van uier jonge
kunstenaars, en Museum Le Secet, een se-
mi-virtuele tentoonscellingsplek.
door Nico Out
Plat Rotterdams komt voort uit een
samenwerking van CBK Zeeland
met CBK Rotterdam. Vorig jaar
bracht Rotterdam werk van zes
Zeeuwen, nu zijn vier Rotterdammers in
Zeeland uitgenodigd. Eén van hen, Petra
van Noort (1981) kreeg de Rotterdam Sti-
muleringsprijs 2010 en gaat binnenkort lan
ger aan het werk in Middelburg, tijdens
het zomeratelier van CBK Zeeland. Zij
maakte nu een grote wandschildering
waarin zij in een stripachtige beeldtaal
(huis)dieren portretteert. Ze kijken je met
een mistroostige blik aan, omdat hun ba
zen hen hun eigen identiteit ontnemen,
een thema dat ook Tinkelbell in de Vlis-
singse \Villem3 aansnijdt. Van Noort pre
senteert een krachtige voorstelling, waarin
zij op een niet sentimentele manier dieren
een stem geeft. Een mooi contrast met de
twee witte hangende sculpturen van Yas
ser Ballemans (1981), complexe abstracties
uit dunne polypropeenplaat. Ballemans
vouwde ze, sneed er vormen uit, zoals ik
als kind patronen knipte in kleurblaadjes,
en assembleerde ze tot zwevende kristal
len van licht Hun titel 'More matter than
antimatter' verwijst naar verschijnselen in
de ruimte. Zo verbindt hij het ontdekken
van nieuwe sculpturale mogelijkheden
met het verbeelden van natuurfenome-
nen. Knap werk. Koen Taselaar (1986) is
juist sterk gericht op eigentijdse, alledaagse
zaken: internet, mobieltjes of muziek. Ook
wonen en stedenbouw kunnen hem inspi
reren. In dunne lijntjes rijgt hij voorstellin
gen, letters en patronen aaneen tot kleine
of grote composities, die mij doen denken
aan de psychedelische beeldtaal van de zes
tiger jaren. Taselaar heeft een ongebreidel
de fantasie en geeft een speelse visie op on
ze actuele westerse cultuur. Hoogtepunt is
de tekening 'Your browser sent a request
this server could not understand', waarin
hij ontelbare beeldschermen met internet
pagina's opneemt in een compositie die
mij naar adem doet happen. Het meest
ben ik echter onder de indruk van de teke
ningen van Justin Wijers (1981). Hij zet op
internet gevonden foto's van doodgescho
ten of bij een zelfmoordaanslag omgeko
men mensen om in fragiele composities.
Realistische onderdelen in waterverf wis
selt hij af met d roedelachtige tekeninge
tjes, decoratieve patronen en geschreven
teksten: beschouwingen die Wijers wijdt
aan de dode jonge mensen en de context
waarin zij het leven lieten. Door zijn aan
pak roept hij een wereld op die onmachtig
is leven en samenleven te respecteren, een
wereld die zijn toekomst kapot maakt
door vooroordelen, onverdraagzaamheid,
gebrek aan communicatie, drugs en ge
weld. Door het combineren van verschil
lende manieren van tekenen en de rijk
dom aan subtiele beelden zuigt Wijers je
in zijn tekeningen en daarmee in het mo
gelijke verhaal van de doden binnen. Plat
Rotterdams is een erg goede tentoonstel
ling. Ik voel de gedrevenheid van een nieu
we generatie kunstenaars die echt wat te
melden heeft, waarvan ook Gayan de
Muynck - over wie ik vorige week schreef
- deel uitmaakt.
Dat staat in schril contrast met de aanlei
ding van het project van Bianca Runge:
Museum Le Secet. Zij vindt - en ik ben het
daar mee eens - dat de waarde van kunst
te vaak niet wordt erkend, door publiek en
politiek. Dat komt in het Zeeuwse onder
andere tot uiting in de. afwezigheid van
een museum voor (hedendaagse) kunst.
Zo'n museum zou een kader en kristallisa
tiepunt zou kunnen vormen voor visies en
ontwikkelingen. Runge heeft nu zelf zo'n
museum gesticht en er via internet een
hypje om gecreëerd. Bij gebrek aan midde
len is het een miniatuurmuseum gewor
den, een maquette die te zien is door het
raam van een leegstaand pand in 's-Heer
Arendskerke. Runge vroeg tien kunste
naarsechtparen een miniwerk te maken
met 'Liefde in de kunst' als uitgangspunt.
Sommige werken zijn door het raam goed
te zien, andere niet of nauwelijks. Op de
museumwebsite zijn de foto's van alle wer
ken te bekijken. Van een beleven zoals in
werkelijkheid is noch in het model noch
op de site sprake. Ik zie het museum daar
om als een conceptueel project. De vraag is
dan hoe sterk dat is. Ik vind het nu nog te
veel op twee benen hinken. Je zou het mu
seum op de website sterker uit kunnen
werken zodat je er écht in kunt geloven,
de maquette op plekken kunnen tonen
waar veel mensen komen en af en toe op
onverwachte locaties het werk laten zien
dat deel zou moeten uitmaken van de mu
seumcollectie. Als dan de discussie niet al
leen door liefhebbers op de website wordt
gevoerd, maar de museumstaf ook daarbui
ten met anderen het gesprek aangaat,
komt er na afloop van de recessie wellicht
ooit een museum voor (hedendaagse)
kunst in Zeeland. Ik hoop het mee te ma
ken en zal er bij leven en welzijn graag
over schrijven.
Plat Rotterdams: CBK Zeeland, Balans 17,
Middelburg. Nog t/m 14/7. Ma t/m vr 9.00 -
17.00 uur.
Museum Le SecetRaadhuisstraat 9, 's-Heer
Arendskerke. T/m 21/7. Dagelijks van
2onsop- tot zonsondergang.
Overzicht van de expositie Plat Rotterdams in het CBK in Middelburg.
Jan Verschueren
Jan Verschueren maakt assemblages van
roestig metaal, waarin meestal een man
nenfiguur voorkomt met een hoofd dat
iets weg heeft van een doodskop. Met zijn
vaste speler in de hoofdrol schept Ver
schueren steeds nieuwe, verrassende situa
ties.
T/m 30/9: Met 20 andere kunstenaars. Galerie
Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve.
Maria Ikonomopoulou Paul Kamper Ger Robijns
Maria Ikonomopoulou combineert fotogra
fie met handgeschreven teksten, borduur
werk en papierknipsels. In een mooie
reeks werken op papier 'Growing Care -
Rotterdam' verbindt zij de bloemen uit ge-
veltuinen met de mensen die ervoor zor
gen.
T/m 17/7: Galerie van den Berge, Westwal 45,
Goes. Do. t/m za. 12 -17 uur en op afspraak.
Paul Kamper is initiatiefnemer en één van
de exposanten van Dynamic Art Delta, een
buitenexpositie met bewegende kunst die
een relatie aangaat met wind, water, licht
en ruimte. Soms een spel en soms een re
flecteren op natuurkrachten.
T/m 5/9: Dynamic Art Delta, Havenweg 7,
Kamperland, dag. van zonsop- tot
zonsondergang.
Ger Robijns onderzoekt in 'Psychosculptu-
res' met nog 6 andere kunstenaars de rela
tie tussen gedachte, beeld, plaats en ruim
te. Een prikkelende expositie met als uite
resten twee witte Audi's en een schilderij
dat verborgen is in een glanzend gepolijste
cilinder van staal.
T/m 12/9: Vleeshal, Marlet, Middelburg. Di. t/m
zo. 13.00 - 17.00 uur.