io lessen in geluk
Op de middelbare
school krijg je les in
wiskunde en Engels.
Maar je kunt er ook le
ren waar je als mens
van groeit. Met lessen
in geluk.
Positieve psychologie
woensdag 7 juli 2010
Pubers
die trots
zijn op
zichzelf
door Lindy Jense
Dat leerlingen m een klaslo
kaal werkén aan een schrifte
lijke opdracht, is heel nor
maal. Dat hun werk bestaat
uit het schrijven van een
compliment aan een klasgenoot, is best
verrassend. De school in kwestie is het
Groen van Prinstererlyceum in Vlaardin-
gen, waar een 2 vwo-klas begeleiding
krijgt van Jacqueline Boerefijn. De biolo-
gielerares liet twee jaar geleden een serie
van zes lessen in geluk ontwikkelen, die
sindsdien al door tientallen scholen is toe
gepast. Ze hoopt het programma de ko
mende jaren te kunnen uitbreiden en ver
diepen.
Boerefijn is het type lerares waar je als pu
ber wat aan hebt. Toegankelijk, humoris
tisch en ook kordaat. Het lesproject ont
wikkelde zich haast vanzelfsprekend.
„Naast mijn werk als lerares ben ik altijd
heel begaan geweest met het wel en wee
van de leerlingen op school", vertelt ze.
„Ik heb gewerkt als mentor en counselor,
begeleidde allerhande preventieprojecten.
De druppel was voor mij een project over
huiselijk geweld voor meisjes van 13. Na
tuurlijk was dat wel een goed project,
maar ontzettend vervelend om te doen
voor mij als docent. Ik dacht ineens: ik
loop de kinderen nu al het hele jaar voor
van alles en nog wat te waarschuwen. Ter
wijl ik het vak ben ingegaan om de ver
wondering te kunnen doorgeven dat het
leven zó schitterend in elkaar zit. Toen ik
rond die tijd op het Jeugdjournaal een
item zag over een school in Engeland
waar lessen in geluk werden gegeven, viel
alles voor mij op z'n plek. Zoiets wilde ik
in Nederland ook beginnen. Het is im
mers effectiever om mensen op te bou
wen, dan ze eindeloos voor allerlei geva
ren te waarschuwen."
De lerares benaderde het Verwey-Jonker
Instituut, dat advies geeft op sociaal-maat
schappelijk terrein. Met het voorstel dat
dit instituut hielp te ontwikkelen, won
Boerefijn een prijsvraag ter waarde van
50.000 euro, zodat ze een serie van zes les
sen kon laten ontwikkelen. De lessen zijn
gemaakt op basis van de positieve psycho
logie, een stroming die uitgaat van je per
soonlijke kracht en ontwikkelingsmogelijk
heden. De lessen zijn gemaakt voor leerlin
gen van vmbo-niveau, maar ook geschikt
voor havo en vwo. Via de website van het
Verwey-Jonker Instituut zijn die gratis ver
krijgbaar voor scholen. Blijkbaar vinden
veel docenten het inspirerend om hun
leerlingen eens te laten uitzoeken waar ze
goed in zijn. Alleen al in het eerste jaar
werd het lesprogramma ruim 4.000 keer
gedownload. En noem het toeval: vrijwel
gelijktijdig met het programma van Boere
fijn ontwikkelden docenten op het Charle-
geiukkig
Bijna alle erg geiukkige mensen hebben een liefdesrelatie
Psychologen houden zich graag bezig
met wat mensen mankeert. Er is nauwe
lijks aandacht besteed aan onderzoek
naar wat mensen gelukkig maakt of vol
doening schenkt. De Amerikaanse psy
choloog Martin Seligmann (1942) is de
grondlegger van de nieuwe richting 'po
sitieve psychologie', die momenteel
steeds populairder wordt. Een paar van
zijn belangrijkste conclusies:
Materialistische mensen zijn niet
Luuk Pijpers (13):
„Je leert van deze lessen hoe de wereld denkt
over geluk. Je moet blij zijn met wat je hebt,
daar ben ik het mee eens. Het is allemaal wel
goed om over na te denken."