De ogen en oren van Zeeland Seaports Zeeland Seaports als boer? I Containeroverslag nodig voor groei Zeeuwse havens M voor: De havens van Borsete, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bij drage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Terneuzen en Vlissingen participeren. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens: Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond. Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur. Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaart verkeer in het bijzonder. Wat gebeurt er met landbouwgrond dat Zeeland Seaports aankoopt, maar nog niet gelijk gebruikt voor haven ontwikkeling? Dat ligt niet te verwilderen, maar wordt goed verzorgd. Bij de aankoop van land wordt altijd onderhandeld met de eigenaar en van daaruit zijn verschillende opties mogelijk. Zo kan besloten worden dat de boer voorlopig zelfde grond blijft bewerken. Dat is voor beide partijen voordelig. De boer kan de grond bewerken en de opbrengst zelf houden. Hij hoeft voor het bewerken van de grond niets te betalen. Zeeland Seaports J is zo geholpen met de verzorging van het gebied. Deze manier van werken wordt ook wel 'voortgezet gebruik om niet' genoemd. Een andere mogelijkheid is dat er een pachtovereenkomst wordt afgesloten. Met de eige naar van de grond wordt dan een overeenkomst voor langere tijd aangegaan, waarbij de grond wordt gepacht van Zeeland Seaports. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de Autrichepolder. Met een pachtovereenkomst is er voor beide partijen meer zekerheid voor de lange termijn. Zeeland Seaports kan ook besluiten de grond zelf te bewerken. Een loonbedrijf in dienst van het Havenbedrijf bewerkt dan de grond. De opbrengst van de landbouw gaat gewoon de markt op en daarmee treedt Zeeland Seaports dus eigenlijk ook op als boer! Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van hef havenbedrijf hierin. Zeeland Seaports is de beheerder van de Zeeuwse zeehavens. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en promotie van de derde zeehaven van Nederland. Maar wat houdt dit nu precies in? Wat doet bijvoorbeeld een kantonnier? En een havenmeester? In een serie portretten leest u meer over het werk van de medewerkers van het havenbedrijf. Schelpenpad 2 Haven 1151 Postbus 132 4530 AC Terneuzen T 0115-647400 F 0115-647500 port@zeeland-soaports.com www.zeeland-seaports.com Nautische kennis ontbrak en was uiteraard een vereiste; zijn directe collega's komen allemaal uit de scheep vaart. Peter slaagde voor de cursus Nautop 1. "Een algemene opleiding over apparatuur, verkeerszaken, reglementen, kennis over vaarwegen en vaartuigen." Die kennis brengt hij nu in de praktijk, samen met col lega David Kruijshaar met wie hij goed door één deur kan. "We rijden dagelijks continu in de havens rond voor het buitentoezicht. De een rijdt in Vlissingen-Oost, de ander in de Kanaalzone in Terneuzen. De week erna - voor de afwisseling - precies andersom." Alles wordt gecontroleerd: de scheepvaart, of schepen goed gemeerd liggen en of alles schoon is want er mag geen olie in het water liggen. "Dat doen we in directe samenwerking met de jongens van de Kapiteinskamer die verantwoordelijk zijn voor de verkeersbegeleiding in Vlissingen. Vanachter de computer houden ze het hele gebied via radarbeelden en beeldschermen nauw lettend in de gaten, 's Ochtends vroeg nemen we de planning door zodat we weten wat we kunnen verwach ten. Zodra er iets wordt gesignaleerd komen we in actie. Zo kan er een binnenvaartschip in de weg liggen terwijl de schipper niet te bereiken is via het informatie kanaal. Ter plekke zorgen wij dat het contact tot stand en containerschepen worden steeds groter. Willen de Zeeuwse havens meeprofiteren van de toenemende groei van goederenvervoer per container dan is de ontwikkeling van goede containeroverslagfaciliteiten in het gebied van Zeeland Seaports noodzakelijk. Dat is goed voor de Zeeuwse economie en werkgelegenheid. Daarom zet Zeeland Seaports zich in om een partij te vinden die geïnteresseerd is in de exploitatie van de Westerschelde Container Terminal. Dat kan bijvoorbeeld een containerrederij zijn of een terminaloperator, die gespecialiseerd is in de op- en overslag van containers. De locatie van de Westerschelde Container Terminal is uniek iri Europa: direct aan open zee (er zijn geen sluizen en nauwelijks getijdebeperkingen) en met voldoende diepgang voor zelfs de grootste containerschepen. De terminal krijgt een overslagcapaciteit van 2 miljoen containers en kan 5 grote zeeschepen tegelijk laden en/of lossen. De combinatie van deze feiten met andere voordelen, zoals goede achterlandverbindingen (via kustvaart, binnenvaart, spoor of over de weg), een hoge havenefficiency en een goed arbeidsmoraal in de Zeeuwse havens geven ons vertrouwen in het vinden van een partner die samen met ons de WCT wil gaan ontwikkelen. Ervoor zorgen dat het scheepvaartverkeer vlot en veilig verloopt. Dat is de taak van de Havendienst. Dat daar veel bij komt kijken mag duidelijk zijn. Verkeersbegeleiding, toezicht op de naleving van de havenverordening, de inning van de havengelden. Alles wat in de zeehavens Vlissingen/Borsele en Terneuzen passeert wordt nauwgezet in goede banen geleid. Peter Hamelink is 'Toezichthouder' bij deze afdeling van Zeeland Seaports. Naar eigen zeggen verricht hij vooral 'hand- en spandiensten', maar daarmee doet hij zichzelf tekort. "Ik kom oorspronkelijk uit de zonwering en de rolluiken", meldt hij spontaan, "da's wat je noemt een andere tak van sport. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging, een baan met doorgroeimogelijkheden en die vond ik bij Zeeland Seaports. Vier jaar geleden bén ik hier begonnen als kantonnier/ huismeester, ook in de buiten dienst. Ik hield me vooral bezig met de infrastructuur: wegen nakijken, de berm controleren en als huismeester met het buiten zetten van de vuilnisbakken tot en met het wegbrengen van de post. Toen de functie van Toezichthouder vrij kwam heb ik meteen gesolliciteerd. Een baan met een nog uitgebreider takenpakket." wordt gebracht zodat hij plaats kan maken, bijvoor beeld omdat er een groot zeeschip wordt verwacht. Als er een slang knapt bij het tanken van brandstof gaan we onmiddellijk polshoogte nemen om te bekijken of het te ruimen is. In een dergelijke situatie wordt natuur lijk ook de (adjunct)havenmeester ingelicht, zodat die meteen de juiste maatregelen kan treffen, ondermeer met Rijkswaterstaat." Registreren of alles goed verloopt, daar gaat het om, waarna alles wordt gerapporteerd. In Terneuzen worden ook nog de nummers van de schepen genoteerd voor de inning van de havengelden en dan is er nog een toezichthoudende rol met het oog op de ISPS, de veiligheidscode in de haven. "Daarin staat ondermeer dat havens niet toegankelijk mogen zijn voor buiten staanders en dat niemand zomaar aan boord van een zeeschip mag komen. Wij zijn door de gemeentes Vlissingen, Terneuzen en Borsele aangesteld om toezicht te houden op de uitvoering. Zijn de hekwerken in orde, zit er geen gat in, deugt de verlichting. Eigenlijk zijn we, buiten het kantoor, de ogen en de oren van Zeeland Seaports." Peter heeft zijn plek gevonden, zonder twijfel. Hij lacht: "Als je 's morgens wegrijdt weet je nooit wat er op je pad komt. Vorig jaar werd ik gebeld omdat er vanuit Indonesië op een Russisch schip een buideldier was meegereisd: een Oposum! Ik had er nog nooit van gehoord, een soort rat met tanden en een lange snuit. Die zat aan boord in een stalen vat en is uiteindelijk via de dierenambulance in het asiel belandt. Nee, je verveelt je geen dag. Echt niet!" In 2009 daalde wereldwijd de overslag van containers nog flink als gevolg van de economische crisis. Maar inmiddels lijkt het tij gekeerd. Het vervoer per container vanuit China is zelfs spectaculair gegroeid naar een overslag van 12 miljoen containers in mei 2010. Dat is 22% meer dan in diezelfde periode het jaar daarvoor, maar ook 16% meer dan in mei 2008 vóór het uitbreken van de economische crisis. Deze trend geldt niet alleen voor China. Wereldwijd worden steeds meer goederen per container vervoerd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 70