De ogen en oren van Zeeland Seaports
Zeeland Seaports
als boer?
I
Containeroverslag nodig voor groei
Zeeuwse havens
M
voor:
De havens van Borsete,
Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het
derde havengebied van
Nederland. Met zijn bij
drage aan de Zeeuwse
werkgelegenheid en
economie mag dit
gebied met recht het
kloppend hart van
de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is een
gemeenschappelijke
regeling waarin de
Provincie Zeeland en
de gemeentes Borsele,
Terneuzen en Vlissingen
participeren. Als
havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor
de economische
ontwikkeling, het beheer,
onderhoud en de
exploitatie van de
Zeeuwse havens: Bij
Zeeland Seaports
werken circa 80
mensen die samen
verantwoordelijk zijn
Het aantrekken van
nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond.
Aanleg, beheer en
onderhoud van alle
infrastructuur.
Zorgen voor veiligheid
in het algemeen en voor
een veilig scheepvaart
verkeer in het bijzonder.
Wat gebeurt er met landbouwgrond dat Zeeland Seaports
aankoopt, maar nog niet gelijk gebruikt voor haven
ontwikkeling? Dat ligt niet te verwilderen, maar wordt
goed verzorgd. Bij de aankoop van land wordt altijd
onderhandeld met de eigenaar en van daaruit zijn
verschillende opties mogelijk. Zo kan besloten worden
dat de boer voorlopig zelfde grond blijft bewerken. Dat
is voor beide partijen voordelig. De boer kan de grond
bewerken en de opbrengst zelf houden. Hij hoeft voor het
bewerken van de grond niets te betalen. Zeeland Seaports J
is zo geholpen met de verzorging van het gebied. Deze
manier van werken wordt ook wel 'voortgezet gebruik
om niet' genoemd. Een andere mogelijkheid is dat er
een pachtovereenkomst wordt afgesloten. Met de eige
naar van de grond wordt dan een overeenkomst voor
langere tijd aangegaan, waarbij de grond wordt gepacht
van Zeeland Seaports. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de
Autrichepolder. Met een pachtovereenkomst is er voor
beide partijen meer zekerheid voor de lange termijn.
Zeeland Seaports kan ook besluiten de grond zelf te
bewerken. Een loonbedrijf in dienst van het Havenbedrijf
bewerkt dan de grond. De opbrengst van de landbouw
gaat gewoon de markt op en daarmee treedt Zeeland
Seaports dus eigenlijk ook op als boer!
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports uitleg
geven over het belang
van de Zeeuwse havens
en de rol van hef
havenbedrijf hierin.
Zeeland Seaports is de beheerder van de Zeeuwse zeehavens. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en promotie van de
derde zeehaven van Nederland. Maar wat houdt dit nu precies in? Wat doet bijvoorbeeld een kantonnier? En een havenmeester? In een serie portretten leest u meer
over het werk van de medewerkers van het havenbedrijf.
Schelpenpad 2
Haven 1151
Postbus 132
4530 AC Terneuzen
T 0115-647400
F 0115-647500
port@zeeland-soaports.com
www.zeeland-seaports.com
Nautische kennis ontbrak en was uiteraard een vereiste;
zijn directe collega's komen allemaal uit de scheep
vaart. Peter slaagde voor de cursus Nautop 1. "Een
algemene opleiding over apparatuur, verkeerszaken,
reglementen, kennis over vaarwegen en vaartuigen."
Die kennis brengt hij nu in de praktijk, samen met col
lega David Kruijshaar met wie hij goed door één deur
kan. "We rijden dagelijks continu in de havens rond
voor het buitentoezicht. De een rijdt in Vlissingen-Oost,
de ander in de Kanaalzone in Terneuzen. De week erna
- voor de afwisseling - precies andersom."
Alles wordt gecontroleerd: de scheepvaart, of schepen
goed gemeerd liggen en of alles schoon is want er mag
geen olie in het water liggen. "Dat doen we in directe
samenwerking met de jongens van de Kapiteinskamer
die verantwoordelijk zijn voor de verkeersbegeleiding
in Vlissingen. Vanachter de computer houden ze het
hele gebied via radarbeelden en beeldschermen nauw
lettend in de gaten, 's Ochtends vroeg nemen we de
planning door zodat we weten wat we kunnen verwach
ten. Zodra er iets wordt gesignaleerd komen we in
actie. Zo kan er een binnenvaartschip in de weg liggen
terwijl de schipper niet te bereiken is via het informatie
kanaal. Ter plekke zorgen wij dat het contact tot stand
en containerschepen worden steeds groter. Willen de
Zeeuwse havens meeprofiteren van de toenemende
groei van goederenvervoer per container dan is de
ontwikkeling van goede containeroverslagfaciliteiten in
het gebied van Zeeland Seaports noodzakelijk. Dat is
goed voor de Zeeuwse economie en werkgelegenheid.
Daarom zet Zeeland Seaports zich in om een partij te
vinden die geïnteresseerd is in de exploitatie van de
Westerschelde Container Terminal. Dat kan bijvoorbeeld
een containerrederij zijn of een terminaloperator, die
gespecialiseerd is in de op- en overslag van containers.
De locatie van de Westerschelde Container Terminal is
uniek iri Europa: direct aan open zee (er zijn geen sluizen
en nauwelijks getijdebeperkingen) en met voldoende
diepgang voor zelfs de grootste containerschepen.
De terminal krijgt een overslagcapaciteit van 2 miljoen
containers en kan 5 grote zeeschepen tegelijk laden
en/of lossen. De combinatie van deze feiten met andere
voordelen, zoals goede achterlandverbindingen (via
kustvaart, binnenvaart, spoor of over de weg), een
hoge havenefficiency en een goed arbeidsmoraal in de
Zeeuwse havens geven ons vertrouwen in het vinden
van een partner die samen met ons de WCT wil gaan
ontwikkelen.
Ervoor zorgen dat het scheepvaartverkeer vlot en
veilig verloopt. Dat is de taak van de Havendienst.
Dat daar veel bij komt kijken mag duidelijk zijn.
Verkeersbegeleiding, toezicht op de naleving van de
havenverordening, de inning van de havengelden. Alles
wat in de zeehavens Vlissingen/Borsele en Terneuzen
passeert wordt nauwgezet in goede banen geleid.
Peter Hamelink is 'Toezichthouder' bij deze afdeling
van Zeeland Seaports. Naar eigen zeggen verricht hij
vooral 'hand- en spandiensten', maar daarmee doet hij
zichzelf tekort.
"Ik kom oorspronkelijk uit de zonwering en de rolluiken",
meldt hij spontaan, "da's wat je noemt een andere tak
van sport. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging,
een baan met doorgroeimogelijkheden en die vond ik
bij Zeeland Seaports. Vier jaar geleden bén ik hier
begonnen als kantonnier/ huismeester, ook in de buiten
dienst. Ik hield me vooral bezig met de infrastructuur:
wegen nakijken, de berm controleren en als huismeester
met het buiten zetten van de vuilnisbakken tot en met
het wegbrengen van de post. Toen de functie van
Toezichthouder vrij kwam heb ik meteen gesolliciteerd.
Een baan met een nog uitgebreider takenpakket."
wordt gebracht zodat hij plaats kan maken, bijvoor
beeld omdat er een groot zeeschip wordt verwacht. Als
er een slang knapt bij het tanken van brandstof gaan
we onmiddellijk polshoogte nemen om te bekijken of
het te ruimen is. In een dergelijke situatie wordt natuur
lijk ook de (adjunct)havenmeester ingelicht, zodat die
meteen de juiste maatregelen kan treffen, ondermeer
met Rijkswaterstaat."
Registreren of alles goed verloopt, daar gaat het om,
waarna alles wordt gerapporteerd. In Terneuzen worden
ook nog de nummers van de schepen genoteerd voor
de inning van de havengelden en dan is er nog een
toezichthoudende rol met het oog op de ISPS, de
veiligheidscode in de haven. "Daarin staat ondermeer
dat havens niet toegankelijk mogen zijn voor buiten
staanders en dat niemand zomaar aan boord van een
zeeschip mag komen. Wij zijn door de gemeentes
Vlissingen, Terneuzen en Borsele aangesteld om
toezicht te houden op de uitvoering. Zijn de hekwerken
in orde, zit er geen gat in, deugt de verlichting. Eigenlijk
zijn we, buiten het kantoor, de ogen en de oren van
Zeeland Seaports."
Peter heeft zijn plek gevonden, zonder twijfel. Hij lacht:
"Als je 's morgens wegrijdt weet je nooit wat er op je
pad komt. Vorig jaar werd ik gebeld omdat er vanuit
Indonesië op een Russisch schip een buideldier was
meegereisd: een Oposum! Ik had er nog nooit van
gehoord, een soort rat met tanden en een lange snuit.
Die zat aan boord in een stalen vat en is uiteindelijk
via de dierenambulance in het asiel belandt. Nee, je
verveelt je geen dag. Echt niet!"
In 2009 daalde wereldwijd de overslag van containers
nog flink als gevolg van de economische crisis. Maar
inmiddels lijkt het tij gekeerd. Het vervoer per container
vanuit China is zelfs spectaculair gegroeid naar een
overslag van 12 miljoen containers in mei 2010. Dat is
22% meer dan in diezelfde periode het jaar daarvoor,
maar ook 16% meer dan in mei 2008 vóór het uitbreken
van de economische crisis.
Deze trend geldt niet alleen voor China. Wereldwijd
worden steeds meer goederen per container vervoerd