261 Rabobank-ploeg snapt niets vi Alessandro Petacchi W1ELËR f QUIZ De koerstrui Het door Fabian Cancellara geïnitieerde niet-aanvalsverdrag leek nobel, maar het was puur in het belang van zijn eigen ploeg. dinsdag 6 juli 2010 door Mart Smeets Van alle heethoofdige sprinters heeft hij de meeste kalmte. Tenmin ste, uiterlijk bezien. Ales sandro Petacchi kan als een kleine sfinx in het peloton staan. Na vijfjaar is hij terug in de Ron de en weet hij in Brussel, formida bel weergegeven via een met de sprint meerijdende camera op een motor de wereld te verrassen; sereniteit in vogelvlucht. Warm, bevroren ijs. Ik herinner me de Italiaan toen hij Prima Donna was: zeven jaar terug. De wereld kende Mario Ci- pollini, een opgepimpte kolos die sprinten tot variéténummer had gemaakt. Toen kwam hij: Pe tacchi. Zijn sprints waren ingeto gen, compact en zonder show. Eerder gortdroog, maar wel meesterlijk. Zijn bijnaam werd: Ale Jet. En hij was, naast de fiets, ook nog introvert tot en met. Ik herinner me dat iedereen hem in die Ron de wenste te portretteren of ten minste een quote aan hem wilde ontlokken. Een televisiestation probeerde het met de oude, ver trouwde truc: een mooie vrouw. De lokvrouw dus. Zij, journaliste, kende haar positie en schoof in de buurt van de ren ner rond. Petacchi zat in zijn sfinx zone en keek naar niemand en sprak met niemand. Als een ge kooide tijger stapte hij wat rond; de wereld om hem heen bestond niet. De vrouw, fraai geboetseerd en op vallend in het peloton van over het algemeen vormeloze en lelijke mannen, hield aan, maar slaagde niet in haar opzet. Ook de opval lend fraaie boezemtruc haalde niets uit. Zelfs het rond de renner draaien met haar fraaie vormen en trekken, leidden tot helemaal niets. Petacchi moet haar gezien heb ben, maar negeerde de vrouw vol ledig. Flirtogen of niet, op enige vorm van aanwezige hitsigheid was hij niet te betrappen. De jonge vrouw probeerde het nog eenmaal en liep, langzaam, en voor haar gehele omgeving zicht- en voelbaar vlak langs de renner die iets aan zijn fiets stond te repareren. Hij moet haar geroken hebben, maar Petacchi gaf geen krimp. Hij zette zijn zonnebril en helm op en stapte op zijn fiets; ook de ze verleiding had hij weerstaan. Hij deed twee of drie trappen en reed vlak langs de vrouw. Zij knoopte even later het bovenste knoopje van haar blouse weer vast. DE TOUR WACHT DUS TOCH door Edward Swier SPA - Robert Gesink snapte er hele maal niets van. Eerder op de dag was hij zelf ook gevallen. „Maar toen reed iedereen, uiteraard, door." En nu moest hij opeens, na een hectische, spekgladde afdaling van de Stockeu, zomaar in de rem men knijpen. Omdat er....renners gevallen waren. De saamhorigheid waar het doorgaans aan ontbreekt in het peloton stak plots de kop op. De Tour wachtte, in tegen spraak met het aloude adagium, nu dus toch. En op (bijna) ieder een. Tot frustratie van Robert Gesink, die flinke tijdwinst op Lance Armstrong, Alberto Contador en vooral de gebroeders Schleck dacht te kunnen pakken. „Ik had gewoon willen doorrijden." Tot boosheid ook van Rabo-ploeglei- der Adri van Houwelingen. „Het was na een tijdelijk onoverzichtelij ke situatie, heel duidelijk: we had den te maken met een gewone wedstrijd met bijzondere omstan digheden. Dat is echter geen reden om niet door te rijden. Op de kas seien zullen ze dinsdag toch ook niet op elkaar wachten. Of rijden we dit jaar hand in hand naar de Alpen?" Het niet-aanvalsverdrag werd ge presenteerd als een groots gebaar van gele-truidrager Fabian Cancel lara. Hij offerde zijn gele trui op, liet de jacht op koploper Sylvain Chavanel voor wat het was. De marge van de eenzame leider groeide snel, de Zwitser dwong de rest in de remmen knijpen. Het leek een edel gebaar, het aanspo ren tot eenheid in het peloton. Echter, aan de streep in Spa kon men zich ook niet aan de gedach te onttrekken dat er een grote ma te van eigenbelang bij was. Het niet-aanvalsverdrag had immers de terugkeer van zijn ploegmak- kers, de gebroeders Schleck, als voornaamste resultaat. De afdaling van de Stockeu lag er gistermiddag belabberd bij. Veel steenslag én gaten in de weg. Bo vendien had de regen de weg ver anderd in een glijbaan. „Ik had zel den zoiets gezien", wist Lance Armstrong. „Bijna iedereen viel. Het was glad, ik was bang", aldus de Amerikaan die zelf ook aan zijn heup geraakt werd. Maarten Tjallingii: „Ze vielen deze etappe op de raarste plekken, ook op rechte wegen gingen ze zomaar onderuit." Met de renners vielen op de Stockeu ook motoren. Zelfs op sportschoenen was het, door met water gemengde oliesporen, am per te doen. De Schleckjes be hoorden tot de belangrijkste slachtoffers. Andy met name werd geraakt aan de heup. Het medisch rapport meldde serieuze schaafwonden en kneuzingen voor een twintigtal renners, Tyler Farrar, Vladimir Karpets en Robbie McEwen werden na aan komst in Spa doorverwezen naar het ziekenhuis voor nader onder zoek. Er brak grote paniek uit in het pe loton. De controlefreaks in de ploegleiderauto raakten de draad kwijt. Ze hadden geen tv-ont- vangst en geen enkel idee meer waar hun coureurs zaten. Zo hel der als het bronwater uit Spa is, zo troebel was de situatie op weg naar de finishplaats. Cancellara bevond zich in een eer ste pelotonnetje, met Gesink en diens ploegmakkers Mentsjov en Freire. Een minuut erachter hadden Armstrong en Contador elkaar gevonden in een grote groep, Schleck zat daar weer ver achter. Cancellara, regerend als een veld heer over zijn troepen, was de eer ste om tot kalmte te manen. Tot ergernis van de Rabo's. Ploeglei der Adri van Houwelingen en technisch directeur Erik Breukink spoorden hun sterrentrio Gesink, Mentsjov en Freire aan toch voor al te verdapperen. Van al te grote hoffelijkheid hoefde geen sprake te zijn. „Maar ik snap ook wel dat het moeilijk wordt als je geen steun krijgt", vond Breukink. Van Houwelingen begreep de te rughoudendheid van Gesink. „Ik neem dat een jongen van 24 niet kwalijk." Maar hij had graag ge zien dat de meer ervaren dertigers Mentsjov en Freire wel even had den aangezet, zich als verzetshel den hadden opgesteld. De Zwitserse geletruidrager Fabian Canc Op donderdagavond 8 juli wordt de PZC wielerquiz gehouden. Aanmelding voor de quiz kan via wielercafe@pzc.nl. Als opwarmertje wordt op deze plaats dagelijks een vraag gesteld. Het antwoord kan gestuurd worden naar sport@pzc.nl. Elke dag wordt onder de juiste inzenders een boekje met Zeeuwse wielerroutes verloot. Vraag van de dag (7): Welke renner reed vorig jaar met rugnummer 1 in de Tour? Antwoord gisteren (6): Met een gebroken sleutelbeen en een klaplong reed hij de tweede etappe uit. Hij startte een dag later niet meer en werd eerste uitvaller. Winnaar gisteren (6): Thomas van Outheusden uitiewedorp FB De tourkaravaan keert voor het eerst sinds 2004 terug op een deel van de kasseien uit Parijs-Roubaix. Voor de klassementstoppers wordt het uitkijken op de zeven stroken, die in totaal een lengte hebben van 13,2 kilometer. Sylvain Chavanel Tour de France Porte du Hainaut FRANKRIJK hoogteverschil en moeilijkheidsgraad Rrainp-lp-Cnmtp RSm 3e etappe 6 juli - 213km BELOE Braine-le- Comte 93 km Wanze Hoewel La Vie Claire een Franse wielerploeg was, mocht ook Nederland een klein beetje trots zijn op de formatie én haar tricot. Immers, het design van de truien was geïnspireerd op een schilderij van 'blokken- bouwer' Piet Mond riaan. Bernard Hi- nault won één van zijn vijf Tours in het shirt van La Vie Claire. Zelf zou de Bretonse boer nooit een derge lijk tenue hebben kun nen bedenken, wel stond hij in 1984 aan de wieg van de forma tie. Bij de Renault-ploeg werd hij immers overvleugeld door Laurent Fignon. Met geld van de (puissant rijke en dubieuze) zakenman Ber nard Tapie sloeg Hinault een nieu we weg in. Die van het grote geld in de wielersport. Greg Lemond werd voor het eerste miljoenen contract uit de geschiedenis van het fietsen aangetrokken. De Ame rikaan werd in 1985 weliswaar nog geflikt (slechts zo kon Hinault zijn vijfde Tour winnen), in 1986 bleek Lemond écht beter dan zijn meester. Het tri cot - La Vie Claire was een keten van reform winkels - paste overi gens precies bij de door Tapie en Hinault beoogde modernise ring van de wieler sport. De ploeg ge bruikte niet voor niks als eerste klikpedalen in plaats van toeclips. Met renners als Lemond, maar ook An dy Hampsten en Steve Bauer was de formatie bovendien één van de eerste met een serieus Angelsak sisch karakter. Vandaag de dag zijn dergelijke teams gemeengoed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 28