heeft zijn glans verloren spectrum 2 Zaterdag 3 juli 2010 Het M" eneer pastoor' van de 1% Heilige Lebuïnus-paro- I t I chie in Deventer heet I I nu gewoon 'pastor -A. jlL Joachim' Skiba. En hij laat het wel uit zijn hoofd bij mensen thuis op hoge toon een zwangerschap te eisen, zoals na de Tweede Wereldoorlog nog gebeurde. „Vroeger hadden pastoors automatisch au toriteit. Nu moet je authentiek zijn. Men wil weten wat je als mens van dingen vindt. In timlatuur zijn ze niet geïnteres seerd. Communicatie geschiedt op basis van gelijkwaardigheid", merkt Skiba. Maar soms slaan mensen door. „,Als ie mand op hoge toon een mening verkon digt, denkt hij al snel dat hij in zijn recht staat. En dan is hij daar niet van af te brengen", verzucht hij. „Ik zou willen dat mensen milder zijn ten opzichte van el kaar." Het lijkt symptomatisch voor de simatie in de polder. Een huisarts die niet het medi cijn voorschrijft wat we willen? Die kan een klap voor z'n kanis krijgen. Politici be dreigen we rustig met de dood. Lastige journalisten? Idem dito! En de conducteur die een boete uitschrijft voor een zwartrij der, riskeert een publieke aframmeling of een messteek. In de New Yorkse achter buurt Bronx kun je tegenwoordig weer normaal over straat, terwijl het geweld in de lage landen hand over hand lijkt toe te nemen. Volgens Anne Ruth Mackor, jurist, filosoof en hoogleraar Beroepsethiek aan de Rijks universiteit Groningen, is dat het gevolg van ten minste vier factoren: opvoeding, ontkerkelijking, individualisering en inter net. Ze legt uit: „De democratisering en egalisering in de tweede helft van de jaren zestig van de vorige eeuw gingen gepaard met ontzuiling en meer inspraak. Iedereen was gelijk: agenten, huisartsen en pastoors stonden niet meer op een voetstuk. Vanaf de jaren zeventig ontstond het idee van een maakbare samenleving. Technieken verbeterden, waardoor we meer konden maken, verklaren en voorspellen, met als gevolg een ideologische omslag. We accep teren het noodlot niet meer. We willen ri sico's beheersen en uitsluiten. En wanneer er toch iets misgaat, moet er iemand aan de schandpaal. Zelfs gelovigen die eertijds zeiden dat 'de Heer het zo heeft gewild', kwamen in opstand tegen God." Dienders, huisartsen, ambulancebroeders, conducteurs, pastors en politici: vroeger stonden ze op een voetstuk, tegenwoordig stralen ze geen autoriteit meer uit. „Als er iets misgaat, moet er iemand aan de schandpaal." door Ap van den Berg De informatisering van onze maatschappij gooide ër nog een schepje bovenop. „Gege vens zijn, vooral door de computer, gemak kelijk toegankelijk. Voordat we op het spreekuur van de huisarts komen, hebben we thuis op Google al gezocht naar de oor zaak van ons pijntje of ongemak. Dus is de arts niet langer een orakel waar we in blind vertrouwen naar toegaan. Mensen denken zelfs op gelijkwaardig niveau mee te kunnen discussiëren. Vaak op basis van gekleurde, verkeerde of onvolledige infor matie. Denk aan de wichelroedevrouwtjes die een poosje terug verkondigden dat tie nermeisjes werden misbruikt als proefko nijnen bij inentingen tegen baarmoeder halskanker, waardoor die actie van de over heid de mist in ging." Maar er is meer, vindt Mackor: „Inciden ten worden uitvergroot door de media en zijn daardoor in no time bekend. Hypes zijn slecht voor het vertrouwen." Zo heeft het vertrouwen van het spreek woordelijke voetvolk in politie, openbaar ministerie en rechterlijke macht een flinke knauw gekregen door falend optreden je gens Lucia de Berk (de verpleegkundige die levenslang kreeg en dit jaar werd vrijge sproken), de verdachten van de moord op stewardess Christel Ambrosius in de Put- tense moordzaak en het justitieel falen bij de Schiedammer Parkmoord. Maar ook filmpjes op YouTube van agenten die met een politiebusje voor de lol door het zand crossen of stiekem wildplassen, dragen niet bij aan het vertrouwen in deze die naars van de wet. Politici kregen jarenlang het verwijt dat ze een kloof creëerden met kiezers. Door veel nieuwe media (internet, meer radio- en tv-zenders, camera's op gsm, Twiner, Face- book, enzovoorts) kunnen volksvertegen woordigers nauwgezet worden gevolgd. „Kiezers horen en zien veel meer dan vroe ger. Politici worden voortdurend onder een vergrootglas gelegd. Als ze netwerken, jokken, liegen of een scheve schaats rijden, reageren journalisten hijgerig en ontstaat een hype. Maar politici zijn ook te ver ge gaan: ze verschijnen in spelprogramma's en roddelrubrieken. Geen zee gaat ze te hoog om zendtijd te krijgen. Ze bedienen zich meer en meer van straattaal, waar door ze zichzelf naar beneden halen. En komen ze in een lijsttrekkersdebat, dan zit ten ze in een format dat ontaardt in een kippenren, waarin men elkaar niet laat uit spreken en waarin complexe vragen alleen met ja of nee mogen worden beantwoord. Realiseren zij zich niet dat ze een voor beeldfunctie hebben? In het Vragenuurtje zitten politici met de rug naar sprekers toe met elkaar te kwebbelen! Vind je het gek dat aanzien en vertrouwen te lijden heb ben? Als de trend doorzet, maken onze parlementariërs elkaar over een paar jaar uit voor rotte vis en vliegen ze elkaar aan, zoals in Oost-Europa en Azië. In de Twee de Kamer moet een herbezinning plaats vinden. Het gaat daarbij niet alleen om hun voorbeeldfunctie, maar om hoe je als mens een ander mens bejegent." Professor Mirko Noordegraaf, hoogleraar Publiek Management aan de Universiteit Utrecht, bestrijdt dat er sprake is van een gezags- of vertrouwenscrisis. „Zie het als

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 94