varen scKepen de Kanaalzone voorbij opruiming zeeland 31 Antwerpen feest rond Tour de France-etappe Gent is bijna klaar Verschillende Schoolkinderen maken kennis markten op één met onderdelen Plan Perkpolder dag in Cadzand met heel veel keus lange vorststraat - goes zaterdag 3 juli 2010 Z De westsluis van Terneuzen is 24 uur per dag volcontinu in bedrijf. Om de sluis te ontlasten en bredere schepen toegang tot de haven van Gent te geven, is het hoog tijd voor een nieuwe zeesluis. foto Mark Neelemans door Harmen van der Werf antwerpen - Zeeuws-Vlamingen hoeven niet door de Westerschel- detunnel naar 'de overkant' om zondag een glimp op te vangen van de Tour de France. De tweede etappe van 's werelds grootste wie- Ilerwedstrijd, van Rotterdam naar Brussel, voert namelijk ook door Antwerpen. De publiciteitskaravaan wordt tus sen 14.15 en 15.15 uur in de Sinjo renstad verwacht. De renners vol gen tussen 15.35 en 16.35 uur. De doortocht op het Antwerps grond gebied duurt maximaal 28 minu ten. Het parcours dat onder meer door Wout Bareman Een groepje deskundigen legt de laatste hand aan een voorstel voor een lo gische verdeling van de kosten van de bouw van een nieuwe zeesluis bij Terneuzen. De kanaalgemeenten Terneuzen en Gent zijn dikkere vrienden dan ooit. Logisch, want de gezamenlij ke belangen zijn groot. Maar als het straks gaat om de werkelijke verdeling van de kosten, is het af wachten of die innige vriendschap niet een deukje oploopt. Directeur Daan Schalck van Havenbedrijf Gent en burgemeester Jan Lonink van Terneuzen zijn uiterst optimis tisch gestemd. „We komen er wel uit", verzekeren ze geruststellend. Dat zal moeten ook, want veel ver traging kan de bouw van een nieu we zeesluis (ruim 100.000 ton, kos ten bijna een miljard) niet meer hebben. De huidige sluis - van 1968 - zit al jaren aan z'n topcapaci teit en vertoont steeds meer ku ren. „We zijn aan een nieuwe voor deur toe", zegt Schalck. Directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports spreekt van een 'bott- Cijfers zeesluis De huidige zeesluis werd half de cember 1968 officieel in gebruik gesteld door koningin Juliana en ko ning Boudewijn. Al direct na de ingebruikname bleek dat een grotere sluis onont beerlijk was voor de toekomst van de Gentse haven. In het strategisch plan 2010-2020 staat dat Gent in 2020 streeft naar een goederenoverslag van 50 mil joen ton. Nu is dat 37 miljoen ton. Met een nieuwe sluis zou de over slag kunnen groeien naar 100 mil joen ton. De bouw van een nieuwe zeesluis (binnen het huidige complex) kost naar schatting een miljard euro. Als in 2015 wordt begonnen met de bouw, kan de sluis medio 2020 klaar zijn. De oude zeesluis werd voor 80 procent gefinancierd door Vlaande ren. Nederland betaalde het reste rende deel en draait op voor het onderhoud. over de Scheldekaaien leidt, mag van 13.30 tot 17.30 uur niet worden overgestoken. De festiviteiten rond de doortocht van de Tour de France beginnen al vroeg in Antwerpen, om 11.00 uur. Op vier locaties zijn supporterszo nes ingericht: parking Delhaize Ka- pelsesteenweg Ekeren; Sint Francis- cusplein Merksem; Steenplein Ant- werpen-centrum; en Park Ride R11/N173 Wilrijk. De koers is daar ook te volgen op grote schermen. Op het Steenplein zijn de meeste activiteiten: demonstraties break dance, hogesnelheidsfiets en optre dens van onder meer een Brazili aanse groep. le-neck', 0111 eraan toe te voegen: „Het tijdstip waarop rederijen Ter neuzen en Gent vanwege de slech te bereikbaarheid links laten lig gen en doorvaren naar andere ha vens is niet ver meer." De onderhandeling over de kosten verdeling zouden aanvankelijk eind vorig' jaar al worden afge rond, maar de eindrapportage van de Vlaamse en Nederlandse onder handelaars laat langer op zich wachten. Het oordeel is echter na bij en wordt deze zomer nog ver wacht. De deskundigen passen overigens een andere rekenmetho de toe: op basis van een maat schappelijke kosten-batenanalyse bleek de verdeelsleutel moeilijker te bepalen dan via een business-ca- se-aanpak, een bedrijfseconomisch instrument om vast te stellen wie het meeste rendement uit de nieu we, grotere sluis haalt. Natuurlijk is dat vooral Gent, maar de .haven van Terneuzen lift mee. Van der Hart: „Gent heeft uiteraard het grootste belang bij een grotere cadzand - Stichting Cadzand Cul tureel houdt komende zomer ver schillende markten in het dorp. Op 10 en 24 juli en 7 en 21 augus tus zijn er streekproductenmark- ten bij de molen, samen met Stich ting Molenbehoud. De kerktuin is op 10 en 24 juli en 2t augustus de locatie van een kunstmarkt. En op het terrein van tuincentrum Schuttershof vindt op 10 juli een rommelmarkt plaats en op 24 juli en 21 augustus een hobby- en boe kenmarkt. Veel markten zijn op dezelfde da tum, om bezoekers te stimuleren een rondje door het dorp te lopen. sluis, maar vergeet niet dat ook in ons havengebied veel ontwikkelin gen op stapel staan. Denk aan de bio-industrie en aan de plannen voor een agri-foodport, een inter nationaal logistiek centrum voor de doorvoer van verse producten." Havendirecteur Schalck van Gent verzekert dat het niet zomaar om kretologie gaat. „Dank zij de havens hebben 100.000 men sen werk. De toegevoegde waarde is 10 miljard." Daarom moeten Gent en Terneuzen hun beschei denheid laten varen. „De havens vormen een indrukwekkende eco nomische zone. Dus verdienen wij onvoorwaardelijke financiële steun van onze overheden." Met een vileine lach wijst hij erop dat die steun wel al is toegezegd voor extra sluizen in Antwerpen (een tweede zeesluis voor de Waasland haven) en Zeebrugge. Maar: „In Zeebrugge wordt achter de sluizen 8 miljoen ton goederen overgesla gen, in Antwerpen 12 miljoen en perkpolder - Kinderen uit de groe pen 5 tot en met 8 van de twee ba sisscholen in Kloosterzande ma ken donderdag 8 juli kennis met verschillende recreatieve onderde len van Plan Perkpolder. Zo verzorgt de toekomstige exploi tant van de golfbaan in het plan een korte introductie in de golf- sport aan de kinderen. Die mogen op het voormalige veerplein zelf in de Kanaalzone ruim 35 miljoen ton. In Antwerpen en IJmuiden worden sluizen gebouwd voor de toekomst, in Terneuzen is een zee sluis nodig om de bestaande pro blemen op te lossen. Vergeet niet dat het de kleinste zeesluis in noord-west- Europa is." Vlaams minister Hilde Crevits (openbare werken) maakte toeval lig gisteren bekend dat haar rege ring de drie Vlaamse sluisprojec- ten financieel steunt. Hoeveel er op tafel komt, liet ze in het mid den. Ook Lonink vindt dat het havenge bied uit z'n schulp moet kruipen. „Het is internationaal relatief onbe kend en we moeten onze ambities daarom meer uitdragen. De samen werking met Rotterdam heeft de Zeeuwse havens helemaal niets ge bracht. Ik ben het eens met Schalck, onze havens verdienen meer rijks- en provinciesteun. In het provinciaal beleid mis ik een duidelijke visie op de Kanaalzone. Keuzes blijven achterwege." Volgens Lonink is de zeesluis van groter belang voor Zeeland dan de WCT, waarover al jaren wordt ge discussieerd. „De sluis is reëler én sneller binnen bereik." een balletje slaan. Onder leiding van zandsculpturiste Sabine de Moor bouwen ze op het strand van Perkpolder hun eigen zand- kunstwerk. Schippersechtpaar De Brouwer tenslotte, maakt met de kinderen een rondvaart over de Westerschel- de, zodat ze de gelegenheid krij gen het plangebied ook vanuit een ander perspectief te bekijken. 'De havens moeten hun bescheidenheid laten varen, want ze vormen een belangrijke economische zone'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 51