varen scKepen de Kanaalzone voorbij
opruiming
zeeland 31
Antwerpen feest rond
Tour de France-etappe
Gent is bijna klaar
Verschillende Schoolkinderen maken kennis
markten op één met onderdelen Plan Perkpolder
dag in Cadzand
met heel veel keus lange vorststraat - goes
zaterdag 3 juli 2010
Z
De westsluis van Terneuzen is 24 uur per dag volcontinu in bedrijf. Om de sluis te ontlasten en bredere schepen
toegang tot de haven van Gent te geven, is het hoog tijd voor een nieuwe zeesluis. foto Mark Neelemans
door Harmen van der Werf
antwerpen - Zeeuws-Vlamingen
hoeven niet door de Westerschel-
detunnel naar 'de overkant' om
zondag een glimp op te vangen
van de Tour de France. De tweede
etappe van 's werelds grootste wie-
Ilerwedstrijd, van Rotterdam naar
Brussel, voert namelijk ook door
Antwerpen.
De publiciteitskaravaan wordt tus
sen 14.15 en 15.15 uur in de Sinjo
renstad verwacht. De renners vol
gen tussen 15.35 en 16.35 uur. De
doortocht op het Antwerps grond
gebied duurt maximaal 28 minu
ten. Het parcours dat onder meer
door Wout Bareman
Een groepje deskundigen
legt de laatste hand aan
een voorstel voor een lo
gische verdeling van de
kosten van de bouw van
een nieuwe zeesluis bij Terneuzen.
De kanaalgemeenten Terneuzen
en Gent zijn dikkere vrienden dan
ooit. Logisch, want de gezamenlij
ke belangen zijn groot. Maar als
het straks gaat om de werkelijke
verdeling van de kosten, is het af
wachten of die innige vriendschap
niet een deukje oploopt. Directeur
Daan Schalck van Havenbedrijf
Gent en burgemeester Jan Lonink
van Terneuzen zijn uiterst optimis
tisch gestemd. „We komen er wel
uit", verzekeren ze geruststellend.
Dat zal moeten ook, want veel ver
traging kan de bouw van een nieu
we zeesluis (ruim 100.000 ton, kos
ten bijna een miljard) niet meer
hebben. De huidige sluis - van
1968 - zit al jaren aan z'n topcapaci
teit en vertoont steeds meer ku
ren. „We zijn aan een nieuwe voor
deur toe", zegt Schalck. Directeur
Hans van der Hart van Zeeland
Seaports spreekt van een 'bott-
Cijfers zeesluis
De huidige zeesluis werd half de
cember 1968 officieel in gebruik
gesteld door koningin Juliana en ko
ning Boudewijn.
Al direct na de ingebruikname
bleek dat een grotere sluis onont
beerlijk was voor de toekomst van
de Gentse haven.
In het strategisch plan 2010-2020
staat dat Gent in 2020 streeft naar
een goederenoverslag van 50 mil
joen ton. Nu is dat 37 miljoen ton.
Met een nieuwe sluis zou de over
slag kunnen groeien naar 100 mil
joen ton.
De bouw van een nieuwe zeesluis
(binnen het huidige complex) kost
naar schatting een miljard euro.
Als in 2015 wordt begonnen met
de bouw, kan de sluis medio 2020
klaar zijn.
De oude zeesluis werd voor 80
procent gefinancierd door Vlaande
ren. Nederland betaalde het reste
rende deel en draait op voor het
onderhoud.
over de Scheldekaaien leidt, mag
van 13.30 tot 17.30 uur niet worden
overgestoken.
De festiviteiten rond de doortocht
van de Tour de France beginnen al
vroeg in Antwerpen, om 11.00 uur.
Op vier locaties zijn supporterszo
nes ingericht: parking Delhaize Ka-
pelsesteenweg Ekeren; Sint Francis-
cusplein Merksem; Steenplein Ant-
werpen-centrum; en Park Ride
R11/N173 Wilrijk. De koers is daar
ook te volgen op grote schermen.
Op het Steenplein zijn de meeste
activiteiten: demonstraties break
dance, hogesnelheidsfiets en optre
dens van onder meer een Brazili
aanse groep.
le-neck', 0111 eraan toe te voegen:
„Het tijdstip waarop rederijen Ter
neuzen en Gent vanwege de slech
te bereikbaarheid links laten lig
gen en doorvaren naar andere ha
vens is niet ver meer."
De onderhandeling over de kosten
verdeling zouden aanvankelijk
eind vorig' jaar al worden afge
rond, maar de eindrapportage van
de Vlaamse en Nederlandse onder
handelaars laat langer op zich
wachten. Het oordeel is echter na
bij en wordt deze zomer nog ver
wacht. De deskundigen passen
overigens een andere rekenmetho
de toe: op basis van een maat
schappelijke kosten-batenanalyse
bleek de verdeelsleutel moeilijker
te bepalen dan via een business-ca-
se-aanpak, een bedrijfseconomisch
instrument om vast te stellen wie
het meeste rendement uit de nieu
we, grotere sluis haalt. Natuurlijk
is dat vooral Gent, maar de .haven
van Terneuzen lift mee. Van der
Hart: „Gent heeft uiteraard het
grootste belang bij een grotere
cadzand - Stichting Cadzand Cul
tureel houdt komende zomer ver
schillende markten in het dorp.
Op 10 en 24 juli en 7 en 21 augus
tus zijn er streekproductenmark-
ten bij de molen, samen met Stich
ting Molenbehoud.
De kerktuin is op 10 en 24 juli en
2t augustus de locatie van een
kunstmarkt.
En op het terrein van tuincentrum
Schuttershof vindt op 10 juli een
rommelmarkt plaats en op 24 juli
en 21 augustus een hobby- en boe
kenmarkt.
Veel markten zijn op dezelfde da
tum, om bezoekers te stimuleren
een rondje door het dorp te lopen.
sluis, maar vergeet niet dat ook in
ons havengebied veel ontwikkelin
gen op stapel staan. Denk aan de
bio-industrie en aan de plannen
voor een agri-foodport, een inter
nationaal logistiek centrum voor
de doorvoer van verse producten."
Havendirecteur Schalck van
Gent verzekert dat het niet
zomaar om kretologie gaat. „Dank
zij de havens hebben 100.000 men
sen werk. De toegevoegde waarde
is 10 miljard." Daarom moeten
Gent en Terneuzen hun beschei
denheid laten varen. „De havens
vormen een indrukwekkende eco
nomische zone. Dus verdienen wij
onvoorwaardelijke financiële
steun van onze overheden." Met
een vileine lach wijst hij erop dat
die steun wel al is toegezegd voor
extra sluizen in Antwerpen (een
tweede zeesluis voor de Waasland
haven) en Zeebrugge. Maar: „In
Zeebrugge wordt achter de sluizen
8 miljoen ton goederen overgesla
gen, in Antwerpen 12 miljoen en
perkpolder - Kinderen uit de groe
pen 5 tot en met 8 van de twee ba
sisscholen in Kloosterzande ma
ken donderdag 8 juli kennis met
verschillende recreatieve onderde
len van Plan Perkpolder.
Zo verzorgt de toekomstige exploi
tant van de golfbaan in het plan
een korte introductie in de golf-
sport aan de kinderen. Die mogen
op het voormalige veerplein zelf
in de Kanaalzone ruim 35 miljoen
ton. In Antwerpen en IJmuiden
worden sluizen gebouwd voor de
toekomst, in Terneuzen is een zee
sluis nodig om de bestaande pro
blemen op te lossen. Vergeet niet
dat het de kleinste zeesluis in
noord-west- Europa is."
Vlaams minister Hilde Crevits
(openbare werken) maakte toeval
lig gisteren bekend dat haar rege
ring de drie Vlaamse sluisprojec-
ten financieel steunt. Hoeveel er
op tafel komt, liet ze in het mid
den.
Ook Lonink vindt dat het havenge
bied uit z'n schulp moet kruipen.
„Het is internationaal relatief onbe
kend en we moeten onze ambities
daarom meer uitdragen. De samen
werking met Rotterdam heeft de
Zeeuwse havens helemaal niets ge
bracht. Ik ben het eens met
Schalck, onze havens verdienen
meer rijks- en provinciesteun. In
het provinciaal beleid mis ik een
duidelijke visie op de Kanaalzone.
Keuzes blijven achterwege."
Volgens Lonink is de zeesluis van
groter belang voor Zeeland dan de
WCT, waarover al jaren wordt ge
discussieerd. „De sluis is reëler én
sneller binnen bereik."
een balletje slaan. Onder leiding
van zandsculpturiste Sabine de
Moor bouwen ze op het strand
van Perkpolder hun eigen zand-
kunstwerk.
Schippersechtpaar De Brouwer
tenslotte, maakt met de kinderen
een rondvaart over de Westerschel-
de, zodat ze de gelegenheid krij
gen het plangebied ook vanuit een
ander perspectief te bekijken.
'De havens moeten hun bescheidenheid laten varen,
want ze vormen een belangrijke economische zone'