m media 'Nog niet klaar in Hilversum' 41 SPOT OP SPOTJES Slappe lach in een Panda Ik kijk terug op prachtige tv-programma's media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 3 juli 2010 Zijn bureau in zijn werk kamer staat op de plek waar hij als ambitieuze jongeling zijn vader eind jaren tachtig vertel de te willen stoppen met de peda gogische academie: de showbizz lonkte. Jochem van Gelder, inmid dels 47, maakte in 1979 zijn tv-de- buut als bandparodist in Stuif es in. Het aankomend talent uit de Betu we won KRO's Zomeravondshow van Henny Huisman met dezelfde act en kreeg gastoptredens bij de voorronden van de Playbackshow. Na het winnen van talentenpro gramma Showmasters kreeg hij in augustus 1989 eindelijk de ge droomde baan als presentator van de Disney club. Sindsdien presen teerde hij tal van grote NCRV-pro- gramma's, waaronder de kijkcijfer hits Praatjesmakers, Willem Wever en Hider in the house. Nostalgie overheerst, nu morgen (zondag) zijn laatste seizoen Praat jesmakers van start gaat en Van Gel der afscheid neemt van de NCRV. De omroep had voorlopig geen werk meer voor hem en wil af van exclusieve contracten. Hij besloot de eer aan zichzelf te houden en op te stappen. „Ik heb in die jaren natuurlijk ook wel eens gezien dat collega's van het ene .moment op het andere wég waren. Dan over komt het opeens jezelf Maar ik kijk terug op prachtige tv-program- ma's. No hard feelings." Hoe het nu verder moet, Van Gel der weet het nog niet. Al heeft hij wel eens een slapeloze nacht, bij de pakken neerzitten is naar eigen zeggen niets voor hem. De agenda is voller dan ooit: ontmoetingen met producenten en netmanagers, afspraken met omroepen. Er is net een korte pilot opgenomen voor een programma dat mogelijk door omroep Max op de buis wordt ge bracht. Hij zit aan tafel met thea terdirecteuren over een uitbrei ding van Show op bestelling, een fa milieshow waarmee hij op dit mo ment door het land trekt. Hij was ook gevraagd voor een musicalrol, maar heeft al lang niets meer ge hoord van de producent. Van Gelder gelooft heilig dat er weer wat moois op zijn pad komt. „Mijn voordeel na twintig jaar tv is dat de jeugd me kent vanwege programma's als Hider in the house. Kleintjes en jonge ouders kennen me van Praatjesmakers, waar ook veel vijftigplussers naar kijken. Dat is dus een breed samengesteld po tentieel publiek. Ik kan me ook richten op heel andere dingen dan tv. Ik heb het er met mijn broer zelfs even over gehad om een sportzaak te beginnen. Maar'ik heb het gevoel dat ik nog niet klaar ben in Hilversum." Hij is, kortom, weer terug waar hij twintig jaar geleden begon, toen hij Hilversum bestookte met solli citaties en posters waarop hij zich zelf als presentator aanprees. Dat was al heel wat voor de eens zo schuchtere jongen. „Een enorm bang menneke, dat was ik. Bang voor de tandarts, bang voor zwem men. Als we met de klas naar het theater gingen, klemde ik me vast aan de broekspijp van de meester. Later was daar de angst voor rei zen, voor weggaan en dan mis schien nooit meer terugkomen. In mijn programma Tutti familie zat een item dat later de basis vormde voor Hello goodbye. Moest ik men sen interviewen bij vertrek en aan komst. Vertreksituaties waren niets voor mij, dan schoot ik de halve tijd zelf vol. Als ik moest rei zen, was dat ook altijd een tranen dal. Ik heb weieens op Schiphol te gen mijn regisseur gezegd: ik ga niet mee." Televisie heeft hem van veel ang sten afgeholpen. Vanwege zijn werk móést hij namelijk wel rond de wereld reizen. Hij durft zijn angsten best onder ogen te zien. Zoals op die momenten dat hij even denkt: misschien komt er wel niets meer. „Omdat ik wéét dat er wel weer wat komt. Is het niet voor, dan wel achter det scher men. Waar ik wel eens moedeloos van word, is het tempo waarmee dingen gebeuren in Hilversum. Het is schaken op hoog niveau, waarbij je steeds vooruit moet den ken wat de ander zou willen. Intus sen kan er van alles misgaan. Dat afwachten of iets doorgaat, is klo te. Moet je er achteraan of juist niet, omdat je dan misschien te 'ea ger' lijkt? Het leven houdt niet op bij tv. Het is maar werk. Ik kan best zonder die aandacht. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik beter ben geworden. Volgens mij is er nóg eens minimaal 30 procent winst te behalen. Mijn honger is met die twintig jaar niet gestild." Praatjesmakers, morgen (zondag), Nederland 1, 20.25 uur. In dit seizoen staan de populair ste fragmenten van de afgelopen tien jaar centraal. Uit dertig frag menten konden kijkers de zeven leukste kiezen. De bewuste kin deren worden weer uitgenodigd. Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Spot op spotjes belichten wij negen weken lang uw meest favoriete tv-commercials aller tijden. We tellen af van 9 naar t. Vandaag nummer 9 over de Fiat Panda. NAAM SPOTJE 'Met de Fiat Panda lach je iedereen uit' SLOGAN 'Uniek in prijs en prestatie' WANNEER Deze in Amerika met Amerikaanse ac teurs geschoten commercial was in 1983 bij ons op tv, drie jaar nadat de eerste Fiat Panda in Genève was voorgesteld. HOE GAAT IE Hoofdpersoon is een slungelig 'Adje- type' met krullen, een bril, een (irritan te?) lach én een rode Fiat Panda. We zien hem bij een pompstation, waar hij een automobilist uitlacht die meer tijd nodig heeft om zijn dikke bak vol te tan ken. Ook schuift Adje lachend een grote doos achterin de Panda, terwijl een an der verwoede pogingen doet net zo'n doos onder de achterklep van zijn forse Amerikaan te duwen. Volgende shot: de camping. Adje ligt relaxed te lezen ach terin de Panda als naast hem een tent wegwaait. Wéér lachen. Dan, tot slot: op de snelweg. Adje haalt iedereen in. Behalve een motoragent. Die grijnst nóg vetter en zet de achtervolging in... GEVOLGEN Hoge verkoopcijfers voor Fiat: zes mil joen Panda's werden wereldwijd aan de man gebracht, waarvan 100.000 in ons land. In 199S werd de spot gekozen tot 'beste reclame van de twintigste eeuw' op de car of the centunj-tentoonstelling. Voor het Amsterdamse reclamebureau PMSvW/Y&R dat het spotje bedacht, was het een regelrechte prijswinnaar: ADCN-lamp, Efïie en Gouden Kubus. Het bureau maakte in de jaren erna furo re met commercials voor onder meer Mazda (springende dwergen), Sony, KLM (zwanen) en Amstel (klussen). LEZERSOORDEEL Tjeerd de Noord, een van de lezers die zijn persoonlijke commercial-top-9 door Jan van Mullem heeft gemaild, heeft de Panda op 1 ge zet. „Ik geloof dat het in 1983 was dat ik, warm geworden door de commercial, ook een Panda kocht. In glanzend rood, mijn eerste auto. Trots dat ik was! Toen hij net was afgeleverd, ben ik et met mijn toenmalige vriendinnetje, nu mijn vrouw, mee naar het strand in Scheven- ingen gereden. Super!" Nooit proble men? „Zo snel als in het filmpje was de Panda niet. Zo'n 140 - bergaf dan hield het op. Ook heb ik meegemaakt dat kin deren vanaf de achterbank van passeren de auto's me uitlachten. Was in die eer ste jaren een soort van running gag." OPMERKELIJK Fiat liet de commercial lange tijd la ter opvolgen door een tweede. De mo toragent zat nu in een auto. Naast hem zat een andere agent: schrijver Arthur lapin, die toen nog acteur was. De instap-Panda kostte in 1980 9.999 gulden (4.545 euro). Het huidige model begint bij 7.595 euro. Zo presenteer je een paar program ma's tegelijk, zo sta je met lege handen. Medialand is kei hard, weet nu ook Jochem van Gelder. Na ruim twintig jaar heeft 'zijn' NRCV geen werk meer voor hem. Hij is op zoek naar een nieu we tv-toekomst. door Monique Brandt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 135