II vandaag uitgelicht Wie neemt het stokje over? 5 vragen over Is Nout Wellink nog in staat De Nederlandsche Bank op te schudden? Wouter Bos wordt het meest genoemd als zijn opvolger. Lees waarom en welke kandi daten er nog meer zijn op zie: Uitgelicht op onze website zaterdag 3 juli 2010 door Gert van Harskamp Nout Wellink wil blijven, maar onder zijn leiding stapelde DNB fout op fout. De Kamer heeft (nog) niet het vertrouwen in hem opgezegd. Wellink beloofde beterschap. Bij het faillissement van Van der Hoop Bankiers, de mislukte over name van ABN Amro en het om vallen van de IJslandse spaarbank Icesave en DSB Bank heeft DNB als toezichthouder te laks opgetre den. Maar president Nout Wellink wil tot het eind van zijn termijn, juli volgend jaar, hoofd van de cen trale bank blijven en vindt zichzelf de aangewezen persoon om veran deringen door te voeren in de orga nisatie van DNB. "I Waarom stuurt de Tweede Kamer of minister Jan Kees de Jager (Fi nanciën) hem niet weg? De Bankenwet uit 1998 verbiedt dat. Die wet maakt een duidelijke scheiding tussen politiek en het be leid van de toezichthouder om te voorkomen dat de centrale bank een speelbal wordt van de politiek. DNB moet voor de stabiliteit van het toezicht op het financiële stel sel altijd onafhankelijk van de poli tiek kunnen functioneren. De Ka mer en de minister kunnen wel het vertrouwen opzeggen in Wel link. Hoewel de bankpresident dan kan blijven zitten, wordt zijn functioneren dan wel erg lastig. De Jager en de Kamer zeggen ver- trouwen te hebben in Wellink. Hebben zij dat vertrouwen écht? Nee, helemaal niet. Een derde van de Tweede Kamer, waaronder PW, GroenLinks en SP, zegt het liefst het vertrouwen direct op. Maar ook de rest van de Kamer vertrouwt het Wellink niet toe om de nodige veranderingen door te voeren bij DNB. Als er wordt ge sproken over het vertrouwen in De Nederlandsche Bank, dan heeft de Kamer het vooral over ver trouwen in de aanpak van minis ter De Jager. Die stelt de bank nage noeg onder curatele door de Raad van Commissarissen van DNB te versterken en de mogelijkheid te geven controle uit te oefenen op het toezicht door de centrale bank. Daarnaast roept de minister een 'visitatiecommissie' in het leven die DNB regelmatig bezoekt en controleert of de veranderingen bij de centrale bank wel volgens schema verlopen. 3 Willen Kamer en De Jager dat Wellink werkelijk in functie blijft? Nee. Hoewel de parlementariërs en de minister het nooit hardop zullen uitspreken, hebben ze het liefst dat Wellink de eer aan zich zelf houdt en zijn functie neerlegt. 4 Wellink is niet van zins op te stappen. Betekent dit dat zijn positie gered is? Nee. Met de opdracht aan DNB om zelf binnen een maand met een plan te komen hoe de bank de cultuuromslag binnen de organisa tie wil bewerkstelligen, houdt de Tweede Kamer wel een stok achter de deur om Wellink alsnog te kun nen achtervolgen. 5 Waarom zo omslachtig? Voor de Nederlandse finan ciële sector en daarmee de hele economie zou het volstrekt onver antwoord zijn om het vertrouwen in de bankpresident op te zeggen. Dat is in Europa overigens ook nog nooit gebeurd. Met het opzeg gen van het vertrouwen geeft de politiek het signaal af dat DNB structureel gefaald heeft. De inter nationale financiële wereld zou di rect twijfelen aan de gezondheid van alle financiële instellingen waarop DNB toezicht moet hou den, zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen. De schade is niet te overzien als investeerders het vertrouwen verliezen. De cen trale bank wordt namelijk gezien als de rots in de branding in die woelige financiële wereld. DNB heeft nu als taken het zorgen voor prijsstabiliteit (het voorko men van deflatie en inflatie), de zorg voor het betalingsverkeer (uit gifte van geld; toezicht op digitale betalingssystemen etc.) en het toe zicht op de solvabiliteit van finan ciële instellingen. De eerste twee taken worden uitgevoerd via en on der auspiciën van de ECB, waar DNB ook in het bestuur zit. Om af te dwingen dat financiële in stellingen financieel gezond zijn en blijven, beschikt DNB over de vol gende middelen: - Het waarschuwen van een betref fende instelling. - Het al of niet steunen van een in stelling in liquiditeitsproblemen. - Het verlenen, weigeren of intrek ken van de vergunning om als fi nanciële instelling te opereren, dan wel het stellen van voorwaarden daaraan. De geheimhoudingsplicht van DNB maakt het onmogelijk gecon stateerde gebreken bij instellingen openbaar te maken en/of het pu bliek daarvoor te waarschuwen. DNB werkt bij het toezicht samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Die let op het deugdelijk gedrag van financiële in stellingen jegens consumenten. De AFM kan de vergunningen ook intrekken. Daarnaast heeft de AFM als sanctiemogelijkheden het opleg gen van dwangsommen en boetes, het publiceren van overtredingen en het aanklagen van overtreders. foto Friso Spoelstra/Hollandse Hoogte ran zijn voorgangers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11