9 spectrum
Zaterdag 3 juli 2010
|H
J—j
een jongen met de drang om te acteren en
een sluimerende homoseksualiteit was dat
een veelbetekenend souterrain. Ik wilde ac
teur worden om in de spotlights te staan.
Maar het was meer dan manifestatiedrang,
daarmee zou ik mezelf tekort doen. Het
was meer dan: zie mij eens stralen. Het
was ook de reuring die er omheen hangt.
Maar ik ben nooit helemaal overtuigd ge
weest van mijn kunnen. Wel-van mijn wil
len, nooit van mijn kunnen. Daarom heeft
het me ook relatief weinig moeite gekost
ermee te stoppen toen ik na het eerste jaar
toneelschool werd afgewezen. Ik wist het
al bij mijn eerste beoordeling, met kerst.
Zeiden ze: als je nou dit verandert en dat
verandert. Heel erg terecht, maar ik wist
niet hóe ik het moest veranderen. Ik
moest nog 18 worden, zat in de klas met
een paar leerlingen van 25. Dat is een we
reld van verschil hoor. Die hadden relaties
achter de rug, deden met grote regelmaat
aan seks. En dan had je zo'n guppie als ik,
rechtstreeks uit de schoot van moeder.
„Toen ben ik me wel gaan manifesteren,
vonden mensen het leuk met mij de kroeg
in te gaan. Alles ontluikt, ja wat dacht je?
Voor het eerst alleen op kamers. Ik heb
twee vaste relaties gehad, een van veertien
jaar en een van zeven jaar.
„Na de toneelschool heb ik driekwart jaar
in studio- en lichtverhuur gezeten. Daar
kwamen ook regisseurs en dan hoorde ik
dat ze castingproblemen hadden. Ik kende
natuurlijk veel jonge acteurs, ik heb wat to
neel betreft een fotografisch geheugen.
Dus ik besloot mijn eigen castingbureautje
te beginnen. Toen dat op omvallen stond,
ik was 21, 22 en zat nog helemaal niet ge
noeg in die wereld, was er een vacature bij
het castingbureau van Harry Klooster. En
toen daar mijn contract niet werd ver
lengd, belde Hans Kemna. Zo is het steeds
gegaan: voor er iets afliep, kwam er iets an
ders.
„Met Alles Is Liefde zou ik eerst meeschrij
ven aan het scenario. Maar dat werkte niet.
Het laten schrijven door iemand anders,
betekent dat je je idee moet loslaten. Alsof
je kind voor de eerste dag naar de kleuter
school gaat. Maar ik zie nu nog veel beter
in waarom het goed is geweest. In dat gen
re staat Kim van Kooten op de allerhoog
ste hoogte. Iedereen die dan meeschrijft, is
ballast. Dat was ook zo met Bloedverwan
ten. Haye van der Heyden schrijft zulke
fantastische dialogen, dat ik zin kreeg mee
te doen. Maar ik wilde hem er niet mee las
tigvallen.
„Toen dacht ik: ik wil ook iets, iets voor
mezelf Ik had niet het vooropgezette plan
een film te maken. Maar ik moest ook wat.
Ik móést. Toen ik zestig pagina's had, heb
ik ze voorgelegd aan een paar mensen die
goed zijn in dit vak. Want ik heb veel be
vestiging nodig.
„Ik heb het scenario voor Alle Tijd geschre
ven met Paul de Leeuw in mijn achter
hoofd. Ik kende hem, ik mag hem, maar
had nog nooit met hem samengewerkt.
Het is geen beginnende persoonlijkheid. Ik
dacht: Oeh, als dat maar goed gaat. Maar
zijn leergierigheid om die rol te pakken, is
enorm. Dat wil nog niet zeggen dat de
film goed wordt. Dat zou ik nooit zo zeg
gen. Ik ben ook bang er te himmelhoch jui
chend over te praten. Dan ben ik bang dat
ik ervoor wordt afgestraft, dat het hoog
moed is. Bij de première van Alles Is Liefde
hield ik me ook voor: binnen een jaar ligt
de dvd in de 5-eurobak. Als je geen afstand
kunt flemen, gaat het je te veel raken. En
ik zou nooit willen zijn wat ik gemaakt
heb. Ik wil gewoon zijn wie ik ben. Mijn
werk is daar een belangrijk onderdeel van,
maar niet zaligmakend. Ik hoef niet met
mijn Gouden Kalf en mijn Nipkowschijf
het graf in.
„Die relativering kon ik niet aanbrengen
toen ik castingdirector was. Dat is ook de
reden dat ik gestopt ben. Toen dacht ik dat
ik was, hoe ik deed. Ik was ook gewoon re-
te-ambitieus. Het was casten, casten, cas
ten en een bedrijf runnen. Als ik bananen
had verkocht, had ik toen ook gewild dat
iedereen mijn bananen kocht. Terwijl ik
nu zou willen dat iedereen mijn bananen
het lekkerst vindt.
„Ik ben één van die paar honderd mensen
die in psychoanalyse zijn. Oldfashioned,
vijf dagen per week op de sofa. Daar krijg
ik wel verbaasde reacties op: dat je dat
doet, zoveel met jezelf bezig zijn. Maar het
was voor mij hetzelfde besef als het kopen
van een goed bed. Als je eenderde van de
dag in bed ligt, you'd better buy a good one.
Ik heb maar één leven, dus dat moet ik
goed regelen."
reageren?
spectrum@wegener.nl
Job Gosschalk
Geboren op 7 september
1967 in Bergum (Friesland),
opgegroeid in Deventer.
1986: Afgewezen bij Toneel
groep Maastricht.
1992: in dienst bij castingbu
reau Harry Klooster.
1993: in dienst bij Kemna
Casting
2000: directeur Kemna Cas
ting.
2001Emmy Award voor
casting Anne Frank, The Whole
Story.
2006: co-auteur U hoort nog
van ons... met tips voor begin
nende acteurs.
2007: première Alles is Liefde,
in 2008 onderscheiden met
Gouden Kalf voor beste Ne
derlandse speelfilm.
2008-heden: regie Single
met Bracha van Doesburg,
Eva van der Gucht en Katja
Schuurman.
2008: draagt leiding Kemna
Casting over, richt productie
huis Kemna en Zonen op.
2009: Zilveren Nipkow
schijf voor 't Vrije Schoep.
2010: schrijft, regisseert en
coproduceert Alle Tijd, speel
film met Paul de Leeuw en
Karina Smulders. Bios
cooppremière najaar 2011