9 spectrum Zaterdag 3 juli 2010 |H J—j een jongen met de drang om te acteren en een sluimerende homoseksualiteit was dat een veelbetekenend souterrain. Ik wilde ac teur worden om in de spotlights te staan. Maar het was meer dan manifestatiedrang, daarmee zou ik mezelf tekort doen. Het was meer dan: zie mij eens stralen. Het was ook de reuring die er omheen hangt. Maar ik ben nooit helemaal overtuigd ge weest van mijn kunnen. Wel-van mijn wil len, nooit van mijn kunnen. Daarom heeft het me ook relatief weinig moeite gekost ermee te stoppen toen ik na het eerste jaar toneelschool werd afgewezen. Ik wist het al bij mijn eerste beoordeling, met kerst. Zeiden ze: als je nou dit verandert en dat verandert. Heel erg terecht, maar ik wist niet hóe ik het moest veranderen. Ik moest nog 18 worden, zat in de klas met een paar leerlingen van 25. Dat is een we reld van verschil hoor. Die hadden relaties achter de rug, deden met grote regelmaat aan seks. En dan had je zo'n guppie als ik, rechtstreeks uit de schoot van moeder. „Toen ben ik me wel gaan manifesteren, vonden mensen het leuk met mij de kroeg in te gaan. Alles ontluikt, ja wat dacht je? Voor het eerst alleen op kamers. Ik heb twee vaste relaties gehad, een van veertien jaar en een van zeven jaar. „Na de toneelschool heb ik driekwart jaar in studio- en lichtverhuur gezeten. Daar kwamen ook regisseurs en dan hoorde ik dat ze castingproblemen hadden. Ik kende natuurlijk veel jonge acteurs, ik heb wat to neel betreft een fotografisch geheugen. Dus ik besloot mijn eigen castingbureautje te beginnen. Toen dat op omvallen stond, ik was 21, 22 en zat nog helemaal niet ge noeg in die wereld, was er een vacature bij het castingbureau van Harry Klooster. En toen daar mijn contract niet werd ver lengd, belde Hans Kemna. Zo is het steeds gegaan: voor er iets afliep, kwam er iets an ders. „Met Alles Is Liefde zou ik eerst meeschrij ven aan het scenario. Maar dat werkte niet. Het laten schrijven door iemand anders, betekent dat je je idee moet loslaten. Alsof je kind voor de eerste dag naar de kleuter school gaat. Maar ik zie nu nog veel beter in waarom het goed is geweest. In dat gen re staat Kim van Kooten op de allerhoog ste hoogte. Iedereen die dan meeschrijft, is ballast. Dat was ook zo met Bloedverwan ten. Haye van der Heyden schrijft zulke fantastische dialogen, dat ik zin kreeg mee te doen. Maar ik wilde hem er niet mee las tigvallen. „Toen dacht ik: ik wil ook iets, iets voor mezelf Ik had niet het vooropgezette plan een film te maken. Maar ik moest ook wat. Ik móést. Toen ik zestig pagina's had, heb ik ze voorgelegd aan een paar mensen die goed zijn in dit vak. Want ik heb veel be vestiging nodig. „Ik heb het scenario voor Alle Tijd geschre ven met Paul de Leeuw in mijn achter hoofd. Ik kende hem, ik mag hem, maar had nog nooit met hem samengewerkt. Het is geen beginnende persoonlijkheid. Ik dacht: Oeh, als dat maar goed gaat. Maar zijn leergierigheid om die rol te pakken, is enorm. Dat wil nog niet zeggen dat de film goed wordt. Dat zou ik nooit zo zeg gen. Ik ben ook bang er te himmelhoch jui chend over te praten. Dan ben ik bang dat ik ervoor wordt afgestraft, dat het hoog moed is. Bij de première van Alles Is Liefde hield ik me ook voor: binnen een jaar ligt de dvd in de 5-eurobak. Als je geen afstand kunt flemen, gaat het je te veel raken. En ik zou nooit willen zijn wat ik gemaakt heb. Ik wil gewoon zijn wie ik ben. Mijn werk is daar een belangrijk onderdeel van, maar niet zaligmakend. Ik hoef niet met mijn Gouden Kalf en mijn Nipkowschijf het graf in. „Die relativering kon ik niet aanbrengen toen ik castingdirector was. Dat is ook de reden dat ik gestopt ben. Toen dacht ik dat ik was, hoe ik deed. Ik was ook gewoon re- te-ambitieus. Het was casten, casten, cas ten en een bedrijf runnen. Als ik bananen had verkocht, had ik toen ook gewild dat iedereen mijn bananen kocht. Terwijl ik nu zou willen dat iedereen mijn bananen het lekkerst vindt. „Ik ben één van die paar honderd mensen die in psychoanalyse zijn. Oldfashioned, vijf dagen per week op de sofa. Daar krijg ik wel verbaasde reacties op: dat je dat doet, zoveel met jezelf bezig zijn. Maar het was voor mij hetzelfde besef als het kopen van een goed bed. Als je eenderde van de dag in bed ligt, you'd better buy a good one. Ik heb maar één leven, dus dat moet ik goed regelen." reageren? spectrum@wegener.nl Job Gosschalk Geboren op 7 september 1967 in Bergum (Friesland), opgegroeid in Deventer. 1986: Afgewezen bij Toneel groep Maastricht. 1992: in dienst bij castingbu reau Harry Klooster. 1993: in dienst bij Kemna Casting 2000: directeur Kemna Cas ting. 2001Emmy Award voor casting Anne Frank, The Whole Story. 2006: co-auteur U hoort nog van ons... met tips voor begin nende acteurs. 2007: première Alles is Liefde, in 2008 onderscheiden met Gouden Kalf voor beste Ne derlandse speelfilm. 2008-heden: regie Single met Bracha van Doesburg, Eva van der Gucht en Katja Schuurman. 2008: draagt leiding Kemna Casting over, richt productie huis Kemna en Zonen op. 2009: Zilveren Nipkow schijf voor 't Vrije Schoep. 2010: schrijft, regisseert en coproduceert Alle Tijd, speel film met Paul de Leeuw en Karina Smulders. Bios cooppremière najaar 2011

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 101