JOB GOSSCHALK E spectrum 8 Zaterdag 3 juli 2010 Sinds hij weg is bij Kemna Cas ting, 'hopt' job Gosschalk van set naar studio. „Nu ik niet meer naar kantoor ga, mis ik soms het gevoel van ergens bijhoren. Dit is iets meer een nomadenbestaan." Alhoewel, nomadenbestaan. Gosschalk lacht, licht beschroomde blik door de woonkeuken. Vers verbouwd, perfecte mix van design en persoonlijke touch. Openslaande deuren naar de wilde tuin, hartje Amsterdam. Sam, de hond, scharrelt rond, boven werkt zijn assistent. Twee jaar geleden droeg Gosschalk de lei ding over van het castingbureau waar hij een dikke twintig jaar werkte. Voor 80 pro cent van de Nederlandse toneelstukken, te levisieseries en speelfilms regelde hij de sterbezettingen. Nu schrijft en regisseert hij zelf Als zijn ex straks is verhuisd, trekt zijn nieuwe 'speel tje' Kemna en Zonen in op de bovenver dieping, zijn eigen productiebedrijf De kentering kwam met Alles Is Liefde, film- succes naar zijn idee. Nu zit hij middenin de opnames voor de speelfilm Alle Tijd. Ei gen scenario, eigen regie, met een hoofdrol voor Paul de Leeuw. „De breuk met Kemna Casting begint nu zichtbaarder te worden. Maar het is heel geleidelijk ontstaan, zoals dat gaat met breuken. Eerst komt er een barstje en dan spat alles uit elkaar. Het begon met Alles Is Liefde. Daar heb ik een paar jaar van mijn bestaan ingestoken. Toen bedachten we dat er een remake moest komen van 't Schaep met de Vijf Poten. Voor het regisse- Hij was de grootste castingdirector van Nederland. Maar Job Gosschalk (42) laat zich niet meer zien op premièrefeestjes. „Als ik mijn smoking aantrok, wist ik: nu moet ik alle ballen hooghouden." door Marjolijn de Cocq foto's David van Dam/GPD ren van Single was ik meer dan een half jaar weg van kantoor. Het werd allengs meer. Ineens had ik mijn eigen productie huis. Nou ja, twee man en een paardenkop en zo wil ik het graag houden. Want ik wil niet weer op maandag wakker worden en me verantwoordelijk voelen voor het sala ris van al die mensen. „Mijn voorganger Hans Kemna zei altijd: 'Casten zit je in het bloed'. Dan dacht ik: Nou nou, wat pathetisch. Maar hij had ge lijk. Het casten zelf zal ik nooit moe zijn. Laatst werd ik gebeld of ik iemand wist voor een bijrol in een film, de burgemees ter in Dik Trom. En dan zit gelijk de cadans van zo'n rol in je hoofd, die blijft dan reso neren tot je weet wie, tot je weet: nu is het goed. Dat is de bewijsdrang, dat jij dit het beste kunt. Zelfs na twintig jaar, ja. „Dat zit bij mij in alles. Ik word zo moe van dat psychogebabbel dat je in je jeugd moet gaan wroeten waar het vandaan komt Ik heb een heel fijne jeugd gehad. Maar ik was natuurlijk wel het jongste kind, een nakomertje met vier oudere zus sen. Dan loop je constant rond van: Ik ben er! Ik ben er! Ik ben er! Maar inmiddels weet ik wel dat ik word gezien. Waar ik vroeger geen première of feestje oversloeg, kom ik daar nu nooit meer. Heel conse quent. Ik zag mezelf opeens, alsof je boven jezelf uitstijgt, op zo'n premièrefeestje. Met mensen die tegen je aan staan te pra ten en ondertussen over hun schouder staan te kijken of er niet iemand is die nog belangrijker is. „Natuurlijk, ik vond dat vroeger ook leuk. Lekker socializen, lekker netwerken. Jezelf in de kijker spelen, je weet: die tien minu ten dat we staan te praten, gaan niet om mij, dat is sociaal handig gemanoeuvreer om gaten in de carrièreplanning te dich ten. Maar het is op een bepaalde manier ook belastend. Ik ben eigenlijk niet zo out going. Ik weet hoe het werkt, ik weet hoe ik moet zijn. Als ik mijn smoking aantrok, wist ik: nu moet ik alle ballen hooghou den. Leuk zijn, leuk doen. Maar ik heb on bewust heel lang op mijn tenen moeten lopen. „Ik wil helemaal niet klinken als een ver zuurde man, ik houd niet van lijden. Ik ben nergens gedesillusioneerd over, heb ook van elke dag genoten. Maar de zweem van belofte die aan me hing, vond ik niet meer prettig. De status die ik nog steeds heb, vind ik wel heel prettig. En dat mijn leven nu meer naar binnen is gericht, vind ik heerlijk. „Alles wat ik heb gedaan, de toneelschool, het casten, produceren, regisseren, is me overkomen. Al houd ik eigenlijk niet van het woord overkomen, ik heb er natuurlijk wel een rol in gespeeld. Ik wist eigenlijk he lemaal niet wat een castingdirector was toen ik me op mijn 17e inschreef bij Hans Kemna. Jeroen Krabbé zou Anne Frank gaan regisseren. Ze zochten acteurs voor de rol van Peter en Kemna deed de afhan deling. Zodoende kwam ik daar in die kel der aan het Singel in Amsterdam. Er hin gen foto's van sterren. Daar hing een sfeer van: hier gebeurt het. „Durf. Dat had je in Deventer niet. Voor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 100