utoi/ 'n Begerenswaardig occie' Audi R8 4.2 V8 KORT vrijdag 2 juli 2010 K OCCASION Audi R8 V8 4.2 FSI foto's Thom van Amsterdam Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er al lemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week: een Audi R8. door Lucas Boot Deze week geven we een andere invulling aan de occasiontest dan u van ons gewend bent. Dit is namelijk de laatste test voordat de autokrant met zomerreces gaat. We wilden u - eerlijk is eerlijk; ook onszelf- daarom graag trakte ren op een vette uitsmijter. Geen alternatieven deze keer. In plaats daarvan extra foto's van een bege renswaardige 'occie': deze Audi R8. Het Duitse edelmetaal staat te pronken bij Audi Centrum Breda. Wie door de voorruit gluurt, ziet op de prijslijst een bedrag staan van 124.995 euro. We worden dan ook vriendelijk verzocht 'niet een middagje te gaan scheuren', maar met enige voorzichtigheid en res pect om te springen met de ruim vierhonderd paarden onder de rechter schoenzool. Dat doen we dan ook. En natuurlijk duwen we het gaspedaal zo nu en dan tegen het schutbord. Het is immers een rassportwagen. En wat voor een. Achter ons ligt een ongeblazen V8 (middenmotor) met 420 pk en 430 Nm koppel. Deze achtcilinder houdt zich tot 4500 omwentelin gen vrij koest, maar haalt daarna genadeloos uit en bereikt in no ti me de maximale 8250 toeren per minuut. Het geknerp dat dan uit de vier uitlaatpijpen klinkt, zorgt voor instant kippenvel. Ondanks al dat geweld hoefje geen coureur te zijn om de R8 te mennen, het is geen linke gifkikker. Om het in at- letiektermen te benoemen; de Au di is eerder een tweehonderdme- terloper dan een honderdmeterlo- per. Minder explosief kortom, maar nog altijd verdraaid rap. Zijn top ligt bijvoorbeeld op 301 km/h en een stoplichtsprintje naar de honderd per uur doet-ie in 4,6 se conden. Voordat je er erg in hebt, bereik je hoogst illegale snelheden. Onze R8 heeft (standaard) quat- tro-techniek, waarmee alle wielen onder normale omstandigheden permanent worden aangedreven. Het middendifferentieel stuurt naargelang het gripniveau meer kracht naar de voor- of achteras. Je moet echt gek doen om de R8 van z'n stuk te krijgen - ook met ESP uit - ondervonden we tijdens een eerdere kennismaking op het cir cuit in Assen. Deze R8 heeft ver der een bijzondere optie aan boord: Audi Magnetic Ride (AMR). Het komt erop neer dat de dempers via magnetische deeltjes in de demperolie in een fractie van een seconde kunnen verstij ven. De R8 verandert zo van rela tief comfortabel naar plankhard. AMR is bovendien adaptief en Prijs: 124.995 euro Bouwjaar: 8-2007 Nieuwprijs 2010: vanaf 165.645 euro Km-stand: 35.922 Transmissie: zestraps automaat Motor: 4.2 FSI V8, ongeblazen Vermogen: 420 pk 0-100 km/u: 4,6 sec. Topsnelheid: 301 km/u Afleveringskosten: 695 euro, prijs is inclusief beurt en twaalf maanden ga rantie APK: nieuw bij aflevering Bijzonderheden: Audi Magnetic Ride, past zich aan het rijgedrag van de bestuurder aan. Het systeem werkt feilloos. We zijn tot slot minder te spreken over de zestraps R tronie-automaat. Die schakelt bij 19-inch lichtmetaal, Bang&Olufsen-au- dio Verkooppunt: Audi Centrum Breda Historie: Audi won met de R8-ra- ceauto vijf keer de 24 uur van Le Mans. De naam van de straat-R8 is van deze succesvolle racer afkomstig. Audi's sportwagen verscheen in 2007 op de markt met uitsluitend een V8-motor. In 2008 introduceerde de Duitsers echter de R8 V10, met een aangepaste tiencilinder uit de rekken van Lamborghini. lage snelheden traag en schokke rig, en als je gaat blazen, krijgt de aandrijflijn flinke klappen te verdu ren. In de Sport-stand is de bak echter beter bij de les. Stationcarversie van Opel Astra komt er aan Het heeft wat langer geduurd dan normaal, maar de station carversie van de nieuwe Opel As-' tra komt er aan. Hij heet Sports Tourer, beleeft zijn première op de Parijse autosalon begin oktober en staat twee maanden later bij de dealers. Ondanks zijn bagageruimte tot 1550 liter ziet de Sports Tourer er uiterst civiel en sportief uit. Tech nisch gelijk aan de Astra, waarvan er in Europa al 160.000 zijn ver kocht. Lancia komt met matzwarte Delta Matzwart lijkt 'in' te worden als carrosseriekleur voor au to's, veelal niet als lak, maar als eventueel tijdelijke bestickering. Lancia gaat met de 'Hard Black'-uitvoering van de Delta niet zó ver, maar de matzwarte uit monstering met hoogglanzen^ dak is wel opvallend. Hij is lever baar met de 190 pk sterke 1,9-1 i6v Twin Turbo Multijet dieselmotor of met de 1,8-1 Di Turbojet Spor- tronic benzinemotor met 200 pk. Vanaf 36.725 euro. Audi komt met elektrische R8 Audi heeft besloten de vorig jaar als studiemodel gepresen- teerde elektrisch aangedreven sportauto E-tron eind 2012 op de markt te brengen. Deze op de R8 gebaseerde elektromobiel heeft, aan elk wiel een elektromotor met tezamen 313 pk, waardoor de hon derdsprint in 4,8 seconden ver loopt. Op volle lithium-ion-accu's rijdt de E-tron 250 kilometer, waar na hij 2,5 uur aan de (snel)lader moet Toyota gaat plug-in Prius in Nederland testen Hybride-pionier Toyota ziet ook wel dat plug-in hybrides, waarin een verbrandingsmotor aan boord uitsluitend dient om de actieradius van het accupakket te verlengen, de échte toekomst heb ben. De in die filosofie passende Plug-in Hybrid Prius stond al op de Tokyo Motor Show, maar nu ko men er elf exemplaren naar Neder land voor een test van drie jaar. Wereldwijd zet Toyota er zeshon derd in. Opel zet volgend jaar de plug-in Ampera al op de markt. - 'Andere spitsheffing voorkomt files' nvoering van meerdere spitsta- rieven met heffingen die binnen de spits verschillen, kan files voor komen. Automobilisten hoeven dan niet naar andere vormen van vervoer te zoeken. Dat zegt weten schapper Erik Verhoef Hij trekt zijn conclusie aan de hand van eco nomische modellen. Het gediffe rentieerde tarief heeft ook als voor- deel dat automobilisten minder vaak thuis hoeven te werken of eerder of later op hun werk moe ten komen. In het kabinetsbesluit van 2009 is uitgegaan van één ta^ rief voor de hele spitsperiode. Vol gens Verhoef kan de registratie met het gedifferentieerde tarief met de huidige techniek in een kastje in de auto worden gedaan. De Audi R8 is een rassportwagen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 81