utoi/
'n Begerenswaardig occie'
Audi R8 4.2 V8
KORT
vrijdag 2 juli 2010 K
OCCASION Audi R8 V8 4.2 FSI
foto's Thom van Amsterdam
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed
rijdt-ie nog? Wat zit er al
lemaal op en aan? En
wat is er voor ongeveer
hetzelfde bedrag nog
meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze
week: een Audi R8.
door Lucas Boot
Deze week geven we een
andere invulling aan de
occasiontest dan u van
ons gewend bent. Dit is
namelijk de laatste test voordat de
autokrant met zomerreces gaat.
We wilden u - eerlijk is eerlijk;
ook onszelf- daarom graag trakte
ren op een vette uitsmijter. Geen
alternatieven deze keer. In plaats
daarvan extra foto's van een bege
renswaardige 'occie': deze Audi
R8. Het Duitse edelmetaal staat te
pronken bij Audi Centrum Breda.
Wie door de voorruit gluurt, ziet
op de prijslijst een bedrag staan
van 124.995 euro. We worden dan
ook vriendelijk verzocht 'niet een
middagje te gaan scheuren', maar
met enige voorzichtigheid en res
pect om te springen met de ruim
vierhonderd paarden onder de
rechter schoenzool. Dat doen we
dan ook. En natuurlijk duwen we
het gaspedaal zo nu en dan tegen
het schutbord. Het is immers een
rassportwagen. En wat voor een.
Achter ons ligt een ongeblazen V8
(middenmotor) met 420 pk en
430 Nm koppel. Deze achtcilinder
houdt zich tot 4500 omwentelin
gen vrij koest, maar haalt daarna
genadeloos uit en bereikt in no ti
me de maximale 8250 toeren per
minuut. Het geknerp dat dan uit
de vier uitlaatpijpen klinkt, zorgt
voor instant kippenvel. Ondanks
al dat geweld hoefje geen coureur
te zijn om de R8 te mennen, het is
geen linke gifkikker. Om het in at-
letiektermen te benoemen; de Au
di is eerder een tweehonderdme-
terloper dan een honderdmeterlo-
per. Minder explosief kortom,
maar nog altijd verdraaid rap. Zijn
top ligt bijvoorbeeld op 301 km/h
en een stoplichtsprintje naar de
honderd per uur doet-ie in 4,6 se
conden. Voordat je er erg in hebt,
bereik je hoogst illegale snelheden.
Onze R8 heeft (standaard) quat-
tro-techniek, waarmee alle wielen
onder normale omstandigheden
permanent worden aangedreven.
Het middendifferentieel stuurt
naargelang het gripniveau meer
kracht naar de voor- of achteras. Je
moet echt gek doen om de R8 van
z'n stuk te krijgen - ook met ESP
uit - ondervonden we tijdens een
eerdere kennismaking op het cir
cuit in Assen. Deze R8 heeft ver
der een bijzondere optie aan
boord: Audi Magnetic Ride
(AMR). Het komt erop neer dat de
dempers via magnetische deeltjes
in de demperolie in een fractie
van een seconde kunnen verstij
ven. De R8 verandert zo van rela
tief comfortabel naar plankhard.
AMR is bovendien adaptief en
Prijs: 124.995 euro
Bouwjaar: 8-2007
Nieuwprijs 2010: vanaf 165.645 euro
Km-stand: 35.922
Transmissie: zestraps automaat
Motor: 4.2 FSI V8, ongeblazen
Vermogen: 420 pk
0-100 km/u: 4,6 sec.
Topsnelheid: 301 km/u
Afleveringskosten: 695 euro, prijs is
inclusief beurt en twaalf maanden ga
rantie
APK: nieuw bij aflevering
Bijzonderheden: Audi Magnetic Ride,
past zich aan het rijgedrag van de
bestuurder aan. Het systeem
werkt feilloos. We zijn tot slot
minder te spreken over de zestraps
R tronie-automaat. Die schakelt bij
19-inch lichtmetaal, Bang&Olufsen-au-
dio
Verkooppunt: Audi Centrum Breda
Historie: Audi won met de R8-ra-
ceauto vijf keer de 24 uur van Le Mans.
De naam van de straat-R8 is van deze
succesvolle racer afkomstig.
Audi's sportwagen verscheen in 2007
op de markt met uitsluitend een
V8-motor. In 2008 introduceerde de
Duitsers echter de R8 V10, met een
aangepaste tiencilinder uit de rekken
van Lamborghini.
lage snelheden traag en schokke
rig, en als je gaat blazen, krijgt de
aandrijflijn flinke klappen te verdu
ren. In de Sport-stand is de bak
echter beter bij de les.
Stationcarversie van
Opel Astra komt er aan
Het heeft wat langer geduurd
dan normaal, maar de station
carversie van de nieuwe Opel As-'
tra komt er aan. Hij heet Sports
Tourer, beleeft zijn première op de
Parijse autosalon begin oktober en
staat twee maanden later bij de
dealers.
Ondanks zijn bagageruimte tot
1550 liter ziet de Sports Tourer er
uiterst civiel en sportief uit. Tech
nisch gelijk aan de Astra, waarvan
er in Europa al 160.000 zijn ver
kocht.
Lancia komt met
matzwarte Delta
Matzwart lijkt 'in' te worden
als carrosseriekleur voor au
to's, veelal niet als lak, maar als
eventueel tijdelijke bestickering.
Lancia gaat met de 'Hard
Black'-uitvoering van de Delta
niet zó ver, maar de matzwarte uit
monstering met hoogglanzen^
dak is wel opvallend. Hij is lever
baar met de 190 pk sterke 1,9-1 i6v
Twin Turbo Multijet dieselmotor
of met de 1,8-1 Di Turbojet Spor-
tronic benzinemotor met 200 pk.
Vanaf 36.725 euro.
Audi komt met
elektrische R8
Audi heeft besloten de vorig
jaar als studiemodel gepresen-
teerde elektrisch aangedreven
sportauto E-tron eind 2012 op de
markt te brengen. Deze op de R8
gebaseerde elektromobiel heeft,
aan elk wiel een elektromotor met
tezamen 313 pk, waardoor de hon
derdsprint in 4,8 seconden ver
loopt. Op volle lithium-ion-accu's
rijdt de E-tron 250 kilometer, waar
na hij 2,5 uur aan de (snel)lader
moet
Toyota gaat plug-in Prius
in Nederland testen
Hybride-pionier Toyota ziet
ook wel dat plug-in hybrides,
waarin een verbrandingsmotor
aan boord uitsluitend dient om de
actieradius van het accupakket te
verlengen, de échte toekomst heb
ben. De in die filosofie passende
Plug-in Hybrid Prius stond al op
de Tokyo Motor Show, maar nu ko
men er elf exemplaren naar Neder
land voor een test van drie jaar.
Wereldwijd zet Toyota er zeshon
derd in. Opel zet volgend jaar de
plug-in Ampera al op de markt. -
'Andere spitsheffing
voorkomt files'
nvoering van meerdere spitsta-
rieven met heffingen die binnen
de spits verschillen, kan files voor
komen. Automobilisten hoeven
dan niet naar andere vormen van
vervoer te zoeken. Dat zegt weten
schapper Erik Verhoef Hij trekt
zijn conclusie aan de hand van eco
nomische modellen. Het gediffe
rentieerde tarief heeft ook als voor-
deel dat automobilisten minder
vaak thuis hoeven te werken of
eerder of later op hun werk moe
ten komen. In het kabinetsbesluit
van 2009 is uitgegaan van één ta^
rief voor de hele spitsperiode. Vol
gens Verhoef kan de registratie
met het gedifferentieerde tarief
met de huidige techniek in een
kastje in de auto worden gedaan.
De Audi R8 is een rassportwagen.