auto5
GranCabrio, kan het mooier?
'Een prachtig gewelfd model'
vrijdag 2 juli 2010
KLASSIEKER Ton Poortvliet en zijn Jaguar MK 4 uit 1947
door Lucas Boot
De geschiedenis van het
merk Jaguar begint in
de jaren twintig in de
Engelse Swallow-fabriek
waar zijspannen voor motorfiet
sen worden gemaakt.
Sir William Lyons, oprichter van
het bedrijf Swallow Sidecar Com
pany, bouwt later koetswerken
voor sportwagens van andere mer
ken en besluit op den duur zelf
sportauto's te ontwikkelen.
De Silver Swallow SSi was het eer
ste tastbare resultaat van Lyons. In
1935 verscheen een nieuwe lijn
SS-modellen onder de naam Ja
guar.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog
lag de productie stil, en na de oor
log had de naam SS natuurlijk een
bittere nasmaak. Er werd besloten
om het merk voortaan Jaguar te
noemen. Het eerste naoorlogse
model onder de nieuwe naam is
deze Mark 4 van Ton Poortvliet
uit Heinkenszand.
Poortvliet: „Je had destijds drie se
ries van de Mark 4. Die van mij is
een 1,5 liter-serie met 2,0 liter
langslagmotor. Daardoor heb je
veel trekkracht voorhanden. Je
kunt er in z'n vierde versnelling
zonder problemen mee van z'n
plaats komen."
Poortvliet, klassiekerfanaat in
hart en nieren, is altijd op
zoek naar bijzondere oldtimers.
Deze Mark 4 voldeed aan het plaat
je-
„Dit is de eerste echte Jaguar, en
dat maakt 'm extra speciaal. Ik ben
een van de weinigen die er eentje
heeft. Bovendien heb ik het altijd
al een heel mooi model gevonden.
Met name de treeplank en die gro
te gewelfde spatborden zijn prach
tig." Ton Poortvliet is iemand die
vindt dat je een oldtimer niet
moet overrestaureren. Beter en
mooier maken dan de auto ooit
was, in andere woorden. „De
Mark4 is ruim zestig jaar oud. Dan
mogen er best wat gebruikssporen
op en aan zitten. Dat is bij mensen
toch net zo? Je krijgt een kale kop,
je- gaat anders lopen. Het gaat er
vooral om dat de auto technisch in
orde is. Erin kunnen rijden is na
melijk het belangrijkste, het moet
geen museumstuk worden waar je
niet aan mag komen. Je moet er
plezier aan beleven."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
Ton Poortvliet bij zijn Jaguar uit 1947. „Geen museumstuk." foto Lucas Boot
PREMIÈRE Nieuwste Maserati is een zuivere schoonheid, maar ook een rijmachine van jewelste
De Maserati GranCabrio was
absoluut de mooiste auto
die dit jaar debuteerde op
de autosalon van Genève.
In het echt is deze verrukke
lijke Italiaan niet alleen nóg
fraaier, hij blijkt ook gewel
dig te rijden,
door Robbert Keegel
Maserati is een van
die merken die
voor autoliefheb
bers een magi
sche klank heb
ben. Het was wat in de versukke
ling geraakt, kampte met bijna-le
gendarische kwaliteitsproblemen,
maar sinds het bij Fiat op schoot is
genomen en technisch onder cura
tele is gesteld bij die andere be
roemde dochter, Ferrari, gaat het
stukken beter.
De auto's zijn onvergelijkbaar be
ter, hebben weer een prachtig de
sign en bijpassende afwerking,
maar vooral hebben de klanten er
weer fiducie in.
Dat stelt Maserati in staat zijn
vloot nu traditioneel van uiterlijk,
maar technisch hoogst modern te
houden.
Die vloot bestaat nu uit de model
reeksen Granturismo (tweeper
soons GT's, van flaneermobiel tot
echt racer) en Quattroporte (vier-
deurs en -persoons, snelle tot zeer
snelle reisauto's) en nu dan de
GranCabrio.
Die is nauw verwant aan de Quat
troporte, is wel vierpersoons doch
tweedeurs.
Het is een zuivere schoonheid,
maar onder die fraaie huid, waar
de hand van Pininfarina onmisken
baar aanwezig is, ook een rijmachi
ne van jewelste.
Het hart wordt gevormd door die
prachtige 4,7-liter V8, die juichend
440 pk levert, maar daarbij ook
diep-brommend een maximum
koppel van 490 Nm afgeeft.
Via een hoogst moderne zestraps
ZF-automaat laat de GranCabrio
zich naar wens als een pure sport
foto GPD
foto GPD
Maserati Gran Cabrio, veel mooiers is er op autogebied niet te koop.
auto berijden, maar houdt er ook
best van waardig en loom langs
een boulevard te flaneren. De bak
schakelt automatisch flitsend snel
en volstrekt schokvrij, maar wie
de baas wil spelen heeft ook een
setje peddels onder het stuur om
het mechaniek te instrueren.
Ook, of juist, volautomatisch kan
de GranCabrio een volbloedige
sportiviteit ontplooien.
De muzikaal gedoseerde dotten
tussengas bij het terugschakelen
zijn in beide standen verrukkelijk.
Ook het onderstel leent zich voor
beide uitersten in de gebruiksmo
gelijkheden en is bovendien van
de modernste elektronische hulp
middelen (Skyhook!) voorzien,
die de veiligheid uiteraard ten goe
de komen, maar ook gedeeltelijk
buiten gevecht kunnen worden ge
steld, zodat een vrolijk slippertje
mogelijk is. De remmen zijn nave
nant, want van Brembo afkomstig.
Ach, de techniek is heus wel in or
de, daar hoeft een mens zich niet
on te bekommeren bij het genie
ten van deze heerlijke auto.
De prachtig gesneden kap (ook ge
sloten is het een schoonheid) gaat
in 28 seconden open of dicht - en
dan kan er 260 liter in de koffer.
Natuurlijk, het is geen verhuiswa
gen, maar hij heeft wel een top
van 295 kilometer per uur en flitst
in 5,3 seconden naar de honderd.
Dat laatste is óók gemeten, niet in
de laatste plaats akoestisch.
En niemand zal een GranCabrio
kopen voor de instapprijs van
twee ton, zoveel schitterende,
maar kostbare, mogelijkheden tot
individualisering zijn er.
Een interieur met veel leer zoals alleen Italianen dat maken.