auto5 GranCabrio, kan het mooier? 'Een prachtig gewelfd model' vrijdag 2 juli 2010 KLASSIEKER Ton Poortvliet en zijn Jaguar MK 4 uit 1947 door Lucas Boot De geschiedenis van het merk Jaguar begint in de jaren twintig in de Engelse Swallow-fabriek waar zijspannen voor motorfiet sen worden gemaakt. Sir William Lyons, oprichter van het bedrijf Swallow Sidecar Com pany, bouwt later koetswerken voor sportwagens van andere mer ken en besluit op den duur zelf sportauto's te ontwikkelen. De Silver Swallow SSi was het eer ste tastbare resultaat van Lyons. In 1935 verscheen een nieuwe lijn SS-modellen onder de naam Ja guar. Tijdens de Tweede Wereldoorlog lag de productie stil, en na de oor log had de naam SS natuurlijk een bittere nasmaak. Er werd besloten om het merk voortaan Jaguar te noemen. Het eerste naoorlogse model onder de nieuwe naam is deze Mark 4 van Ton Poortvliet uit Heinkenszand. Poortvliet: „Je had destijds drie se ries van de Mark 4. Die van mij is een 1,5 liter-serie met 2,0 liter langslagmotor. Daardoor heb je veel trekkracht voorhanden. Je kunt er in z'n vierde versnelling zonder problemen mee van z'n plaats komen." Poortvliet, klassiekerfanaat in hart en nieren, is altijd op zoek naar bijzondere oldtimers. Deze Mark 4 voldeed aan het plaat je- „Dit is de eerste echte Jaguar, en dat maakt 'm extra speciaal. Ik ben een van de weinigen die er eentje heeft. Bovendien heb ik het altijd al een heel mooi model gevonden. Met name de treeplank en die gro te gewelfde spatborden zijn prach tig." Ton Poortvliet is iemand die vindt dat je een oldtimer niet moet overrestaureren. Beter en mooier maken dan de auto ooit was, in andere woorden. „De Mark4 is ruim zestig jaar oud. Dan mogen er best wat gebruikssporen op en aan zitten. Dat is bij mensen toch net zo? Je krijgt een kale kop, je- gaat anders lopen. Het gaat er vooral om dat de auto technisch in orde is. Erin kunnen rijden is na melijk het belangrijkste, het moet geen museumstuk worden waar je niet aan mag komen. Je moet er plezier aan beleven." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. Ton Poortvliet bij zijn Jaguar uit 1947. „Geen museumstuk." foto Lucas Boot PREMIÈRE Nieuwste Maserati is een zuivere schoonheid, maar ook een rijmachine van jewelste De Maserati GranCabrio was absoluut de mooiste auto die dit jaar debuteerde op de autosalon van Genève. In het echt is deze verrukke lijke Italiaan niet alleen nóg fraaier, hij blijkt ook gewel dig te rijden, door Robbert Keegel Maserati is een van die merken die voor autoliefheb bers een magi sche klank heb ben. Het was wat in de versukke ling geraakt, kampte met bijna-le gendarische kwaliteitsproblemen, maar sinds het bij Fiat op schoot is genomen en technisch onder cura tele is gesteld bij die andere be roemde dochter, Ferrari, gaat het stukken beter. De auto's zijn onvergelijkbaar be ter, hebben weer een prachtig de sign en bijpassende afwerking, maar vooral hebben de klanten er weer fiducie in. Dat stelt Maserati in staat zijn vloot nu traditioneel van uiterlijk, maar technisch hoogst modern te houden. Die vloot bestaat nu uit de model reeksen Granturismo (tweeper soons GT's, van flaneermobiel tot echt racer) en Quattroporte (vier- deurs en -persoons, snelle tot zeer snelle reisauto's) en nu dan de GranCabrio. Die is nauw verwant aan de Quat troporte, is wel vierpersoons doch tweedeurs. Het is een zuivere schoonheid, maar onder die fraaie huid, waar de hand van Pininfarina onmisken baar aanwezig is, ook een rijmachi ne van jewelste. Het hart wordt gevormd door die prachtige 4,7-liter V8, die juichend 440 pk levert, maar daarbij ook diep-brommend een maximum koppel van 490 Nm afgeeft. Via een hoogst moderne zestraps ZF-automaat laat de GranCabrio zich naar wens als een pure sport foto GPD foto GPD Maserati Gran Cabrio, veel mooiers is er op autogebied niet te koop. auto berijden, maar houdt er ook best van waardig en loom langs een boulevard te flaneren. De bak schakelt automatisch flitsend snel en volstrekt schokvrij, maar wie de baas wil spelen heeft ook een setje peddels onder het stuur om het mechaniek te instrueren. Ook, of juist, volautomatisch kan de GranCabrio een volbloedige sportiviteit ontplooien. De muzikaal gedoseerde dotten tussengas bij het terugschakelen zijn in beide standen verrukkelijk. Ook het onderstel leent zich voor beide uitersten in de gebruiksmo gelijkheden en is bovendien van de modernste elektronische hulp middelen (Skyhook!) voorzien, die de veiligheid uiteraard ten goe de komen, maar ook gedeeltelijk buiten gevecht kunnen worden ge steld, zodat een vrolijk slippertje mogelijk is. De remmen zijn nave nant, want van Brembo afkomstig. Ach, de techniek is heus wel in or de, daar hoeft een mens zich niet on te bekommeren bij het genie ten van deze heerlijke auto. De prachtig gesneden kap (ook ge sloten is het een schoonheid) gaat in 28 seconden open of dicht - en dan kan er 260 liter in de koffer. Natuurlijk, het is geen verhuiswa gen, maar hij heeft wel een top van 295 kilometer per uur en flitst in 5,3 seconden naar de honderd. Dat laatste is óók gemeten, niet in de laatste plaats akoestisch. En niemand zal een GranCabrio kopen voor de instapprijs van twee ton, zoveel schitterende, maar kostbare, mogelijkheden tot individualisering zijn er. Een interieur met veel leer zoals alleen Italianen dat maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 79