Spark maakt sprong voorwaarts
Tweede facelift voor Volkswagen Touran
vrijdag 2 juli 2010
AUTOTEST Nieuwste loot aan Chevrolet-stam heeft wieg in Zuid-Korea
Bij Chevrolet is de Matiz afgelost door de Spark.
Een duidelijke sprong voorwaarts. Met de identiteit
van de kleine, niet-Amerikaanse Chevrolets is het nog
wat worstelen. Natuurlijk zijn ze voor het overgrote
deel nog gewoon voormalige Daewoo's.
door Robbert Keegel
Sinds de overname van
Daewoo door General
Motors wordt op deze
Koreaanse auto de merk-
sticker van Chevrolet ge
plakt. Maar automodellen hebben
het eeuwige leven niet - de reputa
tie van Daewoo evenmin - en tel
kens wanneer er zo'n fossieltje
wordt vernieuwd, zoals nu met de
Spark, worden ze een stukje meer
'Chevrolet'.
Uiteraard blijft hun wieg in
Zuid-Korea staan, maar stukje bij
beetje worden de Daewoo-trekjes
uit design en techniek wegge
poetst. Echte Amerikanen zullen
het wel nooit worden, zolang we
althans daaronder vette sleeën
met slurpende bakbeesten van mo
toren en een belabberde afwer
king verstaan. Maar ook de eigen
Amerikaanse producten slanken
af, naar vooral Japans voorbeeld,
ze worden zorgvuldiger in elkaar
gezet, met betere materialen en
vooral steeds zuiniger motoren.
Het bouwen van echte kleintjes
zullen de Amerikaanse concerns,
voorzover ze nog bestaan, altijd
wel aan overzeese dochters overla
ten. Als opvolger van de Matiz
heeft de Spark niet zo'n zware op
dracht. Niemand was ooit echt ver
rukt van dat kleine Daewootje -
voorzover ooit niemand verrukt is
geweest van welke Daewoo dan
ooit. Maar de Spark is een leuk din
getje geworden en al is de taak om
de Matiz in de vergetelheid te
doen onderdompelen simpel, de
ware opdracht is lang niet zo mak
kelijk. Die luidt namelijk: een bres
te slaan in het bolwerk dat de
Toyota Aygo-drieling in ons land
heeft opgetrokken.
Die kleine Japanner namelijk, sa
men met zijn eveneens bij Toyota
in Tsjechië gebouwde klonen
Citroën Cl en Peugeot 107, is zo'n
beetje metéén na z'n geboorte in
2005 de onverbiddelijke Neder
landse bestseller geworden. Maar
de start van de Spark is veelbelo
vend en dat is begrijpelijk, zéker
voor Matiz-inruilers voorzover die
graag bij hun dealer blijven.
Niettemin zitten er in de prijsklas
se onder de tien mille nog wel wat
meer leuke aanbiedingen en met
Chevrolet Spark.
de huidige markt is een beetje
shoppen heus wel lonend. Een
sterk punt van de Spark is zijn fris
se uiterlijk. Daarmee alleen zou
het al héél makkelijk zijn om de
onooglijke Japans-Franse drieling
te verpletteren. Vooral met z'n dak
rails doet de Spark het erg goed,
lijkt het wel een mini-MPV. Dat is
het niet, maar de binnenruimte
valt, op een wielbasis van 2,38 m,
bepaald niet tegen. Drie volwasse
nen achterin, dat wil je niemand
aandoen, maar ik (r,8o m) kan pri
ma 'achter mezelf zitten', zoals dat
foto CPD
Bram WoutersAutoTeam, Vlissingen
'De Spark is een frisse, moderne auto die
de Matiz vervangt. Hij beschikt over
volwassen rij-eigenschappen en biedt veel
binnenruimte. Je krijgt veel auto voor een
goede prijs met ook nog eens drie jaar
garantie erop'
Ook het interieur van de Spark is origineel, vooral het vrijstaande instrumentenpaneeltje.
foto CPD
in autotests vaak heet. Bedoeld
wordt dat je, met de bestuurders
stoel in de voor jou vereiste stand,
je daarachter, op de achterbank,
ook plaats genoeg hebt. Die bank
is niet al te comfortabel, maar de
voorstoelen zijn meer dan behoor
lijk. Ook de bagageruimte is best:
170 liter met de achterbank om
hoog, net voldoende méér dan bij
De Drieling, en 568 liter met die
bank plat. En de dakrails kunnen
uitkomst bieden voor aanvullend
vervoer. Wij reden met een Spark
met de 1,2-1 viercilinder van 81 pk,
omdat we tijdens de persintroduc
tie al hadden ontdekt dat je de één
liter van 68 pk beter kunt over
slaan, ook als je de Spark alleen
voor stadsvervoer gebruikt. De top
van 164 km/h is al even onbelang
rijk als de acceleratie van 12,1 sec
om naar de honderd te komen. Is
in dit genre van weinig betekenis.
Maar het verbruik telt wél: in de
officiële mix 5,1 l/ioo km en een
uitstoot van 119 g/km (de éénliter
heeft dezelfde cijfers).
Groen labeltje dus, maar geen ab
solute belastingvrijstelling, zoals
andere concurrenten dat wel dege
lijk hebben. De Panda komt straks
zelfs met dat superzuinige tweeci
lindertje waar Fiat zo trots op is.
De Chevrolet Spark is er vanaf
8495 euro, maar ik zou echt tot
11.295 doorsparen voor de ook veel
aardiger uitgeruste 1,2 L Of nee,
dat zou ik niét. Ik zou een Panda
nemen.
Concurrenten:
Fiat Panda, nog altijd beste
koop in dit segment. Leuk en prak
tisch. Ook als 4x4. Wielbasis 2,30
m; bagage 206-775 L Gewicht 915
kg. Benzine 1,2 tot 1,41, 40-100 pk;
diesel 1,3 1,70 pk. Vanaf €7.595, die
sel €14.695. Plus: tijdloos, 2-cil op
komst. Min: prijs diesel.
Opel Agila, gelijk aan Suzuki
Splash, verademing na vorig mo
del. Wielbasis 2,35 m; bagage
225-1050 1. Gewicht 1080 kg.
Benzine 1,0 tot 1,2 1, 65-86 pk;
geen diesel. Vanaf €9.995. Plus:
praktisch. Min: 3-cil erg zwak, Su
zuki iéts goedkoper.
Toyota Aygo, met identieke
Citroën Cl en Peugeot 107 verre
weg meest verkocht. 3- of 5-d.
Wielbasis 2,34 m; bagage 139-7121.
Gewicht 875 kg. Benzine 1,01, 68
pk; geen diesel. Vanaf €8.930. 5-d
9.110. Plus: prijs, populair. Min: de
sign, standaard bagageruimte.
OPFRISBEURT
Duitse midi-MPV krijgt nu ook de 'Golf-neus' aangemeten
door Robbert Keegel
Volkswagen wil blijkbaar
graag dat de frontjes bin
nen het modellengamma er
nagenoeg hetzelfde uitzien, want
ook de Touran krijgt nu de
'Golf-neus' aangemeten.
Eigenlijk had de Touran, die al
sinds 2003 wordt gebouwd, wel
een volledige modelvernieuwing
verdiend, want het design is niet
bepaald dynamisch. Maar VW's
midi-MPV moet blijkbaar nog
even door, want dit is al de twee
de facelift in zijn bestaan.
Bij de vorige opfrisbeurt werd het
frontje in Passat-stijl gestileerd, nu
heeft de neus van de Golf model
gestaan. Wat in combinatie met an
dere designaanpassingen de
Cw-waarde van 0.32 naar 0.29
heeft verlaagd. Weinig echte vin
dingrijkheid bij het design dus,
maar dat heeft het succes van de
Touran eerder ook niet in de weg
gestaan. In Duitsland is elke twee
de midi-MPV een Touran, in ons
land zijn de Franse midi's populair
der. Daar zal de facelift geen grote
verandering in brengen, al denkt
de Nederlandse importeur wel dat
de auto op de zakelijke markt
meer kans heeft, omdat het - op
dit moment - de enige midi-MPV
is die voor een fiscale bijtelling
van 20 procent in aanmerking
komt. Dat is te danken aan de
'downsizing' in het motorengam
ma, waarmee Volkswagen jaren ge
leden al het voortouw nam. In de
Touran zorgt een 1.2 TSI-motor
(met directe inspuiting en turbo)
in combinatie met BlueMotion
Technology voor een gemeten
koolzuurgasuitstoot van 139 g/km
(verbruik 5,9 l/ioo km). Onder die
BlueMotion Technology verstaat
Volkswagen remenergieterugwin-
ning, een stop- en startsysteem en
een versnellingsbak met aangepas
te overbrengingen. De 1.2 TSl-mo-
tor levert slechts 105 pk, niet erg
veel voor een auto van anderhalve
ton gewicht, maar de turbo zorgt
voor acceptabele trekkracht. Na de
zomer verschijnt de Touran in de
showroom, de prijzen liggen op
het niveau van het uitlopende mo
del, bij een iets royalere uitrusting.