Spark maakt sprong voorwaarts Tweede facelift voor Volkswagen Touran vrijdag 2 juli 2010 AUTOTEST Nieuwste loot aan Chevrolet-stam heeft wieg in Zuid-Korea Bij Chevrolet is de Matiz afgelost door de Spark. Een duidelijke sprong voorwaarts. Met de identiteit van de kleine, niet-Amerikaanse Chevrolets is het nog wat worstelen. Natuurlijk zijn ze voor het overgrote deel nog gewoon voormalige Daewoo's. door Robbert Keegel Sinds de overname van Daewoo door General Motors wordt op deze Koreaanse auto de merk- sticker van Chevrolet ge plakt. Maar automodellen hebben het eeuwige leven niet - de reputa tie van Daewoo evenmin - en tel kens wanneer er zo'n fossieltje wordt vernieuwd, zoals nu met de Spark, worden ze een stukje meer 'Chevrolet'. Uiteraard blijft hun wieg in Zuid-Korea staan, maar stukje bij beetje worden de Daewoo-trekjes uit design en techniek wegge poetst. Echte Amerikanen zullen het wel nooit worden, zolang we althans daaronder vette sleeën met slurpende bakbeesten van mo toren en een belabberde afwer king verstaan. Maar ook de eigen Amerikaanse producten slanken af, naar vooral Japans voorbeeld, ze worden zorgvuldiger in elkaar gezet, met betere materialen en vooral steeds zuiniger motoren. Het bouwen van echte kleintjes zullen de Amerikaanse concerns, voorzover ze nog bestaan, altijd wel aan overzeese dochters overla ten. Als opvolger van de Matiz heeft de Spark niet zo'n zware op dracht. Niemand was ooit echt ver rukt van dat kleine Daewootje - voorzover ooit niemand verrukt is geweest van welke Daewoo dan ooit. Maar de Spark is een leuk din getje geworden en al is de taak om de Matiz in de vergetelheid te doen onderdompelen simpel, de ware opdracht is lang niet zo mak kelijk. Die luidt namelijk: een bres te slaan in het bolwerk dat de Toyota Aygo-drieling in ons land heeft opgetrokken. Die kleine Japanner namelijk, sa men met zijn eveneens bij Toyota in Tsjechië gebouwde klonen Citroën Cl en Peugeot 107, is zo'n beetje metéén na z'n geboorte in 2005 de onverbiddelijke Neder landse bestseller geworden. Maar de start van de Spark is veelbelo vend en dat is begrijpelijk, zéker voor Matiz-inruilers voorzover die graag bij hun dealer blijven. Niettemin zitten er in de prijsklas se onder de tien mille nog wel wat meer leuke aanbiedingen en met Chevrolet Spark. de huidige markt is een beetje shoppen heus wel lonend. Een sterk punt van de Spark is zijn fris se uiterlijk. Daarmee alleen zou het al héél makkelijk zijn om de onooglijke Japans-Franse drieling te verpletteren. Vooral met z'n dak rails doet de Spark het erg goed, lijkt het wel een mini-MPV. Dat is het niet, maar de binnenruimte valt, op een wielbasis van 2,38 m, bepaald niet tegen. Drie volwasse nen achterin, dat wil je niemand aandoen, maar ik (r,8o m) kan pri ma 'achter mezelf zitten', zoals dat foto CPD Bram WoutersAutoTeam, Vlissingen 'De Spark is een frisse, moderne auto die de Matiz vervangt. Hij beschikt over volwassen rij-eigenschappen en biedt veel binnenruimte. Je krijgt veel auto voor een goede prijs met ook nog eens drie jaar garantie erop' Ook het interieur van de Spark is origineel, vooral het vrijstaande instrumentenpaneeltje. foto CPD in autotests vaak heet. Bedoeld wordt dat je, met de bestuurders stoel in de voor jou vereiste stand, je daarachter, op de achterbank, ook plaats genoeg hebt. Die bank is niet al te comfortabel, maar de voorstoelen zijn meer dan behoor lijk. Ook de bagageruimte is best: 170 liter met de achterbank om hoog, net voldoende méér dan bij De Drieling, en 568 liter met die bank plat. En de dakrails kunnen uitkomst bieden voor aanvullend vervoer. Wij reden met een Spark met de 1,2-1 viercilinder van 81 pk, omdat we tijdens de persintroduc tie al hadden ontdekt dat je de één liter van 68 pk beter kunt over slaan, ook als je de Spark alleen voor stadsvervoer gebruikt. De top van 164 km/h is al even onbelang rijk als de acceleratie van 12,1 sec om naar de honderd te komen. Is in dit genre van weinig betekenis. Maar het verbruik telt wél: in de officiële mix 5,1 l/ioo km en een uitstoot van 119 g/km (de éénliter heeft dezelfde cijfers). Groen labeltje dus, maar geen ab solute belastingvrijstelling, zoals andere concurrenten dat wel dege lijk hebben. De Panda komt straks zelfs met dat superzuinige tweeci lindertje waar Fiat zo trots op is. De Chevrolet Spark is er vanaf 8495 euro, maar ik zou echt tot 11.295 doorsparen voor de ook veel aardiger uitgeruste 1,2 L Of nee, dat zou ik niét. Ik zou een Panda nemen. Concurrenten: Fiat Panda, nog altijd beste koop in dit segment. Leuk en prak tisch. Ook als 4x4. Wielbasis 2,30 m; bagage 206-775 L Gewicht 915 kg. Benzine 1,2 tot 1,41, 40-100 pk; diesel 1,3 1,70 pk. Vanaf €7.595, die sel €14.695. Plus: tijdloos, 2-cil op komst. Min: prijs diesel. Opel Agila, gelijk aan Suzuki Splash, verademing na vorig mo del. Wielbasis 2,35 m; bagage 225-1050 1. Gewicht 1080 kg. Benzine 1,0 tot 1,2 1, 65-86 pk; geen diesel. Vanaf €9.995. Plus: praktisch. Min: 3-cil erg zwak, Su zuki iéts goedkoper. Toyota Aygo, met identieke Citroën Cl en Peugeot 107 verre weg meest verkocht. 3- of 5-d. Wielbasis 2,34 m; bagage 139-7121. Gewicht 875 kg. Benzine 1,01, 68 pk; geen diesel. Vanaf €8.930. 5-d 9.110. Plus: prijs, populair. Min: de sign, standaard bagageruimte. OPFRISBEURT Duitse midi-MPV krijgt nu ook de 'Golf-neus' aangemeten door Robbert Keegel Volkswagen wil blijkbaar graag dat de frontjes bin nen het modellengamma er nagenoeg hetzelfde uitzien, want ook de Touran krijgt nu de 'Golf-neus' aangemeten. Eigenlijk had de Touran, die al sinds 2003 wordt gebouwd, wel een volledige modelvernieuwing verdiend, want het design is niet bepaald dynamisch. Maar VW's midi-MPV moet blijkbaar nog even door, want dit is al de twee de facelift in zijn bestaan. Bij de vorige opfrisbeurt werd het frontje in Passat-stijl gestileerd, nu heeft de neus van de Golf model gestaan. Wat in combinatie met an dere designaanpassingen de Cw-waarde van 0.32 naar 0.29 heeft verlaagd. Weinig echte vin dingrijkheid bij het design dus, maar dat heeft het succes van de Touran eerder ook niet in de weg gestaan. In Duitsland is elke twee de midi-MPV een Touran, in ons land zijn de Franse midi's populair der. Daar zal de facelift geen grote verandering in brengen, al denkt de Nederlandse importeur wel dat de auto op de zakelijke markt meer kans heeft, omdat het - op dit moment - de enige midi-MPV is die voor een fiscale bijtelling van 20 procent in aanmerking komt. Dat is te danken aan de 'downsizing' in het motorengam ma, waarmee Volkswagen jaren ge leden al het voortouw nam. In de Touran zorgt een 1.2 TSI-motor (met directe inspuiting en turbo) in combinatie met BlueMotion Technology voor een gemeten koolzuurgasuitstoot van 139 g/km (verbruik 5,9 l/ioo km). Onder die BlueMotion Technology verstaat Volkswagen remenergieterugwin- ning, een stop- en startsysteem en een versnellingsbak met aangepas te overbrengingen. De 1.2 TSl-mo- tor levert slechts 105 pk, niet erg veel voor een auto van anderhalve ton gewicht, maar de turbo zorgt voor acceptabele trekkracht. Na de zomer verschijnt de Touran in de showroom, de prijzen liggen op het niveau van het uitlopende mo del, bij een iets royalere uitrusting.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 77