Rotterdam
is Tourmaf
II
zaterdag 3 juli
zondag 4 juli
vandaapr
uitgelicht
Tourgetwitter
vrijdag 2 juli 2010
Als het twitteren ergens is ingeburgerd dan is het bij het wielerpeloton. Met ze
venvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong als animator pur sang. Dus voor het
laatste twitter-Tournieuws naar zie: Uitgelicht op onze website
Proloog Rotterdam
tijdrit: 8,9km
Willemsbrug
Stieltjesstraat
5,1 km
Rotterdam - Brussel
1ste etappe: 223,5km
start: 11.45 uur
tussensprint: Neeltje Jans
ravitaillering: Roodewijk
Rotterdam
Brussel
Putte
Le Grand Départ past
naadloos bij de sportieve
ambities van de Maasstad.
door Gerard den Elt
De Rotterdammers ken
nen geen bescheiden
ambitie: het organise
ren van 'de beste Tour-
start ooit'. Dat doel rolt moeite
loos uit de mond van Wim Hoo-
gendoom en het klinkt niet eens
hoogdravend. De projectdirecteur
legt de lat graag hoog.
Dus kleuren de Rotterdamse fon
teinen geel. Zijn de campings geel.
Baden de Euromast en de Eras-
musbrug in een gloed van geel
licht. Hangt de stad vol met bloe
men, uiteraard in de kleur van de
trui van de klassementsleider.
De stad is Tourmaf. Aan de gevels
van gebouwen hangen foto's van
Tourhelden en hun uitspraken. 'Pa
rijs is nog ver' bijvoorbeeld, de lijf
spreuk van Joop Zoetemelk. 'Ik
reed lek, de rest reed lekker', luidt
de verzuchting van Hennie Kuiper
aan de gevel van de Gemeentelijke
Bibliotheek.
Het heeft wat gekost, Le Grand Dé
part. Een concurrentiestrijd met
de stad Utrecht bijvoorbeeld. Alles
bij elkaar kost het Tourfeest tussen
de to en 12 miljoen euro. „Als je
het doet, doe het dan goed", zegt
Hoogendoorn. Nog voordat er ook
maar één Tourrenner in de stad
werd gesignaleerd, hebben al een
miljoen deelnemers meegedaan
aan omlijstende evenementen.
Allochtone vrouwen hebben fiets-
les gekregen. Rotterdamse school
kinderen, van wie velen nog nooit
op een fiets hebben gezeten, heb
ben geleerd hoe ze op een twee-
wieler moeten zitten.
Hoogendoorn: „Veel allochtone
kinderen hebben deelgenomen
aan fietsclinics en dat alleen al is
pure winst. De fietsen die we heb
ben gekocht, kunnen nog jaren
worden gebruikt. Dat is de nalaten
schap voor de stad."
Het is een van de argumenten die
hij gebruikt om de uitgaven te ver
antwoorden. Want de belastingbe
taler eist tegenwoordig rechtvaardi
ging. Om die reden is grotendeels
voor leveranciers in de stad zelf ge
kozen. Zo blijven de euro's in de
buurt om de plaatselijke economie
te stimuleren. Voor elke geïnves
teerde euro krijgt Rotterdam er ze
ker drie terug. Want 17 miljoen
tv-kijkers wereldwijd kijken live
mee. Nog eens honderden miljoe
nen kijkers krijgen de beelden uit
de havenstad in samenvatting
voorgeschoteld.
Opvallend is de keuze van het par
koers. De start van de proloog in
Rotterdam-Zuid leidt linea recta
naar de Dordtselaan, midden door
een Vogelaarwijk. „De Tourorgani
satie kijkt heel anders. Ze kent de
problemen op de Dordtselaan
niet. De organisatie ziet een mooie
boulevard met platanen en fraaie
huizen. Het is vooral een grote lo
gistieke operatie."
Le Grand Départ is pas geslaagd
wanneer de renners, de Rotter
dammers en de toeschouwers zeg
gen: 'Zoiets hebben we nog nooit
meegemaakt'. Pas dan is de Maas
stad klaar voor Olympische aspira
ties.
tijd tussen doorkomst karavaan en renners (volgens traagste scenario)