Rotterdam is Tourmaf II zaterdag 3 juli zondag 4 juli vandaapr uitgelicht Tourgetwitter vrijdag 2 juli 2010 Als het twitteren ergens is ingeburgerd dan is het bij het wielerpeloton. Met ze venvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong als animator pur sang. Dus voor het laatste twitter-Tournieuws naar zie: Uitgelicht op onze website Proloog Rotterdam tijdrit: 8,9km Willemsbrug Stieltjesstraat 5,1 km Rotterdam - Brussel 1ste etappe: 223,5km start: 11.45 uur tussensprint: Neeltje Jans ravitaillering: Roodewijk Rotterdam Brussel Putte Le Grand Départ past naadloos bij de sportieve ambities van de Maasstad. door Gerard den Elt De Rotterdammers ken nen geen bescheiden ambitie: het organise ren van 'de beste Tour- start ooit'. Dat doel rolt moeite loos uit de mond van Wim Hoo- gendoom en het klinkt niet eens hoogdravend. De projectdirecteur legt de lat graag hoog. Dus kleuren de Rotterdamse fon teinen geel. Zijn de campings geel. Baden de Euromast en de Eras- musbrug in een gloed van geel licht. Hangt de stad vol met bloe men, uiteraard in de kleur van de trui van de klassementsleider. De stad is Tourmaf. Aan de gevels van gebouwen hangen foto's van Tourhelden en hun uitspraken. 'Pa rijs is nog ver' bijvoorbeeld, de lijf spreuk van Joop Zoetemelk. 'Ik reed lek, de rest reed lekker', luidt de verzuchting van Hennie Kuiper aan de gevel van de Gemeentelijke Bibliotheek. Het heeft wat gekost, Le Grand Dé part. Een concurrentiestrijd met de stad Utrecht bijvoorbeeld. Alles bij elkaar kost het Tourfeest tussen de to en 12 miljoen euro. „Als je het doet, doe het dan goed", zegt Hoogendoorn. Nog voordat er ook maar één Tourrenner in de stad werd gesignaleerd, hebben al een miljoen deelnemers meegedaan aan omlijstende evenementen. Allochtone vrouwen hebben fiets- les gekregen. Rotterdamse school kinderen, van wie velen nog nooit op een fiets hebben gezeten, heb ben geleerd hoe ze op een twee- wieler moeten zitten. Hoogendoorn: „Veel allochtone kinderen hebben deelgenomen aan fietsclinics en dat alleen al is pure winst. De fietsen die we heb ben gekocht, kunnen nog jaren worden gebruikt. Dat is de nalaten schap voor de stad." Het is een van de argumenten die hij gebruikt om de uitgaven te ver antwoorden. Want de belastingbe taler eist tegenwoordig rechtvaardi ging. Om die reden is grotendeels voor leveranciers in de stad zelf ge kozen. Zo blijven de euro's in de buurt om de plaatselijke economie te stimuleren. Voor elke geïnves teerde euro krijgt Rotterdam er ze ker drie terug. Want 17 miljoen tv-kijkers wereldwijd kijken live mee. Nog eens honderden miljoe nen kijkers krijgen de beelden uit de havenstad in samenvatting voorgeschoteld. Opvallend is de keuze van het par koers. De start van de proloog in Rotterdam-Zuid leidt linea recta naar de Dordtselaan, midden door een Vogelaarwijk. „De Tourorgani satie kijkt heel anders. Ze kent de problemen op de Dordtselaan niet. De organisatie ziet een mooie boulevard met platanen en fraaie huizen. Het is vooral een grote lo gistieke operatie." Le Grand Départ is pas geslaagd wanneer de renners, de Rotter dammers en de toeschouwers zeg gen: 'Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt'. Pas dan is de Maas stad klaar voor Olympische aspira ties. tijd tussen doorkomst karavaan en renners (volgens traagste scenario)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11