ioltour de france
T T 1996 bij de
Een dagje Tour is al
jaren een populair
uitje voor Neder
landse toeristen in
Frankrijk. Dit week
einde kunnen ook
de thuisblijvers
meegenieten van
het grootste wieler
spektakel op aarde.
vrijdag 2 juli 2010
Een hele toer
"W" "W" "TT" e gaan niet
jk de fout ma-
ken die Den
m/ V Bosch in
Tourstart heeft begaan", zei een
woordvoerder van de gemeente
Rotterdam maanden geleden al bij
de presentatie van Le Grand Dé-
part.
In de week voor de proloog werd
destijds gewaarschuwd voor grote
verkeersoverlast. Het gevolg was
dat veel mensen thuisbleven.
Rotterdam heeft er alles aan ge
daan om dat te voorkomen. En
ook in Zeeland en West-Brabant is
veel werk gemaakt van het kun
nen ontvangen van duizenden en
duizenden toeschouwers.
Voor wie morgen en/of zondag
het spektakel van nabij wil meema
ken, is het goed om te weten wat
een bezoekje aan de Tour daadwer
kelijk inhoudt. Wat kan wel, wat
kan niet en wat valt er precies te
beleven?
Uitgangspunt van de Tour is dat
het een volksfeest is. De toegang is
daarom gratis. Bepaalde zones
voor bijvoorbeeld vip's en pers
zijn uiteraard voorbehouden aan
mensen met een geldige accredita
tie. Het befaamde Village Départ is
een van die zones waar niet ieder
een mag komen. Wel stelt de Tour
een zijde van de finishstrook gratis
Waar zitten de helden?
In afwachting van de start van de
Tour doden de 198 renners hun tijd
met rusten, lichte trainingen, eten en
een enkele verplichting in de richting
van pers, sponsor of organisatie. De
meeste teams hebben hun intrek ge
nomen in een hotel aan de rand van
de stad.
De echte wielerfan weet dat een be
zoekje aan zo'n hotel de moeite
waard is. Er is altijd bedrijvigheid
rond het wagenpark van een ploeg.
Vooral rond de vrachtwagen die
dienst doet als rijdende werkplaats
beschikbaar voor het gewone pu
bliek. Wie daar wil staan, moet er
echter vroeg bij zijn. Als het heet
is, is dat niet altijd een pretje.
Bij iedere startplaats geldt een stan
daard protocol en 'plattegrond'.
De renners komen een uurtje voor
het vertrek aan in hun teambus
sen. Dat zijn zeg maar de rijdende
kleedkamers. Het terrein voor de
bussen is doorgaans alleen toegan
kelijk voor mensen met een accre
ditatie. Het publiek kan toekijken
vanachter hekken. Veel renners ko-
'De mensen moeten ook
niet bang zijn om een
heel eind te lopen'
men pas op het laatste moment
naar buiten. Ze moeten zich ver
volgens melden op het tekenpo
dium, waar ze hun handtekening
zetten op de presentielijst. Ren
ners in de startzone om een hand
tekening vragen, valt doorgaans
niet mee.
De proloog die morgen wordt gere
den in Rotterdam is een ideale ge
legenheid om alle renners een
voor een voorbij te zien komen.
De eerste coureur start om 16.15
uur, de laatste om 19.30 uur. Tegen-
voor de mecanicien. Met een beetje-
geiuk en geduld tref je er ook de ren
ners als ze op pad gaan voor hun trai
ningsritje, of ervan terugkeren. De
kans op het scoren van een handteke
ning is hier groter dan bij een etap
pe. Er zijn zeven rennershotels, die
elk twee tot vier ploegen herbergen.
over de drukte van de stad, de
start en de finish, staat de relatieve
rust van de passage onderweg.
Het peloton is in een vloek en een
zucht voorbij, maar toch staat een
dagje Tour garant voor uren kijk
plezier.
Wie het komende weekeinde de
ronde wil bezoeken, moet sowieso
veel tijd en geduld uittrekken. „De
mensen moet ook niet bang zijn
om een heel eind te lopen", zegt
Jan Prop, de gemeentevoorlichter
van Woensdrecht, waar de ren
ners zondag een stukje Brabant
aandoen op weg van Zeeland naar
België. Hij kreeg de afgelopen we
ken telefoontjes uit het hele land
van mensen die willen komen kij
ken. „Dan kan een kilometer lo
pen er ook wel bij."
Wat kom je zoal tegen als je de
ronde gaat bezoeken? Op de eerste
plaats de macht van de Tour. De
weg wordt drie uur voor de passa
ge van het peloton mcksichtslos af
gesloten. Alleen voor noodgeval
len mag op bepaalde plaatsen met
de auto nog overgestoken worden.
Dat is niet voor niets. De meeste
van de meer dan duizend volgwa-
gens rijden immers vóór de koers
uit naar de finishplaats. Het doodt
echter wel een groot gedeelte van
de tijd voor de vele bermtoeristen.
Wat dat betreft, kun je in de Tour
terug in de tijd. Auto in de berm,
Domina Hotel Rotterdam: Rabo
bank, Omega Pharma, Lampre, Eus-
kaltel.
Novotel Brainpark Rotterdam:
Milram, Garmin, Caisse d'Epargne.
Novotel Schiedam: Quick Step,
Fouton, FdJ.
NH Capelle, Capelle a/d IJssel:
Astana, Cofidis, HTC Columbia.
Van der Valk Ridderkerk: AG2R,
Katoesja, Radioshack, Saxo Bank,
Carlton Oasis Spijkenisse: Bouy-
gues, Cervelo, Sky.
't Wapen van Marion Westvoor-
ne: BMC, Liquigas.
klapstoeltjes uit en kijken maar.
Parkeren in de berm mag dus,
maar dan moet je er wel weer op
tijd bij zijn.
Wat is op tijd? Voor de Brabantse
18 kilometer van Bergen op Zoom
naar Putte betekent dat in ieder ge
val voor 10.00 uur 's morgens. Dan
gaat de weg immers dicht. Inclu
sief de afslag van de A4. Wie later
komt, wordt via borden naar een
van de vele tijdelijke parkeerterrei
nen geloodst. Van daaruit kan
men lopend een plaatsje langs de
route zoeken. Prop is niet bang
voor een verkeerschaos. „Gezien
het weer kunnen we veel weilan
den gebruiken als parking."
Na de eerste stroom van volgwa-
gens wordt het een uur voor de
doorkomst van het peloton voor
de meesten pas echt leuk. Dan
trekt de fameuze reclamekaravaan
voorbij. Die is erg lang en vertoont
zo nu en dan de gaten van een ge
middelde carnavalsoptocht. Na en
kele dodelijke ongevallen zijn de
regels rond de karavaan verder aan
gescherpt. Daarbij draait het maar
om één ding: voorkomen dat
graaiende mensen de weg op
lopen.
De wagens die prullaria als snoep,
pastamonstertjes en nog op te bla
zen ballons uitdelen, moeten hun
waar de berm in smijten.
Dekenners' kennen het volgende
tragikomische beeld maar al te
goed: vaderlief heeft het kind
meer dan een uur lang stevig aan
de hand gehouden. Tot de kara
vaan passeert. Dan laat hij het
kind los en loopt de weg op om
een zakje snoep van het asfalt te
grissen. Los van dergelijke acties is
de passage van of de reclamekara
vaan of het peloton toch al het mo
ment dat de aandacht voor de kin
deren verdwijnt. Met alle mogelijk
rampzalige gevolgen van dien.
Na de passage van de karavaan is
het wachten op de renners. Eerst
weer heel veel wagens, reikhalzen
de blikken totdat ze eindelijk daar
zijn. Daarna rest vooral één onver
getelijke herinnering: dat het heel
snel ging.
door Ad Pertijs