ioltour de france T T 1996 bij de Een dagje Tour is al jaren een populair uitje voor Neder landse toeristen in Frankrijk. Dit week einde kunnen ook de thuisblijvers meegenieten van het grootste wieler spektakel op aarde. vrijdag 2 juli 2010 Een hele toer "W" "W" "TT" e gaan niet jk de fout ma- ken die Den m/ V Bosch in Tourstart heeft begaan", zei een woordvoerder van de gemeente Rotterdam maanden geleden al bij de presentatie van Le Grand Dé- part. In de week voor de proloog werd destijds gewaarschuwd voor grote verkeersoverlast. Het gevolg was dat veel mensen thuisbleven. Rotterdam heeft er alles aan ge daan om dat te voorkomen. En ook in Zeeland en West-Brabant is veel werk gemaakt van het kun nen ontvangen van duizenden en duizenden toeschouwers. Voor wie morgen en/of zondag het spektakel van nabij wil meema ken, is het goed om te weten wat een bezoekje aan de Tour daadwer kelijk inhoudt. Wat kan wel, wat kan niet en wat valt er precies te beleven? Uitgangspunt van de Tour is dat het een volksfeest is. De toegang is daarom gratis. Bepaalde zones voor bijvoorbeeld vip's en pers zijn uiteraard voorbehouden aan mensen met een geldige accredita tie. Het befaamde Village Départ is een van die zones waar niet ieder een mag komen. Wel stelt de Tour een zijde van de finishstrook gratis Waar zitten de helden? In afwachting van de start van de Tour doden de 198 renners hun tijd met rusten, lichte trainingen, eten en een enkele verplichting in de richting van pers, sponsor of organisatie. De meeste teams hebben hun intrek ge nomen in een hotel aan de rand van de stad. De echte wielerfan weet dat een be zoekje aan zo'n hotel de moeite waard is. Er is altijd bedrijvigheid rond het wagenpark van een ploeg. Vooral rond de vrachtwagen die dienst doet als rijdende werkplaats beschikbaar voor het gewone pu bliek. Wie daar wil staan, moet er echter vroeg bij zijn. Als het heet is, is dat niet altijd een pretje. Bij iedere startplaats geldt een stan daard protocol en 'plattegrond'. De renners komen een uurtje voor het vertrek aan in hun teambus sen. Dat zijn zeg maar de rijdende kleedkamers. Het terrein voor de bussen is doorgaans alleen toegan kelijk voor mensen met een accre ditatie. Het publiek kan toekijken vanachter hekken. Veel renners ko- 'De mensen moeten ook niet bang zijn om een heel eind te lopen' men pas op het laatste moment naar buiten. Ze moeten zich ver volgens melden op het tekenpo dium, waar ze hun handtekening zetten op de presentielijst. Ren ners in de startzone om een hand tekening vragen, valt doorgaans niet mee. De proloog die morgen wordt gere den in Rotterdam is een ideale ge legenheid om alle renners een voor een voorbij te zien komen. De eerste coureur start om 16.15 uur, de laatste om 19.30 uur. Tegen- voor de mecanicien. Met een beetje- geiuk en geduld tref je er ook de ren ners als ze op pad gaan voor hun trai ningsritje, of ervan terugkeren. De kans op het scoren van een handteke ning is hier groter dan bij een etap pe. Er zijn zeven rennershotels, die elk twee tot vier ploegen herbergen. over de drukte van de stad, de start en de finish, staat de relatieve rust van de passage onderweg. Het peloton is in een vloek en een zucht voorbij, maar toch staat een dagje Tour garant voor uren kijk plezier. Wie het komende weekeinde de ronde wil bezoeken, moet sowieso veel tijd en geduld uittrekken. „De mensen moet ook niet bang zijn om een heel eind te lopen", zegt Jan Prop, de gemeentevoorlichter van Woensdrecht, waar de ren ners zondag een stukje Brabant aandoen op weg van Zeeland naar België. Hij kreeg de afgelopen we ken telefoontjes uit het hele land van mensen die willen komen kij ken. „Dan kan een kilometer lo pen er ook wel bij." Wat kom je zoal tegen als je de ronde gaat bezoeken? Op de eerste plaats de macht van de Tour. De weg wordt drie uur voor de passa ge van het peloton mcksichtslos af gesloten. Alleen voor noodgeval len mag op bepaalde plaatsen met de auto nog overgestoken worden. Dat is niet voor niets. De meeste van de meer dan duizend volgwa- gens rijden immers vóór de koers uit naar de finishplaats. Het doodt echter wel een groot gedeelte van de tijd voor de vele bermtoeristen. Wat dat betreft, kun je in de Tour terug in de tijd. Auto in de berm, Domina Hotel Rotterdam: Rabo bank, Omega Pharma, Lampre, Eus- kaltel. Novotel Brainpark Rotterdam: Milram, Garmin, Caisse d'Epargne. Novotel Schiedam: Quick Step, Fouton, FdJ. NH Capelle, Capelle a/d IJssel: Astana, Cofidis, HTC Columbia. Van der Valk Ridderkerk: AG2R, Katoesja, Radioshack, Saxo Bank, Carlton Oasis Spijkenisse: Bouy- gues, Cervelo, Sky. 't Wapen van Marion Westvoor- ne: BMC, Liquigas. klapstoeltjes uit en kijken maar. Parkeren in de berm mag dus, maar dan moet je er wel weer op tijd bij zijn. Wat is op tijd? Voor de Brabantse 18 kilometer van Bergen op Zoom naar Putte betekent dat in ieder ge val voor 10.00 uur 's morgens. Dan gaat de weg immers dicht. Inclu sief de afslag van de A4. Wie later komt, wordt via borden naar een van de vele tijdelijke parkeerterrei nen geloodst. Van daaruit kan men lopend een plaatsje langs de route zoeken. Prop is niet bang voor een verkeerschaos. „Gezien het weer kunnen we veel weilan den gebruiken als parking." Na de eerste stroom van volgwa- gens wordt het een uur voor de doorkomst van het peloton voor de meesten pas echt leuk. Dan trekt de fameuze reclamekaravaan voorbij. Die is erg lang en vertoont zo nu en dan de gaten van een ge middelde carnavalsoptocht. Na en kele dodelijke ongevallen zijn de regels rond de karavaan verder aan gescherpt. Daarbij draait het maar om één ding: voorkomen dat graaiende mensen de weg op lopen. De wagens die prullaria als snoep, pastamonstertjes en nog op te bla zen ballons uitdelen, moeten hun waar de berm in smijten. Dekenners' kennen het volgende tragikomische beeld maar al te goed: vaderlief heeft het kind meer dan een uur lang stevig aan de hand gehouden. Tot de kara vaan passeert. Dan laat hij het kind los en loopt de weg op om een zakje snoep van het asfalt te grissen. Los van dergelijke acties is de passage van of de reclamekara vaan of het peloton toch al het mo ment dat de aandacht voor de kin deren verdwijnt. Met alle mogelijk rampzalige gevolgen van dien. Na de passage van de karavaan is het wachten op de renners. Eerst weer heel veel wagens, reikhalzen de blikken totdat ze eindelijk daar zijn. Daarna rest vooral één onver getelijke herinnering: dat het heel snel ging. door Ad Pertijs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10