De levensw N IO Tinkebell Aeneas Wilder Goos Verwoest Bernadette Leijdekkers ModeMetMonique donderdag 1 juli 2010 -door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik exposities van Vincent O'Byrne en Gayan de Muynck, bei- denfotografen. Samen staan deze twee tentoonstel lingen voor de uitersten van fotogra fie als kunstvorm: Enerzijds de sterk op de (classicistische) schilderkunst geënte allegorieën van Vincent O' Byrne, anderzijds de puur fotografi sche verbeelding van het actuele grootstedelijke leven. aast zijn succesvolle car rière als commercieel fo tograaf maakt Vincent O' Byrne (1945) vrij werk dat hij in Galerie Kos in Zie- rikzee exposeert. In de twee kleine ruimten en de gang van de galerie hangen een kleine twintig foto's. Geen museale, maar huiskamerfor maten, perfect afgedrukt. Het gaat O'Byrne om beelden met beteke nis. Zijn geboorteland Ierland is zo wel qua landschap als geschiedenis een belangrijke bron van inspira tie. Je voelt in de voorstellingen de spanning tussen de ongenaakbare grootsheid van de natuur en de be perkingen van de mens, die zich zelf gevangen houdt of onderwor pen is aan de macht van de ande ren. Daarnaast spreekt uit veel fo to's een mengeling van melancho lie en erotiek. Angstaanjagend is een beeld van een vrouwenhoofd, kort geschoren haar, met een strop om de hals tegen een decor van een woest heuvellandschap met een dreigende lucht. The Prospect of Eternity is de titel. De foto roept verhalen op van mensen in het al gemeen en vrouwen in het bijzon der, die zich vaak tevergeefs een weg zochten naar een vrijheid die uiteindelijk niet voor hen was weg gelegd. Concreet verwijzend naar de geschiedenis stelt O'Byrne het vrijheidsstreven aan de orde in een compositie waarin een vrouw met een vastberaden en tegelijker tijd droevige gelaatsuitdrukking een fakkel draagt tegen de achter grond van een neoclassicistisch bouwwerk. Zij is naakt en heeft qua postuur iets weg van een Griekse godin. Op het gebouw zijn inscripties aangebracht die betrek king hebben op verlichting en de mocratie. Idealen die voor O'Byr ne en anderen sterk leven, maar naar zijn idee in de Ierse historie onvoldoende uit de verf komen. Die frustratie is een belangrijk the ma in zijn werk. Hij kiest een beeldtaal waarin hij vrijelijk een fo tografische benadering combi neert met allerlei digitale bewer kingen. O'Byrne doet dat knap en met passie, maar balanceert af en toe op het randje van de kitsch. Naast min of meer allegorische composities zijn ook spannende landschappen te zien waarin door een geraffineerde overbelichting een vervreemdende dreiging hangt. Minder enthousiast ben ik over de naakten in een industriële omgeving, zoals een verlaten spoorwegemplacement. Hier gaan mogelijke betekenissen ten onder aan esthetisch effectbejag. Dan is het werk van Gayan de Muynck (1975) sterker in de samen hang van voorstelling, techniek en betekenis. De Muynck verkende als graffiti-artist's nachts spoor wegemplacementen en andere on derdelen van de grootstedelijke in frastructuur. Zijn expositie in Kunstuitleen de Bevelanden geeft een goed beeld van de rijkdom aan indrukken die hij opdeed. Je ziet uitgestorven vlakten met inge wikkelde patronen van rails. Af en toe lichten de schijnwerpers van een spoorweg- of metrolocomo tief op en trekken lichtstrepen door het beeldvlak. In plaats van met photoshop speelt de Muynck met diafragma en belichtingstijd. Daardoor slaagt hij erin de vluch tigheid van beweging in een com positie samen te brengen met de meer statische structuren waarbin nen die zich afspeelt. In de foto's van De Muynck speelt het licht zelf een hoofdrol. Als basis van het fotografische beeld en als meta foor voor de vluchtigheid van het menselijk bestaan. Dat komt schit terend tot uiting in een foto waar in je in het duister van de nacht de lichtjes van een reuzenkantoor- flat ziet met daardoor heen de ra men van een tram waarachter mensen als schimmen voorbij zoeven. Zelden kwam ik een beeld tegen dat de snelheid, de anonimi teit en de vergankelijkheid van mens en stedelijk leven zo treffend' oproept. Het bijzondere is dat De Muynck in zijn foto's dat specifie ke een universele lading geeft. De reis door de stedelijke agglomera tie is tevens de levensweg die ver beeld wordt door een even oplich ten, een kort moment van aanwe zigheid in een eeuwig duister. Vincent O'Byrne: t/m 15/7 - Galerie Kos, Verrenieuwstraat 32, Zierikzee. Vr.t/mzo. 11 - 17 u. Gayan de Muynck: t/m 22/7 - Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur en 1e zo. v/d maand. Tinkebell baarde opzien door van de vacht van haar overleden kat een tas te maken. Zijn huisdieren nog natuurwezens of zien en ge bruiken we ze als consumptiegoe deren? Een prikkelende verkenning van de grenzen van kunst, ethiek en economie. T/m 11/7: Kunstruimte deWILLCM3, Oranjestraat 4, Wissingen. Wo. t/m zo. 11.00 -17.00 uur. Aeneas Wilder vond bij een dorps school in Japan een honderd jaar oud houten stoeltje en nam dat als model voor een prachtige, met lief de uitgevoerde installatie die speelt met tijd en plaats. Hij laat je als volwassene kijken vanuit het standpunt van het kind dat je ooit was. T/m 11/7: Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur en op afspraak. Goos Verwoest maakt torens van klei. Ze verwijzen naar bouwsels die bescherming en uitzicht bo den, families en voorraden kon den herbergen. Materiaal en onder werp sluiten mooi bij elkaar aan. Zijn schilderijen missen echter pic turale spanning. T/m 15/10: Noordhavenpoort, Zierikzee. Za. 12.00-17.00 uur. Ook werk van Rijnhard Schregardus, Jacob Teije en Samia. Bernadette Leijdekkers weet met haar expressieve benadering zowel schilderkunstig als sculpturaal te boeien. Zij maakt krachtig, dyna misch werk met de menselijke fi guur als startpunt. Tijdloze levens kracht is haar hoofdthema. T/m 30/9: Met twintig andere kunstenaars. Galerie Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m zo. 12.00 - 17.00 uur. Monique van Heist brengt haar ei genzinnige ontwerpen samen met de collectie van het Zeeuws Mu seum. 'ModeMetMonique' zoekt met identiteit als uitgangspunt een balans tussen verschillen en overeenkomsten, vroeger en nu, in installaties, foto's en een speelse vi deo. T/m 24/10: Zeeuws Museum, Abdijplein, Middelburg. Di. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. Gayan de Muynck: snelheid, anonimiteit en vergankelijkheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 84