20 Toeristisch Zeeland herstelt zich van wir»! TOERISME Sociale media cruciaal voor promotie en beeldvorming recreatiebedrijven Toerisme in Zeeland WÈBÊÊMË kpn winkel Be'Oompany donderdag 1 juli 2010 mm i i i r -s, - door Marcel Modde VLISSINGEN - Recreatieonderne mers realiseren zich nog onvol doende welke mogelijkheden de sociale media bieden voor promo tie van hun bedrijf. Tegelijkertijd onderschatten ze de bedreiging van het internet. Met de prestentatie die Jeroen Vin- kesteijn van de hogeschool voor toerisme NHTV in Breda gisteren gaf in Vlissingen, ging voor de meesten een wereld open. De bij eenkomst stond in het teken van de trendrapportage over 2009 van het Kenniscentrum Toerisme. Het is heel goed om te weten hoe het vorige seizoen is gegaan, maar tege lijkertijd zijn die cijfers alweer 'hartstikke prehistorie', hield Vin- kesteijn de sector de spiegel voor. Dat geldt ook voor ondernemers die ziek kosten nog moeite sparen voor mooie presentaties in folders, op tv of het internet. „Al die infor matie is prima. Maar de potentiële klant wil vooral weten wat de buurman van die bewuste cam ping vond en of zijn kinderen te vreden waren over het zwembad." Facebook, Youtube, Google, Markt plaats, wie daar als recreatieonder nemer nü nog niet op is terug te vinden, heeft geen tijd meer te ver liezen, aldus de hogeschooldocent. Van groot belang is dat de bedrij ven hun eigen 'gemeenschap bou wen' op internet, oftewel power to the ovwds. Er bestaat volgens hem geen betere reclame dan een lange lijst van positieve recensies, waar je via de zoekmachines bij uit komt. En natuurlijk kunnen onder nemers zelf ook reacties plaatsen of klanten vragen mooie ervarin gen achter te laten in ruil voor extra service, gaf Vinkesteijn tege lijk mee hoe die informatie een voudig valt te manipuleren. Want wanneer negatieve reacties de over hand krijgen, dan kunnen daar vol gens hem geen tien wervende ad vertenties meer tegenop. Het is een kwestie van doorpak ken, want Zeeland zit weer voor zichtig in de lift omhoog. Volgens de trendrapportage hebben Neder landse toeristen vorig jaar hier ge zamenlijk 198 miljoen euro be steed, 10 procent meer dan in 2008. De sector heeft zo iets kun nen goed maken van de sterke dip. Het aantal buitenlandse vakantie gangers steeg in 2009 met 2 pro cent ten opzichte van het voor gaande jaar. De Zeeuwse ontwikke ling gaat op dat vlak in tegen de landelijke trend, aldus het Kennis centrum. Die laat over 2009 een ge ringe daling zien van het inko mend toerisme. De gasten waren daarentegen wel voorzichtiger met uitstapjes. In de trendrapportage wordt geconsta teerd dat in totaal voor 12 procent minder aan vrijetijdsactiviteiten werd ondernomen dan in het vo rig seizoen 2006-2007. Deltapark Neeltje Jans geldt nog altijd als de Zeeuwse topattractie. Van de jaar lijkse evenementen trok Concert at Sea verreweg de meeste bezoe kers. Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk voert in die categorie de lijst aan. Vorig jaar waren 14.400 mensen werkzaam in de toeristisch-recrea- tieve sector. Ondanks de crisis bleef het aantal banen nagenoeg stabiel. Het marktaandeel van Zeeuws- Vlaanderen in het aantal vakanties van Nederlanders steeg. Dat ging ten koste van de overige Zeeuwse regio's, die een lichte daling lieten zien. Schouwen-Duiveland was met 34 procent nog wel steeds marktleider binnen de provincie. Een derde van alle overnachtingen van Nederlanders werd doorge bracht op een camping. Volgens het Kenniscentrum lijkt het toeris tisch kamperen weer op weg naar de recordjaren aan het begin van dit decennium. Maar ook vakantie woningen vonden 31.000 keer meer aftrek dan het voorgaande jaar. Met name de populariteit van lange bungalowvakanties in Zee land nam toe. Met ruim 81 mil joen euro gaf deze doelgroep 31 procent meer uit dan in 2008. TOP-5 BEZOEKERSAANTALLEN - 2008 Voetbal Experience Sportpunt Zeeland Het Arsenaal 0 MM MÉM ggggggggl Vlindertuin Berkenhof 14 miljoen BSEMHBHI 12miljoen mmmssM 10 miljoen mmmm. IBI'JiltlWMI 8 miljoen Concert At Séa li-mmsmmp; mm QWFQTf mum mi m mÊwmmÊim Éis 6 miljoen Mosseldag Yerseke ISÜHfflSK®. I m Film by the Sea immmêm I msc 1 2000 2001 2002 2003 9,5% aantallen x 1000 Sch.-Duiveland Walcheren 0 20 40 60 80 100 120 140 160 Digitenne van KPN Qfor sluit je aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 56