Zeeuwse delta is één grote spectrum 6 V Wrakkenkaart Zaterdag 26 juni 2010 Op de waterbodem in de Zeeuwse delta liggen zeker 8500 scheepswrakken en restanten van vroegere bebouwing. Wrakduikstichting De Roompot probeert de geschiedenis achter zoveel mogelijk onbekende objecten te achterhalen en helpt het cultureel erfgoed te bewaken. L'lquique Kanonnenwrak BHG2 Noordzee y. Boomstammenwrak SS Rotterdam 1 O SCHOUWEN-DUIVELAND Oosterschelde De Roompot O p' Generaal ten I ïmèê&ê NOORD-BEVELAND Prln De Noordzee is bijna als een spiegel wanneer de Karin Rose vanaf de Roompots- luis het ruime sop kiest. Het is een krappe tien kilometer varen uit de kust van Goeree naar de plek waar de L'lquique in 1891 is gestrand, ver telt Fred Groen van Wrakduikstichting De Roompot (WDSR). Hij vermoedt althans dat het om de Engelse driemastbark gaat, want alle beschikbare gegevens moeten nog met elkaar worden vergeleken en geve rifieerd. Maar de eerste aanwijzingen gaan wel in die richting. De tien duikers aan boord gebruiken de dik anderhalf uur durende vaartocht om hun spullen in orde te maken. In het mid den van het oude kottertje staat een lange bank, waar aan weerszijden de trimvesten kunnen worden opgetuigd met duikfles- sen, ademautomaten, computers, haspels en lampen. Een beetje wrakduiker gaat al snel 60 kilo zwaarder de reling over. Groen ankert op de meter nauwkeurig bo ven het wrak. Er wordt gedoken op het ke ren van het tij, zodat er nauwelijks stro ming is. Dat betekent die dag drie kwartier tot een uur de tijd voor de expeditie op zo'n tien meter diepte. Een sprong vanaf het achterschip brengt Wrakduikstichting De Roompot heeft de afgelopen maanden een aantal spraakmakende ontdekkingen gedaan in de Zeeuwse delta. Dankzij intensief speurwerk van de maritiem amateur-archeologen, kregen onbekende wrakken hun naam terug. De stichting heeft inmiddels 8500 punten op de kaart gezet en ontgint stap voor stap maritieme bodemschatten. door Marcel Modde ons naast het strak gespannen ankertouw. Met één hand op het touw en de blik stee vast op de dieptemeter dalen we af, het donker in. De zanderige bodem komt eer der dan verwacht en de 'landing' veroor zaakt een kleine stofwolk. In die mist hou ik het schijnsel van Groens lamp scherp in de gaten. Zodra het zicht weer is verbeterd tot een meter of vier, wijst hij rechts schuin voor mij. Een imposante scheeps boeg steekt omhoog. We zwemmen langs de sterk aangegroeide buitenwand naar meer midscheeps en steken vanuit die po sitie het wrak over. Via een speciaal 'oortje' kan Fred tegen mij praten en legt uit wat er allemaal te her kennen valt in de voor leken vormloze homp hout. Ondertussen rolt hij het draad van zijn haspel zorgvuldig uit, zodat we straks zonder probleem de weg terug naar het ankertouw kunnen vinden. Een paar vinslagen verder doemt de afgebroken voormast op. Te dik om met twee armen te kunnen omvatten. De dekplanken zijn grotendeels weggeslagen. Krabben, anjelie ren en garnalen zijn de hedendaagse bewo ners in het vooronder. Aan stuurboordzij de aangeland, onderwerpen we de gaten in de romp en wat daar achter schuil gaat aan een verdere inspectie. „Niet schrikken, ik ga even wat stof maken", waarschuwt Fred. Hij wappert wat met z'n rechter hand over een zwartgeblakerd stuk steen. Op het eerste gezicht niks bijzonders, maar zijn geoefend oog heeft daarin een bakplaat ontdekt. Hij wijst op meerdere ge lijksoortige exemplaren iets dieper in het wrak. Waarschijnlijk zitten we in de kom buis. Hij legt de vondst netjes terug. Na een goed half uur komt de stroming er al weer in en geeft Groen het sein om lang zaam terug te keren naar de oppervlakte. De Zeeuwse delta is een paradijs voor wrakduikers. Hoeveel scheepsresten en overblijfselen van bebouwing er hier pre cies onder de waterspiegel verborgen gaan, is onbekend. Stichtingsecretaris Groen en archivaris Barend de Lange hebben er bijna een missie van gemaakt dm dat zo goed mogelijk in kaart te brengen. „We zit ten al op zo'n 8500 punten", zegt Groen met een vette grijns. „Dan gaan we uit van de kustzone van zeg maar Knokke tot aan Hoek van Holland. Alleen al op de Ooster schelde komen we zeker aan 200 coördina ten. Het ligt hier vol. De Banjaard, in de oude monding van de Oosterschelde, is één groot scheepskerkhof. Gevaarlijk ge bied! Zeker in de periode dat de schepen nog allemaal onder zeil voeren en ze bij een noorderwind Zierikzee, Veere of Vlis- singen als bestemming hadden. Meestal kon dat alleen door hoog op te steken en zich dan te laten afvallen. Zo moesten ze dan langs die zandbanken zien te komen en dat ging nogal eens fout..." De afgelopen maanden bracht de in 2002 opgerichte stichting verschil lende aardige 'ontdekkingen' in de publiciteit. Zo wisten ze een onbekend wrak, dat 25 jaar geleden bij werkzaamhe den aan de Zeelandbrug werd gevonden, te herleiden tot de Generaal ten Hove. Dit hospitaalschip van het Rode Kruis zonk in oktober 1944 door een aanval van Engelse jachtbommenwerpers. Een ander recent Rechts 60 Foto boven: Een 3D-scan met de Generaal ten Ho ve op de voorgrond. Het schip ligt in de Ooster schelde ter hoogte van Zierikzee. Ook is goed te zien hoe door de stroming achter het wrak een ho ge zandrug is ontstaan. De 'bergjes' in de rechter bovenhoek zijn de pijlers van de Zeelandbrug. Foto rechts: Een sonarscan van het wrak dat voor alsnog doorgaat als de L'lquique voor de Noord zeekust van Goeree.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 90