meningen 117 Westerscheldekering nog niet nodig Geen zomer zonder de zomerkrant (WigLSWfrc f Cor de Jonge Even Edith zaterdag 26 juni 2010 EDITH RAMAKERS De lezersredacteur is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, ParkVeldzigt35, Postbus 91 4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118-434005 E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl S 9 i Deze zomer komt de krant voor de vierde achtereenvolgende keer uit met een zomerse bij lage. De zomerkrant wordt kort om wegens succes geprolongeerd. Er zijn zes studenten van de Roos evelt Academy en de Hoge School Zeeland uitgekozen, die met twee PZC-journalisten twee maanden lang de zomerredactie vormen. Net als voorgaande jaren kunnen er weer lezersfoto's gemaild wor den naar zomer@pzc.nl en zet de redactie de deuren open voor tips over leuke, bijzondere, aanspreken de, spannende evenementen. Uw hint kan 'de tip van de dag' wor den en de redactie kan op bezoek komen om mee te doen aan de ac tiviteit. Voor de youngsters kan het haast niet gek genoeg zijn'. Ook voor bungeejumpen van een wind molen zijn ze te vinden. Dit keer wordt de dagagenda sa mengesteld met medewerking van VW Zeeland. De zomerhit komt ook weer in de krant. Daarvoor worden dit keer prominente Zeeuwen benaderd, die hun drie favoriete liedjes doorgeven. De zo merhit is een samenwerking met Omroep Zeeland. Lezers en luiste raars kunnen weer stemmen op hun hit van de dag. In de zomerse bijlage zullen vooral reportages, artikelen en 'belevings- verhalen' gepubliceerd worden en zijn vaste rubriekjes te lezen over musea, koken, kinderpret, gastvrij heid en mode. door Harmen van der Werf Een stormvloedkering in de Westerschelde is op den duur onvermijdelijk', be weren oud-hoofdinge nieur bij Rijkswaterstaat Wil Lases en landschapshistoricus Adrie de Kraker. Als belangrijkste reden noe men zij de verdiepingen van de Westerschelde om de haven van Antwerpen toegankelijk te houden voor de (containerschepen. 'Antwerpen baggert zich een ke ring', stellen de twee deskundigen, wat zeker bij het Antwerps Haven bedrijf schrikbeelden moeten op roepen. Elk obstakel in de Wester schelde dat de vrije doorvaart op Antwerpen kan belemmeren, is immers een gruwel. Op welke termijn een stormvloed kering noodzakelijk is, noemen La ses en De Kraker niet. Het kan over tien; twintig of dertig jaar zijn. Dat er in de nabije toekomst een kering moet komen, staat vol gens hen echter vast, zolang Ant werpen bereikbaar wil blijven voor de grootste zeeschepen en vanwege de rijzing van de zeespie gel door klimaatverandering. Lases en De Kraker staan niet al leen met hun waarschuwing. De Terneuzense ingenieur Frans van Goethem, oprichter van technisch bedrijf Spie, kwam eerder dit jaar met een uitgewerkt plan voor een kering met grote zeesluizen en een enorme getijcentrale. De Delftse waterbouwkundige prof. H. Vrijling en ir K. Boorsma van het gelijknamige ingenieursbu reau in Drachten lanceerden in 2004 eenzelfde idee in het vakblad De Ingenieur. Ze hadden ook al een locatie voor een kering, tussen Ossenisse en Hoedekenskerke. In een toelichting zei Vrijling: „Ik denk dat deze beslissing voor de Westerschelde binnen nu en vijf tig, honderd jaar wordt genomen, maar er zal wel eerst een ramp no dig zijn voordat het zover is." Ideeën voor een kering in de Wes terschelde en/of Zeeschelde in Vlaanderen steken met de regel maat van de klok de kop op. Na de watersnoodramp van 1953 werd be sloten alle zeegaten in zuid west-Nederland af te sluiten, behal ve de Nieuwe Waterweg naar Rot terdam - waarin sinds 1997 bij Hoek van Holland de afsluitbare Maeslantkering ligt - en uiteraard de Westerschelde. Antwerpen is immers bij de officiële scheiding van België en Nederland in 1839 een vrije doorvaart gegarandeerd en dat principe is nog steeds heilig. Juist dat heilige principe maakt een kering op den duur onvermij delijk, geven Lases en De Kraker aan. Het vergroten van de komber- ging (de opslagcapaciteit van wa ter) in de Westerschelde door ont- polderen zal volgens hen geen soe laas bieden. Het teruggeven van de Hedwigepolder aan het water le vert slechts een paar centimeter winst op. Het achtergelegen gebied met de stad Antwerpen heeft daar bij een superstorm niet zoveel aan. Ontpolderen voor de veiligheid wordt niet meer als argument ge noemd. Natuurherstel is het doel. In Vlaanderen, ruwweg tussen Antwerpen en Dendermonde, zijn met het oog op verhoging van de veiligheid wél laaggelegen, binnen- dijkse polders aangewezen en inge richt om bij superstormen te kun nen overstromen, zogenaamde ge controleerde overstromingsgebie den. Die moeten de druk op kwets bare verstedelijkte gebieden bij een superstorm verlagen. Vlaanderen kan straks, na aanleg van het 600 hectare grote gecontroleerd over stromingsgebied bij Kruibeke, een superstorm aan die eens in de 350 jaar voorkomt. Nu is dat nog eens in de 70 jaar. Ter vergelijking: de beschermingsgraad van Zeeland is eens in de 4000 jaar. Vlaanderen heeft nog een lange weg te gaan. Het wil naar een be schermingsgraad van eens in de 2000 jaar. Een stormvloedkering in de Westerschelde of Zeeschelde zou daarvoor niet nodig zijn. In 2005 is de aanleg van een kering bij Oosterweel - ten noorden van Antwerpen - nog afgewezen op ba sis van een maatschappelijke kos- ten-batenanalyse. De kosten, 500 a 600 miljoen euro, zouden niet op wegen tegen de baten. De extra be scherming zou bovendien te berei ken zijn door meer gecontroleerde overstromingsgebieden aan te leg gen en kleinere keringen te bou wen in zijrivieren van de Schelde bij Lier en Mechelen. De keuzes die Vlaanderen heeft ge maakt, passen in het nieuwe den ken over waterbouwkunde. Niet meer tegen de natuur ingaan met grote werken, zoals dammen en ke ringen, maar met de natuur mee werken. Nederland heeft wat dat betreft zijn lessen geleerd. Meewer ken met de natuur is nog altijd ac tueel. In het verleden, bij de uitvoe ring van het Deltaplan, zijn dingen fout gegaan door dat niet te doen. Natuurlijke overgangen tussen zoet rivierwater en zout zeewater zijn doorbroken, met onder meer als gevolg dat het zoete Volkerak- Zoommeer 's zomers steeds te ma ken krijgt met de giftige blauwalg. Nu bestaan er plannen om het Vol- kerak-Zoommcer weer in verbin ding te brengen met de zoute Oos- terschelde. Zo zijn er meer plan nen om te herstellen wat er fout ging door 'het oude denken' van de Deltaplan-ingenieurs. Lases en De Kraker geven ook blijk van dat oude denken met hun arti kel over een stormvloedkering in de Westerschelde. Al hebben ze wel enig recht van spreken. Het verdiepen van drempels in de vaar geul naar Antwerpen is tegenna tuurlijk en leidt tot de instroom van meer Noordzeewater, zeker bij noordwesterstormen. Dat bergt een groot gevaar in zich. Het is goed dat Lases en De Kraker - en hun voorgangers Vrijling en Boors ma - een waarschuwing laten ho ren. Of dit tot de bouw van een stormvloedkering in de Wester schelde moet leiden, is de vraag. Nederland kan er ook voor kiezen de vrije doorvaart op Antwerpen eens ten principale ter discussie te stellen en volgende verdiepingen (en ontpolderingen) af te wijzen, in het belang van Antwerpen zelf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 17