u Duitsland is dol op Sylvie media 39 Syivie van der Vaart zette onlangs haar handtekening onder een vet contract met RTL Duitsland. Nederlanders als Rudi Carrell, Linda de Mol en Tooske Ragas gingen haar voor. Bernice Breure vroeg zich af wat 'wij' hebben dat de Duitse tv-kijker zo bevalt. media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 26 juni 2010 Een verhaal over Neder landers op de Duitse tv kan niet anders dan be ginnen met de naam Rudi Carrell. Wijlen de showmaster had in 1965 al een aanzienlijke tv-carrière in Nederland, toen Radio Bremen hem over de grens lokte. Al snel volgde de tv-show Am laüfenden Band, de Duitse versie van Eén van de acht, en was Carrells naam in Duitsland definitief gevestigd. Zijn voormalige assistente Marijke Amado werd door de Duitsers eveneens in de armen gesloten. Ze presenteerde onder meer jaren lang De mini-playbackshow. Dan is daar natuurlijk Linda de Mol. Zij werd door de oosterburen in de jaren negentig gezien als de ideale schoondochter. Ze presen teerde er groots opgezette shows als Traumhochzeit en de Soundmix Show. En Tooske Ragas verruilde zon vijfjaar geleden de presenta tie van het Nederlandse Idols voor Deutschland sucht den Superstar. Nu al vele malen succesvoller dan het huidige SBS 6-gezicht is voet balvrouw Sylvie van der Vaart. Zij zette onlangs naast een breeduit la chende Tom Saenger, directeur van RTL Duitsland, haar handteke ning onder een driejarig contract. Ze gaat voor de grote amusements zender werken voor de som van één miljoen euro op jaarbasis. Ook Louis van Gaal, trainer van Bayern München, wordt door de Duitsers op handen gedragen. On langs beweerde de krant Bild nog dat hij de leukste Hollander is sinds Rudi Carrell. Eckhart Eck stein, hoofdredacteur van het Duit se omroepvakblad Mediabulletin, verklaart de populariteit van Ne derlanders als volgt: „Nederlan ders staan bekend als heel open, to lerant en relaxte mensen. Wat ook bijdraagt, is jullie aparte accent. Het Duits kent vele accenten en dialecten. Dat van een Nederlan der klinkt heel aangenaam." Dat beaamt Paul Sars, als hoogle raar Duitse taal en cultuur verbon den aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. „Als een Duitsers En gels spreekt, klinkt dat meestal niet erg charmant, maar een Ne derlander die Duits spreekt wel. Het is wat komisch. We beheersen de taal vaak goed, maar leggen de accenten net wat anders. Vergelijk het met een Fransman die goed Nederlands spreekt of hoe Maxi ma praat." Linda, Tooske en Sylvie zijn boven dien stuk voor stuk vakvrouwen, vindt Eckstein, die al een kwart eeuw over het Duitse tv-aanbod schrijft. „Ze doen hun werk ge woon heel goed. Ze zijn knap, kun nen goed praten, weten hoe ze moeten lachen en zich gedragen, veel beter dan veel Duitse presenta trices. Op reis valt het me altijd op dat Nederlanders, en met name vrouwen, zo makkelijk communi ceren. Dat is zeker in de media een handige eigenschap." Hoogleraar Sars: „Ik denk dat Ne derlanders vooral zo goed scoren bij Duitsers, omdat ze locker zijn, lichtvoetig en ontspannen overko men. Ze doen niet zo zwaarwich tig, zijn gemakkelijk aanspreekbaar en maken de hele tijd grapjes." Nederlanders hebben bijgedragen aan een lossere tv-cultuur in Duits Rudi Carrell. foto Roland de Bruin Tooske Ragas. foto Valerie Kuypers Linda de Mol. foto Rick Nederstigt land, stelt Sars. „Rudi Carrell die aan een kandidaat die verloor in Am. laüfenden Band toch de hoofd prijs mee naar huis gaf, dat kon eerst eigenlijk echt niet. Maar hij kwam er toch mee weg." De van oorsprong Duitse Xenia Kasper, sterrenmanager van onder anderen Linda de Mol, wijst erop dat De Mol destijds 'uniek in haar soort' was. „Iemand die zo echt en puur was op televisie en zo'n emo tioneel programma presenteerde, dat was nog niet eerder vertoond." „Linda had altijd wel een schalkse opmerking paraat", herinnert Paul Sars zich. „Dat is waar Duitsers op vallen." Omroepjournalist Eckstein wees er ook al op: met het uiterlijk van de Nederlanders op de Duitse tv is niks mis. Sars: „Een prettig ge zicht, klassiek mooi en een beetje keurig, is in Duitsland héél belang rijk. Presentatoren, tot bij het Sportjournaal aan toe, worden daar voor een belangrijk deel op geselecteerd. Die twee van de EO, Knevel en Van den Brink, zouden het er om die reden niet redden." Duitsland is De Mol nog lang niet vergeten, vertelt Kasper. „Ze is on langs nog gevraagd voor de presen tatie van een grote zaterdagavond show op Sat 1. En ik krijg nog re gelmatig aanvragen voor inter views. Als ze zou willen, zou ze haar carrière in Duitsland zó weer kunnen oppakken." Kasper, inmid dels al twintig jaar woonachtig in Nederland, is heel benieuwd of Sylvie van der Vaart de komende jaren op dezelfde onvoorwaardelij ke adoratie van de oosterburen kan rekenen. „Ze spreekt de taal in ieder geval al heel goed, ze is vrien delijk en, laten we eerlijk zijn, het is gewoon een heel mooie vrouw. Ik heb haar laatst gezien toen ze in de finale stond van Dancing with the stars. Ze won de finale niet, maar zette wel door terwijl ze danste met een gebroken rib. Dat vinden Duitsers fantastisch." Reageren? redactie.media@wegener.nl SIL DE STRANDJUTTER In Heimwee TV worden tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. Dit is de laatste aflevering. foto ANP Waarom ik al decen nialang een zeer warme liefde koester voor de ac trice Monique van de Ven? Tja, daar zou ik best een doorwrochte en politiek cor recte bespiegeling op los kunnen laten, maar dé verklaring laat zich uiteindelijk het beste in één naam vangen: Lobke. Natuurlijk, Monique van de Ven vertolkte nadien nog ontelbare en wellicht meer memorabele film en tv-rollen. Maar de aangenomen dochter van Sil Droeviger staat simpelweg voor eeuwig op mijn netvlies gebrand. Dat zal alles te maken hebben met mijn leeftijd van destijds. Ik was 11 lentes pril en kreeg langzaamaan een beetje oog voor de andere sekse, toen de NCRV-Sz7 de Strandjutter, naar het boek van Cor Bruijn uit 1940 en door Willy van Hemert bewerkt tot televisieserie, in zeven delen op het scherm bracht. Ik werd, vol gens mij voor het eerst in mijn nog jonge jongensleven, stapelver liefd. Boer Sil Droeviger - een glansrol van Jan Decleir, maar daar had ik vele jaren later pas oog voor - uit Oosterend op Terschelling vult aan het eind van de negentiende eeuw zijn schamele inkomen aan met strandjutten. Tijdens een zwa re storm redt hij een, naar later blijkt Zweeds, meisje uit een ge zonken sloep. Haar moeder is ver dronken. Sil neemt het kind mee en voedt het met zijn vrouw Jaak- je (Elsje Scherjon) op als eigen dochter en dus als de zus van zijn zonen Jelle (Hidde Maas) en Wiet- se (Luk de Konink). Ze noemen haar Lobke, naar hun dochtertje dat vlak na de geboorte overleed. Het lijkt de opmaat tot een heuse feelgoodserie, maar het tegendeel is het geval. De ellende begint al bij de burgerlijke stand, die Lobke niet als Sils eigen dochter in de ambtelijke registers wil opnemen. En de dominee ziet het niet zitten Lobke te dopen, waarop de vrome jutter zelfs breekt met de kerk. In het gezin zelf is ook niet alles pais en vree. De zachtmoedige, rustige Wietse, twijfelt of jutten wel oké is en weigert het nog te doen. Na een knallende ruzie met Sil ver trekt hij naar zee. Meidengek en vrije vogel Jelle ruikt zijn kans en stort zich op Lobke. Die houdt de boot af en dat leidt tot een trage die waarbij Jelle de dood vindt. Vele hartverscheurende scènes la ter keert Wietse terug en trouwt met Lobke. Gelukkig maar, hem gunde ik haar ook het meest. Nou ja, na mijzelf dan. Bauke Boersma Sylvie van der Vaart tekende onlangs een contract met RTL Duitsland. Links RTL-directeur Tom Saenger. foto EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 129