u
Duitsland is dol op Sylvie
media
39
Syivie van der Vaart zette onlangs haar
handtekening onder een vet contract met
RTL Duitsland. Nederlanders als Rudi Carrell,
Linda de Mol en Tooske Ragas gingen haar
voor. Bernice Breure vroeg zich af wat 'wij'
hebben dat de Duitse tv-kijker zo bevalt.
media@wegener.nl
024-3650570
Zaterdag 26 juni 2010
Een verhaal over Neder
landers op de Duitse tv
kan niet anders dan be
ginnen met de naam
Rudi Carrell. Wijlen de
showmaster had in
1965 al een aanzienlijke tv-carrière
in Nederland, toen Radio Bremen
hem over de grens lokte. Al snel
volgde de tv-show Am laüfenden
Band, de Duitse versie van Eén van
de acht, en was Carrells naam in
Duitsland definitief gevestigd.
Zijn voormalige assistente Marijke
Amado werd door de Duitsers
eveneens in de armen gesloten. Ze
presenteerde onder meer jaren
lang De mini-playbackshow.
Dan is daar natuurlijk Linda de
Mol. Zij werd door de oosterburen
in de jaren negentig gezien als de
ideale schoondochter. Ze presen
teerde er groots opgezette shows
als Traumhochzeit en de Soundmix
Show. En Tooske Ragas verruilde
zon vijfjaar geleden de presenta
tie van het Nederlandse Idols voor
Deutschland sucht den Superstar.
Nu al vele malen succesvoller dan
het huidige SBS 6-gezicht is voet
balvrouw Sylvie van der Vaart. Zij
zette onlangs naast een breeduit la
chende Tom Saenger, directeur
van RTL Duitsland, haar handteke
ning onder een driejarig contract.
Ze gaat voor de grote amusements
zender werken voor de som van
één miljoen euro op jaarbasis.
Ook Louis van Gaal, trainer van
Bayern München, wordt door de
Duitsers op handen gedragen. On
langs beweerde de krant Bild nog
dat hij de leukste Hollander is
sinds Rudi Carrell. Eckhart Eck
stein, hoofdredacteur van het Duit
se omroepvakblad Mediabulletin,
verklaart de populariteit van Ne
derlanders als volgt: „Nederlan
ders staan bekend als heel open, to
lerant en relaxte mensen. Wat ook
bijdraagt, is jullie aparte accent.
Het Duits kent vele accenten en
dialecten. Dat van een Nederlan
der klinkt heel aangenaam."
Dat beaamt Paul Sars, als hoogle
raar Duitse taal en cultuur verbon
den aan de Radboud Universiteit
in Nijmegen. „Als een Duitsers En
gels spreekt, klinkt dat meestal
niet erg charmant, maar een Ne
derlander die Duits spreekt wel.
Het is wat komisch. We beheersen
de taal vaak goed, maar leggen de
accenten net wat anders. Vergelijk
het met een Fransman die goed
Nederlands spreekt of hoe Maxi
ma praat."
Linda, Tooske en Sylvie zijn boven
dien stuk voor stuk vakvrouwen,
vindt Eckstein, die al een kwart
eeuw over het Duitse tv-aanbod
schrijft. „Ze doen hun werk ge
woon heel goed. Ze zijn knap, kun
nen goed praten, weten hoe ze
moeten lachen en zich gedragen,
veel beter dan veel Duitse presenta
trices. Op reis valt het me altijd op
dat Nederlanders, en met name
vrouwen, zo makkelijk communi
ceren. Dat is zeker in de media een
handige eigenschap."
Hoogleraar Sars: „Ik denk dat Ne
derlanders vooral zo goed scoren
bij Duitsers, omdat ze locker zijn,
lichtvoetig en ontspannen overko
men. Ze doen niet zo zwaarwich
tig, zijn gemakkelijk aanspreekbaar
en maken de hele tijd grapjes."
Nederlanders hebben bijgedragen
aan een lossere tv-cultuur in Duits
Rudi Carrell. foto Roland de Bruin Tooske Ragas. foto Valerie Kuypers Linda de Mol. foto Rick Nederstigt
land, stelt Sars. „Rudi Carrell die
aan een kandidaat die verloor in
Am. laüfenden Band toch de hoofd
prijs mee naar huis gaf, dat kon
eerst eigenlijk echt niet. Maar hij
kwam er toch mee weg."
De van oorsprong Duitse Xenia
Kasper, sterrenmanager van onder
anderen Linda de Mol, wijst erop
dat De Mol destijds 'uniek in haar
soort' was. „Iemand die zo echt en
puur was op televisie en zo'n emo
tioneel programma presenteerde,
dat was nog niet eerder vertoond."
„Linda had altijd wel een schalkse
opmerking paraat", herinnert Paul
Sars zich. „Dat is waar Duitsers op
vallen."
Omroepjournalist Eckstein wees
er ook al op: met het uiterlijk van
de Nederlanders op de Duitse tv is
niks mis. Sars: „Een prettig ge
zicht, klassiek mooi en een beetje
keurig, is in Duitsland héél belang
rijk. Presentatoren, tot bij het
Sportjournaal aan toe, worden
daar voor een belangrijk deel op
geselecteerd. Die twee van de EO,
Knevel en Van den Brink, zouden
het er om die reden niet redden."
Duitsland is De Mol nog lang niet
vergeten, vertelt Kasper. „Ze is on
langs nog gevraagd voor de presen
tatie van een grote zaterdagavond
show op Sat 1. En ik krijg nog re
gelmatig aanvragen voor inter
views. Als ze zou willen, zou ze
haar carrière in Duitsland zó weer
kunnen oppakken." Kasper, inmid
dels al twintig jaar woonachtig in
Nederland, is heel benieuwd of
Sylvie van der Vaart de komende
jaren op dezelfde onvoorwaardelij
ke adoratie van de oosterburen
kan rekenen. „Ze spreekt de taal in
ieder geval al heel goed, ze is vrien
delijk en, laten we eerlijk zijn, het
is gewoon een heel mooie vrouw.
Ik heb haar laatst gezien toen ze in
de finale stond van Dancing with
the stars. Ze won de finale niet,
maar zette wel door terwijl ze
danste met een gebroken rib. Dat
vinden Duitsers fantastisch."
Reageren?
redactie.media@wegener.nl
SIL DE STRANDJUTTER
In Heimwee TV worden tv-series uit het
verleden belicht die de geur van nostalgie
ademen. Dit is de laatste aflevering.
foto ANP
Waarom ik al decen
nialang een zeer
warme liefde
koester voor de ac
trice Monique
van de Ven? Tja, daar zou ik best
een doorwrochte en politiek cor
recte bespiegeling op los kunnen
laten, maar dé verklaring laat zich
uiteindelijk het beste in één naam
vangen: Lobke.
Natuurlijk, Monique van de Ven
vertolkte nadien nog ontelbare en
wellicht meer memorabele film
en tv-rollen. Maar de aangenomen
dochter van Sil Droeviger staat
simpelweg voor eeuwig op mijn
netvlies gebrand. Dat zal alles te
maken hebben met mijn leeftijd
van destijds. Ik was 11 lentes pril
en kreeg langzaamaan een beetje
oog voor de andere sekse, toen de
NCRV-Sz7 de Strandjutter, naar het
boek van Cor Bruijn uit 1940 en
door Willy van Hemert bewerkt
tot televisieserie, in zeven delen
op het scherm bracht. Ik werd, vol
gens mij voor het eerst in mijn
nog jonge jongensleven, stapelver
liefd.
Boer Sil Droeviger - een glansrol
van Jan Decleir, maar daar had ik
vele jaren later pas oog voor - uit
Oosterend op Terschelling vult
aan het eind van de negentiende
eeuw zijn schamele inkomen aan
met strandjutten. Tijdens een zwa
re storm redt hij een, naar later
blijkt Zweeds, meisje uit een ge
zonken sloep. Haar moeder is ver
dronken. Sil neemt het kind mee
en voedt het met zijn vrouw Jaak-
je (Elsje Scherjon) op als eigen
dochter en dus als de zus van zijn
zonen Jelle (Hidde Maas) en Wiet-
se (Luk de Konink). Ze noemen
haar Lobke, naar hun dochtertje
dat vlak na de geboorte overleed.
Het lijkt de opmaat tot een heuse
feelgoodserie, maar het tegendeel
is het geval. De ellende begint al
bij de burgerlijke stand, die Lobke
niet als Sils eigen dochter in de
ambtelijke registers wil opnemen.
En de dominee ziet het niet zitten
Lobke te dopen, waarop de vrome
jutter zelfs breekt met de kerk. In
het gezin zelf is ook niet alles pais
en vree. De zachtmoedige, rustige
Wietse, twijfelt of jutten wel oké
is en weigert het nog te doen. Na
een knallende ruzie met Sil ver
trekt hij naar zee. Meidengek en
vrije vogel Jelle ruikt zijn kans en
stort zich op Lobke. Die houdt de
boot af en dat leidt tot een trage
die waarbij Jelle de dood vindt.
Vele hartverscheurende scènes la
ter keert Wietse terug en trouwt
met Lobke. Gelukkig maar, hem
gunde ik haar ook het meest. Nou
ja, na mijzelf dan. Bauke Boersma
Sylvie van der Vaart tekende onlangs een contract met RTL Duitsland. Links RTL-directeur Tom Saenger. foto EPA