Boterk(r)ul m wonen@wegener.nl 27 wonen BF—1 024-3650509 Zaterdag 26 juni 2010 door Jan van Muliem aan vintage Ooit hip en veelgebruikt, nu afgedankt en zieltogend in een hoekje van de kast: keukenlijken. In deze aflevering: een boterkrulier. Ik ben meer van de functie dan van de vorm. Dat werd deze week weer duidelijk toen ik begon te tikken aan deze aflevering van Keukenlijken, een botergarneerlepel. Ik las in het begeleidende mailtje over het maken van centimeterslange boterkrullen, -torentjes, -rozetjes en -bolletjes... 'Een sieraad voor elke keuken, meneer'. Oké, dacht ik. Leuk. En verder? Ik bedoel... Functie?? Verder niets. Geen woord over het praktische belang. Waarom wil je boterkrullen, laat staan boterrozetjes? Welk gerecht schrijft dat voor? Een LOI-cursus 'Crea tief met cake' zou mij al mild hebben gestemd. Maar nee. Het toverwoord is 'presentatie', lees ik verder. Het zal mijn afwijking zijn. Hapjes als kleurig gevulde tongrolletjes op een bedje van prei of brioches met tonijn en een zoet pepertje met rouille (ik heb het ook moeten opzoeken) zien er vast weergaloos uit. Maar je maakt mij net zo blij met een kale minigehakt- bal. Zeker als ie met fijne kruiden vers is gedraaid en dus niet in de fabriek in zo'n vettig magnetronzakje is gestouwd, valt die ongeëvenaarde Chinees-porselei nen schaal waarop de ballen worden gepresenteerd, mij niet eens op. Dat is niet onattent (bedoeld): ik heb er gewoon geen oog voor. Heeft iets te maken met vrouwen en Venus en mannen en Mars, troost ik me. Dat de botergarneerlepel is genomineerd en zo char mant is beschreven door Peter Visser, wijt ik dan maar even aan een kapot kompas. Goed, terug naar die boterlepel. Of boterkrulier, zoals dit stukje representatiegereedschap vaker wordt ge noemd. Visser beschikt nog over de gebruiksaanwij zing, waaruit hij, bij nader inzien - gelukkig, citéért: „Deze lepel, het is een sieraad voor elke keuken (ja ja, dat wisten we al). Voor het maken van boterkrullen, laat u met lichte druk de lepel over de oppervlakte van een stuk boter (uit een halfpondspakje) glij den. De boter mag niet te hard of te zacht zijn. U dompelt de lepel voor en tijdens het ge bruik in heet water. Om rozetjes te maken, zet u een torentje boter van een centi meter of 3 rechtop in een schaaltje. U schraapt met de lepel van onder naar boven steeds rondom een to rentje, waardoor de aardige ro zetjes ontstaan." De gastvrouw die prijs stelt op een keurig aangerichte ta fel, kan met de achterzijde van de lepel boterbollen creëren, staat er ook nog bij. „Of meloenbolletjes scheppen. Of Parijse aardappeltjes maken", lepelt een (vrouwelijke, natuurlijk) collega, bekend met dit keu- kenlijk, diverse andere mogelijkheden op. Kijk, dat vind ik toch stoer. Van haar, dat zij die aanvul ling achteloos uit haar mouw schudt. Maar ook wat de boterkrulier zelf betreft: hij lijkt daardoor zowaar (in "mijn ogen) functioneel te worden. En dat maakt het des te meer de moeite waard uit te zoeken of dit keu- kenlijk nog nieuw te koop is. Een rondje internet wijst uit dat de klassieke van Visser gerust Remi genoemd mag worden. Maar aan modernere nazaten geen ge brek. Bijvoorbeeld van Brabantia (Brabantia.com), Wüsthof (Wusthof.com) en Berghoff (Berghoffworld- wide.com). Je maakt er krullen of bolletjes mee via een haakje met kartelrand. Als je dat haakje er eens af zou kunnen draaien en, a la het tuingereedschap van Gardena, vervangen voor een aardappelstamper-, vis- ontschubber- of appelbooruiteinde, ben ik écht om. Foto links: De twee fauteuils en de bank in de lobby werden op verschil lende plekken gekocht, maar blijken bij elkaar te horen. Erbij staat lamp Arco, een klassieker van Flos. Foto midden: Hoewel de meubels uit heel Europa naar het hotel kwamen, is de inrichting verre van een alle gaartje: het zijn de sixties a la 2010. Foto bovenDe kamers kregen een wand met retrobehang in re-editie. Links een oud bureau en een stoel van Eero Saarinen, gemaakt voor de New York City Bank. foto's PR beetje creatief, een beetje familiaal en huiselijk. Met een lobby, wijn bar en terras waar je lekker gaat zit ten lezen, een wijntje drinken, pra ten of op je laptop werken. En met vintage meubels uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Ze vroe gen Michel Penneman samen met hen de inrichting onder handen te nemen. Penneman, van huis uit in terieurontwerper van privéwonin- gen, maakte de afgelopen jaren naam met bijzondere Brusselse hotelinrichtingen voor The White Hotel, het Tenbosch House en heel recentelijk het Pantone Hotel. Hij begreep precies wat de Hen- rions wilden en had er zin in. „Het budget was beperkt: 170.000 euro voor alle meubels in het ho tel en de 29 kamers. Ook in dat ge val kan kiezen voor vintage design een slimme zet zijn. Het is moge lijk 'tweedehands' origineel ont werp op de kop te tikken voor minder dan de helft van de prijs van een nieuw exemplaar. Soms heb je geluk, vind je stukken voor een koopje, een paar tientjes." Maar je moet er wel tijd voor en zin in hebben, drukt Penneman ie dereen op het hart. „Het betekent veilingen en tweedehands winkels bezoeken en het internet afschui men. Vervolgens rijd je half Euro pa door om de vondsten te bekij ken en op te halen. Of je moet ze laten versturen, wat ook werk met zich meebrengt." Maar het resultaat mag er zijn: hier is een vintage designstuk niet opgenomen in de mix van een in terieur, maar spelen de originele Eames-, Saarinen- en Pastoe-meu bels de hoofdrollen. Het geheel ademt op een noncha lante manier iets elegants, alsof je in een aflevering van de in de ja ren zestig populaire televisieserie De Wrekers bent beland. Maar dat komt ook omdat Penneman en de Henrions tot in de kleinste details het thema doorvoerden. Ze von den niet alleen meubels, maar ook spiegels, kapstokken, servies en oranje telefoons om het gevoel compleet te maken. Maar een ker mis is het niet. „Toen we het pand stripten, bleek de architectuur van zichzelf al prachtig. We zijn in de weer gegaan met veel gebroken- witte verf en grijszwart voor het lijstwerk. Zwart tapijt en houten vloeren maken de rustige basis af. Vervolgens zijn we gaan samenstel len." In de kamers kreeg slechts één muur een retrobehang, die achter het bed, om het rustig te houden. De bedden, niet vintage maar nieu we boxsprings, gaan vergezeld van bijvoorbeeld bedkastjes van Pastoe met daarop kunststof gekleurde vintage lampen. In elke kamer staat wel een designstoel. „We heb ben zo veel mogelijk gebruik ge maakt van vintage maar nog goed en stevig designmeubilair, maar zijn er niet te strikt mee omge gaan. De sfeer, los en creatief was belangrijk. Zo zou ik dat thuis ook doen: zorgen voor een mix die lek ker voelt. Zo zijn de lampen in de hal bij de lift nieuw, van de hand van de Britse ontwerper Tom Dixon. Maar ze zijn wel erg retro, dus het plaatje klopt." www.vintagehotel.be Reageren? redactie.wonen@wegener.nl TIPS VOOR THUIS NB: In juli en augustus sluiten we deze rubriek af met zomerse keukenlijken. Wie nog een keukenhulpje heeft dat niet meer wordt gebruikt en een typische zomers karakter heeft, kan een mail plus foto van het 'zomerlijk' sturen naar redactie.wonen@wegener.nl Kies voor een rustige basis, zeker als je veel (en verschillende kleuren) vintage design gaat mixen. Wees niet te streng in de leer. Een echte fifties koelkast is mooi, maar werkt hij nog goed en ener giezuinig en is het wel hygiënisch? Met een nieuwe Bosch of Smeg bereik je misschien hetzelfde resultaat. Let ook op de details: asbakken, vazen en spiegels uit dezelfde periode maken het af. Er is inmiddels veel nep op de markt, probeer kritisch te blijven. Een kopie uit de jaren zestig zelf kan charmant zijn, maar nieuwgemaakte vintage is vaak gewoon kitsch. Betaal liever niet meer dan de helft van de prijs van hetzelfde meubel dat nieuwgemaakt is, het blijft tweedehands.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 115