8 luit
Tsjaikovski overwint
ZOMER
UITVERKOOP!
Welkom op onze
donderdag 24 juni 2010
door Fritz de Jong
Begin jaren tachtig ging een
bevlogen Russische diri
gent op zoek naar 'de per
fecte harmonie', in Tsjaikovski's
berucht moeilijke Vioolconcert.
Zijn innige samenwerking met
Joodse musici bracht hem in aan
varing met het regime van Leon
id Brezjnev, waarna hij werd ge
degradeerd van chef van het
Bolsjoi-orkest tot schoonmaker
bij hetzelfde illustere gezelschap.
In de komedie Le concert ziet diri
gent Filipov (Aleksei Guskov)
drie decennia later alsnog zijn
kans schoon om het afgebroken
Tsjaikovskiconcert te voltooien.
Met hulp van de KGB-fiinctiona-
ris die hem destijds dwarszat en
enkele orkestleden van weleer
harkt Filipov een orkest bij el
kaar. Ze reizen naar Parijs om hét
concert te geven - in het vermaar
de Théatre du Chatelet.
De Roemeense regisseur Radu
Mihaileanu laat de perfecte har
monie voor wat hij is en trekt
steeds verschillende registers
open. Daarbij treft hij soms de
juiste toon. Maar soms ook juist
helemaal niet.
Le concert
Regie: Radu Mihaileanu. Met: Aleksei
Cuskov, Mélanie Laurent
Te zien in Middelburg
KOSTUUMSVANAF €199,00
KOLBERTSVANAF €119,00
KATOENEN PANTALONSVANAF 59,00
JACKSVANAF 79,00
PULLOVERSVANAF 69,00
SHIRTS korte mouwVANAF €45,00
POLO'SVANAF 39,00
10% KORTING
OP ALLE NIET AFGEPRIJSDE ARTIKELEN
Uw Sjaak van Zee team heet u van harte welkom.
geen korting op bestellingen
Sjaak van Zee Herenmode
St. Adriaanstraat 7, 4461 JC Goes
T: 0113-215652 E: sjaakvanzee@kpnplanet.nl
Maten t/m 62 V*, 64 en 57 - Maandag gesloten
CINECITY
De Gelukkige Huisvrouw: do, vr, ma, di
13.45 uur; Greenberg: di 14.00 en 19.30
uur; Hoe tem je een draak (3D): za
14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo
14.00 uur; Killers: do 14.00, 19.15 en
21.45 uur, vr, za 14.00, 19.15 en 22.00
uur; zo 14.00, 19.15 en 21.45 uur, ma
14.00 en 19.15 uur, di 13.45 en 22.00
uur, wö 13.45,19.00 en 21.45 uur; Let
ters to Juliet: do, vr 13.30, 16.30, 19.00
en 22.00 uur; za, zo 16.30, 19.00 en
22.00 uur, ma 13.30, 16.30, 19.00 en
22.00 uur, di 13.30,16.30 en 19.00 uur,
wo 16.15 en 19.15 uur; Nanny McPhee
2 (NL): za 13.45 uur, zo 11.00 en 13.45
uur, wo 13.45 uur; Planet 51 (NL): za
13.45 uur, zo 11.00 en 13.45 uur, wo
13.45 uur; Prince of Persia: do, vr, za, zo,
ma 16.15, 19.15 en 22.00 uur, di 16.15
en 22.00 uur, wo 22.00 uur; Robin
Hood: do 16.00 en 21.30 uur, vr, za
16.00 en 21.45 uur, zo, ma, di 16.00 en
21.30 uur; wo 21.30 uur; Sex and the Ci
ty 2: do 16.00, 19.00 en 21.30 uur, vr, za
The Back-Up Plan
16.00, 19.00 en 21.45 uur, zo 10.45,
16.00, 19.00 en 21.30 uur, ma, di, wo
16.00, 19.00 en 21.30 uur; She's out of
my League: do, vr 13.45 en 19.00 uur,
za, zo 19.00 uur, ma, di 13.45 en 19.00
uur, wo 19.00 uur; Sneak preview: ma
22.00 uur; StreetDance (3D): do 14.00
en 21.45 uur, vr 14.00 en 22.00 uur, za
22.00 uur, zo 21.45 uur, ma, di 14.00 en
21.45 uur, wo 21.45 uur; The A-team:
do 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur, vr,
za 13.30, 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo
10.45, 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur,
ma 13.30, 16.15, 19.00 en22.00 uur, di
16.15, 19.00 en 21.45 uur, wo 13.30,
16.15, 19.00 en 21.45 uur; The Twilight
Saga: Eclipse: wo 16.15, 19.00 en 21.45
uur; Toy Story 3 (3D, NL): do 16.15, vr,
za 13.45 en 16.15, zo 11.00,13.45 en
16.15 uur, ma, di 16.15 uur, wo 13.45 en
16.15 uur; Toy Story 3 (3D): do 13.45,
16.30 en 19.15 uur, vr, za, zo 16.30 en
19.15 uur; ma 13.45, 16.30 en 19.15 uur,
di 15.00 en 19.15 uur, wo 16.30 en
19.15 uur; Twilight Marathon: di 18.00
uur; Wickie de Viking: za 13.45, zo
11.00 en 13.45 uur, wo 13.45 uur.
MERRAL
De Gelukkige Huisvrouw: do, vr, za, zo
19.15 uur, ma 20.00 uur; Prince of Per
sia: do, vr 19.15 en 21.30 uur, za, zo
16.15, 19.15 en 21.30, ma 20.00 uur, wo
19.15 en 21.30 uur; Robin Hood: do, vr,
za, zo 21.30 uur, di 20.00 uur; Sex and
the City 2: do, vr, za, zo 18.45 en 21.30
uur, ma, di 20.00 uur, wo 18.45 en 21.30
uur; The A-T ïam: do, vr 18.45 en 21.15,
door Fritz de Jong
Mélanie Laurent in Le concert
Daarbij is de momenteel onvermij
delijke 3D-techniek voornamelijk
gebruikt om de karakters - letter
lijk - meer diepte te geven. Toen
Pixar onlangs de twee eerdere Toy
story's opnieuw uitbracht in drie
dimensies voelde dat toch een
beetje aan als een overbodige gim
mick.
In de derde Toy Story is de tech
niek echter zo geraffineerd ingezet
dat je bijna vergeet dat je zo'n mal
le bril op je neus hebt. Helemaal
als je de Nederlands gesproken ver
sie kijkt: vaak zijn het immers de
in het luchtledige zwevende onder
titels die de 3D-illusie verstoren.
Hoewel Toy Story 3 wederom een
triomf van digitaal animatiever
nuft is, overtuigen de creatievelin-
gen van Pixar ook nu weer vooral
als eersteklas verhalenvertellers.
Net als in de eerste films draait het
om de complexe relatie tussen een
kind en zijn speelgoedjes, die pas
gelukkig zijn als er met hen ge
speeld wordt. In deel 1 vreesde
cowboypop Woody dat hij vervan
gen werd door de glimmend nieu
we ruimtepop Buzz Lightyear.
In deel stuitten Woody en Buzz
-inmiddels onafscheidelijke kame
raden - op een speelgoedverzame
laar die zijn poppen alleen maar
zag als handelswaar, en niet als we
zens waar je mee hoort te spelen.
In het derde deel dreigt de ergste
angstdroom van ieder speeltje
waarheid te worden.
Eigenaar Andy gaat studeren, en
voor het al jaren in een kist verstof-
fende speelgoed zijn er drie opties:
de zolder, de crèche, of de vuilnis
bak. Uiteindelijk wordt het de
crèche, maar de dreiging van de
vuilnisbak (of nog erger: de vuil
verbrander) is op de achtergrond
steeds aanwezig.
Aangekomen in het schijnbaar
idyllische kinderdagverblijf wor
den Woody en zijn vrienden ver
welkomd door de naar aardbeien
geurende beer Lotso, die achter
zijn pluizige uiterlijk een duistere
inborst verbergt. Om zijn luxe le
ventje veilig te stellen stopt de ge
traumatiseerde knuffelbeer de
nieuwkomers op aan doldrieste
kindertjes die niet bepaald zacht
zinnig omgaan met hun speel
goed.
Om te ontkomen aan Lotso's
schrikbewind zetten Woody en de
zijnen een krankzinnige ontsnap
pingsactie op touw. De cowboy
pop ontroert opnieuw met zijn
aan het religieuze grenzende loyali
teit aan zijn eigenaar. Terwijl de
andere speeltjes boos zijn omdat
ze zijn afgedankt roept Woody
Schijnbaar moeiteloos le
verden de animatiepio
niers van Pixar de afgelo
pen jaren instant-klassie
kers af als Finding Nemo, Wall-E,
The incredibles en Up. Niets wijst
voorlopig op slijtage bij het be
drijf. Terwijl de Shrek-serie van
concurrent DreamWorks alle
symptomen vertoont van chro
nische sequelitis, pakt Pixars
vervolg op de baanbrekende
computeranimatie Toy story
(1995) minstens zo verfrissend
uit als de voorgangers.