consument 135
Korte rok, dus
economie
Lekkekruiwagenb andenepidemie
koopwaar
donderdag 24 juni 2010
door Wouter Klootwijk
Het heerst, zegt men, als iedereen
loopt te hoesten. Griep kan heer
sen. Lekke banden niet. Toch
wel! Het heerst lekke kruiwagen
banden. Bij toeval ontdekt.
Buurman liep met een nieuw wiel door
het dorp. Hij viel er mee op door de kleu
ren. Een heldergroene band om een gele
velg. Hij werd onderweg aangesproken. Jij
ook al? Ik heb er wel vijf liggen in de
schuur, zei buurman van buurman die er
zelf drie heeft liggen in zijn schuur. Het ge
sprek ging over lekke kruiwagenbanden.
Het laatste wiel van buurman was nog
geen week oud toen de band al plat stond.
Mij overkwam hetzelfde, maar ik heb het
nog lang volgehouden. Nieuw wiel gekocht
voor mijn onverwoestbare kruiwagen uit
Tiel, van Fort. Nieuwe, zwarte luchtband
om rode velg. Vanaf toen moest ik eerst de
band oppompen voor ik iets kruien kon.
Hij liep in een week halfleeg. De laatste
tijd ging het sneller. Om de dag oppompen.
Wat met fietsbanden goed lukt, is ondoen
lijk met kruiwagenwielbanden. Je krijgt de
band moeilijk van de velg en als het lukt
krijg je hem er van zijn leven niet meer op.
De fietsenmaker kan het ook niet. Nieuw
wiel kopen? Dan zou ik binnen een jaar
meer hebben uitgegeven aan wielen dan
een nieuwe kruiwagen kost. Buurman met
zijn groene band op gele velg had dezelfde
rekensom gemaakt en nam een kloek be
sluit. Na de derde lekke band kocht hij een
massieve. Twee keer zo duur als een lucht
band, maar nooit meer lek.
Ik vraag er om in de boerenspullenwinkel
Weikoop die elders ook Boerenbond heet.
De verkoopster zegt tot mijn verbazing dat
er veel vraag is naar massieve kruiwagen-
wielen en dat klanten steen en been klagen
over de luchtbanden. Maar ze verkoopt al
leen losse wielen met luchtbanden (30 eu
ro), geen massieve. 30 kilometer verderop
vind ik in een tuincentrum zo'n wiel voor
63 euro.
Maar hoe zit dat met die luchtbanden?
Klopt het dat het heerst? Is er sprake van
een lekkebandenepidemie? Ja het klopt,
zegt een van de Gebroeders Cox in Seve-
num die veel in wielen en banden doen,
vooral voor aanhangwagens. Wie op het in
ternet massieve kruiwagenwielen zoekt,
ontmoet de Gebroeders Cox ('nooit geen
lekke banden meer'). Ze verkopen twee
soorten massieve kruiwagenwielen. Een
goede en een betere met lichter loopwerk.
De goede kost 40 euro, het wiel met betere
kogellagers 60 euro. Mads Machines in Hen
gelo heeft een prachtig grijs wiel met mas
sieve blauwe band, maar moet er meer dan
100 euro voor hebben. Gereedschapver
zendhuis Ecotools in Wijk bij Duurstede
heeft zo'n wiel voor net geen 25 euro, maar
of dat een topwiel is, betwijfelt iemand
van Ecotools zelf al aan de telefoon. „Wij
verkopen geen kwaliteitsproducten, het
gaat ons om de scherpe prijzen." Zijn wiel
komt uit China.
Fort uit Tiel aan de lijn. Ja, er komen goed
kope wielen uit China. Vooral kunststof vel
gen uit China zijn onbetrouwbaar, zegt
Fort die zijn velgen zelf maakt. Op de groe
ne, massieve band van Fort staat 'made in
Europe'. Een Fortman beaamt dat zijn bin-
nenbandloze banden vaak leeglopen, wijdt
het aan spijkers op de weg. „Bovendien is
zo'n band nooit helemaal potdicht." Hij
geeft toe dat de vraag naar massieve ban
den groot is. Fort heeft er drie ontwikkeld.
Een wiel voor de particulier, twee zwaarde
re voor professionele kruiers. Zet ze dan lie
ver meteen ook onder uw nieuwe kruiwa
gens, heer Fort, en staak subiet de verkoop
van lekke banden. We zijn de platte zat.
reageren?
klootwijk@wegener.nl
Het wordt een zwoele
zomer met veel korte
rokjes en sexy hotpants.
Dat betekent dat het met
de economie ook weer de
goede kant op gaat. Als we
de rokkenindex mogen
geloven tenminste.
door Machteld Leistra foto GPD
Hij bestaat echt: de Hemline In
dex, oftewel de rokkenindex die
de gesteldheid van de economie
meet aan de hand van de lengte
van de rokjes.'De Amerikaanse econoom
George Taylor bedacht dit niet officiële
instrument in 1926. Zijn theorie komt er
simpelweg op neer dat hoe korter de rok
is, hoe beter het met de economie gaat.
En als alles klopt, breken er nu dus weer
betere tijden aan, want de afgelopen zo
mers waren de rokjes (en de broekjes)
nog nooit zo kort als nu!
Volgens criticasters is er bij de theorie
van Taylor sprake van een gevalletje kip
of ei, want wat was er eerder? Volgen de
zomen de economie of is het andersom?
Hoe dan ook, als we de modegeschiede
nis induiken, zien we toch dat de rok-
lengtes inderdaad heel mooi mee schui
ven met de economie. Wat dat betreft
heeft de rokjeseconoom in ieder geval
een punt.
Een kort overzichtje: In de jaren twintig
van de vorige eeuw toen het allemaal
niet op kon, had je de 'flapperdresses',
korte rechte jurkjes waarin men goed de
Charleston kon dansen. Een decennium
later gingen de zomen pijlsnel richting
de vloer toen de Beurs ineenstortte.
In de jaren zestig, nog zo'n optimistisch
decennium, beleefde de minimode haar
absolute hoogtepunt met Mary Quant
en André Courrège als absolute oermoe-
der en -vader. Dochters, moeders en
zelfs grootmoeders droegen hun rokken
ver boven de knie, want mini was de
norm. In de jaren zeventig en tachtig
ging de roklengte weer drastisch naar be
neden en, inderdaad, met de economie
ging het ook weer helemaal de verkeerde
kant op.
Dan de jaren nul, zoals het afgelopen de
cennium wordt aangeduid. Ook niet het
meest optimistische tijdperk uit de ge
schiedenis. Dat was ook te zien aan de
kleding. Hoewel we ons nu niet meer
echt storen aan modedictaten, was die
over het algemeen toch wel hooggeslo
ten, lang en kuis in vergelijking met wat
er allemaal deze zomer te zien is. Vorig
jaar nog zagen we van die lange zigeuner
rokken op de catwalks, maar nu is het al- -
lemaal korter dan kort wat de klok slaat.
Dat zou dus betekenen dat het met de
economie weer behoorlijk de goede kant
uitgaat.
In ieder geval geloven de designers er hei
lig in. Of is het een gevalletje wishful
thinking? Het kan ze namelijk niet kort
genoeg zijn allemaal. Strakke minirokjes,
wijde minirokjes, ultrakorte shorts, kor
te hemdjurken en kokette mini poppen-
jurkjes. Korter kan bijna niet. Er breken
dus mooie tijden aan voor rokjesecono
men en andere liefhebbers van veel blote
benen!
reageren?
^P^ consument@wegener.nl
Andere modesignalen
De Lipstick Index
Cosmeticabedrijf Estée Lauder bedacht de Lipstick In
dex. In tijden van economische crisis blijken vrouwen
meer lipsticks aan te schaffen, omdat het een luxe is
die ze zich nog kunnen veroorloven. Toch daalde de
verkoop van lipstick vorig jaar aanmerkelijk. De ver
koop van foundation en mascara steeg dan weer wel,
wat erop zou kunnen duiden dat de Lipstick Index
ook geldt voor andere make-upproducten.
De Mannenondergoed Index
Bedacht door Alan Greenspan, voormalig voorzitter
van het Federal Reserve System. De mannenonder
goed Index (oftewel de Manty Index) is erop geba
seerd dat mannen absoluut geen nieuw ondergoed ko
pen als er bezuinigd moet worden, maar hun oude on
derbroek doordragen totdat die tot op de draad ver
sleten is. Volgens Greenspan een veel betrouwbaarder
instrument dan de Hemline Index. Aangezien de ver
koop van mannenondergoed in 2009 stijgende was,
zou er dus inderdaad licht aan het eind van de tunnel
moeten gloren.
De Korte Koppies Index
Kort of lang haar: nog zo'n factor die economisch ge
relateerd lijkt te zijn. Althans dat blijkt uit onderzoek
van een Japans cosmeticabedrijf. De Korte Koppies In
dex werkt net andersom als de Korte Rokken Index.
Lang haar betekent namelijk goede tijden en kort haar
is crisis. De filosofie hierachter is dat mensen in tijden
van crisis meer genieten van visuele zaken dan van ma
teriële dingen. Men kiest dan voor een korte coupe
omdat je er meer mee kunt variëren.