consument 135 Korte rok, dus economie Lekkekruiwagenb andenepidemie koopwaar donderdag 24 juni 2010 door Wouter Klootwijk Het heerst, zegt men, als iedereen loopt te hoesten. Griep kan heer sen. Lekke banden niet. Toch wel! Het heerst lekke kruiwagen banden. Bij toeval ontdekt. Buurman liep met een nieuw wiel door het dorp. Hij viel er mee op door de kleu ren. Een heldergroene band om een gele velg. Hij werd onderweg aangesproken. Jij ook al? Ik heb er wel vijf liggen in de schuur, zei buurman van buurman die er zelf drie heeft liggen in zijn schuur. Het ge sprek ging over lekke kruiwagenbanden. Het laatste wiel van buurman was nog geen week oud toen de band al plat stond. Mij overkwam hetzelfde, maar ik heb het nog lang volgehouden. Nieuw wiel gekocht voor mijn onverwoestbare kruiwagen uit Tiel, van Fort. Nieuwe, zwarte luchtband om rode velg. Vanaf toen moest ik eerst de band oppompen voor ik iets kruien kon. Hij liep in een week halfleeg. De laatste tijd ging het sneller. Om de dag oppompen. Wat met fietsbanden goed lukt, is ondoen lijk met kruiwagenwielbanden. Je krijgt de band moeilijk van de velg en als het lukt krijg je hem er van zijn leven niet meer op. De fietsenmaker kan het ook niet. Nieuw wiel kopen? Dan zou ik binnen een jaar meer hebben uitgegeven aan wielen dan een nieuwe kruiwagen kost. Buurman met zijn groene band op gele velg had dezelfde rekensom gemaakt en nam een kloek be sluit. Na de derde lekke band kocht hij een massieve. Twee keer zo duur als een lucht band, maar nooit meer lek. Ik vraag er om in de boerenspullenwinkel Weikoop die elders ook Boerenbond heet. De verkoopster zegt tot mijn verbazing dat er veel vraag is naar massieve kruiwagen- wielen en dat klanten steen en been klagen over de luchtbanden. Maar ze verkoopt al leen losse wielen met luchtbanden (30 eu ro), geen massieve. 30 kilometer verderop vind ik in een tuincentrum zo'n wiel voor 63 euro. Maar hoe zit dat met die luchtbanden? Klopt het dat het heerst? Is er sprake van een lekkebandenepidemie? Ja het klopt, zegt een van de Gebroeders Cox in Seve- num die veel in wielen en banden doen, vooral voor aanhangwagens. Wie op het in ternet massieve kruiwagenwielen zoekt, ontmoet de Gebroeders Cox ('nooit geen lekke banden meer'). Ze verkopen twee soorten massieve kruiwagenwielen. Een goede en een betere met lichter loopwerk. De goede kost 40 euro, het wiel met betere kogellagers 60 euro. Mads Machines in Hen gelo heeft een prachtig grijs wiel met mas sieve blauwe band, maar moet er meer dan 100 euro voor hebben. Gereedschapver zendhuis Ecotools in Wijk bij Duurstede heeft zo'n wiel voor net geen 25 euro, maar of dat een topwiel is, betwijfelt iemand van Ecotools zelf al aan de telefoon. „Wij verkopen geen kwaliteitsproducten, het gaat ons om de scherpe prijzen." Zijn wiel komt uit China. Fort uit Tiel aan de lijn. Ja, er komen goed kope wielen uit China. Vooral kunststof vel gen uit China zijn onbetrouwbaar, zegt Fort die zijn velgen zelf maakt. Op de groe ne, massieve band van Fort staat 'made in Europe'. Een Fortman beaamt dat zijn bin- nenbandloze banden vaak leeglopen, wijdt het aan spijkers op de weg. „Bovendien is zo'n band nooit helemaal potdicht." Hij geeft toe dat de vraag naar massieve ban den groot is. Fort heeft er drie ontwikkeld. Een wiel voor de particulier, twee zwaarde re voor professionele kruiers. Zet ze dan lie ver meteen ook onder uw nieuwe kruiwa gens, heer Fort, en staak subiet de verkoop van lekke banden. We zijn de platte zat. reageren? klootwijk@wegener.nl Het wordt een zwoele zomer met veel korte rokjes en sexy hotpants. Dat betekent dat het met de economie ook weer de goede kant op gaat. Als we de rokkenindex mogen geloven tenminste. door Machteld Leistra foto GPD Hij bestaat echt: de Hemline In dex, oftewel de rokkenindex die de gesteldheid van de economie meet aan de hand van de lengte van de rokjes.'De Amerikaanse econoom George Taylor bedacht dit niet officiële instrument in 1926. Zijn theorie komt er simpelweg op neer dat hoe korter de rok is, hoe beter het met de economie gaat. En als alles klopt, breken er nu dus weer betere tijden aan, want de afgelopen zo mers waren de rokjes (en de broekjes) nog nooit zo kort als nu! Volgens criticasters is er bij de theorie van Taylor sprake van een gevalletje kip of ei, want wat was er eerder? Volgen de zomen de economie of is het andersom? Hoe dan ook, als we de modegeschiede nis induiken, zien we toch dat de rok- lengtes inderdaad heel mooi mee schui ven met de economie. Wat dat betreft heeft de rokjeseconoom in ieder geval een punt. Een kort overzichtje: In de jaren twintig van de vorige eeuw toen het allemaal niet op kon, had je de 'flapperdresses', korte rechte jurkjes waarin men goed de Charleston kon dansen. Een decennium later gingen de zomen pijlsnel richting de vloer toen de Beurs ineenstortte. In de jaren zestig, nog zo'n optimistisch decennium, beleefde de minimode haar absolute hoogtepunt met Mary Quant en André Courrège als absolute oermoe- der en -vader. Dochters, moeders en zelfs grootmoeders droegen hun rokken ver boven de knie, want mini was de norm. In de jaren zeventig en tachtig ging de roklengte weer drastisch naar be neden en, inderdaad, met de economie ging het ook weer helemaal de verkeerde kant op. Dan de jaren nul, zoals het afgelopen de cennium wordt aangeduid. Ook niet het meest optimistische tijdperk uit de ge schiedenis. Dat was ook te zien aan de kleding. Hoewel we ons nu niet meer echt storen aan modedictaten, was die over het algemeen toch wel hooggeslo ten, lang en kuis in vergelijking met wat er allemaal deze zomer te zien is. Vorig jaar nog zagen we van die lange zigeuner rokken op de catwalks, maar nu is het al- - lemaal korter dan kort wat de klok slaat. Dat zou dus betekenen dat het met de economie weer behoorlijk de goede kant uitgaat. In ieder geval geloven de designers er hei lig in. Of is het een gevalletje wishful thinking? Het kan ze namelijk niet kort genoeg zijn allemaal. Strakke minirokjes, wijde minirokjes, ultrakorte shorts, kor te hemdjurken en kokette mini poppen- jurkjes. Korter kan bijna niet. Er breken dus mooie tijden aan voor rokjesecono men en andere liefhebbers van veel blote benen! reageren? ^P^ consument@wegener.nl Andere modesignalen De Lipstick Index Cosmeticabedrijf Estée Lauder bedacht de Lipstick In dex. In tijden van economische crisis blijken vrouwen meer lipsticks aan te schaffen, omdat het een luxe is die ze zich nog kunnen veroorloven. Toch daalde de verkoop van lipstick vorig jaar aanmerkelijk. De ver koop van foundation en mascara steeg dan weer wel, wat erop zou kunnen duiden dat de Lipstick Index ook geldt voor andere make-upproducten. De Mannenondergoed Index Bedacht door Alan Greenspan, voormalig voorzitter van het Federal Reserve System. De mannenonder goed Index (oftewel de Manty Index) is erop geba seerd dat mannen absoluut geen nieuw ondergoed ko pen als er bezuinigd moet worden, maar hun oude on derbroek doordragen totdat die tot op de draad ver sleten is. Volgens Greenspan een veel betrouwbaarder instrument dan de Hemline Index. Aangezien de ver koop van mannenondergoed in 2009 stijgende was, zou er dus inderdaad licht aan het eind van de tunnel moeten gloren. De Korte Koppies Index Kort of lang haar: nog zo'n factor die economisch ge relateerd lijkt te zijn. Althans dat blijkt uit onderzoek van een Japans cosmeticabedrijf. De Korte Koppies In dex werkt net andersom als de Korte Rokken Index. Lang haar betekent namelijk goede tijden en kort haar is crisis. De filosofie hierachter is dat mensen in tijden van crisis meer genieten van visuele zaken dan van ma teriële dingen. Men kiest dan voor een korte coupe omdat je er meer mee kunt variëren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 37