'Elke keer naar de super is ook maar saai' vandaa uitgelicht Drs. P op de markt dinsdag 22 juni 2010 Drs. P nam de slogan 'Op de markt is je gulden een daalder waard' wel heel let terlijk. Bekijk op zie: Uitgelicht op onze websitehoe zijn marktbezoek com pleet escaleert. De Siermarkt in Amsterdam Slotervaart is de markt van de toekomst. Door samen te werken, besparen de ondernemers kosten en kunnen ze beter voldoen aan de vraag van de consument. Ook kleding en schoenen zijn populair op de markt. In totaal bestaat 57 procent van de marktbranche uit non-food. foto ANP Op deze zonnige woens dagmiddag is het gezel lig druk op het Sier- plein in Amsterdam Slotervaart. Het terras van het kof- fiezaakje zit vol, en ook op de markt lopen veel mensen rond. De Siermarkt ziet er op het eerste gezicht uit zoals veel markten in Nederland. Hij is redelijk klein, maar heeft mooie brede paden. Zo nu en dan roepen marktkoopman- nen kreten als 'pioenen om te zoe nen!'. Er is van alles te koop: groen ten, fruit, kaas, vis, noten, hand doeken, kleding, tassen, schoenen, noem maar op. Als je beter naar de kramen kijkt, zie je dat geen enkele kraam het zelfde is en dat je bijna overal kunt pinnen. Auto's en aanhangers staan niet tussen de kramen in, waardoor je goed overzicht hebt. Overal hangen vlaggen en doeken met het logo van de Siermarkt. Dit is de markt van de toekomst. De Siermarkt is namelijk een proefproject van de Centrale Vere niging voor de Ambulante Handel en het Hoofdbedrijfschap Detail handel. Deze markt is commer cieel opgezet, met ondernemers die in een stichting zitten en zelf de organisatie, promotie en selec tie van deelnemers doen. Volgens marktmanager Marcel Jan sen hebben ondernemers veel te lang ingezet op het 'goedkoop boodschappen doen' als unieke ei genschap van de markt. „Je hebt te genwoordig overal goedkope win kels als de Lidl, Aldi of de Action", zegt Jansen. „Marketing staat bij marktmensen nog in de kinderschoenen. Wij be nadrukken nu het feit dat de markt persoonlijk is, waar specia listen op allerlei gebieden hun waar met passie aanprijzen en ad vies kunnen geven. Dat is heel iets anders dan een winkelketen waar een ongeïnteresseerde, kauwgom- kauwende cassière je boodschap pen afrekent." De Siermarkt doet het goed, vindt Jansen. „We bestaan nog maar een maand, maar we trekken nu al zo'n tienduizend mensen naar het Vooral groenten, fruit en vis Begin 2009 telde de ambulante handel in totaal 23.440 onderne mingen. De branche bestaat voor 36 procent uit 'food' (eten en drin ken), 23 procent textiel, 7 procent bloemen/planten en 34 procent overige non-food. Er zijn in Nederland 978 markten in 429 gemeenten. In 2007 is in de ambulante handel 3,2 miljard euro besteed. Klanten kopen vooral groente, fruit en vis. Het onderdeel food is goed voor ongeveer 65 procent van de jaaromzet. Een op de vijf Nederlanders gaat nooit naar de markt, volgens HBD. Zij vinden het makkelijker om alles bij de supermarkt te ko pen. Ook de openingstijden van de markt vinden zij niet gunstig. 42 procent van de frequente marktbezoekers zegt graag te wil len pinnen op de markt. De genomineerden voor de titel 'Beste markt van Nederland 2010' zijn de zaterdagmarkt van Helmond, de dinsdagmarkt van Tussenmeer-Osdorp in Amsterdam en de Wijchense donderdagmarkt. plein. Veel kooplieden hebben nu al vaste klanten. Normaal was het hier uitgestorven op woensdag. Van al die extra mensen hebben andere ondernemers ook profijt." De wijk Slotervaart is kleurrijk, en dat zie je terug in het aanbod van de kramen. Ook mediterrane en exotische groenten en fruit zijn er te krijgen, evenals typisch Neder landse dingen. Een Turkse familie komt net van de stroopwafel- kraam met een zak van de Hol landse lekkernij. „Iedereen houdt van stroopwa fels", zegt verkoper Michael Mar cus. „Jong en oud, autochtoon en allochtoon." Dat de ondernemers van deze markt onderling zijn ge organiseerd, vindt Marcus een groot voordeel. „We brengen sa men een folder uit met daarin aan biedingen. Dat zie je op geen enke le andere markt", zegt hij terwijl zijn collega voorbijgangers aan biedt te komen proeven. Dat is ge bruikelijk op deze markt. „We kun nen zelf activiteiten regelen, zoals een springkussen voor kinderen. Ook regelen we zelf een mobiel toi let en neemt iedereen zijn eigen rommel mee aan het einde van de dag. Dat scheelt kosten." Marcus zit in het marktbestuur, net als Robert van Twillert van Bakkerij 't Stoepje. Hij is franchise nemer van de keten die op vrijwel elke markt in Nederland staat. De Siermarkt is volgens hem echt an ders dan andere markten. „Je bent als ondernemer vrijer en minder afhankelijk van de gemeente. Daar door kun je bijvoorbeeld sneller beslissingen maken." Vriendinnen Antoinette Ahahé en Sientje Mamman zijn ontzettend blij met de markt. De dames, die oorspronkelijk uit Italië en Surina me komen, zijn nog elke week ge weest. „Dit was eerst een dood plein. Nu is het gezellig. Veel win kels zijn er niet in de buurt, en el ke keer naar de supermarkt gaan is ook maar saai." Ook bezoekster Ria Snijder komt vooral voor de sfeer. Ze heeft al groenten, fruit en een fietstas ge kocht en staat net kippenpootjes af te rekenen. „De markt heeft de functie van de buurt winkel overge nomen. Het is echt een verrijking voor de wijk."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 9