8| weekmarkt Volgende week wordt de beste markt van Nederland gekozen. Maar is die markt wel bestand tegen de toekomst? „We moeten met onze tijd meegaan." dinsdag 22 juni 2010 De markt wordt slim door Dewi Cigengack Iedereen kent ze wel, van die markten op een winde rig plein, waar tien kramen met pyjama's staan, en één groentenboer. Daar moet verandering in komen, is een veelgehoorde wens in de branche. Het gaat op zich helemaal niet slecht met de markt. De 'ambulan te handel' heeft al jaren een groep trouwe klanten die minstens één keer per week naar de markt gaat en die altijd ongeveer hetzelfde be drag uitgeeft. Vooral de groente en fruitkraam en de viskraam wor den goed bezocht. Een op de vijf consumenten gaat minimaal één keer per week naar de markt, blijkt uit onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Gezelligheid is de belang rijkste reden voor het bezoek. Alle bezoekers bij elkaar geven jaarlijks 3,2 miljard euro uit op de markt. „De markt is altijd een vast gege ven geweest en de omzet is al ja ren stabiel", zegt beleidsadviseur Maarten de Graaf van HBD. „Dat is direct ook het knelpunt: we zijn niet met onze tijd meegegaan. Ne derlanders zijn met de jaren steeds meer gaan consumeren. De markt had van die groei moeten profite ren. Bovendien zijn trouwe markt- bezoekers voornamelijk vijftig- plus. We willen ook jongere men sen naar de markt krijgen." Het probleem is dat veel markten niet goed weten wat consumenten willen. Ze hebben geen toekomst visie. Daarom zijn het HBD en de Centrale Vereniging voor de Am bulante Handel (CVAH) in 2007 het project 'De markt heeft toe komst' begonnen. Ze kijken naar trends in de branche en beschrij ven hoe de markt er over een paar jaar uit zou moeten zien. In hun toekomstvisie schetst de werkgroep, onder leiding van CVAH-voorzitter Henk Achter huis, de ontwikkeling van de weekmarkt. Deze heeft straks niet zozeer een 'boodschappenftinctie', je komt er ook voor je plezier en om nieuwe producten te ontdek ken. Goede voorzieningen zoals pinautomaten, zitjes en toiletten zijn vanzelfsprekend. Bij de groenten- en fruitkraam geeft de consument op de markt het meeste geld uit. foto ANP „Een goede markt staat in de buurt van winkels en weet wie de potentiële bezoeker is", zegt Henk Achterberg, die zelf dertig jaar lang een viskraam had. „Zijn het vooral ouderen, allochtonen of yuppen? Pas daar het aanbod en de openingstijden op aan." Nieuw zijn markten bij woonbou levards en andere grootschalige winkels. Vanwege de ruimte en parkeergelegenheid wordt de markt aan de rand van de stad een succes, denkt de werkgroep van Achterhuis. Ook losse marktkra men op locaties waar het druk is, zijn in opkomst. Nu is dat nog de 'Nederlanders consumeren steeds meer. Ook de markt moet daarvan profiteren' eenzame vis- of loempiakraam die vaak bij winkelcentra staan. Over een paar jaar staat deze solitaire kraam op stations, bij campings, evenementen of scholen. Overal waar veel mensen zijn, fs markt voor een kraam, is de gedachte. Vorige maand is in Amsterdam de eerste 'markt van de toekomst' ge boren (zie verhaal hiernaast). De Siermarkt op het Sierplein in de wijk Slotervaart is vanaf nul be dacht en opgezet. Deze markt 'nieuwe stijl' opereert als één be drijf De gemeente beheert de markt niet; dat doet een marktma- nager. De Graaf: „We kijken of de ze commerciële benadering werkt. Tot nu toe ziet het er goed uit: er zijn voldoende klanten en het aan bod voorziet in een behoefte." Meer dan tweehonderd onderne mers solliciteerden voor één van de 35 plekken. Ze werden gekozen op basis van hun product, de ma nier waarop ze hun waar presente ren en hun motivatie om aan dit project mee te doen. Het aanbod op de markt is daardoor divers en de ondernemers gedreven. Haaksbergen is de tweede plek in Nederland waar wordt gewerkt aan een 'markt nieuwe stijl'. De ge meente vond dat zij een kleinere rol moet spelen in de organisatie van de weekmarkt. Het verschil met Slotervaart is dat een bestaan de situatie vernieuwd moet wor den. Die kan niet van de ene op de andere dag veranderen. De ver nieuwing zou consequenties kun nen hebben voor bepaalde onder nemers: het kan blijken dat er te veel aanbod is van een bepaald product. „Hier moet je dus de marktsamenstelling langzaam de goede kant op sturen", vindt Ach terberg. Hij is er 'honderd procent van overtuigd' dat dit het concept is waarmee de markt de toekomst in kan. Verschillende gemeentes hebben interesse getoond. „Laatst was ik op de markt in Sittard. Het was mooi weer en het was waan zinnig druk. Dat is het beeld van een succesvolle markt." Gezicht op de Lakenmarkt van 's-Hertogenbosch. Rond 1530, maker onbekend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 8