is klaar voor Friese Elfstedentocht 35°/c 19 Varen onder bruggetjes en klunen met een boot Groep omwonenden niet blij met plan De Burght over technologisch hoogstandje Stillegging windmolen Hoek geëist Crosser gewond WEEKAANBIEDING dinsdag 22 juni 2010 door Martijn de Koning Van een afstandje ziet-ie er zó simpel uit, de zonneboot van het ROC Westerschel- de. Een kano met vijf zonnepanelen erop, meer lijkt het niet. Schijn bedriegt, blijkt als je wat beter kijkt en het verhaal van de makers aanhoort. Want de boot van team Sunrise is een vaar tuig vol hoogwaardige technolo gie. Een vierkoppig scholierenteam (werktuigbouwkundigen Joost van Wijck, Stefan van der Eijk en Johan Riemens en elektricien Mi chael Wentzler) legt momenteel de laatste hand aan de boot. Ko mende zaterdag wacht de vuur proef tijdens de Zeeuwse Zonne- bootrace. Daarna volgt, van 4 tot 10 juli, de Frisian Solarboat Chal lenge. Sunrise is de opvolger van het team Solartic, dat vier jaar geleden begon als samenwerkingsverband tussen het ROC Westerschelde en coöperatie Zeeuwind, die het ge bruik van duurzame energie wil bevorderen. Toen de Solarticleden twee jaar geleden van school gin gen, nam Sunrise het stokje over. De ploeg deed vorig jaar mee aan de Dutch Open Solar Challenge, een meerdaagse wedstrijd in Zee land. Die ervaring is nu een groot voordeel. De jongens weten pre cies wat er toen wel en niet goed ging en hadden dus een jaar de tijd om verbeteringen aan te breng en. En dat hebben ze in ruime zin gedaan, verklaren de teamleden. Meest opvallend is de nieuwe romp. Die is helemaal van carbon. „We hadden al vaker gezegd: het 'De TU Delft had nog een lag daar maar, dat vonden zou mooi wezen als we over zo'n romp konden beschikken", zegt teamlid Johan Riemens. „Maar dan ben je zo 35.000 euro kwijt. En dat hebben we niet." Toen het team in contact kwam met mensen van de Technische Universiteit in Delft, ging het balle tje alsnog rollen. „Ze hadden nog een -carbon romp liggen van een boot die ze in 2005 gemaakt had den. Dat ding lag daar maar, en dat vonden ze zelf eigenlijk ook zon de." De boot werd volledig gestript, tot alleen de buitenkant over was. Daarna begon de heropbouw. Daarbij moest met heel wat zaken rekening worden gehouden. Zo is het de deelnemers in Friesland ver plicht drijvers aan de boot te mon teren. Die houden het vaartuig zo stabiel mogelijk in het water. Het is maar één van de vele voorschrif ten: alleen al het technisch regle ment bevat dertien kantjes tekst over wat wel en vooral over wat niet mag. romp van carbon. Die ze zelf ook zonde' Nieuw is het besturingssysteem van de boot. Dat is volledig elek trisch, met een touchscreenpaneel en een draadloze verbinding met de wal, waar op een laptop op drachten over verbruik en snel heid aan de boot gegeven kunnen worden en de stand van zaken 'ge lezen' kan worden. Het maakt dat het team aan de wal de tactiek kan bespreken: nu harder varen met het risico dat de accu's snel leeg gaan, of op zeker spelen en een stapje terug doen? De weersver wachting speelt daarbij een belang rijke rol: zonneschijn levert im mers gegarandeerd energie en dus volle accu's op. Riemens somt nog wat verbeterin gen op. De nieuwe motor is niet groter dan een colablikje. De accu is ook een stuk beter en vooral lichter. Die weegt nu 7 kilo, flink minder dan de 25 kilo van de voor ganger vorig jaar. En de aandrij ving bevindt zich nu helemaal on der water, met de schroef in een 'huisje' van aluminium. Het kostte nogal wat tijd én geld om de boot te krijgen zoals hij nu is. Het team werkt met een begro ting van dik 27.000 euro. Sponsors zijn dan ook onmisbaar, benadruk ken de teamleden keer op keer. „En dan nog is het budget eigen lijk niet toereikend om er alles uit te kunnen halen", verklaart do cent werktuigbouwkunde John Langerak. „Het is een prima boot, hoor. Maar met wat extra's had den ze er het best mogelijke van kunnen maken. Technisch gezien hebben die jongens dat in huis. Het is een prachtig team." Q www.zonneboot.nl. www.frisiansolarchallenge.nl De Zeeuwse Zonnebootra- ce, komende zaterdag op het kanaal tussen Middel burg en Vlissingen, zien de leden van team Sunrise als een voor proefje op het echte werk: de Fri sian Solarboat Challenge, begin juli in Friesland. Die Friese race, ook wel 'elfsteden tocht voor zonneboten' genoemd, volgt het parkoers van de bekende schaatstocht, met start- en finish- plaatsen als Bolsward, Franeker, Dokkum en natuurlijk Leeuwar den. De 220 kilometer worden in zes etappes afgelegd. De wedstrijd staat bekend als de moeilijkste zonnebootwedstrijd ter wereld. Want wie zegt dat het zes dagen lang mooi weer is? En wat doe je als de zon niet schijnt? Hoeveel vraag je dan van je accu's? Om nog maar te zwijgen van het 'klunen'. Hoe til je de boot zo snel <wwafiBi)WBB 1 liiiii 11 tf üj^i mn wuiawwHHHiiwggata mogelijk uit het water om er ver volgens vlot en veilig een stukje mee over land te draven? Team Sunrise deed vorig jaar mee aan de Dutch Open Solarboat Challenge, een vierdaagse wed strijd in Zeeland die vanaf nu om en om gevaren wordt met de 'elf stedentocht' in Friesland. Sunrise werd toen achtste van vijftien deel nemers. „We hopen dat de boot nu veel beter is dan vorig jaar", zegt teamlid Johan Riemens. Hij vertelt dat het vaartuig straks 19 ki lometer per uur kan varen. Stie kem denken de jongens dan ook al aan een podiumplaats. „Het is al leen moeilijk inschatten hoeveel de andere teams zijn verbeterd." In Friesland doen 26 ploegen mee, waaronder nog drie Zeeuwse teams: ook leerlingen van Hoge school Zeeland, Zeevaartschool en ROC Zeeland maakten een boot. De tewaterlating van de Sunrise-zonneboot tijdens een presentatie afgelo pen zaterdag in De Braakman. foto Mark Neelemans HOEK - Bewoners van het ds Raam- hof in Hoek hebben een nieuwig heid gevonden in hun strijd tegen de windmolen bij fotodesign Huib de Jonge. Zij eisten gisteren voor de Raad van State stillegging, om dat de turbine niet elk kalender jaar is geïnspecteerd. De turbine is onderhoudsvrij, aldus de eigena ren. De leverancier heeft er recent ook nog naar gekeken. Alles klop te. Over de molen is al tien jaar 'ge doe'. Bewoners vreesden geluid hinder en slagschaduw. Inmiddels is de bouwvergunning onherroepe lijk. Uitspraak binnen twee weken. door Martijn de Koning BEVEILIGING A— TV INBRAAKBEVEILIGING BRANDBEVEILIGING CAMERABEWAKING "Herkend ^erkend 8ORG Boveillgingsbvdrijl Bmnddetecllebedrljt I MELDKAMER PAG I TOEGANGSCONTROLE I ALARMOPVOLGING Lewestraat 43 Goes/Kloetinge Tel.: 0113-213720 E-mail: info@coliinbv.nl Internet: www.colijnbv.nl OOSTBURG - In het ontwerp voor nieuwbouw van zorgcentrum De Burght aan het Ledelplein in Oost burg wordt geen enkele rekening met cultuurhistorische waarden ge houden. Het is daardoor onge schikt. Dat meldt een groepje van tien omwonenden in een zienswij ze op het ontwerpbestemmings- plan voor het gebouw.» De plannen van stichting Woon zorg en woningcorporatie Woon- goed passen niet in de omgeving, stellen de briefschrijvers. Het vori ge De Burght werd in 1968 niet voor niks op pijlers gebouwd, vin den ze. „Daarmee werd ruimtelij ke beleving behouden." De om vang van de 'detonerende bouwko- los' is ook te fors. Het idee om in een deel van het ge bouw commerciële ruimten te ma ken, zien de bewoners ook niet zit ten. Ze wijzen op bestaande leeg stand, krimp en vergrijzing in de regio. Ook vrezen ze voor parkeer problemen en veel schaduw in de omgeving. De briefschrijvers zien de omge ving van het ziekenhuis en de voormalige Euregiotuinen als alter natieve locaties. De gemeente Sluis reageert later te gelijkertijd op alle zienswijzen. WESTDORPE - Op het crossterrein aan de Finlandweg op de Axelse Vlakte bij Westdorpe is zondag middag om vijf uur een motorcros ser gewond geraakt. De uit België afkomstige motorcrosser is met on bekende verwondingen in een am bulance naar een ziekenhuis in Gent gebracht. WJ /O KORTING OP JASSEN, JACKS,VESTEN (m.u.v. nieuwe collectie) GIMBRÈRE MODE MIDDELBURG BOBBE MODE VLISSINGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 53