is klaar voor Friese Elfstedentocht
35°/c
19
Varen onder bruggetjes
en klunen met een boot
Groep omwonenden niet
blij met plan De Burght
over technologisch hoogstandje
Stillegging windmolen Hoek geëist
Crosser gewond
WEEKAANBIEDING
dinsdag 22 juni 2010
door Martijn de Koning
Van een afstandje
ziet-ie er zó simpel
uit, de zonneboot van
het ROC Westerschel-
de. Een kano met vijf
zonnepanelen erop, meer lijkt het
niet. Schijn bedriegt, blijkt als je
wat beter kijkt en het verhaal van
de makers aanhoort. Want de
boot van team Sunrise is een vaar
tuig vol hoogwaardige technolo
gie.
Een vierkoppig scholierenteam
(werktuigbouwkundigen Joost
van Wijck, Stefan van der Eijk en
Johan Riemens en elektricien Mi
chael Wentzler) legt momenteel
de laatste hand aan de boot. Ko
mende zaterdag wacht de vuur
proef tijdens de Zeeuwse Zonne-
bootrace. Daarna volgt, van 4 tot
10 juli, de Frisian Solarboat Chal
lenge.
Sunrise is de opvolger van het
team Solartic, dat vier jaar geleden
begon als samenwerkingsverband
tussen het ROC Westerschelde en
coöperatie Zeeuwind, die het ge
bruik van duurzame energie wil
bevorderen. Toen de Solarticleden
twee jaar geleden van school gin
gen, nam Sunrise het stokje over.
De ploeg deed vorig jaar mee aan
de Dutch Open Solar Challenge,
een meerdaagse wedstrijd in Zee
land. Die ervaring is nu een groot
voordeel. De jongens weten pre
cies wat er toen wel en niet goed
ging en hadden dus een jaar de
tijd om verbeteringen aan te breng
en. En dat hebben ze in ruime zin
gedaan, verklaren de teamleden.
Meest opvallend is de nieuwe
romp. Die is helemaal van carbon.
„We hadden al vaker gezegd: het
'De TU Delft had nog een
lag daar maar, dat vonden
zou mooi wezen als we over zo'n
romp konden beschikken", zegt
teamlid Johan Riemens. „Maar
dan ben je zo 35.000 euro kwijt.
En dat hebben we niet."
Toen het team in contact kwam
met mensen van de Technische
Universiteit in Delft, ging het balle
tje alsnog rollen. „Ze hadden nog
een -carbon romp liggen van een
boot die ze in 2005 gemaakt had
den. Dat ding lag daar maar, en dat
vonden ze zelf eigenlijk ook zon
de."
De boot werd volledig gestript, tot
alleen de buitenkant over was.
Daarna begon de heropbouw.
Daarbij moest met heel wat zaken
rekening worden gehouden. Zo is
het de deelnemers in Friesland ver
plicht drijvers aan de boot te mon
teren. Die houden het vaartuig zo
stabiel mogelijk in het water. Het
is maar één van de vele voorschrif
ten: alleen al het technisch regle
ment bevat dertien kantjes tekst
over wat wel en vooral over wat
niet mag.
romp van carbon. Die
ze zelf ook zonde'
Nieuw is het besturingssysteem
van de boot. Dat is volledig elek
trisch, met een touchscreenpaneel
en een draadloze verbinding met
de wal, waar op een laptop op
drachten over verbruik en snel
heid aan de boot gegeven kunnen
worden en de stand van zaken 'ge
lezen' kan worden. Het maakt dat
het team aan de wal de tactiek kan
bespreken: nu harder varen met
het risico dat de accu's snel leeg
gaan, of op zeker spelen en een
stapje terug doen? De weersver
wachting speelt daarbij een belang
rijke rol: zonneschijn levert im
mers gegarandeerd energie en dus
volle accu's op.
Riemens somt nog wat verbeterin
gen op. De nieuwe motor is niet
groter dan een colablikje. De accu
is ook een stuk beter en vooral
lichter. Die weegt nu 7 kilo, flink
minder dan de 25 kilo van de voor
ganger vorig jaar. En de aandrij
ving bevindt zich nu helemaal on
der water, met de schroef in een
'huisje' van aluminium.
Het kostte nogal wat tijd én geld
om de boot te krijgen zoals hij nu
is. Het team werkt met een begro
ting van dik 27.000 euro. Sponsors
zijn dan ook onmisbaar, benadruk
ken de teamleden keer op keer.
„En dan nog is het budget eigen
lijk niet toereikend om er alles uit
te kunnen halen", verklaart do
cent werktuigbouwkunde John
Langerak. „Het is een prima boot,
hoor. Maar met wat extra's had
den ze er het best mogelijke van
kunnen maken. Technisch gezien
hebben die jongens dat in huis.
Het is een prachtig team."
Q www.zonneboot.nl.
www.frisiansolarchallenge.nl
De Zeeuwse Zonnebootra-
ce, komende zaterdag op
het kanaal tussen Middel
burg en Vlissingen, zien de leden
van team Sunrise als een voor
proefje op het echte werk: de Fri
sian Solarboat Challenge, begin
juli in Friesland.
Die Friese race, ook wel 'elfsteden
tocht voor zonneboten' genoemd,
volgt het parkoers van de bekende
schaatstocht, met start- en finish-
plaatsen als Bolsward, Franeker,
Dokkum en natuurlijk Leeuwar
den. De 220 kilometer worden in
zes etappes afgelegd.
De wedstrijd staat bekend als de
moeilijkste zonnebootwedstrijd
ter wereld. Want wie zegt dat het
zes dagen lang mooi weer is? En
wat doe je als de zon niet schijnt?
Hoeveel vraag je dan van je accu's?
Om nog maar te zwijgen van het
'klunen'. Hoe til je de boot zo snel
<wwafiBi)WBB 1 liiiii 11 tf üj^i mn wuiawwHHHiiwggata
mogelijk uit het water om er ver
volgens vlot en veilig een stukje
mee over land te draven?
Team Sunrise deed vorig jaar mee
aan de Dutch Open Solarboat
Challenge, een vierdaagse wed
strijd in Zeeland die vanaf nu om
en om gevaren wordt met de 'elf
stedentocht' in Friesland. Sunrise
werd toen achtste van vijftien deel
nemers. „We hopen dat de boot
nu veel beter is dan vorig jaar",
zegt teamlid Johan Riemens. Hij
vertelt dat het vaartuig straks 19 ki
lometer per uur kan varen. Stie
kem denken de jongens dan ook al
aan een podiumplaats. „Het is al
leen moeilijk inschatten hoeveel
de andere teams zijn verbeterd."
In Friesland doen 26 ploegen mee,
waaronder nog drie Zeeuwse
teams: ook leerlingen van Hoge
school Zeeland, Zeevaartschool en
ROC Zeeland maakten een boot.
De tewaterlating van de Sunrise-zonneboot tijdens een presentatie afgelo
pen zaterdag in De Braakman. foto Mark Neelemans
HOEK - Bewoners van het ds Raam-
hof in Hoek hebben een nieuwig
heid gevonden in hun strijd tegen
de windmolen bij fotodesign Huib
de Jonge. Zij eisten gisteren voor
de Raad van State stillegging, om
dat de turbine niet elk kalender
jaar is geïnspecteerd. De turbine is
onderhoudsvrij, aldus de eigena
ren. De leverancier heeft er recent
ook nog naar gekeken. Alles klop
te. Over de molen is al tien jaar 'ge
doe'. Bewoners vreesden geluid
hinder en slagschaduw. Inmiddels
is de bouwvergunning onherroepe
lijk. Uitspraak binnen twee weken.
door Martijn de Koning
BEVEILIGING
A— TV
INBRAAKBEVEILIGING
BRANDBEVEILIGING
CAMERABEWAKING
"Herkend ^erkend
8ORG Boveillgingsbvdrijl Bmnddetecllebedrljt
I MELDKAMER PAG
I TOEGANGSCONTROLE
I ALARMOPVOLGING
Lewestraat 43
Goes/Kloetinge
Tel.: 0113-213720
E-mail: info@coliinbv.nl
Internet: www.colijnbv.nl
OOSTBURG - In het ontwerp voor
nieuwbouw van zorgcentrum De
Burght aan het Ledelplein in Oost
burg wordt geen enkele rekening
met cultuurhistorische waarden ge
houden. Het is daardoor onge
schikt. Dat meldt een groepje van
tien omwonenden in een zienswij
ze op het ontwerpbestemmings-
plan voor het gebouw.»
De plannen van stichting Woon
zorg en woningcorporatie Woon-
goed passen niet in de omgeving,
stellen de briefschrijvers. Het vori
ge De Burght werd in 1968 niet
voor niks op pijlers gebouwd, vin
den ze. „Daarmee werd ruimtelij
ke beleving behouden." De om
vang van de 'detonerende bouwko-
los' is ook te fors.
Het idee om in een deel van het ge
bouw commerciële ruimten te ma
ken, zien de bewoners ook niet zit
ten. Ze wijzen op bestaande leeg
stand, krimp en vergrijzing in de
regio. Ook vrezen ze voor parkeer
problemen en veel schaduw in de
omgeving.
De briefschrijvers zien de omge
ving van het ziekenhuis en de
voormalige Euregiotuinen als alter
natieve locaties.
De gemeente Sluis reageert later te
gelijkertijd op alle zienswijzen.
WESTDORPE - Op het crossterrein
aan de Finlandweg op de Axelse
Vlakte bij Westdorpe is zondag
middag om vijf uur een motorcros
ser gewond geraakt. De uit België
afkomstige motorcrosser is met on
bekende verwondingen in een am
bulance naar een ziekenhuis in
Gent gebracht.
WJ /O KORTING OP
JASSEN, JACKS,VESTEN
(m.u.v. nieuwe collectie)
GIMBRÈRE MODE
MIDDELBURG
BOBBE MODE
VLISSINGEN