Giro de Picnic rockfestival Sas Oog ver war ring en zinsverblinding agenda maandag 21 juni 2010 Zet uw foto in het album www.pzc.nl/foto Theatergroep Hilaria, die op de kruising Helleweg/Stoofweg bij Renesse in het hoge gras de voor- stelling-in-wording Fata Morgana opvoerde. Laat dat in-wording trouwens maar zitten. Getuige de vele lachsalvo's kunnen theaterma kers Rob Bij mans en Rob Strenger nu al on route. Willem van Gogh, familie van Vincent, voerde bij de picknickplek Uw Tien Geboden het publiek mee naar Au vers. Naar het landschap dat zo bepalend was voor de schilder Van Gogh, zoals het landschap ook zo cruciaal is voor het festival Giro de Picnic. Jaap Verseput later, verwijzend naar zijn eigen schuur en Recrea tieboerderij Van Langeraad in Kerkwerve, waar Elastic Jargon, op treedt: „Wat is hier nu eigenlijk? Helemaal niks. Kale ruimte, wat hout. Maar dit is precies wat ik zoek." Ondanks de 'k..wedstrijd' brachten de Bazzookas een ode aan het Neder lands elftal. Ook de regen kon hun feestje niet verstoren, foto Huib de Jonge Als je een roman van meer dan 1700 bladzij den gaat lezen, dan weet je tamelijk precies waar je moet beginnen. Aan het begin. Maar als je later iets verstandigs of onver standigs over die roman zou moeten zeggen, dan weet je dat helemaal niet meer. Zoveel personages, zoveel thema's zijn dan de revue gepasseerd, dat het één gro te kluwen is geworden, met tientallen losse eindjes die allemaal het goede begin zouden kunnen zijn. Eén constante is er wel: de man zonder eigenschappen, een zekere Ulrich. Hij is - misschien wel tegen zijn zin, op aandringen van zijn vader - toegevoegd als se cretaris aan de 'Parallelaktion'. Een comité is dat, een grote vaderlandslievende actie' om alvast het 70-jarige regeringsjubileum van keizer Franz Josef in 1918 voor te bereiden (de man zou in 1916 sterven). Het is verleidelijk om die 'man zonder eigenschappen' toch een aantal eigenschappen toe te dichten. Cy nisch, lui, wellustig, kil, berekenend, tartend... nee, stop maar. Robert Musil, de schrijver.van 'Der Mann ohne Eigenschaften' kan het beter uitleggen. Zoals de mensen realiteitszin kunnen hebben (ze worden zelfs geacht die te hebben), zo had Ulrich 'mogelijkheids zin' schrijft hij. Heel het boek door is Ulrich bezig met overpeinzingen en relativeringen, met het bedenken van alternatieven en het formuleren van het nog nooit gedachte. En dat maakt hem natuurlijk niet po pulair bij zijn tegenspelers in het boek, allemaal geflip te maar wel keurig in de (geflipte) maatschappelijke pas lopende personages. Voor ons wordt het boek één grote, inclusieve satire. Veel lezers heeft Musil tijdens zijn leven niet gehad. (Bij zijn begrafenis liepen er acht mensen achter zijn kist, van welke grote geest hadden we dat ook al ge hoord?) Dat stak hem, hij haatte successchrijvers zoals Thomas Mann. Maar hij wist zelf ook de verklaring: hij schreef voor mensen die er (nog) niet waren. ("Thomas Mann und ahnliche schreiben für die Men- schen, die da sind; ich schreibe fur Menschen, die nicht da sind.", een aantekening uit zijn dagboek, nota bene neergepend op de ochtend van zijn sterfdag.) Margriet de Moor heeft in haar bijdrage aan de reeks 'Het beslissende boek' van de NRC (op 1 juni 2001) ook een interessante observatie. 'Zijn proza gedraagt zich als poëzie. Proza wijst ons erop dat de feiten, de dingen, de levens van de mensen, uitgebreider, gecom pliceerder zijn dan we denken. Musil zegt: het is an ders, de dingen zijn anders dan we denken. Dat vind ik een eigenschap van poëzie.' Verderop legt ze uit, dat de personages van Musil zich krankzinnig gedragen zonder dat dat wordt verklaard uit trauma's of fobieën. „Psychologie kan in een kunst werk heel storend zijn, omdat het wat ik de poëzie noem, doorbreekt." Genoeg om te beseffen, dat je voor een moeilijke taak staat als je zo'n roman dan voor toneel wilt bewerken. Je moet het irrationele pakken, het nog niet bestaande voelbaar maken, het poëtische laten klinken, het geflip te aantonen en het andere laten kiemen. Guy Cassiers heeft dat met zijn Antwerpse gezelschap Het Toneel huis geprobeerd en hij is daar op een adembenemend mooie, spannende en intrigerende manier in geslaagd. Verwacht niet, dat 'De man zonder eigenschappen' er toegankelijker van wordt; het blijft een (poëtisch?) raadsel wat je van die woordenvloed moet denken. Vi sueel is de voorstelling een pareltje. Cassiers gebruikt 'Het laatste avondmaal' van Da Vinei en 'De Intocht van Christus in Brussel' van Ensor als metaforen voor een tijd en een maatschappij in verval. Op allerlei ma nieren komen elementen en details van die twee wer ken in oogverwarrende en zinsverblindende vormen terug in het toneelbeeld, scheppen daar geveinsde or de die overgaat in onrust en chaos. Muziek is ook een wezenlijk deel van de voorstelling. Pianist Johan Bos- sers speelt live op het podium motieven uit het werk van Wagner, de man die zich muzikaal intens heeft be ziggehouden met het thema dat Musil op zijn manier in woorden probeert te vatten. Het thema van de 'Göt- terdammerung', het pijnlijke verlies van vanzelfspre kende zekerheden en duidelijke samenhangen. 'De man zonder eigenschappen' is een cadeau om het seizoen mee af te sluiten. door Willem Nijssen 9 De complete agenda vindt u op onze website. OP PAD Neeltje Jans Expositie Watercanon over de 25 meest kenmerkende gebeurtenissen uit de Ne derlandse watergeschiedenis. Deltapark, 10.00-17.00 uur. FILMS GOES Merral, De Gelukkige Huisvrouw: 20 uur; Prince of Persia: 20 uur; Sex and the City 2: 20 uur; The A-Team: 20 uur. VLISSINGEN CineCity, De Gelukkige Huisvrouw: 13.45 en 19.00 uur; Killers: 14.00 en 19.15 uur; Letters to Julliet: 13.30,16.15,19.00 en 22.00 uur; Prince of Persia: 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Robin Hood: 16.00 en 21.30 uur; Sex and the City 2: 13.30, 16.00, 19.00 en 21.30 uur; She's out of My League: 16.30 en 21.45 uur; Sneak: 22.00 uur; StreetDance (3D): 14.00, 16.30 en 19.15 uur; The A-Team: 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur. UIT-ACENDA De complete agenda van de Zeeuw se theaters en bioscopen is te vinden op www.pzc.nl/uit. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl OOSTBURG Ledeltheater, Lourdes: 20.30 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Nowhere Boy: 20.00 uur. J! foto Ronald den Dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 19