tot op het bot ontleed 7 spectrum Zaterdag 19 juni 2010 pel materiaal dat onder alle omstandighe den - vocht, warmte, kou - meebuigt. „Het kan krom trekken, kraken en splijten", zet Van Grevenstein enkele gevaren op een rij tje. „De restauratie van die kunstwerken vraagt daarom veel deskundigheid." Wereldwijd is die deskundigheid schaars. Ron Spronk, professor kunstgeschiedenis aan de Queen's Univer sity in Canada, is ook bij het Lam Gods-project betrokken. „Het aantal ex perts is al beperkt", vertelt hij, „en zij gaan de komende tien jaar ook nog bijna alle maal met pensioen." De Getty Foundation geeft met name geld aan het Lam Gods-on derzoek om een aanzet te geven om dat probleem aan te pakken. Spronks collega Van Grevenstein hoopt dat dit lukt. „Vroeger had je een leerling- meester-verhouding in dit vakgebied. Jon geren leerden het vak van ouderen. Dat is met het opkomen van schoolopleidingen veranderd. Nu moet je eerst een basisoplei ding volgen, waarna je je kunt specialise ren. Vergelijk het met de studie medicij nen. Wie neurochirurg wil worden, moet zich nog vijftien jaar specialiseren." Van Grevenstein houdt van de vergelij king met geneeskunde. „Voordat een arts al dan niet besluit tot een operatie, zal hij een diagnose moeten stellen." Dat gebeurt nu ook met het Lam Gods. Het veelluik wordt met de geavanceerdste apparatuur onderworpen aan een diagnose, met infra rood reflectografie, UV-visualisatie, rönt- gendiffractie en dendrochronologie. Met de eerste drie technieken is het mogelijk een schilderij 'tot op het bot' te bestude ren, zoals de verschillende verflagen. Met de laatste techniek, dendrochronologie, kunnen boomringen in-het hout worden geanalyseerd. Het zal duidelijk maken of de gebroeders Van Eyck één of meer eiken bomen hebben gebruikt. Dat gaat allemaal wel erg ver, denk je als buitenstaander. Wat doet het ertoe hoe veel eikenbomen voor de panelen van het Lam Gods zijn gebruikt? Onderzoekers kunnen hun nieuwsgierigheid bevredigen met dergelijke informatie, maar wat heb ben de plusminus 200.000 bezoekers van het laatmiddeleeuwse meesterwerk eraan? Volgens Van Grevenstein hebben zij daar veel aan. Alle onderzoeksresultaten wor den gebruikt om te bepalen of een restau ratie nodig is en hoe. Het Lam Gods is het waard. De drommen toeristen leveren Gent veel inkomsten, om een banaal, zakelijk argument te noemen. Maar laat één enkel feitje voor zichzelf spreken. Het Lam Gods heeft alles weg van schilderijen gemaakt door Italiaanse grootmeesters als Leonardo da Vinci en Mi chelangelo. Het is kleurrijk, het straalt. De gebroeders Van Eyck waren hun tijd ver vooruit. Da Vinei (1452) en Michelangelo (1475) moesten nog geboren worden, toen zij het Lam Gods schilderden. Het Lam Gods 1425-1432: Hugo van Eyck begint in 1425 met schildering van het Lams Gods in opdracht van de Gentse patri ciër en stadsbestuurder Ludocus Vijd en zijn vrouw Lysbette Borluut. Hugo sterft in 1426, waarna zijn broer Jan het werk overneemt. Jan van Eyck werkte ook als diplomaat van Filips de Goede, hertog van Bourgondië, en landsheer van onder meer Vlaanderen. Hij reisde veel voor Filips de Goede en kwam zo in aanra king met de bloeiende Italiaanse schil derkunst die hem zal hebben geïnspi reerd. 1566-1567: Ontsnapt aan de protes tantse Beeldenstorm door veelluik in toren te verbergen. 1794-1815: Vier centrale delen naar Parijs tijdens Franse bezetting. 1821: Zijpanelen, behalve Adam en Eva, verkocht aan koning van Pruisen. 1861: Adam en Eva verkocht aan mu seum in Brussel. 1865: Victor Lagye maakt gekuiste af beeldingen van Adam en Eva in beren vellen. (Nog altijd te zien in Sint-Baafskathe- draal.) 1920: Terugkeer alle verkochte delen uit Duitsland als onderdeel van Ver drag van Versailles na Eerste Wereld oorlog. Lam Gods voor het eerst sinds 1821 weer compleet. 1934: Diefstal van zijpanelen De Recht vaardige Rechters en Sint-Jan de Do per. Het paneel met Sint-Jan de Doper is op aanwijzing van dief of dieven te ruggevonden in kluis in het Brusselse Noordstation. De Rechtvaardige Rech ters is nog altijd zoek. 1939: Jef Vanderveken maakt kopie van De Rechtvaardige Rechters. 1940-1945: Lam Gods ter bescher ming tegen de Duitse troepen 16 mei 1940 naar het Franse Pau gebracht. Duitsers nemen kunstwerk 3 augustus 1942 mee. Het wordt met andere Eu ropese topstukken opgeslagen in een zoutmijn in het Oostenrijkse Altaus- see, waar het 8 mei 1945 op het nip pertje van de vernietiging wordt ge red. 1946: Terugkeer Lam Gods naar Sint Baafskathedraal in Gent. 1950-1951: Grondige restauratie. 1986: Lam Gods ter beveiliging over gebracht van de Vijdkapel naar de Doopkapel, waar het achter glas is ge plaatst. Paneel De Ridders van Christus. haar Leuvense collega Helène Verougstraete, bij het paneel met afbeelding foto's Peter Nicolai e foto midden: Amsterdams hoogleraar Anneke van Grevenstein met

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 93