spectrum 6 In de ban van de kunstroof Zaterdag 19 juni 2010 Rudy Pieters is in de ban van De Rechtvaardige Rechters. De oud-journa list van De Gentenaar en De Morgen die sinds 2007 een bu reau voor cultuurmarketing runt, is niet de enige. Het in 1934 gesto len en nooit teruggevonden zijpa neel van het Lam Gods leidt nog steeds bij tijd en wijle tot veel ru moer in Gent en wijde omgeving. Pieters houdt het vuurtje elke eer ste zondag van de maand bran dend met een Van Eyck Ver mist-wandeling. De eerstvolgende is zondag 4 juli. Zes jaar geleden is Pieters al met zijn wandelingen begonnen ter promotie van zijn boek over de verdwijning van De Rechtvaardi ge Rechters, 'De wraak van het Lam Gods'. Dat was tijdens de Gentse Fees ten. „Mensen vroegen nadien of ik ermee wilde doorgaan, eerst enkel met de Gentse Feesten." De be langstelling is onverkort groot en dat verbaast Pieters niets. „Het ver haal speelt zich af in dezelfde sfeer als het boek Da Vinci Code van Dan Brown, op het raakvlak van kerk en misdaad. Het is onge looflijk mysterieus. Je ziet mon den openvallen van verbazing, als ik het vertel. Het verhaal is ge knipt voor een film onder regie van Steven Spielberg." Het zijpaneel De Rechtvaardige Rechters verdween in de nacht van 10 op 11 april 1934 met de la ter, na een tip, in Brussel terugge vonden afbeelding van Sint-Jan de Doper. Wisselagent annex koster Arsène Goedertier zou hetzelfde jaar op zijn sterfbed aan zijn advo caat hebben verklaard: 'Alleen ik weet waar De Rechtvaardige Rech ters is'. In zijn bureau lagen afper- singsbrieven, maar een aanwij zing voor een vindplaats ontbrak. De fantasie laat zich om minder prikkelen. „Ik ben Gentenaar, dat helpt", ver klaart Pieters zijn fascinatie voor de beruchte kunstroof. „Als kind hoorde ik erover van mijn ouders, telkens als wij langs de Sint-Baafs liepen. Ook dat er een voormalige koster bij betrokken was." Hij be twijfelt of het mysterie rond De Rechtvaardige Rechters ooit wordt opgelost. „Met de tijd wordt de kans steeds kleiner. Het politie-onderzoek is destijds zo slecht uitgevoerd dat iedereen ge lijk heeft. Er is alles aangedaan om de dader of daders niet te vinden." De meest voor de hand liggende theorie is volgens Pieters dat het zijpaneel zich nog in de Sint Baafs- kathedraal bevindt. „In de jaren negentig is in de kerk nog met hoogtechnologisch materiaal ge zocht, zonder resultaat. Maar de Sint Baafs is zo groot. Er zijn plek ken in de kathedraal waar in geen honderd jaar mensen zijn ge weest" Van Eyck Vermist-wandelingen, 7,50 euro per persoon, zes euro per persoon voor groepen van zes betalende personen, gratis tot en met twaalf jaar, duur twee uur, vertrekpunt bij standbeeld gebroe ders Van Eyck, meer informatie www.mercatcentral.com/ vaneyekvermisthtm Hugo van der Velden, hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Harvard Universiteit, bestudeert een paneel van van Lams Gods-opdrachtgever Ludocus Vijd. Een zijdeur van de Sint-Baafskathedraal in Gent gaat open. 'Naar binnen', gebaart Anneke van Grevenstein. Ze sluit snel af. Ons wacht nog een deur met een cijfercode. En dan staan we in het 'heilige der heiligen', de Doopkapel van de Sint-Baafskathedraal. door Harmen van der Werf Het Lam Gods, één van de be roemdste kunstschatten van België, is binnen handbe reik. Toeristen drukken hun neus tegen het glas en ne men fotos, ook al is het Lam Gods gedeel telijk onttakeld. Het meesterwerk van de gebroeders Hugo en Jan van Eyck, ge maakt tussen 1425 en 1432, moet van tijd tot tijd van stof worden ontdaan. Waar no dig wordt ook loszittende verf vastgezet. Dat gebeurt de komende maanden. De 24 panelen waaruit het Lam Gods is op gebouwd, komen één voor één aan de beurt. De werkzaamheden vinden plaats onder het oog van de honderden toeschou wers die wekelijks speciaal voor het drie luik naar Gent komen. Dat het ruim 550 jaar oude kunstwerk daarvoor uit elkaar moet worden gehaald, maakt een bezoek alleen maar aantrekkelijker. Er gebeurt ten minste iets achter het glas. Het Lam Gods komt tot leven onder de handen van de 'afstoffers'. En in de kapel waar het kunstwerk hangt, is dagelijks een selecte groep onderzoekers actief Anneke van Grevenstein, hoogleraar praktijk van conservering en restauratie aan de Univer siteit van Amsterdam, is één van die onder zoekers. Zij maken van de schoonmaak beurt gebruik om het veelluik van de ge broeders Van Eyck grondig te bestuderen met de modernste technieken. De Nederlandse Organisatie voor Weten schappelijk Onderzoek (NWO) heeft 172.000 euro van de Amerikaanse Getty Foundation gekregen voor dit onderzoek. Wetenschappers uit tal van vakgebieden zijn erbij betrokken; kunsthistorici, restau ratoren, computerdeskundigen, scheikun digen en andere natuurwetenschappers. Met als doel het Lam Gods voor komende generaties veilig te stellen. Het Lam Gods dient als voorbeeld. Veel schilderwerken die tussen de twaalfde en zeventiende eeuw zijn gemaakt, hebben geen doek, maar hout als ondergrond. De gebroeders Van Eyck gebruikten één centi meter dik eikenhout. Dat is zeker geen soe-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 92