Alleen samen kun je uit de crisis komen makelaar 28 BAKKERIJ Het winkelcentrum van Middelburg Nou maar eens niet over de verkiezingen. Niet dat poli tiek beleid geen invloed heeft op de lokale bedrijfseconomie en be drijfshuisvesting, echter nationaal beleid staat te ver af van de lokale problematiek. door Ton Begijn Macro niveau Ik noem het C woord: Crisis, en ook nog het H woord: in dit geval Her stel. We zien in de bedrijfshuisvesting een stagnatie in de verkopen. Ook de ver huur is nog niet op peil, echter daar is dit jaar een duidelijk Herstel zicht baar. Een paar oorzaken is daar wel voor aan te wijzen. 1In een tijd waar in onroerend goed minder rendement oplevert is de ondernemer geneigd eerder te huren dan te kopen. Boven dien zit hij dan niet met 2. De gebon denheid voor langere tijd, en 3. Het lastige onderhandelen met de finan ciers. Wij zien ondernemers met uitsteken de jaarcijfers dus huren in plaats van kopen. Dit is een effect van C: Crisis is Kritisch. Begrijpt u mij goed: het is zeker niet zo dat de bedrijfsverkoop op z'n gat zit, er wordt zeker nog wel verkocht. Maar er wordt meer ver huurd en dat de weg omhoog inmid dels gevonden wordt, is wel duide lijk. Herstel dus. Microniveau. In de Zeeuwse steden toont de Crisis zich in het straatbeeld. Dat gaat echt niet enkel over Vlissingen of Hulst, al le binnensteden worden geconfron teerd met buitenproportionele leeg stand. Het is dus zaak van de diverse betrokken partijen om daar binnen hun invloedssfeer aan te werken. Niet wijzen naar "de Gemeente" of naar "de Winkelier of "de Pandjeseige naar". Nee, voorwaarde is: samen doen. Gemeente Vorm een acceptatiebeleid dat in ho ge mate tegemoet komt aan de wens van de ondernemer. Stuur alleen op hoofdlijnen, maar raak je ondernemer niet kwijt. Faciliteer de ondernemer als klant. Want tien tegen een dat hij in een buurgemeente wel vindt wat hij wil, zeker in dit economische kli maat. Een goede en zéker een grote onder nemer kijkt naar het klimaat van het centrum waar hij zich wil vestigen. De factoren die daarin bepalend zijn: sfeer winkelgebied, kwaliteit openba re ruimte, lokale lastendruk, bezoeker saantallen. Het behoeft geen betoog dat een winkelcentrum schoon en vei lig moet ogen. Een bezoeker die in de eerste honderd meter al over een vuile bestrating loopt of tegen een groep junkies aankijkt, zal niet hoog staan met het handhavingsbeleid en de kwaliteit van de gemeente. Die zie je niet gauw meer terug. Lokale lasten als Onroerende Zaakbe lasting, precariorechten, baatbelasting, rioolheffing enz. spelen vervolgens een cruciale rol in het ondernemers plan. Met name in deze Crisistijd. Cri sis is Kritisch. De gemeente die daar- Ton Begijn. bij gunstig afsteekt tegenover zijn bu ren heeft een voorsprong. Als de start- kosten van een nieuwe vestiging lager zijn is dat een pluspunt. Aanrader voor de wethouder van financiën: for muleer een instaptariefvoor de onroe rende zaakbelasting, een van de zwaar ste lokale belastingen, en bouw deze vervolgens progressief op naarmate de ondernemer langer in de stad ope reert. Maar smeer dat wel uit over 5 of 10 jaar, pas dan ben je opbouwend bezig, en behoud je de ondernemer voor je stad zie ook hieronder bij pandjeseigenaar) Winkelier Veegje eigen straatje schoon en straal positivisme en netheid uit. Een onder nemer die zonder verdere onderbou wing roept dat het allemaal zo slecht gaat praat z'n eigen klanten de deur uit, als ze al binnen willen komen. Goede winkeliersverenigingen zor gen voor eensluidende opbouwende uitingen, positieve acties, evenemen ten. Bent u geen lid, sluit u dan aan zodat u de vereniging sterker maakt en nog meer kunt profiteren van alle promoties. Het publiek wil wel, maar je moet ze wel lekker maken. Daar komt bij dat de handel via internet toeneemt, het gemak van de luie stoel is tegenwoor dig belangrijk. Een winkelier kan daar echter heel veel tegenover stel len. In een winkel krijgt de klant voe ling met het product dus je lokt de mensen met luxe, met je Top of the Line, State of the Art product. Boven dien kunt u de klant voorzien van uit stekend advies op maat. Die sfeer zal internet nooit kunnen bieden en juist daarom komen klanten naar uw win kel. Het spreekt vanzelf dat een goe de website daarbij een voorwaarde is om die luxe uit te stralen en de klan ten naar uw winkel te lokken. Pandjeseigenaar De verhuurder dus. Bovenstaande in acht nemend bent u de belangrijkste factor die vervolgens mede het succes van de binnenstad kan bepalen. We zijn door jaren opbouw van huurin dexeringen in de sfeer van hoge huur prijzen, dus hoge rendementen geko men. In goede tijden geen probleem, "geen gezeik, iedereen rijk" zoals de Tegenpartij placht te prediken. Nu is het meer tijd voor de slogan "met z'n allen voor ons eigen". Koester uw huurder en houd het rendement nog eens tegen het licht. Crisis is Kritisch. Laat die huurverho ging nou eens achterwege, zorg eens voor dat extra onderhoud. Of verlaag de huur naar het niveau van bijvoor beeld 2005 toen het ook al niet slecht was. Als u het zich kunt permitteren, en ik weet dat velen van u dat kun nen, dan behoudt u daamiee uw huur der en voorkomt u een potentiële leegstand. Tevens kunt u uw binnenstad een im puls geven door bij leegstand uw aan- vangshuurprijzen zo scherp te stellen dat deze bijna geen bezwaar meer kunnen zijn voor de huurder onder nemer. Een instaphuur van 50 is al gesignaleerd, waarbij de huur na 5 jaar weer op het niveau van voor de crisis is aangekomen. Dus op een ho ger huurniveau dan het huidige. Crisis is Kritisch: als u allen op lokaal niveau Kritisch maar positief bijdraagt aan de kwaliteit van de winkelcentra, dan moeten we eind 2010 kunnen zeggen, het was lastig maar we heb ben samen goede stappen gezet waar bij we het licht aan de horizon weer steeds beter kunnen zién schijnen. Maar wel: "met z'n allen voor ons ei- genl". Ing. A.P.F. Begijn is bedrijfsmakelaar in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 168