Mercedes-Benz C-klasse:
Duitse degelijkheid
Jaguar XJ 5.0 V8:
Jaguar's nieuwe weg
Nissan NV200: International
Van of the Year 2010
onderweg
19
voor dit type wordt gedaan. Daar- Qua modelvoering is de C verkrijg- gonversie op basis van dit type. Bo-
voor is dan de 220 CDI, in bijvoor- baar in een limousine (lees: vierdeurs) vendien streeft het merk een zo min
beeld de E-klasse beschikbaar. uitvoering en een Estate, de stationwa- mogelijke belasting voor het milieu
Met de introductie van de splinternieuwe XJ zet Jaguar de met de
XF ingeslagen weg voort. Nu geen hang meer naar oude model
len maar een fonkelnieuw ontwerp dat overigens op zijn minst voor
discussie zorgt. Zo nieuw dus. Mooi of lelijk, daar draait het deels om,
bij de beoordeling van dit nieuwe vlaggenschip van de Engels/Indiase
autofabriek.
Nissan introduceerde onlangs een nieuwe lichte bedrijfswagen, de
NV200. Na zijn introductie werd hij uitverkoren tot Internatio
nal Van of the Year 2010, een prestigieuze prijs vanwege de combina
tie van veel laadruimte en een relatief laag prijskaartje.
Mercedes-Benz is in een fel
gevecht verwikkeld om de
hegemonie in de zakelijke klasse.
Natuurlijk is de nieuwe E-klasse
voor Das Haus van eminent be
lang maar met het stijgen van de
prijzen wordt ook de C steeds
meer een factor van betekenis in
het zakelijke segment.
In concurrentie met andere premium-
merken neemt Mercedes de plaats in
van het merk met het meeste com
fort. De C-klasse is daarop geen uit
zondering al heeft het merk erg zijn
best gedaan het weggedrag communi
catiever te maken ten opzichte van
zijn voorganger.
Dat is goed gelukt, in ieder geval rijdt
de nieuwste C-klasse strak terwijl hij
toch voldoende comfortabel blijft.
Een echt ruime auto is de C-klasse
niet; in die prijsklasse zijn zonder
meer ruimere auto's te koop.
Wie voor Mercedes kiest weet heel
goed waarom hij dat doet.
Technische vooruitstrevendheid, de
gelijkheid en veiligheid zijn waarden
die het merk al decennialang omarmt.
Daarbij behoren in het bijzonder de
dieselmotoren van het merk tot de al
lerbeste - en schoonste - ter wereld.
Krachtig en zuinig en dat geldt voor
de 200 CDI ook.
Opmerkelijk genoeg heeft de 200
CDI niet een cilinderinhoud van
twee liter zoals je zou verwachten,
maar van 2.1 liter. Deze motor is
voor de 200 CDI dan ook wat gekne
pen; er valt meer uit te halen dap
Hoe het ook zij, deze nieuwe XJ
moet het wel gaan maken in het top
segment. Een brutale open haaienbek
met daarachter voornamelijk vloeien
de lijnen, dat is een kenmerk van de
jongste wilde kat. Gewichtsbesparing
bleek belangrijk en zo werd de auto
opgetrokken uit. gerecycled alumini
um. Dit gegeven moet de auto wend
baarder maken dan de gevreesde con
currentie. Tijdens het rijden merkje
inderdaad eigenlijk niet zo datje met
een mastodont van 5,25 meter op pad
bent. Het is natuurlijk geen Mini,
maar hij glijdt soepel tussen het ver
keer door. De ruimte binnenin is
heerlijk en al is het interieur volslagen
anders dan van zijn illustere voorgan
ger, de specialisten op het gebied van
leer- en houtverwerking van Jaguar
hebben zich weer mogen uitleven. In
de nieuweling zit zelfs meer hout ver
werkt dan in het oude type. Het is al
leen wat subtieler verwerkt. Qua mo
torisering is er een keuze uit drie blok
ken, waarvan een diesel. De Onderne
mer reed met een ongeblazen vijfliter
V8 die 385 paarden op de been
brengt. Wie meer wil komt uit bij de
Supersports met dezelfde motor maar
dan voorzien van een supercharger
die het vermogen naar 510 pk tilt.
Leuk, maar onnodig, want de vijf li
ter heeft natuurlijk kracht in over
vloed.
De nieuwe XJ is verkrijgbaar vanaf
101.080 euro (inclusief belastingen).
Het laadvolume is met 4,2 kubieke
meter inderdaad indrukwekkend en
de toegankelijkheid is dat eveneens.
Standaard wordt de NV200 geleverd
met twee achterdeuren die excen
trisch helemaal open kunnen en één
schuifdeur aan de zijkant.
Optioneel is aan de andere zijkant
van de auto ook een schuifdeur moge
lijk.
Met wat passen en meten vinden
twee europallets een plek in de laad
ruimte van deze NV200. Deze nieu
weling is verkrijgbaar met een keuze
uit twee motoren, een benzineversie
met een cilinderinhoud van 1.6 liter
en een modern dieselblok met een ci-
na. Dit doet het ondermeer door de
toepassing van Blue Efficiency techno
logie. De maatregelen binnen dit pak
ket omvatten'onder meer een verbe
terde aërodynamica, lichte bouwmate
rialen, optimalisering van de stuurin
richting en een betere energiebenut-
ting.
Het streefdoel is een zo groot mogelij
ke besparing bewerkstelligen. In het
geval van brandstofverbruik kan dit
gegeven oplopen tot 23 procent ten
opzichte van het voorgaande type
zonder Blue Efficiency.
Al met al rijdt de C200 CDI gewel
dig; de auto ligt als een huis op de
weg en voelt aan alsof alles over der
tig jaar nog feilloos zal functioneren.
Hij rijdt licht en gemakkelijk en als je
er eenmaal aan gewend bent zijn de
typische Mercedeskenmerken met za
ken als bediening van ruitenwissers
en clignoteurs via een enkele stengel,
evenals de aparte plaats van de cruise
controle gemakkelijk en eenvoudig.
Wie genoegen neemt met wat min
der trekkracht en een wat lagere top
snelheid kan voor de C-klasse terecht
voor een C 180 CDI met dezelfde,
nóg verder geknepen motor van 2,1
liter.
Dit type is eveneens verkrijgbaar met
een. Business Editionpakket met on
der meer een navigatiepakket, par-
keersensoren en een alarmsysteem.
Hierbij loopt het voordeel op tot
5000 euro.
De C 180 CDI is verkrijgbaar vanaf
36.950 euro, inclusief belastingen.
hnderinhoud van 1.5 liter, met turbo.
Door de toepassing van deze, relatief
kleine, motoren blijven de verbruiks-
kosten laag. Qua comfort staat de
NV200 zijn mannetje. De auto is na
tuurlijk niet heel luxe ingericht maar
de stoelen zitten comfortabel, ook op
langere stukken. Het eenvoudige in
strumentarium is gemakkelijk aflees
baar en er is ruim voldoende afleg-
ruirnte voor spullen die onderweg no
dig zijn.
Het prijskaartje van deze nieuwe com
pacte bedrijfsauto begint bij 11.575
euro voor de benzineversie en bij
12.475 euro voor de dieselvariant, ex
clusief belastingen