Mercedes-Benz C-klasse: Duitse degelijkheid Jaguar XJ 5.0 V8: Jaguar's nieuwe weg Nissan NV200: International Van of the Year 2010 onderweg 19 voor dit type wordt gedaan. Daar- Qua modelvoering is de C verkrijg- gonversie op basis van dit type. Bo- voor is dan de 220 CDI, in bijvoor- baar in een limousine (lees: vierdeurs) vendien streeft het merk een zo min beeld de E-klasse beschikbaar. uitvoering en een Estate, de stationwa- mogelijke belasting voor het milieu Met de introductie van de splinternieuwe XJ zet Jaguar de met de XF ingeslagen weg voort. Nu geen hang meer naar oude model len maar een fonkelnieuw ontwerp dat overigens op zijn minst voor discussie zorgt. Zo nieuw dus. Mooi of lelijk, daar draait het deels om, bij de beoordeling van dit nieuwe vlaggenschip van de Engels/Indiase autofabriek. Nissan introduceerde onlangs een nieuwe lichte bedrijfswagen, de NV200. Na zijn introductie werd hij uitverkoren tot Internatio nal Van of the Year 2010, een prestigieuze prijs vanwege de combina tie van veel laadruimte en een relatief laag prijskaartje. Mercedes-Benz is in een fel gevecht verwikkeld om de hegemonie in de zakelijke klasse. Natuurlijk is de nieuwe E-klasse voor Das Haus van eminent be lang maar met het stijgen van de prijzen wordt ook de C steeds meer een factor van betekenis in het zakelijke segment. In concurrentie met andere premium- merken neemt Mercedes de plaats in van het merk met het meeste com fort. De C-klasse is daarop geen uit zondering al heeft het merk erg zijn best gedaan het weggedrag communi catiever te maken ten opzichte van zijn voorganger. Dat is goed gelukt, in ieder geval rijdt de nieuwste C-klasse strak terwijl hij toch voldoende comfortabel blijft. Een echt ruime auto is de C-klasse niet; in die prijsklasse zijn zonder meer ruimere auto's te koop. Wie voor Mercedes kiest weet heel goed waarom hij dat doet. Technische vooruitstrevendheid, de gelijkheid en veiligheid zijn waarden die het merk al decennialang omarmt. Daarbij behoren in het bijzonder de dieselmotoren van het merk tot de al lerbeste - en schoonste - ter wereld. Krachtig en zuinig en dat geldt voor de 200 CDI ook. Opmerkelijk genoeg heeft de 200 CDI niet een cilinderinhoud van twee liter zoals je zou verwachten, maar van 2.1 liter. Deze motor is voor de 200 CDI dan ook wat gekne pen; er valt meer uit te halen dap Hoe het ook zij, deze nieuwe XJ moet het wel gaan maken in het top segment. Een brutale open haaienbek met daarachter voornamelijk vloeien de lijnen, dat is een kenmerk van de jongste wilde kat. Gewichtsbesparing bleek belangrijk en zo werd de auto opgetrokken uit. gerecycled alumini um. Dit gegeven moet de auto wend baarder maken dan de gevreesde con currentie. Tijdens het rijden merkje inderdaad eigenlijk niet zo datje met een mastodont van 5,25 meter op pad bent. Het is natuurlijk geen Mini, maar hij glijdt soepel tussen het ver keer door. De ruimte binnenin is heerlijk en al is het interieur volslagen anders dan van zijn illustere voorgan ger, de specialisten op het gebied van leer- en houtverwerking van Jaguar hebben zich weer mogen uitleven. In de nieuweling zit zelfs meer hout ver werkt dan in het oude type. Het is al leen wat subtieler verwerkt. Qua mo torisering is er een keuze uit drie blok ken, waarvan een diesel. De Onderne mer reed met een ongeblazen vijfliter V8 die 385 paarden op de been brengt. Wie meer wil komt uit bij de Supersports met dezelfde motor maar dan voorzien van een supercharger die het vermogen naar 510 pk tilt. Leuk, maar onnodig, want de vijf li ter heeft natuurlijk kracht in over vloed. De nieuwe XJ is verkrijgbaar vanaf 101.080 euro (inclusief belastingen). Het laadvolume is met 4,2 kubieke meter inderdaad indrukwekkend en de toegankelijkheid is dat eveneens. Standaard wordt de NV200 geleverd met twee achterdeuren die excen trisch helemaal open kunnen en één schuifdeur aan de zijkant. Optioneel is aan de andere zijkant van de auto ook een schuifdeur moge lijk. Met wat passen en meten vinden twee europallets een plek in de laad ruimte van deze NV200. Deze nieu weling is verkrijgbaar met een keuze uit twee motoren, een benzineversie met een cilinderinhoud van 1.6 liter en een modern dieselblok met een ci- na. Dit doet het ondermeer door de toepassing van Blue Efficiency techno logie. De maatregelen binnen dit pak ket omvatten'onder meer een verbe terde aërodynamica, lichte bouwmate rialen, optimalisering van de stuurin richting en een betere energiebenut- ting. Het streefdoel is een zo groot mogelij ke besparing bewerkstelligen. In het geval van brandstofverbruik kan dit gegeven oplopen tot 23 procent ten opzichte van het voorgaande type zonder Blue Efficiency. Al met al rijdt de C200 CDI gewel dig; de auto ligt als een huis op de weg en voelt aan alsof alles over der tig jaar nog feilloos zal functioneren. Hij rijdt licht en gemakkelijk en als je er eenmaal aan gewend bent zijn de typische Mercedeskenmerken met za ken als bediening van ruitenwissers en clignoteurs via een enkele stengel, evenals de aparte plaats van de cruise controle gemakkelijk en eenvoudig. Wie genoegen neemt met wat min der trekkracht en een wat lagere top snelheid kan voor de C-klasse terecht voor een C 180 CDI met dezelfde, nóg verder geknepen motor van 2,1 liter. Dit type is eveneens verkrijgbaar met een. Business Editionpakket met on der meer een navigatiepakket, par- keersensoren en een alarmsysteem. Hierbij loopt het voordeel op tot 5000 euro. De C 180 CDI is verkrijgbaar vanaf 36.950 euro, inclusief belastingen. hnderinhoud van 1.5 liter, met turbo. Door de toepassing van deze, relatief kleine, motoren blijven de verbruiks- kosten laag. Qua comfort staat de NV200 zijn mannetje. De auto is na tuurlijk niet heel luxe ingericht maar de stoelen zitten comfortabel, ook op langere stukken. Het eenvoudige in strumentarium is gemakkelijk aflees baar en er is ruim voldoende afleg- ruirnte voor spullen die onderweg no dig zijn. Het prijskaartje van deze nieuwe com pacte bedrijfsauto begint bij 11.575 euro voor de benzineversie en bij 12.475 euro voor de dieselvariant, ex clusief belastingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 159