Experts eensgezind naar een 6,5
barometer
10
Dré de Jong
Smaak-catering
Jan Pollemans
Supermarkten
Rob Franken
ROC West-Brabant
Boelo Tigchelaar
Autobedrijf
Lilliane van der Ha
Agrariër
Geert v.d. Horst
Rabobank
Willem Jon kmans
DTZ Zadelhoff
Henk v. Koeveringe
De Roompot
Paul Nijskens
Rewin
Chris Rutten
Kamer van Koophandel
Chris van Loon
De Unie
David Luteijn
BZW Zeeland
Chris van Loon
De Unie:
'Gebaat bij een doortastend beleid'.
Henk van Koeveringe: 7
Een andere kijk
Soms is het goed de huidige crisis van
wat grotere afstand te beschouwen en
in een breder perspectief te zien. Dat
om te bezien wat de grote lijn in on
ze tijd is. In september 1914, Wereld
oorlog I was toen 1,5 maand oud, for
muleerde de Duitse regering haar oor
logsdoelstellingen. Zij zag Duitsland
als de hegemonie van continentaal Eu
ropa. Eén grote vrijheidshandelszone
met één munt en het bestuurcentrum
in Berlijn. Deze doelen heeft de Duit
se politiek van WO II ook beheerst.
En wat zien we nu? Eén grote vrijhan
delsruimte op het continent, waarin
Duitsland de bepalende factor is ge
worden. Engeland blijft een beetje
met de rug naar Europa staan, heeft
goede mondiale contacten terwijl
Duitsland de grootmacht op het conti
nent is met de beste contacten naar
Rusland. Voor Europa zou deze crisis
wel eens de gróte wending in de na
tionale verhoudingen kunnen breng
en. De redding van Griekenland hing
van de Duitsers af. De kracht van de
euro haiigt dus van de Duitsers af. Zij
hebben die last op zich genomen
maar uiteraard zal niets voor niets gel
den. Voor nu is het een deel van de
oplossing en door hun ingreep zal de
Europese binnenmarkt zich goed kun
nen herstellen, al zal het steeds met
ups en downs gaan.
Willem Jonkmans: 6
Verbod op nieuwbouw niet reëel
De aangekondigde maatregel dat
geen nieuwbouw mag worden ge
pleegd, afs er nog leegstand is, is een
slechte beslissing. Een maatregel, die
niet reëel is. Moet heel Nederland
dan vol worden gebouwd met kanto
ren die niet benut worden? Neen, na
tuurlijk niet! Maar het kan niet zo
zijn dat de overheid bepaalt of een be
drijf kiest voor bestaande bouw of
voor nieuwbouw. Daarnaast worden
ook architecten, bouwondernemin
gen en ontwikkelaars ernstig getrof
fen door deze maatregel. Het grootste
deel van de bestaande gebouwen zal
moeten worden verduurzaamd. Als
de bestaande gebouwen dus niet wor
den aangepast, zal nieuwbouw bijge
volg hoog blijven scoren. Dat belem
meren, is dan het belemmeren van de
nodige milieumaatregelen. Gaan eige
naren dat wel doen, dan zal men kun
nen concurreren met nieuwbouw.
Het zullen echter in alle gevallen de
huurders gebruikers zijn die beslis
sen wat ze doen. De overheid kan
niet bepalen waar het bedrijf zich ves
tigt. Schaarste: Creëren staat gelijk aan
het opdrijven van de prijzen en daar
is het Nederlandse bedrijfsleven ook
bepaald niét mee geholpen.
David Luteijn: 5,5.
Nieuwe euro-crisis
Het broze economisch herstel in de
eerste maanden van dit jaar is recente
lijk behoorlijk onder druk komen te
staan door de euro-crisis veroorzaakt
door de precaire financiële positie van
enkele zuidelijke eurolanden, met
Griekenland voorop. Vooral de aarze
lende aanpak, waarbij én de Europese
Commissie/ Europese Bank en Duits
land te weinig doorzettingsmacht
toonden, heeft tot veel onrust geleid.
Nog eens duidelijk werd dat een ster
ke euro alleen mogelijk is indien er
echt handhaafbare financiële afspra
ken tussen de eurolanden worden ge
maakt en bovenal indien er meer sa
menhangend economisch beleid
wordt ontwikkeld. Zorgelijk vind ik
dat er in ons land door nog al wat
mensen wordt gesproken over de mo
gelijkheid om de euro te verlaten,
dan wel de euro af te schaffen. Zon
der dat men zich kennelijk realiseert
dat juist ons land met zijn enorme im
port- en exportafhankelijkheid grote
negatieve gevolgen hiervan zou on
dervinden. Een gezond Europa, waar
in men economisch echt samenwerkt
en waarbij men zich doorlopend blijft
herinneren dat juist deze samenwer
king het beste middel is om het schrik
beeld van oorlogen en dictaturen,
wat het Europa van de vorige eeuw
teisterde, te voorkomen.
Joris Jansen: 7.5
Omzetgroei
Restaurants melden de laatste weken
een lichte omzetgroei aan het bedrijf
schap horeca en catering. Terwijl er
in april,mei nog sprake was van ge
middeld 3,5 omzetdaling in de
branche. Vooral .de sub-top profi
teert. Ook in de top trekken de beste
dingen wat aan. In het zakelijk seg
ment is de markt nog lang niet op het
niveau van drie jaar geleden. Boven
staande ontwikkeling signaleren wij
ook. Het betere weer lokt de mensen
weer naar buiten. Een duidelijke stij
ging in aantallen gasten, maar nog
steeds een terugval in de gemiddelde
besteding.
CIJFERS
03-'10
04-'lö
05-'10
06-'10
Rob Franken Voorzitter ROC West- Brabant
4,0
7,5
8,0
7,5
Willem Jonkmans Directeur DTZ Zadelhoff
6,5
6,5
6,5
6,0
Chris Rutten Voorzitter Kamer van Koophandel
6,5
6,5
6,5
6,5
Guust Verpaalen Directeur Phidelity Consultancy
6,0
6,0
5,0
6,0
Boelo Tigchelaar Directeur Tigchelaar
5,8
5,8
6,2
6,5
Chris van Loon Bestuurder De Unie
6,0
6,0
6,5
6,5
Paul Nijskens Directeur Rewin West-Brabant.
6,5
6,5
6,5
6,0
Lilianne van der Ha Agrarisch ondernemer
6,0
6,0
6,0
6,5
David Luteijn Voorzitter BZW Zeeland
6,0
6,0
6,0
5,5
Henk van Koeveringe Directeur Roompot Groep
6,5
7,0
6,9
7,0
Jan Pollemans Supermarktdeskundigc
6,5
6,5
6,0
7,0
Geert van der Horst Directeur Rabobank Roosendaal
5,8
5,8
5,8
6,0
Joris Jansen Eigenaar restaurant Auberge des Moules
6,5
7,0
7,0
7,5
Dre de Jong Smaak-catering
6,0
6,5
6,5
7,0
Guust Verpaalen
Consultant
Joris Jansen
Auberge Des Moules
De economische experts zijn
in blijde verwachting van
de plannen van het nieuw te vor
men kabinet. Vooralsnog zijn ze
afwachtend, maar toch een tikkie
positief. Maar dat moetje wel af
zetten tegen de slechte tijden die
geweest zijn, we zijn er nog lang
niet, zegt vakbondsbestuurder
Chris van Loon. Cijfer: 6,5
Chris van Loon: 6,5
Herstel zet voorzichtig door
In verschillende sectoren zien we
heel schoorvoetend enig herstel. Let
wel dit is natuurlijk afgemeten aan de
slechte cijfers op het dieptepunt van
de crisis. Daarmee zijn we nog lang
niet waar we wezen moeten. De uit
gebreide steunmaatregelen van de ver
schillende nationale overheden blij
ken nu echter ook een neveneffect te
krijgen in de solvabiliteit van deze
overheden. We zien ook in Neder
land een sterk oplopende staatsschuld
die niet ongestraft op deze hoogte
kan blijven. Binnen afzienbare ter
mijn zal deze schuld daadwerkelijk
moeten verminderen. Daarvoor zijn
financieringsoverschotten nodig zo
dat er óf meer belastinginkomsten
moeten worden verkregen en/of min
der overheidsuitgaven. Nu de kaarten
geschud zijn, blijft de vraag in welk
tempo we de opgebouwde schuld
gaan terugbetalen. Ga je te snel dan
maak je feitelijk de stimulering van de
economie weer ongedaan, doe je het
te langzaam dan zal de rente op gaan
lopen zodat we extra rekeningen krij
gen te betalen. Een duivels dilemma
zogezegd. Nederland staat er zeker
niet slecht voor, maar is wel gebaat
bij een doortastend beleid.
Geert van der Horst: 6
Consumentenvertrouwen onder druk
Het vertrouwen van consumenten is
een noodzakelijke voorwaarde voor
een duurzaam en substantieel herstel
van de binnenlandse bestedingen en
daannee van onze economie. Dit ver
trouwen staat nog steeds onder druk
door onder meer de onzekerheid
over de op handen zijnde overheids
bezuinigingen in combinatie met mo
gelijke lastenverzwaringen. Het nieu
we regeerakkoord moet een einde ma
ken aan die onzekerheid, maar dat
kan nog even op zich laten wachten.
De parlementaire besluitvorming
over de te nemen maatregelen zal de
nodige tijd kosten. De particuliere
consumptie is daarnaast nog geen pij
ler onder ons economisch herstel om
dat de reële lonen dit jaar nauwelijks
stijgen. Het consumptievolume
neemt dit jaar naar verwachting dan
ook mondjesmaat toe, met gemiddeld
54% ten opzichte van 2009. Dit is wat
zuinig in vergelijking met het langja
rig gemiddelde. In de periode voor
de crises (1990-2008) groeide de con
sumptie met gemiddeld 2,1% per jaar.
Maar in vergelijking met 2009, waar
in de consumptie met 2,5% daalde,
steekt de verwachte groei van 54% in
2010 toch weer gunstig af. Derhalve
durf ik, zeker met de zomer in zicht,
mijn minnetje van de zes af te halen.