Bijna perfecte haring in Goes
lIBi 1
t: - k
mmflfc
ütmÊi
E-go
haringparty
-
A V
Het is de organisatoren van de Haringpar
ty in Goes iveergelukt, een dag na de eer
ste aanvoer van nieuwe haring was die al
te proeven in restaurant De Stadsschuur.
De Haringparty is een initiatief fan tien
ondernemers, die al meer dan 15 jaar de
nieuwe aanvoer en de opening van het Ha
ringseizoen op een ludieke manier organi
seren op het binnenplein van Restaurant
De Stadsschuur in Goes.
GOES- De Haringparty in Goes is uitge
groeid tot één van de grootste netwerk bij
eenkomsten van Zeeland. Meer dan
1200 zakenmensen, ondernemers en be
stuurders kwamen er de eerste haringen
proeven, een lekker glaasje (koren) wijn
drinken en vooral netwerken. Want de
Haringparty is al jaren een van de grootste
netwerkevenementen in Zeeland, busi-
De opbrengst van de Haringparty gaat
steevast naar een goed doel. Dit jaar is dat
goede doel de Stichting Doe Een Wens.
Doe Een Wens vervult de liefste wens
van kinderen tussen 3 en 18 jaar met een
levensbedreigende ziekte en geeft ze de
kracht om kind te zijn
Onderzoek is meestal prachtig en verwarrend tegelijk. Neem nu het
volgende rapport over resultaten en sturing in 46 grotere ICT-projec-
ten. Er werden daarbij vragen gesteld om de eigen bereidheid tot vèr-
andering te waarderen en ook die van de project-collega's. En wat
blijkt? Slechts 24% van de ondervraagden geeft zijn of haar collega's
hetzelfde cijfer voor veranderbereidheid en maar liefst 76% vindt
zichzelf meer bereid om te veranderen dan de naaste partners in het
project. De eigen bereidheid scoorde een 9,4 gemiddeld, de beoor
deelde bereidheid van collega's bleef steken op een 6,4.
Ander voorbeeld. In de jaren '80 werd aan Zweden gevraagd hun
kwaliteit als automobilist te beoordelen: minder dan gemiddeld, ge
middeld of bovengemiddeld. U raadt het al: 80% van de automobi
listen vond zichzelf bovengemiddeld. Je hoeft Eckhart Tolle niet gele
zen te hebben om te begrijpen dat we hier het ego aan het werk
zien. Daar kun je om glimlachen, maar het zijn toch ongemakkelijke
onderzoeksresultaten. Het is namelijk niet meer vol te houden dat al
leen anderen een ego hebben: we hebben allemaal zo'n stoorzender.
Is het nou alleen maar ego? Ja en nee natuurlijk. Ons arbeidsethos,
onze landscultuur en onze media waarderen individuele prestaties
meer dan groepsprestaties. Oftewel: eigenlijk dwingen we elkaar om
onszelf hoger te waarderen dan ieder ander. Als daar dan ook betere
prestaties tegenover staan is dat nog niet zo erg, maar dat is meestal
niet het geval. Het ego is een mooi opstapje naar betere prestaties.
Maar wie op het opstapje blijft staan, zal de echte grote sprong nooit
maken.
Jeroen van Oyen
KAO identiteit, strategie communicatie
Molenwater 105
4331 SG Middelburg
'4 T. 0118 615048
E. kairos@kao.nl
1 www.kao.nl